Lintuja moottorissa

Seuraa 
Viestejä1013
Liittynyt23.4.2008

New Yorkissa laskeutui Airbus Hudson-jokeen törmättyään ilmeisesti hanhiparveen. Moottorit hajalla.
Pilotti toi koneen ehyenä veteen, kone kellui tarpeeksi pitkään ja ilmeisesti kaikki selvisivät hengissä.
Hatunnosto kipparille.

Täältä varmasti löytyy ilmailualan tuntijoita:

Miksi moottoreiden ilmanottoaukkoihin ei asenneta vaikkapa 50x50 mm:n silmäkoolla suojaverkkoja?
Painoa tulisi lisää mutuna jokunen sata kiloa. Estyykö/häiriintyykö ilman virtaus turbiiniin?

Lintujen aiheuttamia vaaratilanteita näyttää sattuvan tämän tästä.

---

Sivut

Kommentit (41)

Vierailija

En ole ilmailualan tuntija mutta:

Mutuni on, että verkosta tulisi liian paljon ilmavirtaa ja siten myös taloudellisuutta huonontava tekijä ollessaan tarpeeksi vahva kestämään bird-striken. Ja verkon tosiaan pitäisi olla todella vahva, jotta se kestäisi esim. hanhen törmäyksen vaikka 300km/h vauhdissa. Lisäksi, vaikka verkko kestäisikin iskun, voi olla, että itse broileri viipaloituisi kiltisti verkon läpi ja menisi sitten kuitenkin moottoriin. Myös verkon mahdollinen hajoaminen ja supervahvojen verkonpalojen joutuminen moottoriin voisi olla riskinä.

Ja tosiaan suuri hatunnosto Hudsoniin laskeneille bussikuskeille! Ditching veteen säilyttäen kone lähes täysin ehjänä ei ole tietäkseni ihan helppoa.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Jägermeister
New Yorkissa laskeutui Airbus Hudson-jokeen törmättyään ilmeisesti hanhiparveen. Moottorit hajalla.
Pilotti toi koneen ehyenä veteen, kone kellui tarpeeksi pitkään ja ilmeisesti kaikki selvisivät hengissä.
Hatunnosto kipparille.

Täältä varmasti löytyy ilmailualan tuntijoita:

Miksi moottoreiden ilmanottoaukkoihin ei asenneta vaikkapa 50x50 mm:n silmäkoolla suojaverkkoja?
Painoa tulisi lisää mutuna jokunen sata kiloa. Estyykö/häiriintyykö ilman virtaus turbiiniin?




Aikamoinen verkko saisi olla:

Linkki


Lintujen aiheuttamia vaaratilanteita näyttää sattuvan tämän tästä.



Aika harvoin kuitenkin.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Kysymys on aika vitsikäs ja ilmeisen ajattelematon, miten mikään verkko kestäisi ~300km/h päin paiskautuvaa lintua yhtään sen paremmin kuin turbiinin siivetkään?

Jägermeister
Seuraa 
Viestejä1013
Liittynyt23.4.2008
Heksu
Kysymys on aika vitsikäs ja ilmeisen ajattelematon, miten mikään verkko kestäisi ~300km/h päin paiskautuvaa lintua yhtään sen paremmin kuin turbiinin siivetkään?



Jos aloitukseen viittaat, huumori ei ollut mielessä.
Idea tietysti olisi se, että tuon törmäyksen ottaa vastaan suojaverkko eikä turbiini.
Täällä on todettu, että noin lujan verkon valmistaminen ehkä on vaikeaa ja moottorin toiminnan kannalta muutenkin huono ajatus.
Itse et kuitenkaan tainnut ajatella sitä, että moottorin edessä oleva verkko veisi ilman muuta ison osan törmäävän linnun liike-energiasta.
Tietysti verkon pitäisi olla sellainen, että irtotavaraa siitä ei lähde edes linnun mennessä siitä läpi.
Jos verkko taas fileeraa linnun 50 gramman paloiksi, turbiinin siivet ehkä kestää ne paremmin kuin 6 kg:n
hanhen.

---

Vierailija

Suojaverkkojen täytyisi olla todella vahvoja, ja siten myös painavia.
Tämä lisäisi polttoaineen kulutusta ja lyhentäisi lentosädettä.
En tiedä, miten pahasti ilman kulku moottoreihin häiriytyisi.

Sepi
Seuraa 
Viestejä3262
Liittynyt16.3.2005

Pilotit hoitivat homman hyvin ja lentokapteeni huolehti esimerkillisesti evakuoinnista. Olosuhteet suosivat veteen laskeutumista; joen pinta oli tarpeeksi tyyni, jotta moottorit osuivat lähes samanaikaisesti veteen eikä kone kiepsahtanut vauhdissa ympäri.

Taitavat etsiä irronneita moottoreita parhaillaan.

Vierailija
Jägermeister

Hatunnosto kipparille.

Samaa mielta, vaikka ei loydy skandeja nappaimistolta!

Traagisesti ajaton Eeva-Liisa Haimelinin esittämä Hänen olivat linnut on yksinpuhelu läpinäkyvälle kuulijalle.

Happy end kuitenkin puoltaa lintujen oikeutta elää vapaasti ilmatilassa, koska status quon takia ne keksittiin ennen lentokoneita.

Vierailija

voisikohan se suojaverkko ollakin enemmän kalteva, jolloin se ohjaisi tai kimpoaisi linnut jotka siihen osuvat muuanne.

ei siis näin I vaan näin /

Vierailija

Tätä ongelmaa on tutkittu jonkin verran ja on päädytty siihen ettei moottorin eteen kannata laittaa mitään verrkoja tms.
Ensinnäkin verkko tms. olisi älyttömän painava ja se ei silti estäisi rojujen imeytymistä moottoriin. Lisäksi olisi vaarana että myös verkko särkyy törmäyksessä ja joutuu moottoriin.
Tällaiset tapaukset jolloin lentokoneen molempiin moottoreihin iskeytyy lintuja ovat onneksi hyvin harvinaisia.
Ja yhden moottorin menettämisen jälkeen matkustajakone on vielä ohjattavissa turvallisesti lähimmälle kentälle.
Näihin on olemassa ihan viranomaismääräyksetkin.

Vierailija

Voisiko niille ameeriikkalaisille niinkö joku säätiö tai tms. lähettää viideokameroita. Vuonna 2001 törmää kaksi lentokonetta isoihin rakennuksiin, niin ei ainutta amatööriviideonauhaa niistäkään. Nyt, kahdeksan vuoden jälkeen, löytyy yksi nauhoitus lentokoneturmasta. Eikö kellään ollut kamera päällänsä? Konneessa, ohjaamossa tai matkustamossa. Eikö kellään ole web-camia? Ei mitään sääkameraa, liikennekameraa, maisemakameraa, "älä pölli mun rahoja"-kameraa. Outoja ovat New Yorkin aljut.

Vierailija
Dark Shade
Suojaverkkojen täytyisi olla todella vahvoja, ja siten myös painavia.
Tämä lisäisi polttoaineen kulutusta ja lyhentäisi lentosädettä.
En tiedä, miten pahasti ilman kulku moottoreihin häiriytyisi.

Kannattaisi varmaan vaihtaa lentokoneiden polttomoottorit ufojen käyttämiin tehokkaisiin positronivimpaimiin.

Vierailija
mensaani
Dark Shade
Suojaverkkojen täytyisi olla todella vahvoja, ja siten myös painavia.
Tämä lisäisi polttoaineen kulutusta ja lyhentäisi lentosädettä.
En tiedä, miten pahasti ilman kulku moottoreihin häiriytyisi.

Kannattaisi varmaan vaihtaa lentokoneiden polttomoottorit ufojen käyttämiin tehokkaisiin positronivimpaimiin.



Taas trolli? Mistä näitä oikein sikiää?

Vierailija
Dark Shade
Taas trolli? Mistä näitä oikein sikiää?

Trollit ovat tieteen edistymiselle absoluuttinen välttämättömyys; tiede ei voi saada uusia ideoita muuten kuin huuhaana tarjottuna. Jokainen uusi idea on ensin alkuun epätieteellinen, tieteen vastainen. Esim scifi-elokuvat, joissa on todellakin ufo-moottoreita.

Vanhojen ideoiden uudelleen lämmttely on taasen pelkkää insinööritaitoa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat