Valokuituun kuitumuunnin

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Tarvinko valokuituun kuitumuuntimen ja siihen kuitumuuntimen päähän langattoman tukiaseman.

Kun haluan että internetti toimii tarpeeksi nopeasti. Tehot nopeudesta katoaa johonkin.

Toki internetti pitää olla ilman johtoja.

Tietääkö kukaan mikä tämä kuitumuunnin on? Olen ymmärtänyt että kuitumuunnin muuttaa singnaalia sillain että se toimii. Nyt ei muuta mitään, kun ei ole ja tehot on johonkin kadonnut.

Aina alle suositusnopeuksien toimii kuitenkin.

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija
tiäremiäs
Pitääkö valokaapeli olla suoraan koneeseen?

No jos yli gigabitin nopeuksia halutaan, niin tarvitsee... Muutoin riittää aivan hyvin tavallinen kupari-ethernet.

Mutta yleisesti kuitu liitetään johonkin reitittimeen tai muuhun vastaavaan (=kuitumuunnin), josta sitten verkko jatkuu CAT5/6 johdotuksia pitkin tietokoneeseen tai muihin verkkoa tarvitseviin laitteisiin.

Vierailija

malware ja virukset ovat pääsyypää jos yhteys on alkanut takkuilemaan eikä aiemmin ole sitä tehnyt. Käyttiksen uudelleenasennus auttaa yleensä myös.

Vierailija

Et oikein mitenkän jos yrität käyttää nettiä langattomana.

Wlan verkot toimivat käytännössä reilusti pienemmällä datanopeudella kuin mitä paketin kyljessä lukee. 53 Mbit/s langattomalle verkolle tyypillinen nopeus on 9 - 15 Mbit/s.

En tiedä mistä johtuu, mutta näin on käytännössä tullut todettua. Yksikään "uuden sukupolven" langaton verkko ei ole vielä toiminut täydellä nopeudella kun olen koettanut. Todennäköisesti syypää on langattoman reitittimen surkea prosessori tai huono häiriönsieto, tai sitten ne langattomat kortit mitä kuluttajille myydään ovat sekundatavaraa.

Vanhat A tai B verkot sensijaan ovat toimineet tasan niin nopeaan kun on luvattu. Saas nähdä miten käy uuden N tyypin standardin.

ilmaisin
Seuraa 
Viestejä1285
Liittynyt2.7.2005

Se sinun langaton tukiasemasi on paljon hitaampi kuin kupari-Ethernet. Internet-yhteys on luultavasti vielä sitäkin hitaampi. Ei ole mitään järkeä käyttää valokaapelia WLAN-tukiaseman ja ADSL-sovittimen välissä.

Vierailija
Armitage
malware ja virukset ovat pääsyypää jos yhteys on alkanut takkuilemaan eikä aiemmin ole sitä tehnyt. Käyttiksen uudelleenasennus auttaa yleensä myös.

Olisiko syytä kysyä henkilön käytössä olevast käyttöjärjestelmästä ensin, ennen kuin puutaheinää heittelee?

Vierailija
ilaiho
Ei ole mitään järkeä käyttää valokaapelia WLAN-tukiaseman ja ADSL-sovittimen välissä.
On järkeä, jos laitteiden etäisyys toisistaan on yli 100m.

Jos ketjun aloittaja voisi kertoa, kuinka nopea yhteys palveluntarjoajalta on hankittu, voitaisiin spekuloida lisää. Epäilen että mainittu 100Mbps on verkkokortin ilmoittama maksiminopeus.

Vierailija
ilesoft
Epäilen että mainittu 100Mbps on verkkokortin ilmoittama maksiminopeus.
Kaikkea voi epäillä. Mutta satanen vaan on tätä päivää. Mulla satanen toimii oikein mainiosti.

Vierailija
Veikko

Wlan verkot toimivat käytännössä reilusti pienemmällä datanopeudella kuin mitä paketin kyljessä lukee. 53 Mbit/s langattomalle verkolle tyypillinen nopeus on 9 - 15 Mbit/s.

En ole juuri kokeillut wlanin maksiminopeutta mutta tiedän että mixed mode tiputtaa poikkeuksetta nopeuksia. Siksi laatutukareissa onkin useampi radio. Luulisin kyllä että kovempiin lukuihin päästään G-standardilla.

Vierailija

Itselläni on kyllä sama tilanne, 100mbit on yhteyden nimellisnopeus mutta käytännössä se vaikuttaa olevan rajoitettu 30mbit/s vuorokauden ajasta riippumatta. Olen testannut muun muassa funetilta, muista nopeista kotimaisista lähteistä sekä ficoran mittarilla.

Operaattorina siis Sonera. Toisaalta mielestäni yhteys on niin mielettömän edullinen että olisi hullua valittaa. Palvelukin kun on ollut todella hyvää.

Vierailija

Valokuitu-kaapelin valmistaminen(olen työtön, opiskelija-mikrotukihenkiö, poika(4.), Isä. (5.)) ei ollutkaan ihan yksinkertainen juttu, jos ei muistanut työntää lankoja ihan sen kirkkaan kappaleen sisään! Käykää amis, niin saatte tite-linjalla testata ja tehdä valokaapeleita! Vedonpoistajakin on syytä pistää!

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Soneralta olen 100 megabittisen internetyhteyden tilannut.

Valokuitua pitkin yhteys tulee hattuhyllylle eteiseen.

maksaa muistaakseni 40 euroa kuukaudessa.

Olisi kuitenkin kiva tietää miksei ole niin nopea kun markkinoitiin. En uskokkaan että ihmiset siellä Sonerassa huijaa. Lähinä epäilenkin että tekniikka ei anna myöten.

Vierailija

Jaa-a, veikkaisin ettei sitä hattuhyllyllä vielä rajoiteta mutta tuskin kukaan muu osaa tuohon vastata kuin soneran edustaja. Olisihan tuo sellainen ihan mukava tietää -tieto, mutta ei niin paljo kiinnosta että jaksaisin soittelemaan lähteä

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat