Kemiantehtäviä ja -laskuja

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tässä kemiantehtäviä tehdessä parissa helpossa tehtävässä tuli ongelmia vastaan, joten olisin kiitollinen avusta. Luin kirjasta ja yritin googlella etsiä, mutta en löytänyt tyydyttäviä vastauksia.

1. Kuinka monta moolia ioneja sisältää 1 mol CaCl2? Tiedän, että vastaus on 3, mutta en osaa perustella sitä. Miksi näin on? Vai onko se niin, että Ca on yksi mooli ja Cl2 on 2, eli 2+1

2. Mereen, joka on tilavuudeltaan 1,37*10^9km3 sekoitetaan 9 grammaa H20. Kuinka monta molekyyliä sekoittumisen jälkeen on yhdessä litrassa merivettä?
Tähänkin tiedän vastauksen 220 molekyyliä, mutta en saanut tuota tulosta millään, vaikka yritin väännellä kaavoja vaikka mitenkä.

ps. ehkä tähän threadiin voisi kerätä muitakin kemiantehtäviä.
pps. tehtäviä http://www2.edu.fi/etalukio/kursseja/ke ... .php?index

Kommentit (10)

kytoann
Seuraa 
Viestejä1906
Liittynyt16.3.2005

Kalsiumkloridi CaCl2 muodostuu Ca2+ -ioneista ja Cl- -ioneista , joiden määräsuhde on 1 : 2 , kuten "molekyylikaavasta" näkyy. Jos on 1 mooli = 6,0221415*10^23 kpl CaCl2 -"molekyylejä", ionien lukumäärä on yhteensä 3 moolia.

2. Veden H2O moolimassa on 2*1 + 16 = 18 , joten 9 g sisältää puoli moolia = 0,5 * 6,0221415*10^23 kpl vesimolekyylejä.

Siis noin monta kpl sekoittuu meren annettuun vesimäärään.
Muutat vesimäärän litroiksi ja jaat kappalemäärän litramäärällä.

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

Vierailija
kytoann
Kalsiumkloridi CaCl2 muodostuu Ca2+ -ioneista ja Cl- -ioneista , joiden määräsuhde on 1 : 2 , kuten "molekyylikaavasta" näkyy. Jos on 1 mooli = 6,0221415*10^23 kpl CaCl2 -"molekyylejä", ionien lukumäärä on yhteensä 3 moolia.

2. Veden H2O moolimassa on 2*1 + 16 = 18 , joten 9 g sisältää puoli moolia = 0,5 * 6,0221415*10^23 kpl vesimolekyylejä.

Siis noin monta kpl sekoittuu meren annettuun vesimäärään.
Muutat vesimäärän litroiksi ja jaat kappalemäärän litramäärällä.

Kiitoksia vastauksista. Äh tuossa kakkostehtävässä mulla oli niin typerä virhe. Huolimattomuuttani olin muuttanut H2O 2(16)+1.008

Vierailija
WorkHarder
2. Mereen, joka on tilavuudeltaan 1,37*10^9km3 sekoitetaan 9 grammaa H20. Kuinka monta molekyyliä sekoittumisen jälkeen on yhdessä litrassa merivettä?

Onkohan sulla jäänyt sanoja uupumaan tai oletko muokannut tehtävänantoa, sillä yksi litra sisältää vettä edelleen saman määrän molekyylejä kuin alussakin, ainoastaan meren tilavuus kasvaa 0,009 litralla.

Vierailija
JaakkoFagerlund
meren tilavuus kasvaa 0,009 litralla.

Meren tilavuuden kasvua ei tarvitse ottaa tehtävässä huomioon.

Vierailija
JaakkoFagerlund
WorkHarder

Onkohan sulla jäänyt sanoja uupumaan tai oletko muokannut tehtävänantoa, sillä yksi litra sisältää vettä edelleen saman määrän molekyylejä kuin alussakin, ainoastaan meren tilavuus kasvaa 0,009 litralla.

No joo, ehkä olisi pitänyt selventää, että tämä 9g vettä oli otettu kaivosta, joka sitten sekoitetaan mereen. Eli lopuksi halutaan tietää monta molekyyliä tätä kaivovettä sekoittumisen jälkeen on litrassa merivettä. Pitääs editoida toi.

Guggis
1. Ota MAOL käteen
2. Selaile
3. ???
4. Profit

Olen selaillutkin, mutta aina ei kaikki asiat selviä. Ja kun olen vielä ihan amatööri kemiassa, niin on kiva kuulla perustavanlaatuisia vastauksia. Näistä vastauksista voi olla myös hyötyä muille tulevaisuudessa. Profit

Vierailija
fenomenologi
JaakkoFagerlund
meren tilavuus kasvaa 0,009 litralla.

Meren tilavuuden kasvua ei tarvitse ottaa tehtävässä huomioon.

Hienosti poimit epäolennaisen pointin

Vierailija

Jos sinulla on tusinan verran kanoja, niillä on yhteensä tusinan verran päitä ja kaksi tusinaa jalkoja. Mooli on vastaavanlainen lukumäärä, paljon suurempi vain.

Vierailija

a) Kuinka monta moolia C7H14O2:sta on mikrogrammassa?
b) Kuinka monta happiatomia on mikrogrammassa C7H14O2:sta

a on helppo laskea 0.000001/130.182g/mol=7.68^-09 mol.

Mutta miten toi b? Pitääkö siinä muuttaa molekyylissä olevat aineet prosenteiksi, jotta saa selville paljon happea on suhteessa hiileen ja vetyyn ja sitä kautta laskea? Edellä mainitulla tavalla laskin itse, mutta en tähän laita vastausta, kun en ollenkaan tiedä onko se oikein

kytoann
Seuraa 
Viestejä1906
Liittynyt16.3.2005
WorkHarder
a) Kuinka monta moolia C7H14O2:sta on mikrogrammassa?
b) Kuinka monta happiatomia on mikrogrammassa C7H14O2:sta

a on helppo laskea 0.000001/130.182g/mol=7.68^-09 mol.

Mutta miten toi b? Pitääkö siinä muuttaa molekyylissä olevat aineet prosenteiksi, jotta saa selville paljon happea on suhteessa hiileen ja vetyyn ja sitä kautta laskea? Edellä mainitulla tavalla laskin itse, mutta en tähän laita vastausta, kun en ollenkaan tiedä onko se oikein

Saa sen silläkin tavalla. Helpompaa on katsoa tuosta molekyylikaavasta, kuinka monta happiatomia on yhdessä molekyylissä, ja a-kohdan perusteella tiedät kuinka monta molekyyliä mikrogrammassa on. Mooli on kappalemäärä.

Tyhmyydelle minä olen vihainen kuin rakkikoira; mutta viisaus ei ole kaikille suotu.

Uusimmat

Suosituimmat