Deja vu - syyt?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jokainen lie kokee ajoittain eri tilanteissa yllättäen voimakkaan tunteen, että tämä on tapahtunut ennenkin. Itse olen arvellut yliluonnollisten selitysten sijaan, että pakkohan siinä on olla kyse jostain aivotoiminnan häikästä, muisti jotenkin sekoilee.

Päättelin asian jotenkin niin, että kun asia tapahtuu, se tulisi jotenkin muistin kautta tietoisuuteen samaan aikaan, kun tilanne on vielä käsillä, jolloin se vaikuttaa tutulta ikään kuin "kaksinkertaisen" viestin takia.

Tämä vain minun selitykseni. Wikipedian selitykset eivät olleet minusta juuri vähempää ylimalkaisia: aikaisemmin nähdystä objektista (samako, juupa juu) muistin nykyisyyden ja menneisyyden sekoamiseen ja aivopuoliskojen toiminnan eriaikaisuuteen.

Sivut

Kommentit (39)

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Kyllä deja-vu, eli "jo nähty" voi johtua tavallista rikkaammasta unimaailmasta. Unet unohtuvat nopeasti, mutta jos henkilö joutuu tilanteeseen, jonka on nähnyt unessa vaikka vuosia sitten, se voi palautua mieleen ennenkoettuna.

Ainakin itse näen monenlaisia unia, joissa olen mitä kummallisimmissa tilanteissa. Niitä on ollut elämäni aikana tuhansia ja taas tuhansia, joten pitäisin kummallisena, etten koskaan joutuisi tosielämässä johonkin noista tilanteista.

Vierailija

En epäile, etteikö unessa koettu tai vaikka jossakin elokuvassa nähty tilanne, ympäristö tai henkilö voisi palautua mieleen hyvinkin elävästi, mutta:

1) Deja vu -kokemuksia voi tulla aika useinkin, joten onko tosiaan kaikelle vastine unimaailmassa?

2) Deja vu -kokemuksen hetkellä kyse on yleensä jossain määrin uniikista tilanteesta, joten vähän epäilen, että jokin unessa koettu tai leffassa nähty voisi olla vastaavanlainen, ellei sitten sytykkeeksi riitä vain jokin yhteinen elementti uni- ja reaalimaailmassa.

3) Kokemukseen liittyy yleensä lievä säpsähdyksen tunne / hetken poissaolo, joten uskon eelleen, että kyse on häiriöstä aivotoiminnassa.

Vierailija

Minusta se johtuu siitä, että toinen aivolohko jää toisesta hieman jälkeen, mutta eilen kun pelasin World Of Warcraftia, minulle tuli tunne, että olen pelannut tämän kohdan ennenki läpi. Tarkistin pelin kalenterista ja olin mennyt sen jo, tuntui ihan deja vulta

Vierailija

Jumalan Enkelit käyvät läpi erilaisia mahdollisuuksia elämäsi tilanteista AINA KUN NÄÄT UNTA YÖLLÄ varsinkin! Joku niistä toteutuu kaikki ei toteudu...

Itse asiassa Eräälle Suurelle Aika-Enkelille nimeltään Timuel annatte loopin, jos hyväksytte, että näätte lopputilanteita parnaamalla kyllin voimakkaalla tuntella etukäteisnäkyjä!

Tämä on monen vedonlyöjän salaisuus, tiedän sen, asuin yhden sellaisen kanssa monta kuukautta. Siitä on kyse myös silloin, kun ihminen onnistuu Lotossa vain muutaman sata kertaa veikattuaan... Lottokone tulee varmasti monille uniinkin, tai oikean tuloksen voi hakea jostakin talosta, jossa MAHDOLLISESTI on tuo oikea rivi...

Lottonumeroiden tulojärjestetyksellä on väliä! Kun tämän tajuatte, moninkertaistuu onnistumisenne, sillä voitte kokeilla jotain KOODIA, joka pitää tosin paljastaa muuten siitä ei ole mitään hyötyä!

Lottonumerot voi nimittäin ymmärtää 1-5 bitin riveiksi joita on seitsemän kappaletta, ja 3 ylimääräistä, jotka nekin kenties määrittävät jotakin... Myös lyhyehkön sanan niillä saa aikaiseksi:

39nCr7=39!/(32!*7!)=15380937
Sen sijaan X=39!/32!=7,751992248*10^10

Jos on 30-merkkiä käytössä, tämä tarkoittaa:
log30(X)=Log(X)/Log(30)=7 merkkiä!

Siis lähes lauseen voi lottonumeroilla tuottaa...
Käyttäkää tätä tai sitä näkymä-korttia, jos jotain tahdotte voittaa...

(c) Agison
(Leikisti copyright)

Vierailija

Jos ette tiedä kuinka lottonumeron voi saada kokonaisena, kertokaa vain 7 ekaa tai kaikki 10 toisillaan tulojärjestyksessä...

Kirjaimen saatte jakamalla tämän luvun 30:llä ja ottamalla jakojäännöksen talteen... Vasemmanpuoleinen merkki tulee ensin.. Tai kummin päin vaan, mutta periaatteessa se eka numero tulee tuolla menetelmällä viimeisenä...

Esim. 123/10=12,3 jj 3
12/10=1,2 2 jj
1/10= 0 jj 1

EDIT: Itse asiassa en ole varma, pitääkö jakaa 7-kertomalla?
Vähennetään vielä luvusta 7...
7!=5040

Toinen tapa...
32-lähdetään tai 29.(39-10=27). Sitten lisätään alkupäästä tulleiden numeroiden takia 1 tulevissa, jos rivi alkaa 39:llä?

Tästä saatte kirjaimen tai bittijonon, jos tahdotte esitellä merkkinne lottorivissä!

ESIM:
... 8421
OOXOO
OXOXO
OXXXO
OXOXO
OXOXO

4, 10,14,14,10
=>4-1+1=4
10+2-1=11
14+3-1=16
10+3-1=12
10+4-1=13

Tuota lottoriviä lienee joskus kokeiltu?
Kokeilkaa ihmeessä, mutta älkää syyttäkö minua, jos ei tärppää!

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Tänään tuli Deja vu. En tiijä miten teillä, mutta mulla ne on suht pitkiä, kestää jonnekin minuuttiin asti eteen päin. Siis että tietää mitä toinen sanoo tai tekee. Niin siitä tulee jännä olo kun muuttaa sen tapahtuman. Joskus annan sen mennä niin kuin ennustettu on ( ) ja joskus muutan sitä tilannetta rikkomalla kaavan eli tekemällä erilailla kuin pitäisi. Se on aika hassu tunne sitten, tuntuu niinkuin olisi kahdessa hetkessä yhtä aikaa. Yleensä siitä kuitenkin jää sellainen olo että se on mennyt "väärin" se tilanne jonka on muuttanut, mutta ei aina. Silloin tuntuu ihan hyvältä

Hämmentää.

Maalaisjärki
Seuraa 
Viestejä1286
Liittynyt1.9.2006

Deja-vu johtuu aivopuoliskojen keskinäisestä tiedonvälitys viiveestä, tai siitä että aivot ennakoi jotain tapahtumia, ja aivopuoliskojen tiedonkulku takkuilee kymmenysosasekunneissa.
Jo kertaalleen nähty tapahtuma rekisteröityy, mutta aivopuoliskojen tiedonsiirto jumittaa ja tieto kulkee kymmenysosan jäljessä, ja tulee tuntemus että on nähnyt samat asiat ennenkin.

Jotakin tuollaista se on.

Savor, Olkoon sielusi kevyt kuin mielesi tuote.
- Maalaisjärki

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007

Penskana minulla oli hyvä ystävä joka sittemmin muutti pois. Kuitenkin eräänä yönä näin unta missä tämä tuli käymään ja pyöräiltiin oudosti tutulla mäkisellä tiellä. Opettajani ajoi pyörällä vastaan.

Seuraavana päivänä sama ystäväni jota en ollut nähnyt vuosiin tuli käymään oikeasti. En ollut sopinut tapaamista tai ollut siitä millään tavalla tietoinenkaan. Olin itseasiassa luvannut ihan toisenlaisia menoja sille päivälle jotka sitten jouduin perumaan.

Tämän äiti asui yhä kotikaupungissani ja pyöräilimme tämän kotoa takaisin meilleppäin niin matkan varrella oli pari mäkeä. Eräs koulukaverini tuli vastaan eikä opettaja. En osaa selittää sitä mitenkään mutta tietyllä tavalla osasin odottaa unessa olleita tapahtumia. En ole nähnyt ystävääni enää sen jälkeen.

Jos otetaan suhteessa tämänastiseen elämääni niin voisi olla se onnellisin päivä jonka tahtoisin elää uudelleen.

Dejavut perustuu hyvinkin siihen aivopuoliskojen synkronisointivirheeseen jossa aivopuoliskot toimivat eri aikaan. Eli siis jos toinen aivopuolisko käsittelee sellaista tietoa jonka jo toinen on ehtinyt käsitellä muistoksi niin aiheuttaa dejavukokemuksen.

Jonkinverran on kokenut enempikin vastaavia tilanteita jossa olen odottanut jotain epätodennäköistä tapahtuvaksi ja sitten tapahtunutkin. Omaa kokemusta en oikein voi selittää dejavun tapaan. En ole keksinyt selitystä tapahtumille jotka vastaisi kokemustani.

Toinen kokemus oli sellainen jolloin sain eka halaukseni. Unessa oli kyseessä tosin eri henkilö, kuitenkin samanlaisen hiustyylin omaavia ja pukeutunut samantyylisesti. Merkittävin ero ulkonäöllisesti oli että silmien väri oli erillainen. Kummiskin tapahtui työharjoittelujeni aikaan koulussa kun tämä nainen halasi alle kolmen metrin päässä siitä missä se unessa tapahtui. Tosin oli kyseessä eri huone mutta tavallaan oven toisella puolella. Aikaisemmin päivällä tapahtui tilanne jossa jouduin auttamaan ylös kaatunutta naista joka myös oli unessa. Kuitenkin hieman todennäköisempi tilanne kun minua halataan noin kerran viidessä vuodessa.

Onko olemassa mitään selitystä tämänkaltaisille kokemuksille?

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Barbaari

Kerrankos sitä etiäisiä näkkee? Vaikka kohta joku sanookin että sattumaa vain, ja voipi toki ollakki...

Hämmentää.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Barbaari
Vatkain
Barbaari

Kerrankos sitä etiäisiä näkkee? Vaikka kohta joku sanookin että sattumaa vain, ja voipi toki ollakki...

Oon itse joutunut selittämään jutut todennäköisyyksillä.

Ei kai sitä itelleen mitään "joudu", sitähän saa oman päänsä sisällä uskoa mitä haluaa

Hämmentää.

Vierailija

Deja vu-kohtaukset ennakoivat minulla epilepsiaa. Joskus teini-iässä alkoi ilmiötä esiintymään melko usein ja ilman lääkärillä käyntiä otin selvää mistä voisi johtua. Aivotoiminnastapa siis.

Meni kyllä lähes 15 vuotta ennenkuin aloin saada epilepsiakohtauksia. Ensimmäisen kohtauksen jälkeen kerroin yleislekurille (josta itseni yllättäen kohtauksen jälkeen löysin) näistä deja vuista eikä se herättänyt hänessä minkäänlaista reaktiota ts. ollut koskaan kuullutkaan. Tätä pelleilyä tapahtui vielä toisen lääkärin kanssa toisen kohtauksen jälkeen kunnes vihdoin neurologille päästyäni sain viestini perille. Neurologi siihen vaan, että hyvä että edes nyt sait sanotuksi. Kristus kun vi**tti.

Ei ole deja vu:t saati epilepsiakohtaukset vaivanneet kun sain lääkityksen kohdilleen.

Vierailija
Barbaari
Vatkain
Barbaari

Oon itse joutunut selittämään jutut todennäköisyyksillä.

Kun 6 miljardia ihmistä näkee keskimäärin 25000 yönä useita unia, itse tehdyn tilaston mukaan useille meistä tulee seuraava päivänä tai vuosien kuluttua vastaan samankaltainen tilanne kuin unessa nähty.
Tapahtumasta syntyy informaatiota vasta kun se on tapahtunut, missään ei tietysti siksikään voi olla tietoa etukäteen.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
fenomenologi
Tapahtumasta syntyy informaatiota vasta kun se on tapahtunut, missään ei tietysti siksikään voi olla tietoa etukäteen.

Voipas, mutta nämä on niitä uskon asioita ja niistä ei kannata kiistellä.

Hämmentää.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat