Vetovoima vs laite

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jos pystyisin rakentamaan pallon joka työntää 7kg voimalla. Tässä tapauksessa ylöspäin ja samalla 5 kg alaspäin. Nouseeko tämä pallo ilmaan vai vaikuttaako siihen joku toinen tekijä?

Eli mitä tapahtuu silloin kun massan paino on -2kg vetovoimaan nähden?

Sivut

Kommentit (18)

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
Liittynyt13.12.2006

Semmoisia palloja ja isompiakin on jo maailma täynnä. Yleensä ne on täytetty vedyllä, heliumilla tai jopa kuumalla ilmalla.

Ylöspäin ne kuulemma tuppaavat nousemaan.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

Vierailija
kairamo
Semmoisia palloja ja isompiakin on jo maailma täynnä. Yleensä ne on täytetty vedyllä, heliumilla tai jopa kuumalla ilmalla.
Paitsi että noilla on posiivinen massa.
Antimateriaa kaiketi on olemassa mutta liekö senkään massa negatiivista. Jos olisi negatiivista massaa niin kai se nousiisi ylös. Jos lehmät söisivät negatiivisen massan omaavaa heinää riittävästi niin ne todellakin lentäisivät. Jossitellahan voi kaikenlaista:)

Vierailija

Naulaa siirtolohkareeseen kiinni ilmapallo ja tarkkaile nouseeko siirtolohkare ilmaan pallon tehdessä kovasti töitä.

Vierailija
ville-v
Naulaa siirtolohkareeseen kiinni ilmapallo ja tarkkaile nouseeko siirtolohkare ilmaan pallon tehdessä kovasti töitä.

Toki se nousee jos pallon noste on lohkaretta isompi. En kai minä mitään ilmapallon nostetta ihmettelekkään.

Vierailija
a0400439
ville-v

Toki se nousee jos pallon noste on lohkaretta isompi. En kai minä mitään ilmapallon nostetta ihmettelekkään.

Ajatellaan näin. Olen idoinnut pallon jonka sisällä oleva koneisto työntää pallon massaa suuremmalla voimalla ylöspäin.

Tiedän, että pienemmällä teholla se vain pomppii tasaisesti, mutta jos siinä olisi vähän enemmän tehoa ja tämä pomppiminen olisi tasainen huomaamaton jatkumo. Mietin vain sitä, että pysyykö se pallo vain tasaisesti maassa vai olenko minä keksinyt painovoiman kumoavan moottorin. Joka tietysti kuulostaa aivan järjettömältä. =)

Vierailija
a0400439
Olen idoinnut pallon jonka sisällä oleva koneisto työntää pallon massaa suuremmalla voimalla ylöspäin.
Hieno ideointi. Mutta kai tiedät, että jokaisella voimalla on vastavoimansa. Mikä olisi tuon koneiston ylös suuntautuvan voiman vastavoima. Tunkeeko sieltä ulos jalan, joka nostaa palloa vai onko siinä suihkumoottori?

Vierailija
korant
a0400439
Olen idoinnut pallon jonka sisällä oleva koneisto työntää pallon massaa suuremmalla voimalla ylöspäin.
Hieno ideointi. Mutta kai tiedät, että jokaisella voimalla on vastavoimansa. Mikä olisi tuon koneiston ylös suuntautuvan voiman vastavoima. Tunkeeko sieltä ulos jalan, joka nostaa palloa vai onko siinä suihkumoottori?

Olen tosiaan tehnyt jo piirustukset tästä laitteesta ja laitoin kyselyn kahdelle fysiikan professorille. Eivät ole vastanneet kuukauteen. Ja mietin, joko minun ideani on täysin naurettava, että siihen ei viitsi edes vastata tai sitten se on todella hyvä ja he hyödyntävät sitä. Tiedä häntä. Olen kysynyt usealta tuttavalta jotka ovat fysiikkaa vähän enemmän lukeneet ja ne eivät tiedä mitä tapahtuu.

Eli tosiaan laita on gyroskooppi jossa työntövoima on aina saman suuntainen ja kun on tarpeeksi kierroksia työntövoima on suurempi kuin pallon massa ja keskipakovoima alaspäin. Ja se homman juju on juuri siinä, että olen keksinyt gyroskoopin joka työntää vain yhteen suuntaan. Ihmettelen, että jos tämä laite toimii, miksei kukaan muu ole sitä keksinyt aikaisemmin.

Vierailija

Gyroskooppi on hyrrä, joka pyrkii säilyttämään akselin suunnan ja vastustaa suunnan muutosta. Se ei sinällän synnytä ikinä mitään työntövoimaa mihinkään suuntaan. Keskipakovoima on aina säteen suuntainen ja pyrkii repimään ulkokehää irralleen ja tekeekin sen jos nopeus on riittävä. Voimavektorit kumoavat toisensa eli niiden summa on 0. Jos yrität kääntää akselia johonkin suuntaan, se kääntyykin 90 astetta sivuun haluamastasi suunnasta. Siksi kallellaan oleva hyrrä ei kaadu painovoimasta vaan akseli alkaa kiertyä pyyhkien kartiopintaa.

Vierailija
a0400439
Eli tosiaan laita on gyroskooppi jossa työntövoima on aina saman suuntainen ja kun on tarpeeksi kierroksia työntövoima on suurempi kuin pallon massa ja keskipakovoima alaspäin. Ja se homman juju on juuri siinä, että olen keksinyt gyroskoopin joka työntää vain yhteen suuntaan. Ihmettelen, että jos tämä laite toimii, miksei kukaan muu ole sitä keksinyt aikaisemmin.
Jos gyroskooppisi työntää vain yhteen suuntaan, laita sen huippuun kiinni sopivan kokoinen ilmapallo. Laita sitten gyroskooppirakennelmasi tasaiselle levylle seisomaan. Mikäli laite pysyy tasapainotilassa ollessaan pysäytettynä (ilmapallon ansiosta), mutta lähtee pystysuuntaiseen liikkeeseen (voittaa siis painovoiman työntövoimansa ansiosta) käynnistyessään, laite toimii niin kuin kuvasit.

Siinä tapauksessa kannattaa patentoida se pikaisesti ja ryhtyä kaupittelemaan.

Vierailija
a0400439
Ja se homman juju on juuri siinä, että olen keksinyt gyroskoopin joka työntää vain yhteen suuntaan.

Et ole. Jokaisella voimalla on samansuuruinen mutta vastakkaissuuntainen vastavoima, joten kuvailemasi keksintö ei ole mahdollinen.

Tai sitten toimitat todisteita.

Vierailija

Kertoisin mielelläni teille mitä ajattelen tarkemmin, mutta olen kertonut jo asiasta liian monelle eikä kukaan ole viellä osannut kumota ideaani, eikä keksinyt miksi se ei toimisi. Ajattelin maanantaina ottaa yhteyttä puhelimitse pariin asiantuntijaan mitä löysin netistä. Ilmoittelen siitä sitten teille miten kävi. Lueskelin patentti ja rekisterihallituksen sivuja ja ymmärsin, että vielä tällä tasolla olevat ideat eivät saa patenttia. Se vaatii ilmeisesti ensin hieman enemmän kehitystyötä. Kuten tiedot tarkemmista teknisistä tiedoista. Teoriani on kuitenkin vielä suhteellisen suuripiirteinen. Jos ideani on täysin naurettava jaan sen mielelläni täällä. =) Tai jos nyt sattumalta satuin idoimaan jotain järkevää jaan sen myös mielelläni.

Kuten JaakkoFagerlund kommentoi jokaisella voimalla on oma vastavoimansa. Niin on tälläkin idealla, mutta vastavoima on pienempi, koska massan nopeus on pienempi ylhäällä kuin alhaalla vaikka kappale pyörii samalla nopeudella koko ajan. Eikö keskipakovoima olekkin suurempi 20000 m/s kuin 10000 ms kun kappaleen massa on sama? Ja ajattelin saavuttaa tämän liikkuvalla painopisteellä.

Vierailija
a0400439
Kertoisin mielelläni teille mitä ajattelen tarkemmin, mutta olen kertonut jo asiasta liian monelle eikä kukaan ole viellä osannut kumota ideaani,

Idea olisi helpompi kumota jos tietäisi minkälainen vekotin on kyseessä.
Laita kuva ja/tai tarkempaa tietoa hyrrästä.
Eräässä kokeessa kokeiltiin, keveneekö pystyakselin ympäri pyörivä hyrrä, ei keventynyt.
Joku oli arvellut sivuille suuntautuvan voiman kumoavan alaspäin suuntautuvaa voimaa.

bosoni
Seuraa 
Viestejä2704
Liittynyt16.3.2005
a0400439
Kuten JaakkoFagerlund kommentoi jokaisella voimalla on oma vastavoimansa. Niin on tälläkin idealla, mutta vastavoima on pienempi, koska massan nopeus on pienempi ylhäällä kuin alhaalla vaikka kappale pyörii samalla nopeudella koko ajan. Eikö keskipakovoima olekkin suurempi 20000 m/s kuin 10000 ms kun kappaleen massa on sama? Ja ajattelin saavuttaa tämän liikkuvalla painopisteellä.

Tuo on helppo kumota ideaasi tuntemattakin. Liikemäärän säilymislaki kertoo että sellaista laitetta ei voi olla. Mutta jos joskus päätät kertoa tarkemmin, niin voisi olla mielenkiintoista pohtia mitä tapahtuu.

Jos sorruin (taas) virheeseen, niin tukka varmaan vain oli silmillä, kuten kuva osoittaa...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat