Seuraa 
Viestejä45973

Eli eli, olisin rakentelemassa pulssisuihkumoottoria testikäyttöön ja itsehän en ole mikään mekaniikan mestari. Tässä vaiheesa tarvitsisin pientä potkua persuksille ainakin huomioon otettavien asioiden kanssa, joten antakaa vain palaa. Esimerkiksi sovellettavia kaavoja tehojen kanssa ja suihkudynamiikkaa tai jotain sinne päin 8D

Tässä olisi ainakin nopea suunnittelu tulevasta:

Discuss!

[edit]En jaksanu etsiä kyseiseen asiaan liittyviä threadeja, jos niitä nyt on[/edit]

Sivut

Kommentit (30)

Vai pulsejettiä haaveilet tekeväsi. Olen tuollasen joskus nähnyt livenäkin. Sen voi tehdä jopa kokonaan ilman venttiileitä ja jopa suoraksi putkeksi jolloin siitä näkee läpi. Enemmän työntövoimaa siitä kylläkin lähtee tuolla hevosenkengän muotoisella mallilla. Sen jälkeen vielä teet siihen "tyhjään" putkeen, eli siihen jossa ei ole polttokammiota, laajenevan loppuosan niin saat jälleen hitusen lisää potkua. Hirveisiin tehoihin nuilla ei päästä mutta kyllä se polkupyörä jo liikahtaa.

Tuossapa vielä video aiheesta;

http://www.youtube.com/watch?v=hxfX3nbyffo

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
isok0rsto
Vai pulsejettiä haaveilet tekeväsi. Olen tuollasen joskus nähnyt livenäkin. Sen voi tehdä jopa kokonaan ilman venttiileitä ja jopa suoraksi putkeksi jolloin siitä näkee läpi. Enemmän työntövoimaa siitä kylläkin lähtee tuolla hevosenkengän muotoisella mallilla. Sen jälkeen vielä teet siihen "tyhjään" putkeen, eli siihen jossa ei ole polttokammiota, laajenevan loppuosan niin saat jälleen hitusen lisää potkua. Hirveisiin tehoihin nuilla ei päästä mutta kyllä se polkupyörä jo liikahtaa.

Tuossapa vielä video aiheesta;

http://www.youtube.com/watch?v=hxfX3nbyffo




Taitaa olla ihannelelu naapurisovun ylläpitämiseksi!

Ei taida toimia järin hyvin äänenvaimentimen kanssa...

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Seppo_Pietikainen
isok0rsto
Vai pulsejettiä haaveilet tekeväsi. Olen tuollasen joskus nähnyt livenäkin. Sen voi tehdä jopa kokonaan ilman venttiileitä ja jopa suoraksi putkeksi jolloin siitä näkee läpi. Enemmän työntövoimaa siitä kylläkin lähtee tuolla hevosenkengän muotoisella mallilla. Sen jälkeen vielä teet siihen "tyhjään" putkeen, eli siihen jossa ei ole polttokammiota, laajenevan loppuosan niin saat jälleen hitusen lisää potkua. Hirveisiin tehoihin nuilla ei päästä mutta kyllä se polkupyörä jo liikahtaa.

Tuossapa vielä video aiheesta;

http://www.youtube.com/watch?v=hxfX3nbyffo




Taitaa olla ihannelelu naapurisovun ylläpitämiseksi!

Ei taida toimia järin hyvin äänenvaimentimen kanssa...




Nojuu, ääntähän tuosta lähtee vaikka kuinka paljon. Kaveri joskus kertoili että oli mitannut omastaan pulsejetistään jatkuvasti yli 120dB käytössä. Äänen taajuus vaihtelee sitten polttokammion ja putkien muitten mittasuhteiden mukaan siten, että isommasta laitteesta lähtee matalampi ääni.
Tehovivun saat siihen kun teet muuttuvatilavuuksisen polttokammion, esimerkiksi sylinterin siihen kylkeen ja sisälle männän, jota liikutat tehovivulla. Tämän vivun vielä yhdistät kaasunsyötön määrään jolloin tuolla laitteella alkaa oikeastikkin tekemään jotain. Tai siis, eihän siitä juuri hyötyä ole mutta hupia sitäkin enemmän

Ei hätää, asun kerrostalossa ja lapset leikkivät sisäpihalla

Kaveri, joka on enemmän amis kuin minä, suunnitteli jo tuossa turbon sisältävää suihkumoottoria. Saa nähä mitä siitäkin tulisi sitten.

Guggis
Ei hätää, asun kerrostalossa ja lapset leikkivät sisäpihalla

Kaveri, joka on enemmän amis kuin minä, suunnitteli jo tuossa turbon sisältävää suihkumoottoria. Saa nähä mitä siitäkin tulisi sitten.


Ihan toimiva, jos vain osaa rakentaa kunnollisen polttokammion ja pakopään suuttimen.

JaakkoFagerlund
Guggis
Ei hätää, asun kerrostalossa ja lapset leikkivät sisäpihalla

Kaveri, joka on enemmän amis kuin minä, suunnitteli jo tuossa turbon sisältävää suihkumoottoria. Saa nähä mitä siitäkin tulisi sitten.


Ihan toimiva, jos vain osaa rakentaa kunnollisen polttokammion ja pakopään suuttimen.
Kyllä hän osaa, melkeinpä jumala käytännön kanssa
Mutta ei hän teoriasta mitään ymmärrä verrattuna meikäläiseen.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Bonamus
Tuli tää nyt esille nii rakenneltiin kaverin kans tämmönen venttiilitön "pulssisuihkumoottori" eli sysäysputkimoottori.

http://www.youtube.com/watch?v=yNNblJnh29g

Muutama päivä meni tekemisesä, suurin aika meni auton puolaa ettiesä sytytysjärjestelmään.
Koko höskä on ruostumattomasta teräksestä väsätty.




Kappas vaan! Pystyittekö mittamaan mitään ominaisuuksia (työntövoima jne.)?

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337

Hienoa kun joku harrastaa vekottimien rakentelua. Enempi tällaista.

En oikein ymmärrä laitteen toimintaa. Mitä tuossa tapahtuu. Kaasupullosta ainakin annetaan kaasua siihen. Miksi tuutteja on 2? Mihin tuo perustuu ja mitä laitteessa tapahtuu? Onko kaasupullon kaasu polttoainetta sille? Kai se on.

Miksi tällaista ei opeteta koulussa?

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Työntövoimaa ei olla mitattu eikä se hirveesti sitä tuotakkaan.
Putki seisoo omien metallijalkojensa varassa eikä liiku mihkään, painoo on varmaan joku 5-10kg.
"tuutteja" eli ilmanottoaukkoja tuli ihan huvin vuoks kaks kappaletta. Yhellä toimii varmaan helpommin.
Kaasuna käytetään ihan tavallista grillikaasua (butaania kait?) mitä saa haettua huoltoasemilta yms

Ilmanottoaukkoja pitäis varmaan suurentaa pikkasen kun ilmaa joutuu koko ajan puhaltaan kompressorilla että pysyy päällä.
Tuossa tarkemmin periaatetta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Sysäysputkimoottori

Bonamus
Työntövoimaa ei olla mitattu eikä se hirveesti sitä tuotakkaan.
Putki seisoo omien metallijalkojensa varassa eikä liiku mihkään, painoo on varmaan joku 5-10kg.
"tuutteja" eli ilmanottoaukkoja tuli ihan huvin vuoks kaks kappaletta. Yhellä toimii varmaan helpommin.
Kaasuna käytetään ihan tavallista grillikaasua (butaania kait?) mitä saa haettua huoltoasemilta yms

Ilmanottoaukkoja pitäis varmaan suurentaa pikkasen kun ilmaa joutuu koko ajan puhaltaan kompressorilla että pysyy päällä.
Tuossa tarkemmin periaatetta: http://fi.wikipedia.org/wiki/Sysäysputkimoottori




Pulssi on synonyymi sysäykselle, joten lainausmerkkejä ei tarvitse käyttää. Se on vain hienompi sana.

Ei käytetä butaania, koska se on ihan kuraa. Propaania samantien vain. Propaaninkin, joka on se helpoin tapa, sijasta voidaan käyttää nestemäisiä polttoaineita, jolloin niitä pitäisi kaasuunnuttaa. ( ? )

Sekä suosittelen käyttämään http://en.wikipedia.org/wiki/Pulsejet , koska info on siellä paljon laadukkaampaa

Taas ollaan rakentelemassa näitä V-1 raketteja vai?

Minulla oli jossakin tallessa sellaisen A1 pulssisuihkumoottorin piirustukset. Tosin niistä ei välttämättä ole apua, kun sakemannit käyttivät petaaliventtiilejä laitteessaan. Yksinkertaistaa putken profiilia ja lisää huomattavasti työntövoimaa, mutta ne venttiilit ei kyllä sovi kuin ohjuksiin, koska edes saksalaiset teollisuustuotteet eivät yleensä kestäneet, kuin tuollaiset 30-45 minuuttia ennenkuin venttiilit kärähtivät kiinni. Kotitekoinen venttiili tyyppinen moottori luultavasti kärähtäisi alle 10 minuutissa.

Pulssimoottorin meteli/polttoaineenkulutus-suhde on aivan omaa luokkaansa muiden vempeleiden suhteen.

Mites tuohon askartelis elektroniikkaa kaasutuksen ohjaukseen? Itselläni tuppasi sammahtamaan hyvin herkästi paineenmuutoksen aikana.

Seuraavaksi sitten romuttamolta kuorma-auton turbo ja siitä askartelemaan suihkuturbiinimoottoria.

Venttiileitä voisi jäähdyttää polttoaineen syöttämisellä ventiilin ensiöpuolelta ainakin osittain. Se voitelisi ja jäähdyttäisi niitä.

tietää
Venttiileitä voisi jäähdyttää polttoaineen syöttämisellä ventiilin ensiöpuolelta ainakin osittain. Se voitelisi ja jäähdyttäisi niitä.



Miksi ei. Kyllä se ainakin pikkuisen niiden käyntiaikaa lisäisi.

Tosin saksalaiset itse ratkaisivat ongelman rakentamalla "Surina pommiinsa" kokonaisen rivin venttiileitä, laskien että vaikka niitä palaisi kiinni tasaisesti laukaisusta lähtien, riittävä määrä toimisi perille asti, jotta moottori pysyisi toiminnassa. Loppujen lopuksi teollisesti tuotetut venttiilit olivat halpoja ja teknisesti helpompi ongelma ratkaista, kuin yrittää kehittää venttiiliä joka kestäisi varmasti koko moottorin odotetun käyttöiän.

Joten jos käyttäisi halpoja venttiileitä suurina määrinä ja olisi valmis vaihtamaan ne aina käytön jälkeen, niin tuokin ratkaisu saattaisi toimia. Tietenkin tähän voi lisätä vielä jäähdytyksen.

Pystyisiköhän tuollaiset venttiilit rakentamaan nahasta? Niittaisi vain keskeltä kiinni päivänkakkaran muotoisen paksun raakanahan palasen putken imupuolen sisäpuolelle, niin että sen 'terälehdet' peittävät imuaukot?

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat