Palautusjuomat

Seuraa 
Viestejä11056
Liittynyt16.3.2005

Palautusjuomassa käsittääkseni hyvä proteiini-hiilari-suhde on 1:1 tai 2:3 (proteiinia enemmän). Mistä juomaa kannattaa ostaa? Saako ihan peruskaupasta laadukasta, vai onko tilattava jostain mr.muscleshopista? Mitä juttuja pitäisi juomassa yleensä ottaa huomioon? Juomaa oilisi tarkoitus hankkia perus kuntosalitreeniä varten.

Sivut

Kommentit (30)

Vierailija

Ellet kehonrakentajaksi aio niin banaani ja maito riittää palautukseen perustreenistä, eivät myöskään sisällä sitä lisäainehuttua.

Vierailija
asdf
Palautusjuomassa käsittääkseni hyvä proteiini-hiilari-suhde on 1:1 tai 2:3 (proteiinia enemmän). Mistä juomaa kannattaa ostaa? Saako ihan peruskaupasta laadukasta, vai onko tilattava jostain mr.muscleshopista? Mitä juttuja pitäisi juomassa yleensä ottaa huomioon? Juomaa oilisi tarkoitus hankkia perus kuntosalitreeniä varten.



Usein suhde on 1:1 tai 2:3 (hiilihydraatteja enemmän).

Kaupoissa myydään yleisimpiä tuotteita, joita löytyy myös erikoisliikkeistä. Ei niillä tietääkseni hirveästi eroja ole. Toinen suosii jotain merkkiä ja toinen toista. Valikoima on todennäköisesti erikoisliikkeessä parempi ja sieltä löytää helpommin koostumukseltaan mieleisen jauheen. Se, mikä jauhe sopii sinulle, riippuu monesta asiasta.

asdf
Seuraa 
Viestejä11056
Liittynyt16.3.2005

Ai se onkin hiilareita enemmän? En aio kehonrakentajaksi. Viime aikoina on tullut vaan treenattua vähän kovempaa, joten ajattelin kokeilla, olisko juomasta apua. Maidolla ja banaanilla on tähän mennessä menty. Pitänee harkita.

Vierailija
asdf
Ai se onkin hiilareita enemmän? En aio kehonrakentajaksi. Viime aikoina on tullut vaan treenattua vähän kovempaa, joten ajattelin kokeilla, olisko juomasta apua. Maidolla ja banaanilla on tähän mennessä menty. Pitänee harkita.



Kyllä palautusjuomia voi juoda, vaikka intrenssit eivät liittyisi millään tavalla kehonrakentamiseen. Itseäni niissä mielyttää nopea valmistusaika. Tietysti juoman jälkeen on myös kevyempi olo kuin aterian syömisen jälkeen, joten sekin on yksi hyvä puoli. Toisaalta kehonrakennusajoilta muistan sen, kuinka tärkeää tämä ajansäästö on, kun pitäisi syödä ravintosuositusten mukaan. Nykyään aika on yhtä kortilla kuin silloinkin, joten kuntoilun päätteeksi tulee normaalisti nautittua palautusjuoma.

Vierailija

Hiilari/proteiinisuhde riippuu siitä käytetäänkö palautusjuomaa voimaharjoitteluun vai kestävyysharjoitteluun. Kestävyystreenin jälkeen hiilareita tarvitaan enemmän nopean glykogeenisynteesin käynnistämiseen.

Vierailija

Palautusjuoman ensisijainen hyöty tulee siitä ellei pääse heti treenin jälkeen syömään. Itse tällä hetkellä käyn keskustassa kuntosalilla ja samalla reissulla tulee hoidettua muuta asia + matkaa kotiin on sellaiset 10km, joten salin jälkeen tulisi pitkä tauko ruokailusta ilman palautusjuomaa. Usein myös heti treenaamisen jälkeen kiinteä ruoka ei välttämättä maistu vaikka urheilisi ihan kotimaisemissa, ja silloin voi sitten ottaa palautusjuoman.

Halvmmin juoman saa kun ostaa proteiinin ja malton erikseen ja sitten sekoittaa jauhot itse. Maustamaton proteiini on hinta/laatusuhteelta paras (maustetut +5e kalliimpia sama määrä tuotetta). Kaakaota esim mauksi ja sillä voi korvata myös jonkun verran hiilaria. Rahalla saa valmiita ja monilla eri mauilla, mutta hinta on sitten huomattavasti korkeampi. Eli jos päädyt valmiin juoman ostamaan, maksat lähes pelkästään mausta ja silloin se on ensisijainen ostokriteeri. Maun tietysti voi selvittää vain kokeilemalla, eli ei kun maistelemaan vaan.

Itse tykkään tällä hetkellä pihistellä ja teen juomani mahdollisimman halvalla. Tämän tyyppistä tulee yleensä vedeltyä:
maustamaton hera 40g
hiilihydraatti 50g (malto 40g ja kaakaojauhe 10g)

Tuohon päälle vielä kreatiinia vetelen kun bodaus/voimanosto tyylistä on tuo veivaaminen.

Vierailija

Tuota maitoa kovin mainostetaan, mutta itse en sitä ensisijaisesti suosittelisi.

1) Ensinnäkin, ainakin itselle palautusjuoman merkittävin funktio on saada ravintoa treenin päälle ellei kiinteä ruokaa ole heti saatavilla. Miten siis saa maidon säilymään kylmänä? Ei hirveästi innostaisi lipittää treenikassissa tuntikausia lillunutta lämmintä maitoa.

2) Tämä voi olla täysin turha pelko, mutta olen kuullut tarinoita liikaa maitotuotteita (maitoa etenkin) nauttineista, jotka ovat kehittäneet itselleen jonkin sortin laktoosi-intoleranssin jatkuvalla maidon lipittämisellä. Itse olen tehnyt sen johtopäätöksen, että lipitän maitoa lähinnä aamupalan yhteydessä ja joskus päiväruuan kanssa.

3) Maustamaton "budjettihera" + malto tulee halvemmaksi kuin maito ja jauhot joihin lisätään vesi myöhemmin on myös käytännöllisempi ratkaisu esimerkiksi tuon lämpenemisen takia. Aina on myös mahdollisuus että se treenikassissa kuljetettu maito leviää kassiin ja sehän on persiistä myös.

asdf
Seuraa 
Viestejä11056
Liittynyt16.3.2005
poiuyt
Itse tykkään tällä hetkellä pihistellä ja teen juomani mahdollisimman halvalla. Tämän tyyppistä tulee yleensä vedeltyä:
maustamaton hera 40g
hiilihydraatti 50g (malto 40g ja kaakaojauhe 10g)

En havittele kummoista makunautintoa tuosta juomasta, enkä usko maustetunkaan olevan erityinen gourmet-herkku, joten lopulta ihan sama kuinka paskalta se maistuu. Jos sekoittelee juoman itse, saako noita heraa ja niilihydraattia ihan ruokakaupasta?

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005
asdf
poiuyt
Itse tykkään tällä hetkellä pihistellä ja teen juomani mahdollisimman halvalla. Tämän tyyppistä tulee yleensä vedeltyä:
maustamaton hera 40g
hiilihydraatti 50g (malto 40g ja kaakaojauhe 10g)

En havittele kummoista makunautintoa tuosta juomasta, enkä usko maustetunkaan olevan erityinen gourmet-herkku, joten lopulta ihan sama kuinka paskalta se maistuu.

Minä luulisin että jos ihminen tietää saavansa treenin jälkeen paskanmakuista mönjää suuhunsa, alkaa hän alitajuisesti harventaa treenikertoja. Moni treeniopas ainakin nykyisin kiinnittää huomiota siihen että treenistä tehdään mahdollisimman miellyttävä kokemus, jotta motivaatio säilyisi.

Vierailija
asdf
En havittele kummoista makunautintoa tuosta juomasta, enkä usko maustetunkaan olevan erityinen gourmet-herkku, joten lopulta ihan sama kuinka paskalta se maistuu. Jos sekoittelee juoman itse, saako noita heraa ja niilihydraattia ihan ruokakaupasta?



Saa niitä isoimmista kaupoista. Normaalihinta 800g pussista maustamatonta heraa on tällä hetkellä 12,90e ja paljon tuota enempää siitä ei kannata maksaa. Maltosta ei paljoa kannata maksaa, olisko jotain 5e 1kg. Makua saa esimerkiksi kaakaojauheella, mutta tietysti tuota voi maustaa melkein millä vaan. Joskus kun malto loppunut kesken, olen pistänyt koko 50g pelkkää kaakaojauhetta, mutta tuo on jo liian makeaa.

Lisähuomiona mainittakoon että maustamaton hera maksoi vielä noin vuosi sitten 8,90e 800g, mutta yhtäkkiä heran hinta nousi oikein kunnolla ja kertakorotuksen tuli tuo 4e.

Vierailija
Ding Ding
Minä luulisin että jos ihminen tietää saavansa treenin jälkeen paskanmakuista mönjää suuhunsa, alkaa hän alitajuisesti harventaa treenikertoja. Moni treeniopas ainakin nykyisin kiinnittää huomiota siihen että treenistä tehdään mahdollisimman miellyttävä kokemus, jotta motivaatio säilyisi.

Palautusjuoman voi itse maustaa ja niin itsekin teen. Maustaahan jokainen esim riisit ja muutkin kun niitä kotona tekee. Esim hera, malto ja kaakaojauhe sekoitus ei vaadi kun muutaman kauhomisen eri astioista ja ihan ok makuista tulee. Maustettua kannattaa ostaa halutessaan, mutta siinä on makulisää sellainen 5e. Tuon muutaman jauhon sekoittaminen on kuitenkin niin yksinkertainen juttu, että ei jaksaisi maksaa extraa pelkästä mausta. Leipien tekeminen esimerkiksi on huomattavasti enemmän aikaa vaativa toimenpide ja harva meistä haikailee ostavansa leivät valmiiksi tehtyinä.

Vierailija

Entäpä riisiproteiini? Tuohan tuntuu olevan varsin edullista...

Itse sekoittelen heraproteiiniin kaakaota ja juon lasin kreatiini-glutamiini-tuoremehuseosta treenin jälkeen. Tiätty popsin vielä hedelmiä ja keitän vielä kaurapuurot päälle. Salilta kotiin on näet vartin matka.

Käsittääkseni tulee halvemmaksi sekoitella nuo koktailit itse, kuin ostaa valmiina.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Itse käytin palautusjuomana cokista kun treenasin ennen. Yleensä söin jotai ruskeeta leipää(ei ollu kakkasta) että saisi sitten energiaa jatkuvasti treenatessaan. Ja luonnollisesti sen jälkeenkin. En minä ainakaa ruvenna tekemään mitenkään moninmutkaseksi treenauskuviota. Pitää yksinkertasena niin pysyy mielenkiintokin siinä hommassa. Eiköhän sitä ole iha sama mitä popsii suuhusa, kunhan ei tule energia vajetta.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14017
Liittynyt23.6.2005

Tämä lienee ihan OK vaihtoehto glykogeenitasojen palautukseen:

http://www.mass.fi/product_detail.asp?prod_id=311

Sakarias
Entäpä riisiproteiini? Tuohan tuntuu olevan varsin edullista...

Itse sekoittelen heraproteiiniin kaakaota ja juon lasin kreatiini-glutamiini-tuoremehuseosta treenin jälkeen. Tiätty popsin vielä hedelmiä ja keitän vielä kaurapuurot päälle. Salilta kotiin on näet vartin matka.

Käsittääkseni tulee halvemmaksi sekoitella nuo koktailit itse, kuin ostaa valmiina.


Itsekin hehkuttelin glutamiinia vielä jokin aika sitten, mutta sen lihaksia hyödyttävästä efektistähän ei ole paljoakaan näyttöä - sen lisäksi että suurempina annoksina vapaa glutamiini(kin) on glutamiinihapon ja -suolojen ohella liiallisina määrinä ja poikkeustilanteissa mahdollinen hermomyrkky, eksitotoksiini:

http://www.newtreatments.org/loadlocal.php?hid=974

Toki vapaata glutaa ei ole juurikaan yhdistetty glutamaatin aiheuttamiin oireisiin, mutta poikkeustiloja riittää. Täällä voi myös hieman kurkkailla asiasta.

Herassakin on "vapaana" glutamiinia, mutta pienempiä määriä ja treenin hteydessä otettuna keho luultavasti käyttää glutamiinin ennenkuin sitä ehtii kertyä aivoihin.

Vetäisin itse kyllä arginiinia, leusiinia (2-3 g), kreaa (5 g) ja beetaa (1,5 - 2,5) siinä palkkarissa - kaikista on näyttöä ja toimivat ehkä kreaa lukuun ottamatta myös aerobisessa liikunnassa.

Arginiinista:

[list:uv6vossh]Body Building. More than fifty research studies reportedly support the value of arginine supplementation for athletes. [4] Arginine is considered to be key to efficient muscle metabolism because of its role in the transport, storage, and elimination of nitrogen. Creatine is derived from arginine, as are guanidophosphate and phosphoarginine, all of which have roles in muscle metabolism.

After a vigorous workout, the body has increased testosterone and HGH production for a period lasting approximately two hours. During this timeframe, dietary arginine and ornithine can contribute to a hormonal environment that produces increased protein synthesis and muscle growth. [14]

http://primev.com/Arginine.htm[/list:u:uv6vossh]

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat