Miksi koulussa opetetaan verranto?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mitä lisäarvoa tuo verranto? En ole koskaan käyttänyt verrantoa yhtään mihinkään koulun jälkeen. Kohta sitä pitäisi opettaa koululaisille ja minun on vaikea motivoida itseäni, kun se on (minun mielessäni) vain yksi paska ratkaisutapa muiden joukossa. Mikä ihme tekee verrannosta tarpeellisen?

Sivut

Kommentit (39)

Vierailija

Verrantohan seuraa siitä kun jokin on johonkin verrannollinen. Se on tuiki tärkeä ja hyödyllinen väline. Toivottavasti nuo koululaisressukat eivät tule opettajaansa.

Vierailija

Siis totta kai mä sen ymmärrän, että joku on suoraan verrannollinen, mutta se miten matematiikkaa esim. oppikirjoissa opetetaan keskittyy laskemaan vammasia tehtäviä tyyliin a/b=x/c ja a/b=c/x. Tilanteet joissa tarvii laskea verrannon avulla ovat todella harvinaisia. Lähes aina käytännön 'verrannon' tilanteet ovat tyyliin:

Lääkkeen vahvuus on 15 mg/ml.Paljonko annostelet, jotta potilas
saa 22,5 mg vaikuttavaa ainetta?

22,5mg/(15mg/ml)=1,5ml.

Useilla on vaikeuksia ymmärtää milloin jokin asia on suoraan verrannollinen tai kääntäen verrannollinen. Pihvi on siinä miten opettaa ihminen joka ei näitä erota erottamaan se arkijärjellä.

Vierailija

Eihän varhaisen matematiikan opetuksen tarvitsekaan olla tuon monimutkaisempaa. Verrantoa voi ajatella käyttävänsä esim. kun muuttaa summia mittayksiköstä toiseen, esim. m->mm, 5/1m = 5000/1000mm.

Vierailija

Siis pointtini se, että mitä menetetään jos verrantoa ei käsiteltäisi ollenkaan, koska esim. mittayksikkövaihdoksissa verranto tulee intuitiivisesti. Ei kukaan aktiivisesti ajattele käyttävänsä verrantoa mittayksikkövaihdoksissa ja minun on vaikea uskoa, että verrannon opettaminen auttaisi heikkoja matemaatikonalkuja tekemään mittayksikkövaihdoksia.

Vierailija

En tiedä, että missä vaiheessa verrantoa mukuloille opetetaan ja mitä sitä ennen on jo opittu, mutta kyllähän tuollainenkin murtolukujen pyörittely auttaa ymmärtämään niiden tarkoitusta ja toimintaa.

Vierailija

Toi nyt mitä opetan on yseille kertausta ja tuo on kasiluokalta. Niin... Kun on laskenut mekaanisesti kaksi erilaista verrantolaskua on laskenut jo kaiken tarpeellisen. Loppu on sitten sitä jotain lihasmuistiin saattamista tai jotakin. Vittumaista puuhaa, kaipa mäkin laitan ne vaan laskee ku mutkin laitettiin yläasteella laskemaan. Tosin en kyllä koulussa jatkanut tollasia laskea. Jos jonkun asian lisäarvo on algebran kertaus niin yhtä hyvin vois laskea vaan polynomeilla. En vain ymmärrä, miksi joku juttu pitää ajatella ns. epäloogisesti ja vaikeasti. Myönnettäköön, että joissain tietyissä laskuissa se on kätevin ratkaisutapa, mutta nämä tilanteet ovat todella harvassa.

Vierailija

Tehtävä:

Jos kolme samantehoista työmiestä kaivavat kuopan neljässä tunnissa, niin kuinka monessa tunnissa viisi työmistä kaivavat samansuuruisen kuopan?

Tuossa ainakin omasta mielestäni luontevin ratkaisutapa on juurikin muodostaa verranto.

Vierailija
suolaasuolaa
Mulle luontevin tapa on laskea (3*4)/5 enkä ajattele sitä verrantona
Kuinkas selität sen jollekkin mukulalle joka kysyy, miks se noin lasketaan. Tuossa pitäisi juuri selittää, että työhön kuluva aika on kääntäen verrannollinen kaivajien lukumäärään. Sehän on helppo perustella. Jos on epäselvyyttä, mikä on verrannollinen ja mikä kääntäen verrannollinen niin asiallehan pitäisi tehdä jotain.

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008

Kyllähän opetuksessa täytyy käydä läpi kaikki vaiheet, että kaikki pääsee kärryille eikä vain lahjakkaimmat. Varmaan tajuatkin, että oma esityksesi on vain muokattu muoto, mutta yhtä kaikki samaa "verrantoa"

Everything you know, is about to change.

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005

Muistelisin että ala-asteella opetettiin joku ristiinkerronta-laskuresepti johonkin ongelmaan. En nyt muista mitä siinä tehtiin(köh), mutta muistan hyvin sen hämmennyksen, kun asia opetettiin vain "kerrotaan tämä tällä ja tämä tällä" ilman mitään lisäselityksiä. Olin aivan pihalla ja yritin kysyä mitä ihmettä siinä oikein tehdään. Vastaus oli vain taas "kerrotaan tämä tällä ja tämä tällä, ihan helppo. Ala vain harjoittelemaan".

Kotona sitten piti kysyä isältä, ja sehän sitten selitti. Muistan vain ihmetelleeni, että miksi se opetteja ei heti sanonut mistä oli kyse. Ilmeisesti tarkoitus oli vain oppia asia ulkoa. Voi olla että kirjastakin asia olisi selvinnyt, jos vain olisi ollut viitseliäisyyttä...

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Vierailija

Itse käyn yhdeksättä luokkaa, joten en ole ehkä se oikein ihminen sanomaan, mutta mielestäni n. puolet yläasteella opetetuista asioista on turhia, jos mietitään matematiikkaa.
Riittää, kun osaa plus, miinus, jako ja kertolaskut + sitten jotain pinta-alojen laskemista ja tämmöistä.

Ei ole paljoakaan ideaa laskea mitään monimutkaisia kaavoja, sillä lähes kaiken arkielämässä tarpeellisen laskemisen suorittaa jo ala-asteella opituista laskutavoista. Turhat/harvoin käytetyt kaavat pitäisi jättää peruskoulusta pois.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat