Miksi ihminen huutaa pelästyessään?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tätä tapahtuu joskus itsellenikin. Olen ajatellut, että kyse voisi olla primiitivreaktiosta, jonka tarkoitus on pelästyttää / hämmentää äkillisellä, yleensä voimakkaalla äänellä äkkiä havaittu uhka, mahdollinen petoeläin. Vai olisiko syynä muiden varoittaminen? Tai vain "pelästysenergian" purkamista?

Kommentit (6)

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Olisin taipuvainen uskomaan, että kyse on todellakin automaattisesta lajitovereiden varoitusjärjestelmästä, josta on ilmeisen paljon etua monessa eri tilanteessa.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Minä en kyllä huuda kun säikähdän vaan säpsähdän. Tosin saatan kyllä ponnistaa taakseppäin, riippuu uhasta tietty. Hämähäkki kun näkyy niin se on ihan kätevää perääntyä samalla heti taakseppäin.

Kai se huutaminen on just varoitus muille ja mahdollisesti pedon hämmentäminen. Sekunttikin lisäaikaa on suuri apu puollustamisen kannalta.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija

Itse olen huomannut vaastaavassa tilanteessa jähmettyväni täysin paikoilleni-siis hiljaa.Mistä lienee johtuvan...

Vierailija
Hä?
Itse olen huomannut vaastaavassa tilanteessa jähmettyväni täysin paikoilleni-siis hiljaa.Mistä lienee johtuvan...

Puolustusreaktio. Jos pysyy hiljaa paikallaan, saalistaja ei kenties huomaa.

Vierailija

Jouduin kymmenisen vuotta sitten melko pahaan kolariin, josta selvittiin autojen lunastuksella vakuutusyhtiölle. Nuorehko nainen tuli autollaan aamuliukkaalla, jäisellä tiellä kylki edellä päin omaa autoani. Jäljistä päätellen olin yrittänyt väistää metsähallituksen puolelle, mutta metallikaide esti sen.
Muistan siitä parin, kolmen sekunnin tapauksesta vain sen, että huusin kovaa (olin yksin autossani). Sitä en muista, mitä huusin. Todennäköisesti kirosin: "EIIII SAATANAAAAAAAAAA...!" Tai jotakin sinne päin.
Arvaisin tuohon huutamisjuttuun, että kysymys on primitiivireaktiosta, joka on viimeinen käytettävissä oleva epätoivoinen keino karkottaa vihollinen.
Niinhän sitä sanotaan, että "hukkuva tarttuu kiinni oljenkorteenkin", vaikka siitä ei ole mitään apua todellisen hädän keskellä.

Uusimmat

Suosituimmat