Voiko hammastahnalla korjata naarmuisen CD:n?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Youtubessa ja monilla nettisivuilla on runsaasti ristiriitaista materiaalia siitä kuinka toiset onnistuvat korjaamaan naarmuttuneen CD:n ja toiset eivät. Koska mythbusters ei (tietääkseni) ole vielä tehnyt tästä ohjelmaa, on vastausta etsittävä TV:n ulkopuolelta.

Erinäisiltä sivuilta onnistuin kokoamaan seuraavan luettelon toimenpiteistä.
1) Valitaan oikeanlainen hammastahna. Geelitahnat eivät kelpaa jostain syystä.
2) Levitetään tahnaa sormella noin millin kahden kerros koko cd:n pinnalle. Se tekstipuoli tietysti jätetään rauhaan. Tahna tulee kiiltävälle puolelle.
3) Sen annetaan kuivua vaikka parikymmentä minuttia.
4) Tahna pestään pois juoksevan veden alla. Levyä hangataan sormella, jotta tahna lähtee kokonaan pois.

Tuleeko kenelläkään ideoita mieleen miten tämä oikeasti toimii? Mihin tämäkin perustuu?

Harmi kun keittövaa'at eivät ole riittävän tarkkoja sen mittaamiseksi, poistaako hammastahna oikeasti jotain ainetta levyn pinnasta vai ei. Jos poistaa, niin silloinhan tämä olisi teoriassa mahdollista. Mikä siellä hammastahnassa sitten kuluttaisi kiekon pintaa?

Kommentit (11)

Vierailija

Jossain valkaisevissa tahnoissa käytetään ehkä vielä hiovia aineita, voi niillä saada tehtyä lisää naarmuja levyyn.
Jotain korjaussarjoja on saatavana, levyn pinta hiotaan ja lakataan niin naarmut poistuvat, n. 30 euroa maksaa kai.

Vierailija

Oon ainakin itse saanu hammastahnalla jotain parannusta aikaan, hidasta hommaa. Varmaan ihan maalin myllyttämiseen tarkoitettu hionta-aine toimisi paremmin? Myös villasukalla kiillottaminen tuntui auttavan pieniin naarmuihin =)

Vierailija
jak
Oon ainakin itse saanu hammastahnalla jotain parannusta aikaan, hidasta hommaa. Varmaan ihan maalin myllyttämiseen tarkoitettu hionta-aine toimisi paremmin? Myös villasukalla kiillottaminen tuntui auttavan pieniin naarmuihin =)

En ole asiantuntija, mutta saippualla ja lämpimällä (ei kuumalla) vedellä olen saanut ihmeitä aikaan.

Vierailija

Tiedä häntä. Hammastahnaa en ole kokeillut, mutta kerran CD-levyn hopeointiin oli tullut naarmu, jonka kohdalla soitto alkoi pätkiä (ei kaikissa soittimissa kuitenkaan) ja sekosi lopulta kokonaan. Sain levyn soittokuntoon ujuttamalla kohtaan viipaleen hopeateippiä. Myöhemmin kopioin levyn tietokoneelle varmuuden vuoksi.

Vierailija

Muistan Mikrobitissä olleen arvostelun vehkeestä, jolla lukukelvottomaksi naarmuuntuneen levyn saa siihen kuntoon, että tietoja voidaan pelastaa. Se hioo naarmuuntuneet kerrokset levyltä pois. Hammastahna toimii samalla tavalla, vähemmän radikaalisti vain.

Vierailija

Ceriumoksidia olen käyttänyt menestyksellä CD-levyjen kiillottamisessa. Ko. yhdistettähän käytetään optiikassa linssien ja peilien kiillotukseen. Pehmeällä kankaalla hinkkaaminen poistaa kohtuullisen syvätkin naarmut varsin hyvin.

Ääritapauksena voisi mainita erään tuttavani kaksipuolisen karaokelevyn, siis sellainen wanhan lp-levyn kokoinen. Kiekko oli keikoilla rähjääntynyt aikaslaisen huonoon kuntoon joten kiillotusyrityksen mahdollinen epäonnistuminen ei haitannut koska levy oli muutenkin jo soittokelvoton. Siispä kovat otteet oli paikallaan. Levy pöydälle märän pyyhkeen päälle ja kiinnitin porakoneeseen kostean pumpulilaikan jossa oli ceriumoksidia. 10 minuutin hiomisen jälkeen levyn pinta oli muuttunut mattaharmaaksi, siitä syystä että pumpulilaikka oli turhan karkea tälläiseen hienohiontaan. Viimeistelykiillotus käsin kuitenkin sai levyn pinnan taas kiiltämään. Koesoitto osoitti kiillotuksen onnistuneen ja levyn omistaja hymyili kuin hangon keksi.

Tuossa tapauksessa levystä piti poistaa pintaa jonkin verran että naarmut hävisivät. Tämä on kuitenkin mahdollista koska levyn informaatiohan sijaitsee "etikettipuolella" alumiinikerroksessa. Lukupuolelta muovia voi siis poistaa millin kymmenyksiäkin huoletta.

Vierailija

Okei. Eli kaiketis tässä jo jotain vihnaa perää. Mikä aine siellä hammastahnassa sitten hioo?

Joissain tahnoissa ilmeisesti tätä hioma-ainetta ei ole (geelit ehkä) ja sitten toisissa on jotain turhan karkeaa hiomahiekkaa tjsp, kun kerran kaikki semmoisista varoittavat. Enpä ole huomannut kaupassa hiovia hammastahnoja mainostettavan...

Vierailija
Tetrafuran
Enpä ole huomannut kaupassa hiovia hammastahnoja mainostettavan...

Miten luulit, että hammastahna valkaisee hampaat?

Vierailija

Korupuljuilla on hiomalaitteet ja ehkä taito olla sulatamatta muovia hiomalla.

Minulle sellainen hioi kellonlinssin. Hyvä tuli.

Vierailija

Hieman ohi aiheen:
Itse olen korjannut Play Station2 pelin hammastahnalla... tai no ainakin se alkoi toimimaan kikkailuni jälkeen:
Levyyn oli tullut melko kookas sentin pituinen naarmu, joka oli cd:n(/DVD:n, oli mikä oli) "urien" suuntaisesti (siis kehän suuntaisesti).
Ilmeisesti tästä syystä peli jumiutui aina samaan kohtaan alkulatauksessa.
Otin hieman hammastahnaa (en muista mitä, kai jotain kiilloittavaa kamaa) tavalliseen vanupuikkoon ja hieroin sillä lyhyillä edestakaisilla liikkeillä cd:n keskeltä reunalle (eli säteen suuntaisesti) naarmun alusta loppuun peittoon. Tulos oli ikään kuin santapaperilla hierottu tuhru.

Teoria johon kaverin kanssa päädyimme sillon oli, että lyhyissä poikittaisissa naarmuissa laite hyppää naarmuisen kohdan yli mutta pitkittäisessä naarmussa se jotenkaan ei osannut ohittaa naarmua.
Tiedä häntä, mutta senjälkeen peli toimi jälleen.

Sittenhän tuo käy järkeen, jos informaatio tosiaan sijaitsee siellä "pintapuolella". Ilmeisesti tuo hammastahnakikkailu tasoitti isoa naarmua senverran, että lukupää sai laserinsa läpi

E:Pilknusnus

Vierailija

Naarmussa tietynlainen särmä suuntaa sädettä ohi urasta ja kun sen pehmentää hiomalla, heikkenee virhesignaali suhteessa tavoiteltuun. Tai vain säde on vahvempi pääsuuntaan.

Uusimmat

Suosituimmat