'Käytämme vain 10% aivokapasiteetistamme?'

Seuraa 
Viestejä443
Liittynyt16.3.2005

Niinhän sitä sanotaan, että 10% muka käytettäisiin aivojen kapasiteetista... Joku todistaa, että muut aivojen osat otetaan käyttöön kun joku osa on tuhoutunut... Toisaalta voi olla niinkin, että minäkin käytän 100% aivojani ja tavallista suuremmat osat aivoistani huolehtivat lukemisestani kirjoittamisestani ja syömisestä ja juomisesta? Niin - ja osan - suuren osan - aivoistani käytän liikunnan harjoittamiseen...

Eiköhän kysymys ole aivojen 'pakkaamiskyvystä' ? Siis 'kuinka pieneen tilaan mahtuu' ja kuinka paljon. Joku käyttää lukemiseensa 2% aivoista, toinen 10 prosenttia?

Älykkyysosamääräkin on kinkkinen juttu... Jollakin - niin kuin minulla - on 85% vasemmassa aivopuoliskossa älykkyyttä ja oikeassa saman verran. Eikö se tee yhteensä 170 prosenttia? Joku sanoo että lasken väärin - varmaan hänellä on enemmän älykkyyttä kun osaa laskeakin paremmin? Ehkä jopa 185% älykkyyttä?

No! Toden sanoakseni olen ihan tyytyväinen aivojeni toimintaan.. Olen elänyt jo 67 vuotta ja aivot sen kun vaan pelaavat - jopa paremmin kuin hyvin - jopa niin - että olen tyytyväinen.
Minusta tuntuukin siltä, että osa ihmisiä murehtii ihan jonnin joutavia... Kuten sitä, että kuinka monta prosenttia aivoistaan käyttää... Lienee ihan saman tekevää - pääasia että löytää puurolautasen tarpeeksi usein ja siinä sivussa omalta kohdaltaan kaikkea tarpeellista.

K.K.

Elämä on ainaista opiskelua kehdosta kuolemaan - ehkä kuoleman jälkeenkin on opiskelua - kuka sen tietää?

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

Niin ns. kertakäyttökapasiteettiä, siis "intensiivistä" kapasiteettiä voidaan luonnehtia termillä 100%.
Mutta kun otetaan jokin tuollainen hetki, niin aivot eivät käytä kuitenkaan kaikkea potenttiaaliaan, eivät tee kerralla kaikkea mihin pystyvät, vaan tekevät intensiivisesti vain tuollaisen jonkun osasen verran, siis intensiivinenkapasiteetti 100%, ei ole sama kun aivojen koko kapasiteetti 100%.

pizze
Seuraa 
Viestejä602
Liittynyt16.3.2005

Kim Peekin sanotaan muistavan ulkoa 12,000 kirjan sisältö. Tämä kertoo ainakin jotain siitä miten paljon ihmisellä on käyttämätöntä muistikapasiteettiä. Tosin luulisi, että jos ihmisellä on paljon turhaa tietoa, tämä hankaloittaa ajattelua ja tiedonhakua.

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä13828
Liittynyt27.11.2006
Ataraksia
Niin ns. kertakäyttökapasiteettiä, siis "intensiivistä" kapasiteettiä voidaan luonnehtia termillä 100%.
Mutta kun otetaan jokin tuollainen hetki, niin aivot eivät käytä kuitenkaan kaikkea potenttiaaliaan, eivät tee kerralla kaikkea mihin pystyvät, vaan tekevät intensiivisesti vain tuollaisen jonkun osasen verran, siis intensiivinenkapasiteetti 100%, ei ole sama kun aivojen koko kapasiteetti 100%.

Joo. Samoin perustein voitaisiin sanoa että käytämme vain 10 % lihaksistamme tai 10 % maksamme kapasiteetista tms.

Ihmisellä ei juuri ole elimiä tai elinryhmiä joita käyttäisi koko ajan 100 % (nytkin vatsani on melko tyhjä. Käytän siis ruuansulatusjärjestelmääni pahasti vajaateholla ). Silti ihmisellä ei juuri ole mitään tarpeetontakaan. Evoluutio ei yksinkertaisesti tuota elimiä jos niitä ei tarvita. Mikäli tarvitsisimme normaaliin elämään vain 10 % aivoistamme niin aivomme olisivat kymmenen kertaa nykyistä pienemmät.

Totta ihmeessä kaikkea aivokapasiteettia harvoin käytetään samanaikaisesti (ei liene sellaistakaan olotilaa jolloin kaikkia lihaksia käytettäisiin samanaikaisesti, ja harvan vatsakaan on aina täysi). Mutta vaikka esim. kuulo- ja näköärsykkeitä ei käsitelläkään samanaikaisesti ei se tarkoita etteikö molempien käsittely olisi ihmiselle erittäin tarpeellista.

