Ateismi, Panteismi, Skeptismi vaiko Uskonto?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mikään noista ei ole tiedettä, mutta laitetaan tämä nyt tänne!

Ateismi on se alkutilan kapina ja uhmaikä, josta jokaisen olisi jossain vaiheessa kasvettava irti... Kuitenkin jokainen uusi tieto vastaanotetaan kapinoimalla jotain kieltoa vastaan... Se voi olla oikeaakin, silloin kun Jumala(Minä Olen=Jeehova) - ei tiedä paremmin kuin sinä...

Panteisti taas arvelee, että Jumalia ovat kaikki asiat, se on mitä suurimmassa määrin samaistumista kaikkeen...
Sillä on kaksi muotoa, monoteismi ja polyteismi...

Skeptikko epäilee sekä Jumalan, että muidenkin asioiden tolaa... Ehkä epäilen?!

Uskonto on Jumalan tai jonkin luonnonvoiman palvelemista ja palvomista, vaikkapa sanotaankin ettei Jumalaa voi palvella, ellei ole oikeasti palvelija... Herruus on asia, jota ei toki kaikille suoda, ja Herrojen Herra on muinaiselta nimeltään Jes-hus(eng-swe) tai mikä muu tahansa Kyo-Dan...

Tässä on neljä sielunikää... Ja neljä sormea...

Viidentenä tulisi epätietoisuus Uskon riittävyydestä, se kun ei sitten kuitenkaan riitä, on tästä omakohtaisia kokemuksia...

Kaikilla on nämä ominaisuudet, suotta yritätte leikellä "sormianne" pois...

"Vaikka minulla olisi KAIKKI USKO, että voisin vuoria siirtää, ei siitä ole mitään hyötyä ellei minulla ole rakkautta..."

Kuitenkin meidät jokainen PAKOTETAAN siihen "PELIIN", missä olemme olleet ennenkin, vaikkapa voi oppia paljon lisääkin...

Kommentit (1)

Vierailija
Agison

Ateismi on se alkutilan kapina ja uhmaikä, josta jokaisen olisi jossain vaiheessa kasvettava irti... Kuitenkin jokainen uusi tieto vastaanotetaan kapinoimalla jotain kieltoa vastaan... Se voi olla oikeaakin, silloin kun Jumala(Minä Olen=Jeehova) - ei tiedä paremmin kuin sinä...

Panteisti taas arvelee, että Jumalia ovat kaikki asiat, se on mitä suurimmassa määrin samaistumista kaikkeen...
Sillä on kaksi muotoa, monoteismi ja polyteismi...

Skeptikko epäilee sekä Jumalan, että muidenkin asioiden tolaa... Ehkä epäilen?!

Öhem, panteistina en todellakaan pidä kaikkia asioita Jumalina, vaan osana Jumalaa/jumalaa - isolla J:llä jos haluaa korostaa tuon tahon X ykseyttä ja yhteyttä, pienellä j:llä jos ei erikoisemmin halua antaa ko. taholle X minkäänlaista ihmismäistä persoonallisuutta. Itse diggailen enemmän persoonatonta ideaa X. Kaiketi siis olen monoteistinen panteisti, ilman persoonapakkoa. Mutta varsinainen monoteisti tulisi kyllä sanomaan että olen ateisti (on jo tullutkin).

Kohtaamani ateistit eivät ole olleet uhmaikäisiä tai kapinoitsijoita. Osa heistä on saattanut olla jopa henkisesti kypsempiä ja aikuisempia kuin itse olen. Se on kypsyyttä että uskaltaa seistä omilla jaloillaan ja uskoo kuten rehellisesti kokee uskovansa, eikä mene lauman mukana. Murrosikäiset ovat asia erikseen.

Kumpikohan on helpompaa, epäileminen vai uskominen? Epäilijä on alkanut ajatella että kaikki usko ei olekaan sen metakan väärtti mitä asiasta pidetään. Se joka ei usko eikä ole kiinnostunut edes toitottamaan ettei usko saattaa olla kaikkein tasapainoisin, olettaen ettei ole pessimisti, nihilisti, angstinen maailmantuskaa kokeva eksistentialisti. Kuten itse olisin, jos en uskoisi enää mihinkään. Eli kaikille ei-uskominen ei sovi. Mutta niille joille se sopii, se sopii hyvin.

Uusimmat

Suosituimmat