Mistä alkoi Candiru -kalan legenda?

Seuraa 
Viestejä259
Liittynyt1.12.2008

Niin, mistähän se alkoi? Kyseessähän on siis kala joka ui ruumiinonteloihin (joskus jopa penikseen), tarttuu kiinni terävällä piikillään ja alkaa imeä verta. Ensimmäinen versio mitä itse kuulin oli sellainen missä kala mukamas aisti ihmisen virtsan vedessä ja sitten ui sitä pitkin virtsaputkeen ja jäi sinne kiinni. Tuon perusteella luulin että juttu oli täyttä satua, mutta kala on oikeasti olemassa:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Candir%C3%BA

Sehän on mainittu ainakin Kova Laki: Erikoisyksikkö -sarjassa vuonna 1999:
http://www.youtube.com/watch?v=05iTHjlhDPY

Kommentit (9)

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
OjH
Niin, mistähän se alkoi? Kyseessähän on siis kala joka ui ruumiinonteloihin (joskus jopa penikseen), tarttuu kiinni terävällä piikillään ja alkaa imeä verta. Ensimmäinen versio mitä itse kuulin oli sellainen missä kala mukamas aisti ihmisen virtsan vedessä ja sitten ui sitä pitkin virtsaputkeen ja jäi sinne kiinni. Tuon perusteella luulin että juttu oli täyttä satua, mutta kala on oikeasti olemassa:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Candir%C3%BA

Sehän on mainittu ainakin Kova Laki: Erikoisyksikkö -sarjassa vuonna 1999:
http://www.youtube.com/watch?v=05iTHjlhDPY[/quote]

Tutkimattomia ovat Herran tiet...

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

OjH
Seuraa 
Viestejä259
Liittynyt1.12.2008
Seppo_Pietikainen
Tutkimattomia ovat Herran tiet...

Siis eikö muka kukaan ole kuullut tästä kalasta tai jutusta, tai kalajutusta Olisi hauska kuulla muiden juttuja asiasta, mistä kuulivat ensimmäisen kerran ja milloin. Silloin aikanaan kun sen ensimmäistä kertaa kuulin niin siitä puhuttiin netin chatissakin kohtuullisen paljon ja työkavereiden kesken.

Siis pikkuruinen loiskala joka ui virtsaa pitkin penikseen ja tarrasi piikillä sinne kiinni. Talk to me folks

asdf
Seuraa 
Viestejä11069
Liittynyt16.3.2005

Eihän tuo ole mikään legenda, vaan ihan ehta kala. Minä kuulin siitä muistaakseni ekan kerran Sniper-leffassa tai sitten Medicine Manissa. En muista, kumman katsoin aiemmin. Vähän tuoreemmista leffoista ainakin The Rundownissa (Pako viidakkoon, loistosuomennos) se mainitaan.

Eiköhän noita juttuja ole liikkunut maailman sivu, niin kauan kun on ollut noita kalojakin. Virtsaa pitkin penikseen uiminen lienee legendaa. Nuo kai uivat mihin tahansa koloihin, oli virtsaa tai ei. Eivät ne silti vaatteiden läpi käsittääkseni pääse, joten vaarassa ovat vain alastomat uimarit.

Tuo virtsan perässä penikseen uiminen muistaakseni mainitaan Sniper-leffassa, joten tiedä vaikka juttu olisi siitä lähtöisin. Leffa on jostain 90-luvun alkupuolelta.

OjH
Seuraa 
Viestejä259
Liittynyt1.12.2008
asdf
Eihän tuo ole mikään legenda, vaan ihan ehta kala.

Niinhän minä tuossa ensimmäisessä viestissä sanoinkin (wikipedia -linkki). Tuo legenda otsikossa viittaa siihen että se mukamas ui virtsaa pitkin ylös, niinkuin sitä asiaa tavattiin liioitella jutuissa, saaden sen vaikuttamaan ihan sadulta.

syytinki
Seuraa 
Viestejä8913
Liittynyt18.8.2008

Ei kai kalan olemassaoloa tarvitse epäillä.

Kyse onkin siitä koska se on Suomessa.

Nytkin on ollut niin lämmin alkukesä, että pojat, uimaan vain kortsun kanssa ja samppisputelin korkki rupureiässä.

Vierailija

Lämmin alkukesä? Missä...?

Kyllä minäkin tästä pissakalasta olen jostain kuullut, mutta pirullakaan en muista että mistä. Olisikohan ollut Madventuresin joku kausi ja jakso.

syytinki
Seuraa 
Viestejä8913
Liittynyt18.8.2008
Qadesha
Lämmin alkukesä? Missä...?

Kyllä minäkin tästä pissakalasta olen jostain kuullut, mutta pirullakaan en muista että mistä. Olisikohan ollut Madventuresin joku kausi ja jakso.

Jaha. Sitä ollaan ilmastonmuutoksen vastustaja.

Kyllä on ollut lämmin kesä ja niin oli viime kesäkin.

Uusimmat

Suosituimmat