Vanhempien tossun alla..

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Miten tollaseen pitäis suhtautua, jos vanhemmat pitää lastaan tossun alla alistettuna. Jos lapsi kasvatetaan pelkäämään vanhempiaan eikä uskalla tehä mittään. Kuinka laillista tollanen ees on? Pystyykö joku taho puuttumaan sellaseen tai jotain?

Hiukan masentaa elää jonku tossun alla. Jos mä en tee ja harrasta sitä mitä käsketään, niin uhkauksia satelee. Mun mielestä sairasta touhua ku se jatkuu vuositolkulla, mutta kai tässä pitäis vielä se viimenenki vuosi kituuttaa ku on näinki kauan jo "jaksettu".

Ehkä mä ylireagoin. Kai vanhemmilla on oikeus päättää mikä on hyväksi lapselle. Vai onko? Tunnen itteni ihan idiootiksi..

Jotain mietteitä?

Kommentit (15)

Vierailija

Kyllä se laillista on, vaikkakaan ei ehkä järkevää.
Vanhemmat uskovat tietävänsä, mikä on hyväksi lapselle. Tästä näkemyksestä he pitävät tiukasti kiinni.
Ovatko he oikeassa, on toinen kysymys.

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005

Vanhempien pitäisi ottaa huomiioon myös lapsen mielipiteet.
18 vuotta täyttäneet pääsee vapaaksi vanhempien otteesta koska heillä on oikeus tehä niin kuin itse haluaa.

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Vierailija
Dark Shade
Kyllä se laillista on, vaikkakaan ei ehkä järkevää.

Uhkailu ei ole laillista. Lapsella on mahdollisuus ottaa yhteyttä lastensuojeluun. On paljon kriisiapupalveluita, jotka on suunnattu lapsille, niissä neuvotaan miten menetellä.

Täältä löytyy lakia: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070417

Tapauskohtaista tietenkin onko kyse asiallisesta vastuullisesta vanhemmuudesta, jossa lapsia patistetaan opiskelemaan, osallistumaan kodinhoitoon, noudattamaan kotiintuloaikoja, valikoimaan kaveripiiriään, huolehtimaan hygieniastaan, opettelemaan hyvät käytöstavat..

Sanotaanhan sitä että uhkailu, kiristys ja lahjonta on parhaita kasvatuskeinoja. Vanhemmat ei saa jättää lasta heitteille. Mieluimmin huolehtia hiukan likaa kuin olla välinpitämätön ja mahdollistaa lapsen ajautuminen joron jäljille.

Viranomaiset ei kyllä edes ehdi puuttua sellaiseen mikä ei ole huolestuttavaa. Vanhemmilla on välillä elämässä sietämistä heilläkin. Sanot että vuosi vielä.. olet jo aika "iso".. se voi olla loppurutistustakin? Sinä lähtisit jo omillesi ja tympii se holhous ja muu. Ehkä sun vanhemmat on liian huolehtivaisia, en mä tiä? Jos koet tilanteen vakavaksi, etsi apua.

Lapsuudenkodissa valitettavasti joutuu elämään vanhempien "tossun alla" ja itsenäisyyden saa sitten kun on omillaan. Niin se tuppaa menemään.. Koita kestää loppusuora!

Vierailija

Ehkei kannata ensimmäisenä tekonaan lähteä hakemaan apua ulkopuolelta, vaan kokeilla puhua vanhemmilleen asiasta.

Vierailija

Olisiko syytä puhua niille vanhemmille, jos ei jostakin harrastuksesta tykkää? Ei se parane netissä itkemällä.

Vierailija
JaakkoFagerlund
Olisiko syytä puhua niille vanhemmille, jos ei jostakin harrastuksesta tykkää? Ei se parane netissä itkemällä.

Jaakon vakaumuksellinen teinipoikaneuvo: "Koti, isänmaa ja uskonto. Eikä puhuta mitään muitten kaa, eikä mies pillitä."

Nykyateismin ja uskonnottomuuden, tieteellisyyden nimissä moinen kulttuurin rappeuma pitäis puhua puhki ja pois. Tunnevammaiset pösilöt on tyrannisoineet suomessa jo ihan liian kauan. Nyt puhutaan!

