Oletko työtön?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ihan mielenkiinnosta kyselen palstalaisilta tätä.

Itse olen osa-aikaisesti, kun ei omalla alalla ole tällä hetkellä täällä päin suomea vakiovakanssia. Käyn muutamana päivänä kuussa töissä kuitenkin (oman alan töissä) ja lopun aikaa toimin Freelancerina minkä pystyn.

Vähän aika on käynyt välillä pitkäksi ja olen huomannutkin, että tästä tiede- ja muidenkin foorumien selailusta on tullut töihinlähtöä korvaava rutiini.

Samoin väkisinkin tullut rutiinit kahvinkeitosta, hampaidenpesuun samassa järjestyksessä joka aamu.

Olis vaan parempi jos niistä rutiineista maksettais vielä jotain. Suoraan sanottuna nyppii välillä kun ei voi aamulla lähtee duuniin.

Mites muilla?

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Kyllä, olen täyspäiväisesti työtön, kele
Käytännössä kohta pari vuotta ollut työtön ja nytkin istun työkkärin järjestämällä kurssilla. Sinänsä hyvä ajoitus, kun "iski" tämä taloustilanne niskaan.

Vierailija

Ihan mega-työtön oon joo.
Siirrettiin viimevuona ns. Sossun-vakkariks (potkut työkkäristä.tjtn), ei siis pidä työkkärissä ravata yms.

Vierailija

Itse valmistuin juuri sopivasti taantumaan...

Pari vuotta sitten vielä oli oman alan hommia pilvin pimein, eipä ole enää.

Täytynee repiä siitä mitä saa.

Piru Naiseksi
Seuraa 
Viestejä3164
Liittynyt16.3.2005

Onneksi minulla on edes kutakuinkin säännöllinen keikkaluonteinen osa-aikatyö. Välillä rahapuuhaa riittää lähes ruuhkaksi asti mutta hiljaisia jaksoja tulee vuodenvaihteessa ja keskikesällä. Olen yrittänyt pyydystellä noitten taukojen täytteeksi muunlaisia keikkoja toisinaan onnistuen - useimmiten valitettavasti en. Tuntuu suorastaan noidutulta: kun yksi työnantaja kerkiää tarjoamaan messevän ja hoppuakin aiheuttavan työrupeaman, niin eikös ainakin yksi muu kanssani joskus työasioista neuvotellut pestaaja herää horroksestaan ... tarjoamaan minulle noiden muiden tehtävien kanssa ajallisesti päällekkäistä keikkaa. Olen lukenut työnantajain nurinaa siitä, etteivät saa väkeä hommiinsa mutta edelle kirjoittamani saattaa olla eräs syy tähän murheeseen.
Olen miettinyt mahdollisuutta kalastella lisäsenttejä lompsaani kirjoitellen artikkeleisia heille, jotka lupaavat maksaa tuotoksista. Tätä yritteliäisyyttä vastaan rakentaa barrikadia yhteiskunta, joka asettaa työttömyyskorvauksen maksemisen ehdoiksi palkkatositteet ja yrittäjästatuksen puuttumisen. Opiskelijalle moinen tulonhankinta käy, työttömälle ei...? Esimerkiksi toiminimeä ei voi perustaa, ainakaan noin vain ja aikaavievästi, neuvottelematta viranomaisten kanssa. Etuuksien odottelemiseenhan ei vähävaraisella osa- tai täysaikatyöttömällä ole aikaa!

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Otetaanpas oikein iso ronkki ja kaivellaan vähän verta nenästä:

Miksi terveet, työttömät vastavalmistuneet nirisevät, että töitä ei ole? Oman alan töiden puutteen ymmärrän alalla jos toisellakin (omani mukaan laskettuna), mutta harvapa sitä on useamman vuoden itseään kouluttanut eikä käynyt hanttihommissa ohessa tai kesäisin. Mikä siinä hanttihommien jatkamisessa on niin vaikeaa?

Itselläni on tämänhetkisenä "urana" (jolta tosin haluan pois niin pian kuin suinkin) jo opiskeluaikoina aloitettu siivous. Osa-aikaisena vieläpä, että voi tehdä niitä silloin tällöin kohdalle osuvia freelancerinhommia päätoimen ohessa. Eihän se sellaista hommaa ole josta ylettömästi rahaa saisi, mutta kun ei ole velkaakaan niskassa eikä muita kuin nelijalkainen elätettävä, niin eläähän sillä.

Tiedän erään ihmisen, joka opiskeluaikanaan toimi pizzerian myyjä/kokkina, ja valmistuttuaan maisteriksi meni samoihin töihin koska muutakaan ei ollut tarjon. Kun hän sai mahdollisuuden jatko-opintoihin, siirtyi taas laitokselle ja teki lätynkääntöä ohessa, mutta kun tohtorinpaperit olivat pulkassa ja tieto pääsi vuotamaan työnantajalle, hänen työsopimustaan ei yllättäen enää jatkettu. "Etkös sinä ole aika paljon ylikoulutettu tähän?" Turhaan yritti selittää, että muutakaan työtä ei ole ja eikös kymmenen vuoden kokemus jotakin auttaisi... perusti sitten oman pizzerian, tohtorishenkilö.

Töitä riittää, mutta missäs ne tekijät? Melkein kaiken oppii tekemällä, se on se ylpeys joka ei taivuta pesemään vessanpönttöjä.

Njää.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija
leoric
En ole työtön. Työttömänä hajoaa pää. Siksi tein kaikkeni etten ole enkä tule olemaan työtön.

Niin riippuilee ja roikkuilee.
Itsellä ainakin on työttömänä hommaa ihan tarpeeksi,
ei meinaa millään aika riittää "kaikkeen".
Työttömyyshän on tietysti aika epämääräinen käsite sinällään.
Jos rahani tulevat Sossulta, niin toisaalta päivittäin tekemäni "työ" säästää työkuluissa sinäänsä, eli saan tavallaan palkkani Sossusta.
Onhan työkin niin epämääräinen käsite arkikielessä, onhan työtä vaikka mitä, Papeista Sotilaisiin ja Eläinmyyjistä Nyrkkeilyvalmentajiin.
Työ ei siis sinäänsä ole minulle mikään arvo-takuu.
Työllä on väliä, kyllä minä pyöritän työttömänäkin osaltani taloutta, ja työttömänäkin voi tehdä monenlaista "palkatonta" työtä, ja saada siitä palkan Kela/Sossu-tyyliin.
Työttömyys ja tekemättömyys on hyvä toisinaan erottaa käsitteellisesti.
Niin-kuin myös työttömyys ja rikollisuus.

Vierailija
Pikku Gen

Miksi terveet, työttömät vastavalmistuneet nirisevät, että töitä ei ole?

Läkäriksikös sinä lopulta oletkin kouluttautunut?
Mutta saat ottaa itte sen senkkas. Minä en uhraudu.

Töitä riittää, mutta missäs ne tekijät? Melkein kaiken oppii tekemällä, se on se ylpeys joka ei taivuta pesemään vessanpönttöjä.

Njää.

Piilokristitty vai piiloluolaihminenkös oot?
Mulla on ainakin tuttavapiirissä valtaosa sellaisia, joita en päästäisi vessanpönttöjen kimppuun. Vaikka siivoomista halveksitaan paljon, se on ammattitaitoa vaativaa siinä kuin muutkin työt. Toinen juttu siinä on se, että siivoojan pitää olla erityisen luotettava.
Luotettava niin siistijänä kuin ettei kerro mitä näkee siivotessaan.
Minäkin tiedän valtavat määrät yksityisasioita, joista en puhu vaikka voisin kun on se moraalinen vastuu.
Siivooja on kaiken muun lisäksi vähän "pappi" jolle uskotaan kaikki.
Siivoojan halveksiminen on aika näköalatonta..

mskomu
Seuraa 
Viestejä672
Liittynyt10.10.2005

Kesällä hanttihommia ja muu vuosi opiskellessa, aika perinteinen tarina. Perusoopintojakin on vielä ainakin vuodeksi jäljellä joten en ole jaksanut syventäviä opintoja vielä hirveästi miettiä. Mutta aion suunnitella ne tulevaisuudessa siten, että töitä löytyy.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Pikku Gen

Miksi terveet, työttömät vastavalmistuneet nirisevät, että töitä ei ole? Oman alan töiden puutteen ymmärrän alalla jos toisellakin (omani mukaan laskettuna), mutta harvapa sitä on useamman vuoden itseään kouluttanut eikä käynyt hanttihommissa ohessa tai kesäisin. Mikä siinä hanttihommien jatkamisessa on niin vaikeaa?

Itselläni on tämänhetkisenä "urana" (jolta tosin haluan pois niin pian kuin suinkin) jo opiskeluaikoina aloitettu siivous. Osa-aikaisena vieläpä, että voi tehdä niitä silloin tällöin kohdalle osuvia freelancerinhommia päätoimen ohessa. Eihän se sellaista hommaa ole josta ylettömästi rahaa saisi, mutta kun ei ole velkaakaan niskassa eikä muita kuin nelijalkainen elätettävä, niin eläähän sillä.

Tiedän erään ihmisen, joka opiskeluaikanaan toimi pizzerian myyjä/kokkina, ja valmistuttuaan maisteriksi meni samoihin töihin koska muutakaan ei ollut tarjon. Kun hän sai mahdollisuuden jatko-opintoihin, siirtyi taas laitokselle ja teki lätynkääntöä ohessa, mutta kun tohtorinpaperit olivat pulkassa ja tieto pääsi vuotamaan työnantajalle, hänen työsopimustaan ei yllättäen enää jatkettu. "Etkös sinä ole aika paljon ylikoulutettu tähän?" Turhaan yritti selittää, että muutakaan työtä ei ole ja eikös kymmenen vuoden kokemus jotakin auttaisi... perusti sitten oman pizzerian, tohtorishenkilö.

Njää.

Aika nihkeesti palkkaa jos ei ole just sopiva. Työttömänä ei kannata ainakaan olla. Työllistyminen vaikeutuu sata varmasti.

Vierailija

Juolahtipa mieleeni mainita etten mä itseäni työttömäksi koe.. vain ansiotyöttömäksi.
Jokainen nettikirjoittaja foorumeilla missä pyörii mainokset, on tahattomasti osa markkinointia vaikka ei itse niin aatteliskaan. Foorumi siis työllistää tahattomasti.

Mutkun otsikoinnit on epätarkkoja, kun ne on vaan jotain sinne päin mitä ylimalkaan voi aatella niin työtönhän sitä on jos ei kukaan varsinaisesti osta työtä ja maksa siitä.

Siis kapitalistisesti = suppeasti = minimaalisesti ajateltuna.

Moraalisia paskahalvauskia jotkut saa siitä ettei oo täystyöllisyyttä, eli eivät ole oikein ymmärryksessä siitä, mistä on kaikenkaikkiaan kyse rahassa ja työn osatamisessa, -myynnissä ja toisaalta altruistisessa tekemisessä, jne.
Oletusarvoisesti moralisoinnin nimissä oksennellaan paljolti omaa pahaa oloa. Ihan samahan se on kun puhutaan kasvattamisesta, esiin nostetaan väkivallan tarpeellisuus.. siis muka tarpeellisuus. Jne..
Ei oo simppeli juttu tämä työttömyyskään.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat