Kehittyikö Hebrean kirjoitus foinikialaisista merkeistä?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen jossain kirjassa nähnyt tähän viittaavan taulukon jossa oli Hebrealaiset kirjainmerkit eri vuosisatoina ennen Kristusta.
Kirjan mukaan ne olisivat lähtöisin Foinikialaisista kirjaimista.
Pitääkö tämä paikkaansa?

Sivut

Kommentit (131)

Vierailija

Ei mitenkään mahdottomuus - ovat kansat olleet aika lähellä toisiaan siellä Välimeren pohjukassa. Käyneet kauppaa Libanonin seetreistä?

Tai sitten on yhteinen - nyttemmin hävinnyt alkumerkistö?

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005

Foinikialainen kirjoitus kehittyi esikanaanilaisesta kirjoituksesta, joka oli kehittynyt esisiinailaisesta kirjoituksesta, joka puolestaan ilmeisesti kehittyi egyptiläisestä kirjoituksesta. Foinikialaisesta kirjoituksesta kehittyivät sitten mm. muinaisheprea ja -arabia.

Vierailija
Ding Ding
Foinikialainen kirjoitus kehittyi esikanaanilaisesta kirjoituksesta, joka oli kehittynyt esisiinailaisesta kirjoituksesta, joka puolestaan ilmeisesti kehittyi egyptiläisestä kirjoituksesta. Foinikialaisesta kirjoituksesta kehittyivät sitten mm. muinaisheprea ja -arabia.




Kaikkien numeroiden ja kirjainten alkuperä, on "linnunrata".

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
Matti E Simonaho
Ei pidä paikkaansa. Kaikki ei ole Juutalaista, Roomalaista, Germaanista tai Ruotsalaista alkuperää. Siihen aikaan ei edes ollut Hebrealaisia ... eikä Juutalaisia, Roomalaisia, Germaaneja tai Ruotsalaisia



Aivan, sen sijaan kaikki on tosin kyllä suomalaista alkuperää!

M. Simonahoa ei ehkä kannata ottaa ihan vakavasti, I.M.H.O.

Vierailija
Ding Ding
Foinikialainen kirjoitus kehittyi esikanaanilaisesta kirjoituksesta, joka oli kehittynyt esisiinailaisesta kirjoituksesta, joka puolestaan ilmeisesti kehittyi egyptiläisestä kirjoituksesta. Foinikialaisesta kirjoituksesta kehittyivät sitten mm. muinaisheprea ja -arabia.



On varsin ilmeistä, että tuo Ding Dingin toteama sana "ilmeisesti" voidaan unohtaa.

Siinailla sijaitsevassa, jumalatar Hathorille omistetun temppelin raunioista Serabit el Khadimissa löydettiin enimmäiset kirjoitukset vuonna 1905, mutta arkeologi Flinders Petrie tukitsi ne ”epähuomiossa” syyrialaisiksi akkosiksi. Flinders Petrie käänsi kuitenkin vaivatta kaikki hieroglyfikirjoitukset alueella.

Jopa Aapeli Saarisalo toi kameleilla noita tauluja Kairon museoon muistaakseni vuonna 1937. Noita kirjoituksia olivat aikaisemmin tutkailleet muutkin suomalaiset jo 1700- ja 1800-luvulla, mutta suurella kokemuksella(?) totesivat paikan arvottomaksi beduiinien hautausmaaksi.

Siis Wadi Magharan ja Serabit el Khadimin kupari- ja malakiittikaivoksilla Siinailla on hyvin ”ilmeisesti” ollut heprealaisia orjia nimenomaan Avariksesta.

Jos vedämme ”keskiverron” raamatun orjuudesta ja egyptiläisen historioitsijan, Manethon, kertomuksista, noille kaivosorjille oli annettu Hyksojen lähdettyä heidän pääkaupunkinsa Avaris (myöhemmin Ramses) asuinalueeksi, jolloin kaivostoimintaa ei ollut kuumuuden ja huoltovaikeuksien vuoksi. Siinaihan ei tuolloin kuulut Egyptille.

Josephus sai tikkuja sieluunsa Manethon korostettua noiden kaivosorjien olleen saastuneita.

Mielenkiintoisena yksyiskohtana on todettava, että tieto noista kirjoituksista tuli Englantiin brittimajuri McDonaldin piirustuksien mukana. Mies toimi Siinailla kameliprikaatin komentajana.

Vierailija
Heksu
Matti E Simonaho
Ei pidä paikkaansa. Kaikki ei ole Juutalaista, Roomalaista, Germaanista tai Ruotsalaista alkuperää. Siihen aikaan ei edes ollut Hebrealaisia ... eikä Juutalaisia, Roomalaisia, Germaaneja tai Ruotsalaisia



Aivan, sen sijaan kaikki on tosin kyllä suomalaista alkuperää!

M. Simonahoa ei ehkä kannata ottaa ihan vakavasti, I.M.H.O.





Siihen aikan ei ollut minkään maalaisia. Suurin osa maista rajoineen ja nimineen, on 1700 -luvun jälkeisiä.

Vierailija
Johan
Ding Ding
Foinikialainen kirjoitus kehittyi esikanaanilaisesta kirjoituksesta, joka oli kehittynyt esisiinailaisesta kirjoituksesta, joka puolestaan ilmeisesti kehittyi egyptiläisestä kirjoituksesta. Foinikialaisesta kirjoituksesta kehittyivät sitten mm. muinaisheprea ja -arabia.



On varsin ilmeistä, että tuo Ding Dingin toteama sana "ilmeisesti" voidaan unohtaa.

Siinailla sijaitsevassa, jumalatar Hathorille omistetun temppelin raunioista Serabit el Khadimissa löydettiin enimmäiset kirjoitukset vuonna 1905, mutta arkeologi Flinders Petrie tukitsi ne ”epähuomiossa” syyrialaisiksi akkosiksi. Flinders Petrie käänsi kuitenkin vaivatta kaikki hieroglyfikirjoitukset alueella.

Jopa Aapeli Saarisalo toi kameleilla noita tauluja Kairon museoon muistaakseni vuonna 1937. Noita kirjoituksia olivat aikaisemmin tutkailleet muutkin suomalaiset jo 1700- ja 1800-luvulla, mutta suurella kokemuksella(?) totesivat paikan arvottomaksi beduiinien hautausmaaksi.

Siis Wadi Magharan ja Serabit el Khadimin kupari- ja malakiittikaivoksilla Siinailla on hyvin ”ilmeisesti” ollut heprealaisia orjia nimenomaan Avariksesta.

Jos vedämme ”keskiverron” raamatun orjuudesta ja egyptiläisen historioitsijan, Manethon, kertomuksista, noille kaivosorjille oli annettu Hyksojen lähdettyä heidän pääkaupunkinsa Avaris (myöhemmin Ramses) asuinalueeksi, jolloin kaivostoimintaa ei ollut kuumuuden ja huoltovaikeuksien vuoksi. Siinaihan ei tuolloin kuulut Egyptille.

Josephus sai tikkuja sieluunsa Manethon korostettua noiden kaivosorjien olleen saastuneita.

Mielenkiintoisena yksyiskohtana on todettava, että tieto noista kirjoituksista tuli Englantiin brittimajuri McDonaldin piirustuksien mukana. Mies toimi Siinailla kameliprikaatin komentajana.




Eikö hebrea kehittynyt pääosin aramealaisista aakkosista, jotka taas kehittyivät foinikialaisista?

Josephus on siis Flavius... jos ei Johanin teksti heti kaikille aukene.

Toope
Seuraa 
Viestejä23172
Liittynyt23.7.2006
Ding Ding
Foinikialainen kirjoitus kehittyi esikanaanilaisesta kirjoituksesta, joka oli kehittynyt esisiinailaisesta kirjoituksesta, joka puolestaan ilmeisesti kehittyi egyptiläisestä kirjoituksesta. Foinikialaisesta kirjoituksesta kehittyivät sitten mm. muinaisheprea ja -arabia.

Mutta mikä osuus aramealla on? Sehän oli valtakieli Lähi-idässä n. vuonna 0.

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177
Liittynyt2.4.2005

Hebrean kieli ja hebrealaiset itse ovat suuri arvoitus, sillä
Mooseksen todellinen heprea oli kadonnut 70 vuoden vankeuden jälkeen, kun israelilaiset toivat mukanaan kaldean kielen ja sekoittivat sen omaan kieleensä.
Sulautuminen johti kaldeankieliseen murteelliseen muotoon
heprean kielen värittäessä sitä hitusen ja lakatessa olemasta tuolloin puhuttu kieli.

Etelä-Intian Cochinin ”mustilla juutalaisilla” – jotka eivät tiedä mitään Babylonian vankeudesta tai kymmenestä ”kadonneesta heimosta” (viimeksi
mainittu on rabbien puhdas keksintö), mikä osoittaa, että näiden juutalaisten on täytynyt tulla Intiaan ennen vuotta 600 eaa.Heillä on Mooseksen kirjansa, jota
he eivät näytä kenellekään. Nämä lakikirjat eroavat suuresti nykyisistä kirja-kääröistä. Eikä niitä ole kirjoitettu "heprealaisilla neliökirjaimilla" (puoleksi
kaldealaisilla ja puoleksi palmyralaisilla kirjainmerkeillä) vaan muinaisaikaisilla kirjaimilla, kuten he itse vakuuttavat. Nämä kirjaimet ovat täysin tuntemattomat muille paitsi heille itselleen ja joillekin samarialaisille.

Yritykset palauttaa heprealainen neliökirjoitus Esran aikaan
ovat kaikki epäonnistuneet.
Väitetään, että juutalaiset ottivat aakkosensa babylonialaisilta vankeutensa aikana.
Mutta on oppineita, jotka eivät ulota nykyisiä heprealaisia neliökirjaimia kauemmaksi kuin ajanlaskumme neljännelle vuosisadalle.

Hepreaa pidettiin hyvin vanhana, mutta kuitenkaan siitä ei ole mitään jälkeäkään missään vanhoissa monumenteissa, ei edes Kaldeassa,lukuisten erilaisten piirtokirjoitusten joukosta, joita on löydetty tuon maan raunioista:

Yhtäkään heprealais-kaldealaista kirjainta tai kieltä ei ole koskaan löydetty. Yhtä ainutta autenttista muistorahaa tai korukiveä tästä uudenmallisesta kirjainmerkistä ei ole myöskään koskaan löydetty, joka ulottaisi sen
edes Jeesuksen päiviin.

Alkuperäinen Danielin kirja on kirjoitettu murteella, joka on sekoitus hepreaa ja arameaa. Se ei ole edes kaldeaa lukuun ottamatta muutamia säkeitä, jotka on lisätty myöhemmin.
Sir W. Jonesin ja muiden orientalistien
mukaan Persian vanhimmat löydettävissä olevat kielet ovat kaldea ja sanskrit, eikä niissä ole jälkeäkään hepreasta.
Olisi kovin hämmästyttävää, jos niissä
olisi, koska filologien tuntema heprea ei ole peräisin vanhemmalta ajalta kuin
500 eaa., ja sen kirjainmerkit ovat paljon myöhemmältä ajalta.

Aakkosten pelkkä tarkastelu osoittaa, että niitä on muovailtu ja tehty säännöllisiksi, missä työssä joillekin kirjaimille luonteenomaisia tunnusmerkkejä on typistetty, jotta ne olisi saatu enemmän neliömäisiksi ja yhtenäisiksi ulkonäöltään.

Näin siksi että oli tarkoitus luoda "salakieli" jotta vain samarialainen vihitty rabbi tai ”jainalainen” voisi lukea niitä.

Masoreettisten merkkien uusi järjestelmä on tehnyt niistä sfinksiarvoituksen kaikille. Vokaali ja lukumerkit esiintyvät nykyisin kaikissa myöhemmissä
käsikirjoituksissa ja niiden avulla tekstistä voidaan saada irti mitä tahansa.
Heprealainen oppinut voi tulkita tekstejä ihan miten haluaa. Esimerkiksi riittänee kaksi Kenealyn mainitsemaa kohtaa.

Ensimmäisessä Mooseksen kirjassa 49:21 sanotaan:
Naftali on nopea peura, hän antaa kauniita sanoja;
Pienellä merkkien vaihdoksella Bochart muuttaa tämän:
Naftali on levittyvä puu, joka työntää esiin kauniita oksia.
Samoin Psalmieissa 29:9 sanotaan:
Herran ääni saattaa peurat poikimaan, se raastaa paljaiksi metsät.
Tilalle piispa Lowth esittää:
Herran ääni lyö tammen, ja paljastaa metsät.

Sama heprean sana merkitsee Jumala ja Ei mitään…

Juutalaisuuden takapiruna tuntuukin olevan Esra .

Tämä Esra puolestaan voi vielä jonakin päivänä osoittautua Azaraksi, kaldealaiseksi tulen ja aurinkojumalan papiksi, luopioksi joka halusi tulla hallitsijaksi ja luoda etnarkian, käskynhaltijakunnan, korjasi vanhoja
kadonneita juutalaisia kirjoja omalla tavallaan.

Esoteeristen numerojen eli symboliikan salaiseen järjestelmään perehtyneen oli helppo liittää yhteen tapahtumia erillisistä kirjoista, joita eri heimot olivat säilyttäneet, ja tehdä niistä ilmeisen harmoninen kertomus luomisesta ja juutalaisen "rodun" kehityksestä.

Mutta kätketyssä merkityksessään Pentateukki Genesiksestä Deuteronomiumin viimeiseen sanaan asti on symbolinen kertomus sukupuolista, ja astronomisten ja fysiologisten esitysten alta paljastuu fallismin apoteoosi.

Sen rinnastus on kuitenkin vain näennäinen, ja "ihmiskäsi
erheineen" esiintyy joka hetki.
Sen "jälki" tavataan kaikkialla ”Jumalan kirjassa”.

Siten Edomin kuninkaat keskuste-
levat Genesiksessä ennen kuin kukaan kuningas oli hallinnut Israelissa; Mooses selostaa oman kuolemansa ja Aaron kuolee kaksi kertaa ja haudataan kahteen eri paikkaan, puhumattakaan muista pikkuseikoista.

Kabbalisteille ne ovat pikkuasioita.
He näet tietävät, etteivät nämä kaikki tapahtumat ole histo-
riaa, vaan ovat yksinkertaisesti peite, jolla verhotaan ja kätketään erilaisia fysiologisia erikoisuuksia.

Kuitenkin vakavalle kristitylle, joka hyväksyy
kaikki nämä ”pimeät sanonnat” hyvässä uskossa, se merkitsee paljon. Vapaamuurarit voivat hyvin pitää Salomoa myyttinä,koska he eivät menetä sillä mitään.

Ovathan näet kaikki heidän salaisuutensa kabbalistisia ja
allegorisia, joka tapauksessa ainakin niille harvoille, jotka ymmärtävät niitä.

Kuitenkin Salomosta, Daavidin pojasta, josta Jeesus saadaan polveutumaan, luopuminen aiheuttaa kristitylle todellisen sekaannuksen.

Mutta vaikuttaa oudolta, kun jopa kabbalistit voivat väittää, että oppineiden hallussa nykyisin olevat Raamatun kääröjen heprealaiset tekstit ovat hyvin vanhoja.

Sillä on varmasti historiallinen tosiseikka, joka perustuu itse juutalaisten ja samoin kristittyjen tunnustuksiin, että
sen jälkeen kun kirjoitukset olivat hävinneet Nebukadnessarin orjuudessa, "Esra leeviläinen", persialaisten kuninkaan Artakserkseen aikainen pappi, tultuaan "inspiroiduksi", saneli profetian vallassa uudelleen kaikki
vanhat kirjoitukset.

Eivät edes vapaamuurarit väittäisi Salomon todella olleen olemassa. Kuten Kenealy osoittaa, ei Herodotos, Platon eikä kukaan muukaan arvostettu kirjoittaja mainitse
häntä.
Hän sanoo, että on mitä kummallisinta, ”ettei historioitsija Herodotos huomannut juutalaista kansaa, jota vain muutama vuosi aikaisemmin oli hallinnut mahtava Salomo koko loistossaan, jolle tuskin veti vertoja suurimmat hallitsijat, kuluttaen lähes "kahdeksan miljardia yksikköä" kultaa temppeliin.

Herodotos kirjoitti toisaalta
Egyptistä ja toisaalta Babyloniasta vieraillen kummassakin paikassa ja ohitti miltei välttämättä muutaman mailin päästä kansallisen Jerusalemin loistavan pääkaupungin!
Miten tämä selittyy?” hän kysyy . Paitsi että Israelin kahdentoista heimon
olemassaolosta ei ole mitään todisteita, ei erittäin täsmällinen historioitsija Herodotoskaan, joka oli Assyriassa Esran vaikuttaessa, edes maininnut israelilaisia. Herodo-
tos syntyi vuonna 484 eaa.

Miten tämä on mahdollista ?
Muuten kuin että Israelilainen kansa ei ollu tavallinen kansa, vaan yhteenliittymä , tai jonkinlainen pappien johtama salaseura, joka Babyloniasta muutti nykyisen israelin alueelle.

Kippis !

Vierailija
Aslak
Kippis



16 Tämän liiton minä teen heidän kanssaan tulevina aikoina, sanoo Herra: minä asetan lakini heidän sydämeensä, kirjoitan sen heidän sisimpäänsä.
17 Ja sitten: Heidän syntejään ja vääriä tekojaan minä en enää koskaan muista.
18 Missä synnit on annettu anteeksi, siellä ei enää tarvita syntiuhria.

sydämeensä
Kukaan ei ajattele sydämellä koska se on kirjoitettu "sisim pään" : mieleen

16 Tämän liiton minä teen heidän kanssaan tulevina aikoina, sanoo Herra: minä asetan lakini heidän mieleen, kirjoitan sen heidän sisimpäänsä.
17 Ja sitten: Heidän syntejään ja vääriä tekojaan minä en enää koskaan muista.
18 Missä synnit on annettu anteeksi, siellä ei enää tarvita syntiuhria.

Laki on kirjoitettu sismpääsi (mieleen ja sieluun), ja se sanoo, että syntejä ja vääriä tekoja ei muisteta, tee niille sanoille jotain, ja älä opeta syntiä lapsille.

Maailman vanhin luomiskertomus, on kirja jota on kirjoitettu ensimmäisestä päivästä saakka, ja jota vieläkin kirjoitetaan; Luonto.

Ding Ding
Seuraa 
Viestejä9031
Liittynyt16.3.2005
Pubi
Eikö hebrea kehittynyt pääosin aramealaisista aakkosista, jotka taas kehittyivät foinikialaisista?

Niin se tarkkaan sanoen on; aramean aakkoset ovat tuossa välissä.

Vierailija
Pubi

Eikö hebrea kehittynyt pääosin aramealaisista aakkosista, jotka taas kehittyivät foinikialaisista?




http://www.lib.helsinki.fi/nayttelyt/ki ... ainen.html

Varhaisimmat tuntemamme aakkoskirjoitukset on löydetty 1600-luvulta eKr. Nablusista, Gezeristä ja Lakisista, siis Jordanin länsirannalta ja Israelin keskiosista. Aikaisemmin vanhimpina aakkoskirjoituksina on mainittu Siinailta löydetyt piirtokirjoitukset, mutta nämä ovat noin 100 vuotta nuorempia kuin edellä mainitut palestiinalaiset tekstit.

Linkisssä on kuvapatsas Siinailta. Alaosassa omistuskirjoitus "Herrattarelle".
Huomaa tuon Serabit el Khadimin sfinksin alaosassa teksti:
”Oi sinä, joka hallitset laitumia (Osiris) Nu’mun (=seemiläinen kaivostyöläinen) puolesta lahja Baalille.”

Vasta vuosien kähmimisen ja tutkinnan jälkeen tuo Baal-sana avasi tuon uuden kirjoitustavan koodin. Alan Gardiner siis totesi Baal-jumalattaren nimen esiintyvän seemiläisessä muodossa ”B’LT”. Akumenestyksestä huolimatta Gardiner pystyi selvittämään vain aakkosta. Kieli siis esiintyi konsonanttikirjoituksena ilman vokaalimerkkejä.

Vielä tuosta linkin maininnasta:
Varhaisimmat tuntemamme aakkoskirjoitukset on löydetty 1600-luvulta eKr. Nablusista, Gezeristä ja Lakisista, siis Jordanin länsirannalta ja Israelin keskiosista.
Kyllä tuo oli tunnettua ainakin jo 1982, sillä kirjoitin aiheesta tuolloin kaksiosaisen artikkelin erääseen lehteen todeten noita löytyneen myös Nabluksesta, Megiddosta ja Gezeristä. Lakiksen löytö on kenties suhteellisen tuore tapaus.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat