Tyhmiä kysymyksiä...

Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

Aiheiseni aluksi kysyn: onko niitä? Olen näet mm. tällä palstalla huomannut monen kirjoittajan vastaavan johonkin mielestään liian yksinkertaiseen kysymykseen lisäten kommenttiinsa ´vastaus löytyisi helposti täältä-ja-täältä, päätellen jne.`-tyyppisen maininnan. Näin menetellen hän antaa kysymyksen lähettäjän ymmärtää, ettei moisia kyselyitä oikein suvaita palstalla - tai näin ainakin minä ymmärrän tällaiset vihjaukset.
Mutta yhdelle itsestäänselvä asia voi olla uppo-outoa jollekulle toiselle - niin outoa, etten tämä toinen edes osaa muotoilla kysymystään naulan kantaan osuvaksi vaan kysyy niin, ettei saa selventävää vastausta. Tämä taas voi aktivoida pähkäilijän uusiin epäselviin kysymyksiin - tai luuloon, että on sisäistänyt puheena olevan asian. Jossain tilanteissa virheellinen tieto on huomattavasti haitallisempaa tai jopa vaarallisempaa kuin tiedon puuttuminen. Kannattaisi siis rohkaista ihmisiä kyselemään tyhmiäkin: tyhmin kysymyksin voidaan joskus välttää tyhmät teot.

Kommentit (6)

Vierailija

On.
Jos kirjoittaa tiede-palstalle, kannattaisi tutustua kiinnostaviin aiheisiin edes päällisin puolin. Muuten nolaa itsensä.

Vierailija
Piru Naiseksi
Aiheiseni aluksi kysyn: onko niitä? Olen näet mm. tällä palstalla huomannut monen kirjoittajan vastaavan johonkin mielestään liian yksinkertaiseen kysymykseen lisäten kommenttiinsa ´vastaus löytyisi helposti täältä-ja-täältä, päätellen jne.`-tyyppisen maininnan. Näin menetellen hän antaa kysymyksen lähettäjän ymmärtää, ettei moisia kyselyitä oikein suvaita palstalla - tai näin ainakin minä ymmärrän tällaiset vihjaukset.

Ääh, sehän on vaan tärkeilyä. Ei kannata välittää. Kaikilla on tarve todistella olevansa parempi kuin toiset. Tosi helppo keino on puuttua just johonkin tollaseen kysymykseen.. siinä sitten pääsee tärkeilemään tyyliin, "kyllä MINÄ ainakin tuollaiset tiedän!" ja taas on elämä hetken parempaa.. Suodaan se ilo tärkeilijöille! (Jonkun mielestä nyt minäkin olen sellainen kun tässä viisastelen... )

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26832
Liittynyt16.3.2005
Piru Naiseksi

Kyllä itse näen tuollaisen ennemmin opastuksena omatoimiseen tiedon hankintaan. Ei sen ole (välttämättä, kyllä sen tyylistä vähän näkee) tarkoitus olla töykeää tai painostaa ketään oleman kysymättä. Usein perusasiat saa nopeammin selville, kun opettelee esimerkiksi Googlen peruskäytön. Sen jälkeen osaa ehkäpä muotoilla kysymyksen ymmärrettäväksi (mitä ne eivät läheskään aina ole).

Vierailija

Näin on; Kysymys on kunkku tai tar.

Joku tai muu kuka lukee tän, tää on ärsyke fenomaanille, muista kysyä. Emmä tiä: Kerro mulle tropessori!!!!
Ask man, kysy persoona!

Uusimmat

Suosituimmat