Viljaton yhteiskunta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Neonomiden postaama video sai jatkoajattelemaan:
http://video.google.com/videoplay?docid=2963728494205235281
Videossa neurokirurgi esittelee tilastojen kautta mahdollisuutta siitä, että kaikki ihmiset olisivat enemmän tai vähemmän yliherkkiä gluteenille, joka saa aivomme myrkytystilaan.

Ihmiskunnan populaation luonnoton kasvu on saanut aikansa maanviljelystä; nimenomaan viljan viljelystä. Vilja on ihan hyvä ruoka pitämään ihmisen hengissä, mutta se saattaa monen ihmisen kohdalla ottaa pois sen terävimmän särmän mieleltä. Oletko koskaan kokeillut elää viikkoa ilman viljatuotteita? Olisiko mieli skarpimpi, jos söisi vain ei-prosessoitua lihaa ja kasviksia?

Villi salaliittoteoria: eliitti syö lihaa ja kasviksia, mutta ei viljaa. Rahvas pidetään enemmän tai vähemmän aisoissa syöttämällä sille täyttävää ja hyvänmakuista puuroa ja leipää.

Kommentit (11)

Vierailija
Peksa
Neonomiden postaama video sai jatkoajattelemaan: http://video.google.com/videoplay?docid=2963728494205235281
Videossa neurokirurgi esittelee tilastojen kautta mahdollisuutta siitä, että kaikki ihmiset olisivat enemmän tai vähemmän yliherkkiä gluteenille, joka saa aivomme myrkytystilaan. ...........

mieleltä. Oletko koskaan kokeillut elää viikkoa ilman viljatuotteita? Olisiko mieli skarpimpi, jos söisi vain ei-prosessoitua lihaa ja kasviksia?

Enpä ole koklannut. Mutta, Johan E. Venninen eli puolet elämästään kasviksilla, joten hänen saavutuksiaan aprikoimalla on ollut ajatusta siirtyä itsekin sellaiseen elämänvaiheeseen.
Riittävä motivaatio olisi myös kiva

Vierailija

Tuon videon kun katsoi, niin jäi vain kysymys että uskaltaako sitä enää syödä mitään?

Jos pitää paikkansa että sokerilla ja väkivaltarikoksilla on yhteys, niin mitäs siitä pitäis ajatella?

Pitää vissiin sit alkaa oikeasti syömään vaan luomulihaa, kalaa ja kasviksia.

Käytännössä mahdollista?

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Kuten yllä. Keliaakikkojen pitäisi siis olla yhteiskuntamme älyköitä, tämän mukaan. Onko näin?

Entäpä maitotuotteet? Karjatalous on sekin kohtuullisen uusi keksintö ihmiskunnan kokonaishistoriassa. Kuinka maitotuotteet vaikuttavat älyyn? Olisiko ihanneruokavalio siis maidoton ja viljaton, käytännössä rehuja ja hyönteisiä sekä pienriistaa sisältävä?

Kettuillakseni minä vaan. Itse olen sitä mieltä, että ihminen kaikkiruokaisena on syönyt kaikkea syömäkelpoista mikä on eteen sattunut (ja minkä on saanut kiinni), joten ainoastaan ravinnon puute takuusti vaikuttaa aivoihin surkastuttavasti.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

Mä oon ikäni syönyt viljatuotteita. Se, mitä olen oppinut välttelemään, on kuorittu "paakelssijauho".. ylipäätään väärässä muodossa olevat hiilarit (hiilihydraatit), puhdistettu sokeri, kaikki pitkälle jalostetut ravintoraaka-aineet yleensä olen havainnut epäterveellisiksi.

Ruisleipä, etenkin kun se on ehtaa itteensä, taikinajuureen tehtyä, se on oivaa ravintoa. Liian hiilaripitoinen ruokavalio on ehkä yksipuolisuudessaan huonopi vaihtoehto kuin sellainen, missä on lisäksi proteiinit.

On mulla vaikka miten monta ravitsemusopasta kirjahyllyssäni. Niitä kun on plärännyt ja suunnitellut omaa ruokavaliotani, oon huomannut ettei ole mitään varmaa koostumusta. Ihmiset on yksilöitä ja mulla kun on yliherkkyyksiä, niistä johtuvia allergioita, pitää olla varuillaan ettei seuraa jotain johtajaa jonka jalanjäljillä voi hyväntahtoisesta auttavaisuudesta huolimatta lahota terveys tai lähteä henki. Lähteehän se tietenkin lopulta mutta ei sitä edesauttaa kannata jos välttää voi.

Mun toinen mummuni kuihtui kuihtumistaan sota-aikana. Köyhiä olivat ja vähät ruuat syötti lapsilleen. Aliravitsemus on voinut ollayksi merkittävä syy siihen miks päätyi mielisairaalaan, jonne sitten menehtyi (hyvin epämääräisesti) n. 50v.
Toinen mummuni pärjäs paremmin. Heillä oli omaa maata sen verran että saivat viljan ja kasvikset omasta maasta, oli pari lehmääkin, kanoja, sikoja, jne. Pikkutila mutta se takasi ne puurot ja leivät toisin kuin toisen vanhempani kotona, jossa alustalaiset ei saaneet kartanosta kuin lämmintä kättä ja se on aika kehnosti ravintopitoista.
Tämä "elintasomummuni", hän rakasti herkkuleivonnaisia, sokeria ja voita. Ruisleivätkin hän pilasi paistamalla ne runsaassa määrässä voita. Hyi helwetti! Kahviahan sodan jälkeen juotiin oikein roppakaupalla. Meille lapsillekin syötettiin sitä ylimakeaa pullasuttua - ziisus - ja kun kahvi oli kuumaa, tuo mummu jäähdytti sen lusikoimalla lisää sokeria kuppiin. Yök!

Mummu eli n. 70v:ksi vaikka oli pyöreä muotoinen. Mittaa 154cm. ja painoa takuulla yli 100kg. Ei ulkoillut ainakaan enää siinä vaiheessa kun me muutettiin mummulaan vaarin kuoltua, oli jotain kuskymppinen silloin. Minä olin tullon 4v. Mummu pysytteli pirtissä muutenkin kait etupäässä. Viihtyi lueskellen, kirjoitellen runojaan, piirustellen ja tietenkin leipoen niitä suussasulavia herkkujaan, ne oli kyllä ihan *nam*. Kyseinen mummuni oli se lapsena kerjuullakin käynyt, yksinhuoltaja isoisomummuni penska. Kovia kokenut ja nautti valtavasti kun sai olla vaan. Aaah.. ymmärrän häntä paremmin kuin hyvin.

Se mikä ravitsemusasioissa on kaikkein oleellisinta ymmärtää, aliravitsemus on aivoille paljon vaarallisempaa kuin yliravitsemus. Tarkoitan tietenkin niin ravinnon määrää kuin koostumusta.

Hiilihydraattihumalat ja krapulat on kiusallisia, haitallisia, jne. mutta kait sitä pitäis olla jatkuvassa huppelissa että hiilaroituis?

Sokru voi olla aika merkittäväkin älynystyröiden ravinto, joten hiilihydraatiton ruokavalio voi olla jopa kysenalainen? Ei ihmisen kait välttämättä tarvitse olla kuin joku suoritusrobotti, jonka voi ohjelmoida ulkopuolelta. Saapihan sitä älliäkin, luovuuttakin olla. Oma-aloitteisuutta, jne.

Mä syön hyvin vähän lihaa. Maitoa kittaan senkin edestä. Munia popsin. Yks pikaruokani on pari raakaa munaa ripauksella sokrua. *nam* ja

Siitä en kyllä sitten osaakkaan sanoa mitään että miten on älytaipumusten periytyvyyden laita? Voiko ravitsemuksella lisätä kongnitiivista lahjakkuutta.. ei harmainta aavistusta. Mieluimmin uskoisin että virikkeelinen nokkelointi, kaikenlainen nysvääminen, jne. parantaa luovuutta. Taustalla pitää tietenkin olla ravintoa. Ihan pelkällä styroksinpaloilla tms. ei varmaankaan hengissäkään edes pysy? Vaik.. onhan jotkut selviytyneet sota-aikana pettuleivällä. Se ei sula kunnolla, ravintoarvo on vähäistä, jne.
Toki voi olla ettei sen ruokavalion avulla mitään nobelisteja ole jalostunut.

Vierailija

Emmä tiijä onko tuossa ruisleivässä tuo hiilihydraatti yhtään sen parempaa kuin vaaleassa leivässä. GI-arvot taitaa molemmilla olla puhtaan sokerin vertaiset. Tosin tuleehan siinä päälliset ja yms mukana. Varmaan joku sanoo että suomalaiset saa liukenemattomia kuitujakin liikaa ja liukoisia kuituja liian vähän. Pirustako sitä tietää enää miten uskaltaa syödä.

Vierailija
hummer
Pirustako sitä tietää enää miten uskaltaa syödä.

Selinmakuulla ei kannata, voi tukehtua helpommin.

Mutta puujalalla koreesti ja löytyi tämä. Maitoon kiehautettu kauravelli on mainio murkina.
Hevosvellilläkin pärjää hyvin. Tekee hyvää vattallekkin. Jotkut sanoo että pitäis liottaa fytiinihapot ensin pois?

Ihonhoitoonkin tavattoman hyvää. Lapseni atooppiseen ihottumaan aikoinaan auttoi kun kylvetin kauralimaisessa vedessä. Asiantunteva lastenlääkäri neuvoi.

Vierailija

Itse olen tätä nykyä Lapinjärven muonien varassa arkisin, mutta monipuolista ja melko terveellistäkin ruoka siellä on.
Viikonloppuisin syön sekalaisesti, sen mukaan mikä kelpaa kahdelle.
Välillä tulee kiisteltyä aiheesta, melko äänekkäästikin.

Vierailija

Juutalaisten ruokavaliossa voi olla jotain, joka altistaa nobeleille. Ehkä myös jonkinlaista tosikkomaisuutta edistävää.

Vierailija
Lektu-Elli
Juutalaisten ruokavaliossa voi olla jotain, joka altistaa nobeleille. Ehkä myös jonkinlaista tosikkomaisuutta edistävää.

Hus, trolli. Häiritset asiakeskustelua.

Vierailija

Aion tässä aloitella hyväkarppaamaan, eli en täysin poista hiilareita ruokavaliostani, mutta pahimmat kuitenkin (teollinen sokeri, vehnä ja perunaahan en syö muutenkaan). Tai oikeastaan olen jo jonkin aikaa ollut ilman sokeripitoisia herkkuja, mutta kaappiin oli ehtinyt kertyä paljon kuivahedelmiä (suuri herkkuni) ja ne pitää syödä pois. Tokihan niissä on hedelmäsokeria, mutta karpistelussa sekään ei liene suotavaa.

Olin 2006 ruokavaliolla jossa ainoat nautiskelemani hiilarit tulivat riisinuudeleista ja ruisleivästä, muuten söin tietenkin lihaa, kalaa ja kasviksia (en syönyt edes hedelmiä). Laihduin vuoden sisällä 10 kg ja näytin keskitysleiriltä karanneelta. Tällä kertaa yritän pitää painonlaskun, jos sellaista tuntuvasti esiintyy, paremmassa kurissa. Painoa pudottaakseni en siis syömisiäni ensisijaisesti tarkkaile, vaan terveyden.

Olen havainnut että iho menee huonoon kuntoon kun syö paljon sokeria ja vehnää. Jatkuva turvotus ja vatsakivut eivät ole nekään kivoja. Epäilin myös keliakiaa olon ollessa pahin, mutta en tiedä missä määrin nykyään katarrikin oireilee, kun minulla on sitäkin ollut vuosien varrella (happovaivoja siis, jolloin pahimmillaan en ole pystynyt pariin viikkoon syömään muuta kuin mustikkasoppaa...!)

Marjakeittoja ajattelin tällä kertaa syödä, mutta sokerittomia versioita. Aspartaami ei ole toki mikään terveysaine sekään, mutta en aio lutkuttaa niitä keittoja litrakaupalla muutenkaan.

Yllättävän nopeasti sitä alkaa inhota ylenmääräistä makeutta, eikä jäätelöä, karamelleja, suklaata tai pullaa kaipaa kun ei kaupassa katso sinnepäinkään missä niitä on esillä!

Noin ylipäätään olen sitä mieltä että ei se Pollen ruoka eli heinäkasvit välttämättä ole kaikille ihmisille tarkoitettu. Eikä toki myöskään lehmän nisästä revittävä erite, mutta itse aion syödä maitotuotteita sillä ne kuitenkin ovat varsin ravitsevia. Jopa niin että muistan jollekin tonnikeijulle suositellut dieettiä jossa hän pitkään nauttii päivittäin pelkästään maitoa.

Uusimmat

Suosituimmat