Univaje

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onko univajeesta pysyvää vauriota aivoille? En ole saanut tätä selville googletuksella. Puhutaan vaan että vaikuttaa suorituskykyyn ja huonontaa muistia jne, ainakin huonosti nukutun yön jälkeen..

Ps. Tää Tiede.fi:n salasananpalautus on kyl nii vittumainen, et on helpompaa luoda uus tunnus kun selvittää vanhan salasana >:(

Kommentit (13)

Vierailija

Olen kärsinyt vaikeasta unettomuudesta viisi vuotta. Univaje heikentää suorityskykyä, mutta suorituskyky palautuu hyvän unijakson jälkeen. Pitkäaikainen unettomuus aiheuttaa varmaankin jonkilaisia pieniä rakenteellisia muutoksia neuronien synapseissa kun niitä ei pysty käyttämään tehokkaasti pitkällä aikavälillä, mutta nämäkin muutokset, jos niitä voi tulla, ovat aivojen toiminnan kannalta merkityksettömiä ja palautettavissa, koska synapseja syntyy koko ajan lisää jos vaan antaa aivoilleen tarpeeksi virikkeitä..

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Tuskin on mitään lopullisia ja huomattavia vaikutuksia lyhytaikaisella univajeella (pari viikkoa) kuhan ei nyt ihan psykoosiin asti ehdi mennä.

Hämmentää.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14021
Liittynyt23.6.2005

Parin viikon jatkuva vaikea unettomuus altistaa voimakkaasti masennusoireille ja masennus itsessään vaikuttaa negatiivisesti aivojen eri alueisiin pitkittyessään ja kroonistuessaan. Monet eivät osaa yhdistää unettomuutta masennukseen - kuitenkin juuri aamuyöinen heräily on yksi yleisimpiä masennuksen oireita. Olipa oireiden syy mikä tahansa, väärien primäärioireiden hoitaminen voi olla jopa haitallista.

Kait hait hakusanalla "insomnia"? Kyllä unettomuus vaikuttaa aivojen toimintaan ja päinvastoin hyvin monella tapaa.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

80 % unihäiriöiden ja unettomuuden ja muiden univaikeuksien taustalla on masennus. 20 % johtuu muista syistä. (Lähde: Kauhavan TK:n psykologi. 2004.)

Hämmentää.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14021
Liittynyt23.6.2005

Univaje lisää lihavuuden riskiä:

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Lyhy ... 5242588229

Joo, luin saman ja tutuilla on ollut univaikeuksia + masaria. Tosin masarinkin voi sitten aiheuttaa tziljoona syytä. Primaarioireiston syiden selvittäminen on tärkeää.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija

Eikös se suositeltu aika nukkumisee ole tämä 8/9 tuntia ?
Itselle riittää 6 tuntia ihan hyvin, virkeänä ja muuta olen kun herään, mutta sitten kun nukunki jonku kerran 9/10 tuntia herään väsyneenä, voisiko joku valaista minua tästä ?

Vierailija
lokioki
Itselle riittää 6 tuntia ihan hyvin, virkeänä ja muuta olen kun herään, mutta sitten kun nukunki jonku kerran 9/10 tuntia herään väsyneenä, voisiko joku valaista minua tästä ?

Ihmiset ovat erilaisia, kaikki eivät tarvitse yhtä paljon unta. Jotkut tarvitsevat 10 tunnin yöunet, joillekin riittää 4 tuntia. Intissä tottuu 6 tunnin yöuniin alokasajan jälkeen. Joillekin rytmi jää arvatenkin päälle.
Älä turhaan yritä nukkua 10 tuntia, jos kerta pärjäät vähemmällä. Liian pitkät unet eivät enää piristä vaan väsyttävät.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Wikistä löyty hyvä artikkeli. En osaa kopioida sitä tähän enkä viittiny pasteta mutta se löytyy kirjoittamalla wikiin hakusanaksi univaje ja ottamalla artikkelin lähdeluettelosta viidennen lähteen ja avaamalla sen. Siellä on Duodecimin artikkeli uniasioista.

Hämmentää.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14021
Liittynyt23.6.2005
lokioki

Minimisuositus taitaa nykyisin olla 7 tuntia - jos pystyt niin tähtää suunnilleen siihen ja kerro kokemuksiasi.

Stinger
Seuraa 
Viestejä4719
Liittynyt18.2.2006

Itse en pahimpaan masennusaikaani pystynyt nukkumaan kuin viisi tuntia yössä ja sitten toisaalta tuli iltapäivällä noin kahden aikaan mielettömän sumuinen olo, mutta eihän sitä normaalipäivänä voinut mitään päiväunia ajatellakaan, vaan oli sitten kahvin voimalla yritettävä päästä siitä pahimmasta ohi. Nykyisin nukun noin kuuden tunnin yöunet ja vapaapäivinä tunnin enemmän ja mikäli silloin ei ole erityistä menoa minnekkään, niin saatan silloin päiväunetkin nukkua vielä bonukseksi päälle.

”Tietämättömyys antaa ihmiselle paljon luultavaa.”
-George Eliot

Vierailija
Stinger
Itse en pahimpaan masennusaikaani pystynyt nukkumaan kuin viisi tuntia yössä.......

Minulla käy masennusjakson aikana aivan toisin päin. Nukun aivan mahdottomasti, 12-13 tuntia yössä ja pari tuntia päiväunta. Unisuuden lisääntyminen ennakoi pahenemisvaiheen alkua.

Ilmeisesti masennusta on ainakin kahta alatyyppiä. Toiseen liittyy vaikea, yleensä aamuyöhön painottuva unettomuus, laihtuminen ja ahdistuksen lieveneminen iltaa kohti. Toisen ns. atyyppisen masennuksen tunnusmerkkejä ovat mm. liikaunisuus ja lihominen masennusjakson aikana, kuin elimistö hiipuisi säästöliekille.

Todennäköisesti alatyyppejä löytyy lisää. Diagnostiikan tarkentuminen voi auttaa löytämään kullekin masetuneelle pathaiten toimivan lääkkeen.

Unenpuute vaikuttaa heti mielialaani, joten pyrin aina nukkumaan riittävästi.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Mulla oli vielä viime syksynä tuommoinen aamuyöhön sijoittuva unettomuus, siis vuorotyöstä johtuen. Homma meni suurinpirtein seuraavasti. Työvuorosta pääsit kotiin asti noin klo 23:30, kahden aikaan yöllä alkoi lähes aina väsyttämään, jos tuolloin meni nukkumaan heräsi säännöllisesti siinä viiden aikaan, eli kolmen tunnin unilla. Tämän jälkeen ei millään saanut enää unta ja pitihän töihinkin lähteä jo 13:00. Sitten kokeilin mennä nukkumaan vasta viideltä aamulta, jolloin olisi voinut ottaa yli 7tunnin unet, vaan ei. Nukahtaminen oli todella vaikeaa ja unet jäi aina siihen kolmeen tuntiin.

Tämä siis iltavuorossa.

Aamuvuorossa ollessani sain aina unen noin klo. 21:00 ja kello soi 04:30. Silloin sai vedettyä ihan kunnon yöunet myös.

Lopulta hermostuin tuohon unensaannin vaikeuteen ja hain lääkäriltä nukahtamislääkkeitä. Imovane toimi itselleni oikein hyvin, yksi tabletti riitti nukahtamiseen ja sainkin nukuttua riittävästi.

Kuitenkin ennen viime syksyä ei ole ollut vastaavaa uniongelmaa, ilmeisesti tieto yt-neuvotteluista tai jotain sai alitajuisesti minut stressaantumaan. Irtisanottiinhan sitten minutkin ja 150 muuta. Lopulta firma, suomen suurin huonekalutehdas myytiin 870!!! eurolla.

http://www.iltalehti.fi/talous/200901208944369_ta.shtml

Itse olin saanut siis jo lähtöpassit kun tuo omistussuhde muuttui. Asiaa sivuten toivon, että saavat firman jaloilleen.

Mutta taas asiaan.

Nykyisessä työpaikassa on työajat säännöliset ja saankin nukkua hyvin, herätyskello soi 07:10, ja saan nukkua hyvin vaikka ilta venhtäisi yli puolenyönkin.

Tietääpähän jatkossa, tai olenhan minä oikeastaan aina tiennyt, että unettomuuteen kannattaa hakea niitä paljon parjattuja ja pelottavia lääkkeitä. Säännöllisesti niitä ei kannata vetää, mutta jo pelkastään se että saa nukuttua hyvin vaikkapa viikon, auttaa pääsemään irti ns. "unettomuuden kierteestä", jonka varmasti monet tuntevatkin.
Esim. Imovane on aika mietoa, eikä aiheuta fyysistä riippuvuutta, eikä psyykkistäkään, jos unentulo saadaan kohdilleen. Monet on syöneet näitä kaksikin vuotta ja sitten lopettaneet ilman suurempia ongelmia. Mutta ei siitä sen enempää, kaikki on tapauskohtaista ja lääkärin kanssa asiasta tulee neuvotella. Kaikille eivät kaikki lääkkeet tehoa/sovi, joillekkin kaikki. Joillekkin ei mitkään.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Kun on tapeetilla (jossain) ollut että univaje aiheuttaa aivosolujen kupsahtelua, niin eihän se kauhean kivalta tunnu että nykyään elän ilmeisesti jatkuvassa vajeessa. Vuosia noin 8 t yöunet, ehkä pikkaisen pidemmätkin, tuntuivat juuri sopivalta määrältä unta. Vaihtelevalla menestyksellä olenkin ne tavannut nukkua. Välillä meni hyvin, välillä oli vaikea nukahtaa, välillä vaikea saada unta pysymään aamuyöstä yllä.

Vaan tänä vuonna kevään mittaan yhtäkkiä meni sellaiseksi että nukun 4 tai 5 tuntia, ja sen jälkeen herään enkä meinaa saada millään enää unta. Sitten kun saan, lopun yötä (tai aamua) on jotain sahaamista unen ja valveen välillä, tai joku tokkura josta ei ota pirukaan selvää olenko unessa vai en. En ainakaan minä. Joskus aikoinaan jos aamuyöstä oli takkuista, tapasin nukkua sitäkin makeammin mitä valoisampaa tuli hivenen myöhemmin, mutta nyt ei ole sellaista tarjolla kun läheinen työmaa aloittaa mekastuksen arkiaamuisin ja joskus lauantaisinkin.

Olen vuosia, ellen puolet elämästäni, kokenut itseni oikeastaan 24/7 väsyneeksi. Olotila on toisinaan sellainen että ajatuksena on että voisi mennä tästä suoraan nukkumaan vaikka on juuri noussut tai on iltapäivä tms. Nyt kun pätkätöntä unta on enää tuo 4 - 5 tuntia, en koe itseäni sen väsyneemmäksi kuin aiemminkaan. Ihan sama "kevytväsymys" kokoajan mikä vuosia ollut.

Jos tässä aivosolut tekevät kuolemaa, niin itse en osaa sitä noteerata. Mutta jos alkaa jutut olemaan vähän väsyneitä, niin siinä syy.

Miksi sitten olen viikkoja, ellen peräti jo toista kuukautta (ajantajuni ei ole paras mahdollinen) heräillyt älyttömään aikaan? Luulen että tämä on esivaihdevuosioire. Vähän samantapaista ovat netissä jotkut ikäiseni naiset kertoneet kokevansa. Nukkuminen on aina ollut suuri ilo, joten jos uni vuosi vuodelta vain vähenee, niin mitä helvettiä - jos vanhaksi elän - oikein teen sillä jumalattomalla määrällä valveillaolotunteja mitä kertyy jos nukkumiseen ei mene kovin kauaa?

Uusimmat

Suosituimmat