Helppo lasku, mutta kun en vaan osaa :P

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Eli haluaisin todella kovasti että joku voisi auttaa minua erään kinkkisen tehtävän ratkaisemisessa.

Litra liousta sisältää 24 g NaCl ja NaOH seosta. Kun 25 ml tätää liousta titrattiin HCl-hapolla, tarvittiin 20.8 g 2.19 % happoliousta.

c(NaOH)=???

m%(NaCl)=??? (tässä kysytään suolaseoksen %-osuutta)

Itse laskiskelin että reaktio on tälläinen;

NaOH + NaCl + HCl --> 2 NaCl + H20 (tai....
NaOH + HCl --> NaCl + H20 en ole varma tästä)

ja että

n(HCl)=n(NaOH)

ja että c(NaOH)=n(HCl)/M(NaOH)

jotenkin tälleen....

Kommentit (5)

kytoann
Seuraa 
Viestejä1906
Liittynyt16.3.2005

Natriumkloridi ei osallistu reaktioon, joten alempi reaktio on oikein. (Vaikka ei kai ylempikään väärin ole, eihän siinä se NaCl muutu miksikään eikä vaikuta laskuihin).

Siis aivan oikein n(HCl) = n(NaOH)

c(NaOH) = n(NaOH)/V , jossa siis V = 25 ml = 0,025 l . Siitä voi sitten laskea NaOH:n grammamäärän litrassa liuosta, ja vähentää sen 24 g:sta , mistä saadaan NaCl:n määrä, ja edelleen lasketaan se prosenttiosuus.

Jotenkin noin.

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

Vierailija

Nämä asiat ovat tärkeitä laskua laskiessa:
-NaCl hajoaa vedessä Na+-ioiniksi ja Cl--ioniksi. HCl, joka siis on vedessä H3O+-ioneina ja Cl--ioneina ei reagoi kummankaan kanssa. Tosin Cl- on heikko emäs, mutta niin todella heikko, ettei sitä tarvitse ottaa huomioon.
-NaOH on vedessä Na+-ioneina ja OH--ioneina. H3O+ reagoi OH- kanssa muodostaen vettä. (Eli siis voidaan sanoa, että NaOH ja HCl neutraloi toisensa, tosin Na+ ja Cl- eivät ota osaa reaktioon).

reaktioyhtälö:
NaOH(aq) + HCl(aq) --> H2O(l) + NaCl(aq)

Kertoimista nähdään(1 : 1), että HCl kuluu yhtä paljon kuin NaOH oli liuoksessa. Happoliuosta kului 20,8g, josta itse happoa oli 2,19%, joten:
m(HCl)= 0,0219*20,8g=0,45552g
n(HCl)=m(HCl)/M(HCl)=0,45552g/((1,008+35,45)g/mol)=0,0124943771 mol
n(NaOH)=n(HCl)
m(NaOH)=n(NaOH)*M(NaOH)=(en laita nyt välivaihetta ei jaksa näpytellä)=0,49975... g

Eli 25 ml kyseistä liuosta on pyöreästi 05 g NaOH, jolloin verrannolla saadaan, että litrassa on:
25ml/0,49975...g=1000ml/x
x=19,9900028g eli pyöreästi 20 g.

NaOH on sii 20 g, jolloin NaCl täytyy olla 24-20=4g. Mitä siis tehtävässä alun perin kysyttiinkään, NaCl ja NaOH massoja? Ehdin jo unohtaa tai sitten viestissä ei sanottu, ihan sama en ala enää tehtävänantoa katselemaan, toivottavasti tuo meni oikein ja oikea asia tuli ratkaistua... hauskaa oli
edit: jahas joku ehti jo laittaa selityksen, mitä kautta lähteä laskemaan

Vierailija

joo, mietiskelin vielä lisää, ja laskin että toi NaCl % on noin 17

ja c(NaOH)=0.49977 mol/l

Voisiko joku tarkistaa, kun meidän lukiokirjastamme puuttuvat vastaukset tyystin??? (vähän huono kirja kun ei oo vastauksia, mutta vaikeita kysymyksiä, eikä teoriaaa riittävästi niiden ratkaisuun. Kaikille kellä on kemisti kirjat käytössä sympatiaa )

//edit: ahah vastaus tulikin tähän samaan aikaan, joo itse sain ihan samalla tavalla laskemalla. En tiedä mikä alunperin meni vikaan, mutta näköjään meni yksiköt sekaisin. Mutta kiitoksia selventävästä vastauksesta teille.

Vierailija

Juu meidän lukiossa on myös tuo kemisti-sarja, mutta ensi vuonna se vaihdetaan. Harmi vain, ettei se enää silloin paljoa auta Kyllä nuo 17% ja 0,49977 mol/l vaikuttavat oikeilta vastauksilta.

Vierailija

Laskepa vielä ainemäärät [n]=mol, niin lähes kaikki oleellinen kemiasta on tullut käsiteltyä! Six kai oon mielummin fyysikko, siinä on enempi kaavoja?! No okei, kyllä kaasujen tilayhtälö on myös kemiaa, adibtaattisine paineineen, mutta kuitenkin...

Oikeastaan ei pitäisi tehdä liian korkeita aitoja kemian ja fysiikan välille, ne puhuvat kuitenkin samasta asiasta, molemmilla on alkemistin unelma, tehdä kultaa...

Kemisti luottaa LUONNOLLISIIN kemiallisiin reaktioihin, ja fyysikko yrittää tehdä kultaa ydinreaktioilla...

Uusimmat

Suosituimmat