Taakse jääköön aika kun miehet on pitäneet naisia ja lapsia nyrkin ja hellan välissä ja komentaneet hiljaisiksi! Eläköön tasa-arvo ja demokratia! Eläköön yksilönvapaus ja moniarvoisuus.. Tervetuloa kulttuuri, joka ei pysy kasassa maskuliinihegemonisella fyysisellä väkivallalla, uhkailulla, pelottelulla. Roviolle joutaa oppi pienempien kiusaamisesta ja loputtomasta omien angstien oksentelusta viattomien kanssaeläjien niskaan.

Elämä voi olla ihan kivaa..

Vierailija
JuurikinNiin
Jahas, Pönnillä on taas angsti päällä.

Ei.. Oon ihan iisibiisi.. Oon vakavissani. Uskomus että kaikki asiat pitää vaan selvittää siellä ydinperheessä ja etenkin niin että isi ja äiti on kaikkitietäviä, yms. yms. Se pohjautuu kristinuskoon.

Ei mulla mitään ydinperhettä vastaan ole tietenkään sinällään mutta paljon on parantamisen varaa tässä meidän kulttuurissamme, jossa raamatun avulla on vedelty niin ympäri korvia kuin ikinä vaan olla voi ja taistelu sieluista kiihtyy välillä niin että pääministerinkin suulla aletaan ojentaa tyhmää kansaa.

Kepulia juttua. Imetään äidinmaidossa. Saadaan oppina isän kädestä.
Kaikki jotka mitään tieteenteosta ymmärtää, tietää että kaikki tutkittava ja opittava on altistettava ulkopuolisen tahon käsittelyyn.

Tässäkään ei tiedetä kysyjän kotiloista. Ollaan netissä ja kyse voi olla vaikka miten vakavasta alistamisesta. Ei saa mennä yksklantaan besserwisseristi sanomaan että älä tuu tänne itkeen, puhu vanhempies kanssa - kun toinen on nimenomaan halunnut puhua siitä täällä kun sanoo ettei uskalla..

Juups.. ja kun minä en oo sun äitis, siskos, enkä muijas niin älä sinuttele enempää JuurikinNniin. EikösNiin?

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

En osaa teititellä, ei ole mielestäni luontevaa.

Sen sijaan, itse aiheesta: Ketjun aloittajalta haluaisin ihan ensimmäisenä kysyä: minkä ikäinen olet?

Pönni, sinuttelen sinua halutessani myös jatkossa, aivan kuten kaikkia muitakin. Hypähti vaan silmille pitkä floodaus ohi aiheen. Ei millään pahalla, mutta joskus tekstisi tuntuvat eksyvän ohi aiheen ja ketjun idea unohtuu muiden keskustelijoiden, kuten nyt minun, provosoituessa.

Vika on suurimmaksi osaksi minun, mutta myös sinä... Eikäkun te, voitte vaikuttaa.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Vierailija

Olen keskustelun kannalla, mutta joskus vanhemmat ovat se osapuoli, joka ei osaa keskustella.

Olet ilmeisesti 15-17 vuotias. Ota kasiisi ikiaikaiset aseet: huuda vastaan, paisko ovia, kutsu heita idiooteiksi ja jata kapinallisesti tekematta mita he vaativat. Siihen on syynsa, miksi murrosikaiset ympari maailmaa kayttaytyvat nain. Silla kaytoksella osoitetaan vanhemmille, etta osaan jo paattaa asioistani itse, kiitos. Se tuntuu dramaattiselta ja koko perhe jarkyttyy, mutta so what jos tilanteeseesi tulee parannus. Jos et ole huutajatyyppia, niin anna saarnan menna toisesta korvasta sisaan ja toisesta ulos ja jata yksinkertaisesti tekematta mita sinulta vaaditaan. Jos taas sinua vaikkapa kiellataan menemasta ulos lauantaina 10 jalkeen, niin mahdollisuuksien rajoissa kannattaa karata ikkunasta. Ihan piruuttaan, halusi ulos paljon tai vahemman.

Milla he sinua uhkailevat? Et saa enaa viikkorahaa? Mieti, kumpi on arvokkaampaa, puolen vuoden viikkorahat vai kaapin paikan osoittaminen vanhemmille. Pelkaatko pahoittavasi heidan mielensa? No, mutta se kuuluu asiaan jos kerta he pahoittavat sinun mielesi! Olet herrajumala kohta aikuinen, ei tuollainen peli enaa vetele vanhempien taholta. Teet omalle psyykellesi paljon hyvaa, jos nouset puolustamaan itseasi, vaikka vihollinen on suuri ja voimallinen. Sitten kun vanhemmat ovat hyvaksyneet sinut itsenaiseksi ihmiseksi, he lopulta arvostavat sinua enemman kun et ole muiden mielipiteisiin taipuva lapatossu.

Todettakoon, etta samassa taloudessa asuvien on kohtuullista jakaa kotitoita ja kuunnella musiikkia saallisella volyymilla. Aikuisuutensa voi osoittaa myos viemalla roskat ulos kenenkaan kaskematta.

Vierailija

Muistan itekki ku joskus 15 vuoden iässä oli kauheeta riitaa vanhempien kanssa, pienestäki asiasta sai ison riidan aikaan.

Kerran rupesin riiteleen jostain aivan turhasta olisikohan ollut suunnilleen siitä mitä tv-kanavaa katsotaan. Lopulta minä ja isäni huusimme kumpikin toisilleen niin kovaa kuin jaksoimme, mutta minäpä kiskaisin takin päälle ja kengät ja lähdin huhtikuun yöhön.. Tulin aamulla takaisin niin ei oikein enään riidelty vähään aikaan.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Jos et oikasti nauti jostain harrastuksesta niin kerro se vanhemmillesi. Sano, että tykkäsit siitä aiemmin mutta nyt harrastaisit mielummin vaikka kivien keräilyä. Tutustuaksesi kiviin on sinun mentävä kirjastoon säännöllisesti. Rahaa huoneeseesi parit murikat ja silmäile pari perusteosta läpi jotta voit hämätä vanhempiasi tarpeen mukaan. Säännöllisten kirjastokäyntien sijaan voit notkua pari tuntia kartsalla tai tehdä mitä ikinä haluat. Paskaahan se petos on mutta joskus tieto lisää tuskaa. Ellet sitten oikeasti päätä aloittaa jotain toisia harrastuksia. Älä vain sorru ylilyönteihin.

Hämmentää.

Vierailija
JuurikinNiin
En osaa teititellä, ei ole mielestäni luontevaa.
Pönni, sinuttelen sinua halutessani myös jatkossa, aivan kuten kaikkia muitakin. Hypähti vaan silmille pitkä floodaus ohi aiheen. Ei millään pahalla, mutta joskus tekstisi tuntuvat eksyvän ohi aiheen ja ketjun idea unohtuu muiden keskustelijoiden, kuten nyt minun, provosoituessa.
Vika on suurimmaksi osaksi minun, mutta myös sinä... Eikäkun te, voitte vaikuttaa.

Sori.. "Sinuttelu" on symboolista paikalliskieltä. Meilläpäin se tarkoittaa ikäänkuin, älä tule iholle tai pysy omalla tontillas, pidä huoli omista asioistas, älä tunge nokkaas toisen privaan jos ei oo pakottavaa syytä, turha kadehtia, älä o tyhymä, jne.

Ei mua tietenkään tarvii teititellä. Höpsis..

Sen sijaan, itse aiheesta: Ketjun aloittajalta haluaisin ihan ensimmäisenä kysyä: minkä ikäinen olet?

Hän sanoi: "kai tässä pitäis vielä se viimenenki vuosi kituuttaa ku on näinki kauan jo "jaksettu"." Joten 17v.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Kiitos pönni.

Mutta aiheen aloittajalle: Jos olet 17v. Niin pistä kova kovaa vastaan ja sano, että kuule mutsi, mä teen mitä huvittaa!

Muuta vaikka pois kotoa, ole pois pari viikkoa ja sano sitten, että tulenko takaisin. Kysy, että rakastatteko minua, vai miksi teette minulle näin?

Eiväthän he tietenkään sinua vihaa, se on päivänselvää. Mutta rakkautta voi osoittaa monin keinoin, eikä mihinkään pakottaminen ole se oikea keino!

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Uusimmat

Suosituimmat