Vaihtoehdot maailmanlopulle

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Meikäläinen on lukittu ulos "Yellowstonen supertulivuori" keskustelusta, ei voi lainata eikä vastata, joten avataan uusi? Saan seuraavan viestin:
Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi

4 mensaani and Raid

Raid: En ymmärtänyt yhtikäs mitään mitä tarkoitit.
mensaani: Maksuksi sympatiaa? Sitäkö tarkoitat?
Sekin kävisi, luontaistaloudessa tekemällä töitä.

Kun rahan arvo katoaa niin mitä tilalle?
Olisiko jotain kuten raaka-aineita, vara-osia, elintarvikkeita joita itse ei tuota, ja jos kaikkea on niin sitten jotain jota kaikki haluavat, esim. kulta?

Kirjoitin em. ryhmään seuraavan tekstin:

Muutimme Stadista Etelä-Savoon noin vuosi sitten. Ostimme pienen, noin 2.7 ha tilan päästyämme "eläkkeelle".
Edellinen kesä meni "tutustumiseen" ja peruna, ym sato jäi heikoksi. Nyt tiedämme miten toimitaan keväällä opittuamme tuntemaan maan.
"Viljeltävää" aluetta on lisätty, on kunnossa parin kolmen vuoden sisällä.

Olen ollut "aktiivinen maailman lopun seurannassa" jo vuosia. Tarkoitan että syntyy poikkeava tilanne jossa omavaraisuus, ainakin osittain tulee merkittävään asemaan.
Ostamamme tila antaa sen osittain. Se ei ole paras mahdollinen. Paras olisi sellainen jossa voisi tuottaa vedellä sähkön. Sellainen tila oli tarjolla, jossa oli oma sähkövoimala, mutta se ylitti meidän lompakon sisällön mahdollisuudet.

"Kasvihuone" ei ole itsessään ratkaisu ellei lämmön lisäksi ole "valoa" - kumpikin kuluttaa rutosti energiaa.
Tuulivoimala on yksi vaihtoehto jos pystyy järjestämään tyynelle säälle varavoiman.

Varavoimaksi olen hankkimassa kunnon generaattorin. Taloon tulee lämmöksi lämpöpumppu joka ottaa energiansa ilmasta. Sellainen maksaa noin tonnin.
Kun sen kertotaululla lisää x10 ja rapiat saa maalämmön.

Vaihtoehtoja on runsaasti eikä mikään niistä ole suora tie paratiisiin.

Omavaraisuus on se mihin tavoittelen, ja joskus jos on syytä moiseen niin sitten myös kanoja tuottamaan munia ja vaikka lehmä ja muita eläimiä.
Ne kuitenkin edellyttävät tietyn minimin tullakseen toimeen, kehittyäkseen ja antaakseen sen mihin ne on tarkoitettu.

Ikäni on nyt 1.1 jälkeen 58. Olen luopunut siitä mielettömästä ruljanssista jossa olen elänyt kansainvälisesti, viimeksi tietotekniikan alalla joka hyödyntää Internettiä.
Loppujen lopuksi olen valmis elämään ilman Internettiä, vaikka vielä -08 keväällä runnoin Soneralta uuden kuparin taloomme - josta sain maksaa noin 1200 euroa. Sonera maksoi toisen puolen. Sillä sain "megasen" yhteyden.

"Miljoonien eri vaihtoehtojen" joukossa on oman "panimon ja viinituotannon" käynnistäminen - ja jos mahdollista - myös tupakan. Täytyy sitä nautintoja olla kurjuudesakin.

Kun tietyt perusasiat lutviutuvat kohdalleen tulkoon vaikka millainen "maailman loppu".

PS. Löpöä pitää varata, ja rutosti ja jotain muuta. Sitten voisi vaikka rakentaa muutaman mökin ja tarjota elämän jatkuvuutta niille jotka Stadissa luulevat voivansa tulla toimeen.
Valitettavasti Euroilla ja muilla valuutoilla tulee tuolloin olemaan sama arvo kuten Simbawen dollarilla nyt - joten maksu pitää olla jotain muuta.

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Lukkoon tämäkin. Ei täälä muusta jauheta enään kuin maailmanlopusta. Minä ainakin ottaisin eurot vastaa, kyllä niiden arvo taas sitten joskus nousisi.

Vierailija
Outsider
Meikäläinen on lukittu ulos "Yellowstonen supertulivuori" keskustelusta, ei voi lainata eikä vastata, joten avataan uusi? Saan seuraavan viestin:
Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi

4 mensaani and Raid

Raid: En ymmärtänyt yhtikäs mitään mitä tarkoitit.
mensaani: Maksuksi sympatiaa? Sitäkö tarkoitat?
Sekin kävisi, luontaistaloudessa tekemällä töitä.

Kun rahan arvo katoaa niin mitä tilalle?
Olisiko jotain kuten raaka-aineita, vara-osia, elintarvikkeita joita itse ei tuota, ja jos kaikkea on niin sitten jotain jota kaikki haluavat, esim. kulta?

Lukkoon vain tämäkin. Tässähän on selevästi hillun haku mielessä. Mikään senssipalsta ole..

Vierailija

Suolanaksuu, Raid, ym

Maailmanlopun edessä kaiken maailman menninkäiset ja muut hapsukaiset astuvat esiin, ollen aluksi korkeudeltaan (tukan irokeesi) tavallisen ihmisen nilkkoihin, kasvaen siitä kuten olematon kirppu elefantiksi.

Ne ovat ilkeitä, syövät ja tuhoavat kaiken, - kukaan ei halua kohdata heitä ja minkä kohtaavat rukoilevat miksi kukaan ei ollut heitä lopettanut.

Näyttää että tänne Tiede foorumiin on kasvanut tällainen "hapsukaisten" alusta. Laajempi ja aktiivisempi mitä joitakin vuosia sitten oli.

Täytyy poiketa muilla foorumeilla katsomassa mitä nämä "hapsukaiset" niissä kirjoittelevat / vastaavat / kommentoivat.
Oletan kohtaavani Vatikaanin inkvisition, höystettynä Espanjan omalla inkvisiitiolla nykyaikaan sovitettuna.

Mitä se on?
No, nuo hapsukaiset kertovat/perustelevat kaiken "oman tieteensä" keinoilla todeksi. Tiede on heille se heidän "oma tiede" - kuten että Jumala loi kaiken. Sillä kumotaan kaikki mitä voidaan.

Vierailija
Suolanaksu
Lukkoon tämäkin. Ei täälä muusta jauheta enään kuin maailmanlopusta. Minä ainakin ottaisin eurot vastaa, kyllä niiden arvo taas sitten joskus nousisi.

Ei kai varautuminen globaaliin katastrofiin voi mitenkään olla epätieteellistä? Miksi muka ei saisi keskustella siitä miten voitaisiin varautua supertulivuoren purkaukseen?

Ollaanko täällä jo niin pitkällä fundamentalismissa, että ihmisen ei sallita ajatella mitään asiaa inhimilliseltä kannalta, vaan vain fysiikan näkökulmasta?

Mitä ihmeen pahaa (epätieteellistä) Outsider esitti, kun hän sanoi, että kunnon paukun jälkeen valuutoilla ei ole enää mitään arvoa, joten hän kysyi, mitä pitäisi ottaa maksuksi elämisen mahdollisuuden tarjoamisesta?

Minä taasen sanoin hänelle, ettei kannata ketä tahansa pelastaa, vaan vain sellaisia, joista on hyötyä lajin säilymiselle.

Tietysti, jos täällä on jo tieteellinen totuus, ettei planeettaa voi kohdata mikään iso katastrofi, niin silloin vähäinenkin varustautuminen pahan päivän varalta on epä-älykästä. Itse asiassa, silloin mikä tahansa varasuunnitelma ja jopa palolaitos on ehdoitta epätieteellistä.

Ihmettelen vaan, että miksi täällä sallitaan keskustelu asteroideista

Vierailija
Outsiider

Muutimme Stadista Etelä-Savoon noin vuosi sitten. Ostimme pienen, noin 2.7 ha tilan päästyämme "eläkkeelle".
Edellinen kesä meni "tutustumiseen" ja peruna, ym sato jäi heikoksi. Nyt tiedämme miten toimitaan keväällä opittuamme tuntemaan maan.
"Viljeltävää" aluetta on lisätty, on kunnossa parin kolmen vuoden sisällä.

Ketkä muuttivat ja miksi?
Sinä ja hamsteri.
Outsiider

Ikäni on nyt 1.1 jälkeen 58. Olen luopunut siitä mielettömästä ruljanssista jossa olen elänyt kansainvälisesti, viimeksi tietotekniikan alalla joka hyödyntää Internettiä.
Loppujen lopuksi olen valmis elämään ilman Internettiä, vaikka vielä -08 keväällä runnoin Soneralta uuden kuparin taloomme - josta sain maksaa noin 1200 euroa. Sonera maksoi toisen puolen. Sillä sain "megasen" yhteyden.

Elä tässä ja nyt. Se, että olet mualimmaa kiertänyt ei just nyt paina yhtään mitään, paitsi muistoissasi.
Miksi pitää ns. alleviivata "Stadista Etelä-Savoon"? Kukaan Stadilainen EI muuta Etelä-Savoon. Josko olisit kuitenkin alunperin tullut sieltä Stadiin. Et viihtynyt/sopeutunut ja nyt sitten muutit takaisin.

Epäilisin kahta asiaa.
1) Pohjois-Karjala-syndrooma.
Halusit tavata Annelin..
2) Danny-syndrooma.
Danny joutui muuttamaan Helsingistä Espooseen "Kuusamo"-biisin jälkeen.

Odottele siinä sitten maailmanloppua, Etelä-Savon-alju.

PS: Ne perunat kannattaa kasvattaa aurinkoisessa paikassa, ettei pelekkää vartta työnnä.

Vierailija
mensaani
[

OOPS - Kirjoitit aivan muuten kuin tuollainen "hapsukainen" - jopa minun laisesti

Kirjoitit - kysyit hyvin!

Vierailija

Viimeinen vastaus tälle kirjoittajalle:

Raid

Sinä ja hamsteri.[/quote]
Minä ja vaimoni - lapsilla on jo omat perheet - ja koiramme joka kuoli vanhuuteen kuukausi sitten.
Ja miksi?
Itse olen asunut maailman suurimmissa kaupungeissa ihan tarpeeksi ja vaimo Stadissa - kunnes pääsi eläkkeelle yli 40 vuoden jälkeen - samassa pankissa.

Olemme alkujaan "landelaisia" - syntyneet - ja tulemme kuolemaan. Tämä paikka oli lähin mitä kukkaromme mahdollisti. noin 3 ha, iso talo, piharakennus, ja vaikka mitä, järvi jne.

PS. Kylä / maakunta jossa asumme on äitini suvun "alku" koti - sen, mitä historia voi tuoda esille.

Vierailija

Viimeinen vastaus tälle kirjoittajalle:

Raid

Sinä ja hamsteri.

Minä ja vaimoni - lapsilla on jo omat perheet - ja koiramme joka kuoli vanhuuteen kuukausi sitten.
Ja miksi?
Itse olen asunut maailman suurimmissa kaupungeissa ihan tarpeeksi ja vaimo Stadissa - kunnes pääsi eläkkeelle yli 40 vuoden jälkeen - samassa pankissa.

Olemme alkujaan "landelaisia" - syntyneet - ja tulemme kuolemaan. Tämä paikka oli lähin mitä kukkaromme mahdollisti. noin 3 ha, iso talo, piharakennus, ja vaikka mitä, järvi jne.

PS. Kylä / maakunta jossa asumme on äitini suvun "alku" koti - sen, mitä historia voi tuoda esille.

Vierailija
Outsider
Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi - -

Tosiaan voihan tästä aiheesta keskustella omassa säikeessä. Mitä omavaraisempi, sen parempi, jos ei ole kohtuutonta vaivaa.

Toisinaan viestiketjun yläpuolella lukee punaisella, että on lukittu, mutta se johtuu monesti vain jostain tilapäisestä häiriöstä. Myöhemmin ketju sitten taas aukeaa. Häiriötä on myös hauissa, eli välillä tulee pahoittelut eikä näytä viestlistaa, mutta myöhemmin taas toimii.

Vierailija
Outsider
mensaani

OOPS - Kirjoitit aivan muuten kuin tuollainen "hapsukainen" - jopa minun laisesti

Kirjoitit - kysyit hyvin!

Nyt en todellakaan ymmärrä, mistä tässä on kyse? Omasta mielestäni en tehnyt mitään epä-älyllistä koko asiassa, mutta en ymmärrä edes sun vastausta; miten niin ja mikä hiton hapsukainen?

Mielestäni Yellowstone-keskusteluun kuuluu sekä itse tulivuori että myöskin ihmisen pyrkiminen selviytyä siitä --myös Savossa! Monessa muussakin asiassa keskustelu on rajattu yhden otsikon alle.

Jos todellakin täällä tiedetään jo ennalta, ettei mikään supertulivuori vaikuta millään tavoin elämään Suomessa, niin onhan se oikein rauhoittava tieto, mutta itse kyllä lukitsisin mieluummin jokaisen sellaisen pois, joka "tietää" ennalta, ettei kenenkään tarvitse varautua mihinkään.

Olen itse varmastikin sitten naivi, kun uskoin sinua siitä, että olet rakentamassa omavaraista taloutta, mutta oman älyni mukaan ei se ole naivi (hyväuskoinen), joka uskoo..

Vierailija

Ennen tätä päivää siitä on noin 2 vuotta kun kirjoitin tällä foorumilla.

Taidan huomisen jälkeen odottaa seuraavat 2 vuotta ja katsoa ketkä täällä ovat aktiivisia - katsoen millaisia hapsukaisia täällä on - jos meillä vielä on tämä internet käytössä.

Vierailija
Dredex

Tosiaan voihan tästä aiheesta keskustella omassa säikeessä. Mitä omavaraisempi, sen parempi, jos ei ole kohtuutonta vaivaa.

Toisinaan viestiketjun yläpuolella lukee punaisella, että on lukittu, mutta se johtuu monesti vain jostain tilapäisestä häiriöstä. Myöhemmin ketju sitten taas aukeaa. Häiriötä on myös hauissa, eli välillä tulee pahoittelut eikä näytä viestlistaa, mutta myöhemmin taas toimii.

KIITOS palautteesta ja tilanteen selkeyttämisestä.
Joten kyseessä ei ollut "tipu langalla"

Astronomy
Seuraa 
Viestejä3976
Liittynyt12.6.2007

Täällä on pelkkiä peikkoja paikalla. Ei mitään järkeä kommenteissa, kun kukaan ei ymmärrä mistä pitäisi kommentti vääntää. En minäkään. T. Peikko

"The universe is a big place, perhaps the biggest".
"Those of you who believe in telekinetics, raise my hand".
Kurt Vonnegut
"Voihan fusk." Minä

Vierailija

Miksei vaiheta foorumin nimeksi, "Erilaisia maailmanloppuja ja ennustuksia ja ehkä hieman tiedettä ohella" täälä ei muusta puhuta. Myönnän, että itsekkin täälä siitä aikoinani paljon vaahtosin, mutta nyt olen päässyt siitä yli ja olen ns. sinut kuoleman kanssa. Ja oletteko sattumoisin huomanneet, että ne jotka tänne foorumille kirjottelevat eniten ja vakavimmin, eivät edes enää jaksa lukea näitä aiheita.

Vierailija
Suolanaksu
..., mutta nyt olen päässyt siitä yli ja olen ns. sinut kuoleman kanssa.

Oletko todella sinut tuon "kuoleman kanssa"?
Mielestäni sellaisen mielipiteen voi tehdä vasta kun kohtaa kuoleman...
... tai ymmärtää sen merkityksen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat