Kuluttajat voivat parantaa maailman

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Loppujen lopuksi kaikki vääryys maailmassa voitaisiin parantaa, jos kuluttajat äänestäsivät rahoillaan. Täällä Suomessa voitaisiin murtaa kahden päivittäistavarakaupan naurettava valta-asema ostamalla tietoisesti pikkukaupoista, Tradekasta ja Lidlistä. Microsoftin valta-asema voidaan murtaa ostamalla Macci tai vaihtamalla Linuxiin. Googlen valta-asema käyttämällä mitä tahansa muuta hakukonepalvelua, vaikka perustamalla oma. Chevron-öljy-yhtiön siekailemattomuutta voi rokottaa ottamalla selvää onko ostamassaan tuotteessa sen öljystä valmistettua muovia jne. Tällöin yrityksetkin joutuvat miettimään, miltä toimittajalta ostavat, jos kuluttavat ovat tietoisia jalostusketjuista.

Se, mitä tarvitaan on kätevä tapa kuluttajilla viestiä toisilleen kulutuskokemuksistaan. Näin boikotteja voidaan järjestää huomattavasti tehokkaammin ja suosimistempauksia, kuten Porkkanamafia, voidaan organisoida sulavammin. Kaikessa on kysymys järjestäytymisestä, johon internet ja mobiiliteknologia tarjoaa ennennäkemättömät edellytykset. Nykyiset kuluttajajärjestöt eivät oikein tunnu arkipäivässä. Kehittykää!

Tietoinen kuluttaja pyrkii kulutuksellaan:

-Lisäämään yritysten välistä kilpailua, jossa voittaa kuluttaja saamalla laadukkaampia tuotteita halvemmalla.
-Tukemaaan ihmisoikeuksia ja ihmiselämää.
-Suojelemaan luontoa ja ympäristöä.
-Edistämään omaa terveyttään boikotoimalla tuotteita, joissa on hyönteismyrkkyjäämiä, säilöntäaineita, liikaa suolaa, transrasvoja ja sokeria.

Kommentit (10)

Vierailija

Loppujen lopuksi kaikki vääryys maailmassa voitaisiin parantaa, jos kuluttajat äänestäsivät rahoillaan. Täällä Suomessa voitaisiin murtaa kahden päivittäistavarakaupan naurettava valta-asema ostamalla tietoisesti pikkukaupoista, Tradekasta ja Lidlistä. Microsoftin valta-asema voidaan murtaa ostamalla Macci tai vaihtamalla Linuxiin. Googlen valta-asema käyttämällä mitä tahansa muuta hakukonepalvelua, vaikka perustamalla oma. Chevron-öljy-yhtiön siekailemattomuutta voi rokottaa ottamalla selvää onko ostamassaan tuotteessa sen öljystä valmistettua muovia jne. Tällöin yrityksetkin joutuvat miettimään, miltä toimittajalta ostavat, jos kuluttavat ovat tietoisia jalostusketjuista.

Se, mitä tarvitaan on kätevä tapa kuluttajilla viestiä toisilleen kulutuskokemuksistaan. Näin boikotteja voidaan järjestää huomattavasti tehokkaammin ja suosimistempauksia, kuten Porkkanamafia, voidaan organisoida sulavammin. Kaikessa on kysymys järjestäytymisestä, johon internet ja mobiiliteknologia tarjoaa ennennäkemättömät edellytykset. Nykyiset kuluttajajärjestöt eivät oikein tunnu arkipäivässä. Kehittykää!

Tietoinen kuluttaja pyrkii kulutuksellaan:

-Lisäämään yritysten välistä kilpailua, jossa voittaa kuluttaja saamalla laadukkaampia tuotteita halvemmalla.
-Tukemaaan ihmisoikeuksia ja ihmiselämää.
-Suojelemaan luontoa ja ympäristöä.
-Edistämään omaa terveyttään boikotoimalla tuotteita, joissa on hyönteismyrkkyjäämiä, säilöntäaineita, liikaa suolaa, transrasvoja ja sokeria.

Vierailija

Joo, mutta käytännössä mitään järjestäytymistä ei tapahdu, jos kukaan ei järjesty. Kyllä hyvin usein ihmiset ostavat sitä halvinta tms. tuotetta jne...

Vierailija
Dredex
Joo, mutta käytännössä mitään järjestäytymistä ei tapahdu, jos kukaan ei järjesty. Kyllä hyvin usein ihmiset ostavat sitä halvinta tms. tuotetta jne...



Homma muuttuu ja syy siihen..... TEKNOLOGIA!

Tulevaisuudessa kuluttaja voi vetästä kännykän taskusta ja skannata tuotteen viivakoodin. Hän saa välittömästi tiedon kännykkäänsä siitä, onko olemassa vaihtoehtoisia tuotteita, saako tuotetta halvemmalla samasta kaupungista, mitä seurauksia tuotteen osamisesta on ihmisoikeuksille, terveydelle, ympäristölle tai vaikkapa kuluttajan oman ideologian (esim. työväenaatteen) edistämiselle.

Barbaari
Seuraa 
Viestejä13621
Liittynyt4.10.2007

Olen ajatellut kans asiaa...

Kuluttajien järjestäytymistä...

Esimerkiksi tällä hetkellä elintarvikkeilla pyydetään ylihintaa. Hinnat kohosi hetkeksi kesällä mutta palautuivat takaisin. Kuluttajille tämä ei koskaan näkynyt.

Ei oikeastaan tarvitse muuta kuin se että tehdään ja julkastaan hintatutkimus, mistä saa samat tuotteet halvimmalla. Mikä ketjuista myy elintarvikkeet halvimmalla niin sitä tuetaan. Se mikä jää häntäpäähän niin tietenkin kärsii omasta hinnottelustaan. Saadakseen asiakkaita täytyy painaa hintaa alemmas.

Ehkä lamapuheet osaksi johtuu siitä että elintarvikkeiden hinnat ovat niin korkeat ettei kuluttajat uskalla investoida.

Näkisin että ratkaisu on siinä kuluttajien tietoisuudessa. Jos hyödyllistä infoa on helposti esillä ja pystyy lukemaan sitä lehdestä tai kuulemaan radiosta niin sillä tavalla saadaan aikaseksi muutosta.

Itse välttelen kiinalaisia tuotteita.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26912
Liittynyt16.3.2005
Peksa
Loppujen lopuksi kaikki vääryys maailmassa voitaisiin parantaa, jos kuluttajat äänestäsivät rahoillaan. Täällä Suomessa voitaisiin murtaa kahden päivittäistavarakaupan naurettava valta-asema ostamalla tietoisesti pikkukaupoista, Tradekasta ja Lidlistä.



Varmasti, tosin pian sen jälkeen Tradeka ja Lidl olisivat niitä suuria, joiden omistajat sopisivat kabineteissaan kartellin hintatason.

Microsoftin valta-asema voidaan murtaa ostamalla Macci tai vaihtamalla Linuxiin.



Macciin pätenee aivan sama. Nyt se on statuksella myyvä eliittituote, jonka on pakko erottua edukseen myös laadussa. Mutta mikäli siitä tulisi vallitseva massatuote, se joutuisi kilpailemaan hinnalla laadusta piittaamatta. Ennemmin muutoksen pitäisi alkaa siitä, että ihmiset alkaisivat yleensä vaatia laatua (ja tietysti myös maksaa laadusta, halvalla sitä ei saa).

Tietoinen kuluttaja pyrkii kulutuksellaan:

-Lisäämään yritysten välistä kilpailua, jossa voittaa kuluttaja saamalla laadukkaampia tuotteita halvemmalla.
-Tukemaaan ihmisoikeuksia ja ihmiselämää.
-Suojelemaan luontoa ja ympäristöä.
-Edistämään omaa terveyttään boikotoimalla tuotteita, joissa on hyönteismyrkkyjäämiä, säilöntäaineita, liikaa suolaa, transrasvoja ja sokeria.




Eivätkö nuo ole aika rajusti keskenään ristiriitaisia pyrkimyksiä? Miten niitä kaikkia voi pyrkiä edistämään samanaikaisesti?

Vierailija

Tarvitaan elämänohjeet, joita noudattamalla maailmasta tulee parempi paikka. Esim.

- Pese hampaat aamuin illoin
- Tee juoksulenkki joka toinen päivä
- jne...

Kun sitten orjallisesti noudatetaan näitä ohjeita, niin hyvä tulee.

Reiska
Seuraa 
Viestejä5101
Liittynyt6.5.2007

Mie kyl vastustan tuota hintojen syrjimistä, enemminki pitäs pohtia, että mitä suosia. Jos pelkkää hintaa tuijotetaan, nii kaupoista häviää suuri osa kotimaisesta tavarasta.

Per se

Vierailija
Neutroni
Peksa
Loppujen lopuksi kaikki vääryys maailmassa voitaisiin parantaa, jos kuluttajat äänestäsivät rahoillaan. Täällä Suomessa voitaisiin murtaa kahden päivittäistavarakaupan naurettava valta-asema ostamalla tietoisesti pikkukaupoista, Tradekasta ja Lidlistä.



Varmasti, tosin pian sen jälkeen Tradeka ja Lidl olisivat niitä suuria, joiden omistajat sopisivat kabineteissaan kartellin hintatason.



Toimialalla vallitsee kohtalaisen terve kilpailutilanne, jos siellä kilpailee 3 tai enemmän suurta. Kaksi suurta johtaa yleensä kartellimaiseen tilanteeseen. 4 voi monessa tapauksessa olla jo aika hyvä.

Microsoftin valta-asema voidaan murtaa ostamalla Macci tai vaihtamalla Linuxiin.



Macciin pätenee aivan sama. Nyt se on statuksella myyvä eliittituote, jonka on pakko erottua edukseen myös laadussa. Mutta mikäli siitä tulisi vallitseva massatuote, se joutuisi kilpailemaan hinnalla laadusta piittaamatta. Ennemmin muutoksen pitäisi alkaa siitä, että ihmiset alkaisivat yleensä vaatia laatua (ja tietysti myös maksaa laadusta, halvalla sitä ei saa).



Jälleen kerran, kun markkinoilla on useita vaihtoehtoja, siellä alkaa esiintymään hintakilpailua ja laatua. Microsoft oli pitkään lähestulkoon ainoa varteenotettava vaihtoehto, mikä näkyi korkeassa hinnassa ja huonossa laadussa.

Tietoinen kuluttaja pyrkii kulutuksellaan:

-Lisäämään yritysten välistä kilpailua, jossa voittaa kuluttaja saamalla laadukkaampia tuotteita halvemmalla.
-Tukemaaan ihmisoikeuksia ja ihmiselämää.
-Suojelemaan luontoa ja ympäristöä.
-Edistämään omaa terveyttään boikotoimalla tuotteita, joissa on hyönteismyrkkyjäämiä, säilöntäaineita, liikaa suolaa, transrasvoja ja sokeria.




Eivätkö nuo ole aika rajusti keskenään ristiriitaisia pyrkimyksiä? Miten niitä kaikkia voi pyrkiä edistämään samanaikaisesti?




Voivat osaksi olla. Kyse oli lähinnä avauksesta. Jokaisella kuluttajalla on omat arvonsa ja mittarinsa ja hän valitsee ne ja niiden painotukset itse.

Viestintäteknologialla voidaan kuitenkin tehokkaammin valistaa kuluttajaa ostopäätöksensä seurauksista hänelle itselleen ja muille.

Uusimmat

Suosituimmat