Ihmiset tekevät tulevaisuuden.

Vierailija
Evoluutio ei yksinkertaisesti tuota elimiä jos niitä ei tarvita. Mikäli tarvitsisimme normaaliin elämään vain 10 % aivoistamme niin aivomme olisivat kymmenen kertaa nykyistä pienemmät.

Höpö-höpö.
Jos sanotaan että se osuus on nyt 10%, niin se on eri kymmenen prosenttia vähän ajan päästä, kun teemme jotain muuta.
Mutta tietenkin on niin että aivojen mitkään toiminnalliset-osat eivät ole missään kuoliossa, jos niitä ei juuri käytetä, vaan lepo- tai valmiustilassa.
Ja sinällään ovat "toiminnassa" arkielämässämme, mutteivat kaikki osat/kapasiteetti ole todellakaan käytössä "ikinä".

Totta ihmeessä kaikkea aivokapasiteettia harvoin käytetään samanaikaisesti

Ylikuumeneminen, tai mikä lie mahdottomuus, joo, eli ei käytetä, jos jonkinlainen vertaus otetaan niin voisi heittää sellaisen että otetaan kaikkea elektroniikkaa yms. virikkeitä samaan huoneeseen, ja sinun pitäisi seuratan kaikkien tuomaa informaatiota kerralla, onnistuneen sisäistävästi.
Voit myös miettiä, oletko hereillä ja nukuksissa yhtä aikaa, tai voitko muistaa kaiken tietämäsi kerralla?
Eli, ei todellakaan ole mahdollista käyttää kaikkea kapasiteettia kerralla, esim. prosessointikykymme/tietoisuutemme on paljon kapea-alaisempi kuin kaikki ne tiedot ja kyvyt/tapahtumat joita aivomme voivat mahdollistaa.
Kaikkea, vaan ei voi tapahtua samaan aikaan.

Vierailija
deep'n'dark
Mitenköhän saisi käyttöön kaikki aivojen kapasiteetista, voi tulla tarpeen joskus.

Siihen ei taida olla oikotietä. Keskittyminen tepsii useimmiten.
Ja tuo 10% on vanhentunutta tietoa, käytettävä osuus on paljon suurempi. Kuitenkin vain harvoin koko kapasiteettimme.

Vierailija

Kyseinen väittämä on kumottu ajat sitten.

Se mitä aikoinaan luultiin aivoissa varastossa olevaksi massaksi, on osoittautunut tarkemmissa aivotutkimuksissa toimivaksi aineeksi.

Piipahdin vieraissa, (olen taipuvainen uskottomuuteen). Tieteen kuvalehti kertoo:
"Vain 10 prosenttia aivojen kapasiteetista on käytössä

EI. Tämä luulo syntyi 1930-luvulla, kun neurokirurgit asettivat elektrodeja paljaille aivoille ja mittasivat, mitkä osat olivat passiivisia. Nykyaikaisilla kuvantamismenetelmillä on saatu selville, että 1930-luvun lääkärit erehtyivät. Jopa yksinkertainen tehtävä, kuten ääneen lukeminen, aktivoi useita aivojen osia. Tutkijat ovat todenneet, että älykkäät ihmiset käyttävät aivojaan tehokkaammin kuin muut. Nerot aktivoivat ainoastaan sen aivojen osan, jota tarvitaan tehtävän suorittamiseen."

Tuosta oli iso artikkelikin kyseisessä lehdessä. Vois löytyä Tiedelehdestäkin jos osaisin etsiä. Tuo on mulle entuudestaan tuttu, oli helppoa hakea.

Mut.. sitä artikkelia en löydä jonka aikoinaan luin. Tällaista löytyy:
"Käyttääkö ihminen kaikkia aivosolujaan?
Muistan lukeneeni, että ihminen käyttää vain hyvin pientä osaa aivosoluistaan. Onko näin?

On melko yleinen harhakäsitys, että vain murto-osa aivosoluista olisi käytössä. Tutkimusten mukaan tilanne on juuri päinvastainen. Kaikki aivosolut eivät tosin ole aktiivisia yhtä aikaa, ja niiden aktiivisuustaso vaihtelee suuresti. Syynä eroihin on aivojen toimintapa: eri tehtävät vaativat eri hermosolujen aktivoitumista. Sen sijaan väite, jonka mukaan ihminen ei useinkaan hyödynnä koko aivokapasiteettiaan, pitää varmasti paikkansa. Aivojen toimintaa voi harjaannuttaa samaan tapaan kuin lihaksiston suorituskykyä. Harjoitus lisää hermosolujen välisten yhteyksien ja jopa itse solujen määrää aivoissa. Aivokapasiteetti onkin tavallaan "rajaton".

Aivoissa on kahdenlaisia soluja: neuroneja eli hermosoluja ja niiden välisiä gliasoluja eli hermotukisoluja. Gliasolujen tärkein tehtävä on auttaa neuroneja. Gliasolut eivät itse kykene ottamaan vastaan eivätkä lähettämään ärsykkeitä. Näitä erikoistuneita soluja on monenlaisia: ne mm. suojaavat ja ravitsevat hermosoluja, toimivat aksonien eli hermosolujen viejähaarakkeiden eristeenä ja säätelevät aivo-selkäydinnesteen virtausta. Ihmisen aivoissa on miljardeja neuroneja, jotka säätelevät niin elimistön tahdosta riippumattomia kuin tahdonalaisiakin toimintoja. Aivot mahdollistavat ajattelun, tiedostamisen, oppimisen ja käyttäytymisen. Jotta elimistön monimutkaiset mekanismit toimisivat häiriöttömästi, hermosolujen on pystyttävä viestimään keskenään. Häiriöt johtuvat siitä, että hermosolujen viestintäkyky on normaalia heikompi.

numero 11/2001, sivu 8"

Gliasolujen löytyminen oli melkoinen läpimurto vanhoja myyttejä kohtaan ja nimenomaan tuota 10%:n harhaluuloa kohtaan.

Vierailija
Dark Shade
deep'n'dark
Mitenköhän saisi käyttöön kaikki aivojen kapasiteetista, voi tulla tarpeen joskus.

Siihen ei taida olla oikotietä. Keskittyminen tepsii useimmiten.
Ja tuo 10% on vanhentunutta tietoa, käytettävä osuus on paljon suurempi. Kuitenkin vain harvoin koko kapasiteettimme.

Joo.. ei kaikki kerralla aktiivisina voi olla kait?
Aistikapasitetti ja muukin rajallisuus hantittaa.

Aistien ylikuormittuminen voi johtaa liian suureen stressiin ja sitten psykoosiin, niin mä oon kokenut.
En tiä onko sitä varmistettu että skitsofreenikoitten aivoissa olis enemmän dopamiinireseptoreita kuin normiverrokkien.. ja erityisesti onko tutkittu sellaisilta skitsoilta, jotka ei ole olleet lääkityksillä.
Ja onko tutkittu miten ylipäätään ylistressaantuneiden aivojen osalta käy, alkaako siellä tapahtua muutoksia, millaisia ja ovatko ne pysyviä.. ja lisäksi vielä, mahtavatko muuttua perinnöllisiksi?

Ei ole osunut maallikkosilmiini uutta parempaa tietoa noista.

Herkkäaistisuus voi olla skitsofrenia alttius?
Toisaalta se ohimolohkoepileptisyys näyttäis kanssa korreloivan. Onko sitä tutkittu että miten stressi vaikuttaa ko. epileptisyyden ilmaantumiseen?
Miten vaikuttaa päihteet ja muu kemia?

Vierailija
deep'n'dark

En tiedä saatko kaikkea, mutta yksi keino lisätä kapasiteettia on esim. saattautua välittömään hengenvaaraan, tällöinhän aivot sulkevat turhia järjestelmiä ja muut terävöityy.
esim. tapahtumia ei pakata muistiin => jälkeenpäin ei muisteta tapahtumia, värinäkö muuttuu mustavalkeaksi -> lisää tehoja näköön, ajatuksen juoksu nopeutuu, aika hidastuu -> enemmän aikaa reagoida tapahtumiin.

Tätä voinee kokeilla helposti kalliossa haistattelemalla vittuja vähemmistöryhmille.

Vierailija
Pönni
Ja onko tutkittu miten ylipäätään ylistressaantuneiden aivojen osalta käy, alkaako siellä tapahtua muutoksia, millaisia ja ovatko ne pysyviä..

Luulen että muutoksia tapahtuu, ja ovat pysyviä, itselläni on ollut kohtalaisen stressaava vuosi parisen vuotta sitten, ja en ole enää sen jälkeen kokenut itseäni siksi samaksi mitä olin aikana ennen sitä.
Lähinnä stressinsietokyky on kadonnut, en tiedä tuleeko enää koskaan entisenlaista, mutta en tiedä haluaisinko edes, asian kun tiedostaa osaa elää stressittömämmin.

Vierailija
Gliasolujen löytyminen oli melkoinen läpimurto vanhoja myyttejä kohtaan ja nimenomaan tuota 10%:n harhaluuloa kohtaan.

En tosiaan tiedä prosenteista sinäänsä.
Mutta ei tuollainen Gliasolu löydös nyt oikein kolahda mulle.
Mietin kapasitettia paremminkin kaikkien mahdollisten tuntemusten ja tekojen kautta.
Voitko esim. samaan aikaan olla ihan peloissasi, ihan iloinen, ihan vihainen jne. kaikkia variaatioita näistä?
Jos nämä kaikki tunne variootiot esim. otetaan kapasiteetiksi ja verrataan siihen tunne-hetkeen joka sinulla nyt on, niin kyllä se ns. käyttö-prosentti aika pieneksi jää.

Vierailija
deep'n'dark

Lue ketju ,äly täysille. Linkki.

Neonomide valisti vähän takaperin, syö porkkanaa. Aivojumppaa

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
deep'n'dark

En tiedä, mutta meditaation avulla sitä voisi parantaa. Ainakin jotkut budha munkit voi levitoida kun ne keskittää aivojen energiaa kehoonsa ja ympäristöönsä. Taino ei se sinänsä aivojen energialla toiminu, mutta auralla. Aurahan on todistettu erikoisella kuvausjärjestelmällä, millä näkee ihmisten aurat.

Sitähän on selitettykkin, että jotkut ennustajat kykenee näkemään tulevaisuuteen koska ne kykenee käyttämään suurempaa osaa aivokapasiteetista, että jos tavallinenkin ihminen oppisi käyttämään aivoja yhtä suurella hyötysuhteella niin mekin pystyttäisiin näkemään tulevaisuuteen.

On myöskin uumoiltu että tulevaisuudessa opitaan aivoja hyödyntämään lähes 100% jolloin ihminen pystyisi kommunikoimaan toisten ihmisten kanssa telepatialla. Aivan kuten harmaat.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija
artsi
Pönni
[size=50:daildyh1]Ja onko tutkittu miten ylipäätään ylistressaantuneiden aivojen osalta käy, alkaako siellä tapahtua muutoksia, millaisia ja ovatko ne pysyviä..

Luulen että muutoksia tapahtuu, ja ovat pysyviä, itselläni on ollut kohtalaisen stressaava vuosi parisen vuotta sitten, ja en ole enää sen jälkeen kokenut itseäni siksi samaksi mitä olin aikana ennen sitä.
Lähinnä stressinsietokyky on kadonnut, en tiedä tuleeko enää koskaan entisenlaista, mutta en tiedä haluaisinko edes, asian kun tiedostaa osaa elää stressittömämmin. [/size:daildyh1]

Mä oon ollut syntymästäni asti niin stressaantunut etten osaa sanoa.. toisaalta, nykyään kun en oo "riistettävänä" (matalapalkka-alalainen, jne..) niin oon voinut aika hyvin. Paniikkihäiriöinen olen ollut aina, joten siitäkän en osaa sanoa mitään..
Stressi paukahtaa helposti huippulukemiin kun pelästyn milloin mitäkin. Sydän hakkaa ihan täysillä.. no, kaikki se mikä liittyy paniikkiin toteutuu.

En tiä, .. voisko tuollainen olla jopa selitys sille että on hyvät hoksottimet? Siis välillä. Toisinaan jos ei oo mitään stressaavaa, ei oo virikkeitä ja olotila muuttuu ihan sumuiseksi ja poissaolevaksi. On kuin olis puoliunessa..

Onhan noita tutkittu autististen aivoja ja osa ennen skitsoiksi diagnosoiduista on nykyään aspergermandaatilla. Joillakuilla siis on "syntymästressi"? Voi liittyä äidin raskaudenaikaiseen hormonitoimintaan samantyyppisesti kuin homoudenkin osalta. Testosteronikylpy määrittää älyllistä sukupuolista identiteettiä, sitä millainen aivotoiminta vahvistuu, millainen heikentyy?
Lempeys ja herttaisuus kärsii systemaattisen laskelmointikyvyn kanssa ja vois aatella, että tietyt aistit, mm. kuulo ja hajuaisti herkistyis "metsästäjä" tasolle?

Koen olevani enemmän neanthrentalilainen kuin nykyihminen. Vauhko eläin, en mikään seurapiiribööna, joka viihtyis kutsuilla ja karkeloissa.

Mitään kovin suurta eroa ei sinällään älyllisesti ole. Seurapiiritoimintahan on tavallaan hyvin vaativaa. Siinäkin tarvitaan metsästäjävaistoja, mutta pitää olla puolikuuro ja muutenkin tlkuton sietokyky ja taitoa, taipumuksia empatoida "saaliitaan". Villiriistan suhteen se on epäoleellista.

Eikä pidä ottaa liian vakavasti sanomaani.

Kaikki ihmiset hermostuu jossakin vaiheessa. kuka tahansa voi ylistressaantua. Melki kaikki ajautuu jossakin vaiheessa omalle sietorajalleen, jne.
Mitään täydellistä nykyihmistä ei ole.
Kaikki joutuu napitusten luontonsa kanssa joskus.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat