Hartaudella tiedettä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Ottamatta kantaa iänikuiseen evoluutio keskustesteluun joka velloo täyttä häkää netissä ja maailman medioissa.
Kiinnitin huomiota tiede sivuston aloitussivulla olevaan blogiosioon ja siinä skeption päiväkirjaan. Lueskelin sitä hetken ja tuli sellainen harras tunnelma, meinaan kun skeptikko valmistautui juhlaillallisiin hartaammin kuin minä konsanaan joulun viettoon. Hänen juhlapyhänsä oli Darwinin sytymäpäivä.
http://www.tiede.fi/blog/?cat=6

Olen kyllä huomannut että Darwin on joillekin jumala, tai ainakin vähintään profeetta. Eihän siinä mitään, mutta en voi olla ajattelematta niitä lääketieteen pioneereja jotka todella ovat auttaneet ihmiskuntaa, heidän kunniaksi ei syödä juhalaterioita eikä ees yhtään virttä veistata.

Kyllä koko Darwinismi on saavuttanut uskonnollisen aseman "tieteen" piirissä.... o tempora o mores...

Nyt pitää tähän heti todeta ennenkuin minut julistetaan pannaan, että minä en väitä evoluutioteoriaa paikkansa pitämättömäksi.

Ymmärtäisin juhlaaterian jos Darwinin teoria olisi pelastanut ihmishenkiä, mutta mitä sitä paskaa......

Jos joku väittää että darwinismi ei ole uskonto niin haistakoon.....

Kommentit (8)

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Cicero

Ymmärtäisin juhlaaterian jos Darwinin teoria olisi pelastanut ihmishenkiä, mutta mitä sitä paskaa......

Mihin tieteelliseen teoriaan kuvittelet esimerkiksi antibioottien kehittämisen, tai kasvijalostuksen, tai eläinjalostuksen perustuvan?

Kuvitteletko, että Darwinilla ei ole ollut mitään tekemistä noiden kanssa?

Jos joku väittää että darwinismi ei ole uskonto niin haistakoon.....

Darwinismista en tiedä, mutta tieteelliset teoriat, kuten evoluutioteoria, eivät ole uskontoja.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Kaippa kaikilla on oikeus viettää hartaudella haluamiaan juhlapäiviä. Tiedän tyypin, joka tekee joka vuosi 3. tammikuuta pyhiinvaelluksen Oxfordiin ja osoittaa kunnioitusta hautakivelle lausumalla itse kirjoittamansa runon keksityllä kielellä. Tapansa kullakin. Minusta tuo on hiukan outré mutta oikein suloista, ja saattaisin itsekin joku vuosi liittyä seuraan.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

Täytyy myöntää, että olen itsekin huvittuneena seurannut ylipäätään 1800-luvun luonnontieteilijöihin kohdistuvaa tunteellisuutta. Darwinin lisäksi osansa tästä ihailusta saa Wallace ja toisinaan Lamarck, ja voimakkaita tunteita herättävät ihan yhtä lailla Owen, Cuvier, Mendel ja kumppanit.
Hauskaa - ei myöhempiin tieteilijöihin kohdistu sen paremmin henkilönpalvontaa kuin ylenmääräistä varoittavana esimerkkinä käyttöäkään, olivatpa nämä oikeassa tai väärässä. Oli miten oli, Darwin muutti ihmisten tavan katsoa maailmaa ja loi uuden pohjan koko biologian tieteenalalle. Eikö sillä jo saakin ansaita vähän arvostusta? Toki joku muu olisi tehnyt saman, jos hän ei olisikaan julkaissut Lajien syntyä, mutta ensimmäinen saakoon kunnian.

Cicero

Krhm.
Seppo tuossa jo muutaman esimerkin antoikin. Koko nykyinen biologia soveltavine aloineen perustuu evoluutioteoriaan. Siihen perustuvat niin HIV:in torjunta ja muiden nopeasti muuttuvien taudinaiheuttajien tutkimus, rokotusten kehittäminen, luonnonsuojelubiologia kuin nykyaikainen tuholaistorjuntakin (joka on melko oleellista nykyisen väkimäärän ruokkimiseksi), ja niin edelleen.

Vierailija

Siis Fleming joka keksi antibiootin ei olisi keksinyt sitä ellei profeetta Darwin olisi viisaudessaan kirjoittanut kirjan lajien synty???
Eli mitään ei olisi lääketieteessä tapahtunut ilman Darwinia???
Mitä sitä paskaa!!
Eikä varmaan kuussakaan olisi käyty ilman profeettaa?

Vierailija
Cicero
Siis Fleming joka keksi antibiootin ei olisi keksinyt sitä ellei profeetta Darwin olisi viisaudessaan kirjoittanut kirjan lajien synty???
Eli mitään ei olisi lääketieteessä tapahtunut ilman Darwinia???

Älähän nyt liioittele.
Antibiootit olisi kyllä keksitty, mutta evoluutioteoria auttaa ymmärtämään miksi ja kuinka bakteerit tulevat vastustuskykyisiksi antibiooteille - että antibiootteja täytyy käyttää tietyin varotoimenpitein ja kehittää koko ajan uusia. Ilman käsitystä luonnonvalinnasta ja mutaatioista olisimme autuaan pihalla siitä mitä oikein tapahtuu ja miten sen voi estää.

Kuussa käymisellä nyt ei ole mitään tekemistä biologian kanssa, kuten hyvin tiedät.

Vierailija

Nykyinen evoluutioteoria jatkaa eteenpäin ilman St Darwinia. Onhan siitä jo 150 vuotta. Jos jotkut haluaa harrastaa hartautta Darwinia kohtaan, niin antaa mennä. Itse kestin tasan 10 min Teemalta tullutta Dawkinsin dokkaria Darwinista. Minua kiinnostaa enemmän modernit touhut kuin wanhan partamiehen muisteleminen uudelleen ja uudelleen ja uudelleen.

Vierailija
Advocatus Diaboli
Nykyinen evoluutioteoria jatkaa eteenpäin ilman St Darwinia. Onhan siitä jo 150 vuotta. Jos jotkut haluaa harrastaa hartautta Darwinia kohtaan, niin antaa mennä. Itse kestin tasan 10 min Teemalta tullutta Dawkinsin dokkaria Darwinista. Minua kiinnostaa enemmän modernit touhut kuin wanhan partamiehen muisteleminen uudelleen ja uudelleen ja uudelleen.

Näinhän se on, olisi tosi kiehtovaa kuullaa jatkuvasti uusimmasta tutkimuksesta.

Vierailija
Cicero

Nyt pitää tähän heti todeta ennenkuin minut julistetaan pannaan, että minä en väitä evoluutioteoriaa paikkansa pitämättömäksi.
Miksi tuo teoria on nuin värjätty? Sehän tuossa sanassa antaa juuri sen luotettavuuden. Ehkä tämä olikin pointtisi?

Uusimmat

Suosituimmat