Oikeuteen

Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Miten voi haastaa jonkun tahon oikeuteen? Vai pitääkö ensin tehdä tutkintapyyntö poliisille ja sitten syyttäjä päättää mitä tehdään?

Kommentit (10)

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

http://www.oikeus.fi/5651.htm

Oikeusapu - Millä tuloilla oikeusapu myönnetään

Millä tuloilla oikeusapu myönnetään
Oikeusapu myönnetään hakijan tulojen, menojen, varallisuuden ja elatusvelvollisuuden eli käyttövarojen perusteella......

1 henkilö

ilmainen: käyttövarat enintään 700 ,[size=200:1msnu37w] eli pienituloinen voi periaatteessa käräjöidä ilmaiseksi![/size:1msnu37w]

-

kuningas
Seuraa 
Viestejä1246
Liittynyt10.12.2007

Eikö se riipu siitä onko kyseessäasianomistajarikos? Jos on, voi oikeuteen mennä ilman tutkintapyyntöjä. Jos ei, vaan kyseessä on rikos valtiota vastaan, on tehtävä rikosilmoitus josta sitten tehdään tutkinta ja tarvittaessa menee oikeuteen.

War doesn't determine who's right but who's left.

There is no such thing as an atheist in a foxhole.

kuningas
Seuraa 
Viestejä1246
Liittynyt10.12.2007

Ei oikeusapua tarvita käräjöimiseen. Se on vaan valtion kustantama asianajaja. Yksinkertaisissa jutuissa ei tarvi asianajajaa.

Tosin kun kaveri sai pesäpallomailasta päähän, vastapuolen asianajaja sai rikoksen pienemmäksi perustelemalla että koska maila oli lyhyempi kuin virallinen pesismaila, se oli koriste-esine eikä täten 'ase'. Siis asianajajasta voi olla hyötyä. Mutta tuskin oikeusapuasianajaja jaksaa tuommoisia miettiä. Jos hommaat kunnon asianajajan, pienin summa oikeudenkäyntiin on siinä 700€.

Näin se menee asianomistajarikoksissa:
Tehdään haastehakemus toimivaltaiselle käräjäoikeudelle, siis kirjelmä, jossa vaaditaan niitä asioita mihin pyritään. Haastehakemus toimitetaan käräjille, joka alustavasti tarkistaa että kelpaako se käsittelyn perustaksi. Jos ei kelpaa, niin pyytävät täydennystä.

Jos ok, käräjäoikeus antaa sen tiedoksi vastapuolelle (saantitodistuskirje tai haastemies) ja pyytää antamaan vastauksen vaatimuksiin. Sitten asian valmistelua ja käsittelyä jatketaan, pidetään valmisteluistunto ja pääkäsittely.

War doesn't determine who's right but who's left.

There is no such thing as an atheist in a foxhole.

sigfrid
Seuraa 
Viestejä8692
Liittynyt20.7.2007

Olen kerran vienyt oikeuteen kunnan päätöksen. Tällaisessa tapauksessa voi itse nostaa kanteen ilman mitään tutkimuksia, koska kane pohjautuu asiakirjoihin. Oikeus päättää onko päätös lainmukainen.

Tällaisissa tapauksissa voi varautua vuosien prosessiin, vaikka kysymys olisi pienestäkin asiasta, koska voi olla varma, että virkamiehet valittavat aina itselleen negatiivisesta päätöksestä. Minun tapauksessani lopputulos oli korkeimmassa hallinto-oikeudessa minulle myönteinen, mutta ei se mitäåän todista - kunta vain muutti uuden päätöksensä detaljeja toisiksi. Niin sama show olisi jatkunut maailman tappiin oikeuden kuntalaiselle myönteisistä päätöksistä riippumatta .

Takuutestattu suomalainen. Aboriginaali Finlandian asukas.

Blogi: http://terheninenmaa.blogspot.fi

Jotuni
Seuraa 
Viestejä9534
Liittynyt31.8.2006
sigfrid
Olen kerran vienyt oikeuteen kunnan päätöksen. Tällaisessa tapauksessa voi itse nostaa kanteen ilman mitään tutkimuksia, koska kane pohjautuu asiakirjoihin. Oikeus päättää onko päätös lainmukainen.

Mihin oikeuteen?

Olen itse vienyt yhden kunnan asian lääninoikeuteen. Kunta tuomittiin, mutta luulen että tuomiosta huolimatta touhu jatkuu entisellään. Lääninoikeuden tuomiolla ei ole merkitystä, koska se ei määrää sanktioita.

-

Vierailija

Laki ei määrää oikeusavustajaa tai lakimiestä pakolliseksi missään oikeusasteessa. Voit siis edustaa itseäsi, mikäli niin haluat.
Usein on tietysti järkevämpää hankkia apua lain tuntevalta ammattilaiselta, vaikka se voikin tulla kalliiksi.

sigfrid
Seuraa 
Viestejä8692
Liittynyt20.7.2007
Jotuni
sigfrid

Mihin oikeuteen?

Olen itse vienyt yhden kunnan asian lääninoikeuteen. Kunta tuomittiin, mutta luulen että tuomiosta huolimatta touhu jatkuu entisellään. Lääninoikeuden tuomiolla ei ole merkitystä, koska se ei määrää sanktioita.

-

Juttu meni raastuvan kautta ilman käsittelyä hovioikeuteen ja lopulta hallinto-oikeuteen, joka antoi lopullisen päätöksen. Kunta hävisi jutun molemmissa käsittelyissä ja päätös mitätöitiin, mutta ei oikeuden päätöksistä ole mitään hyötyä kansalaiselle näissä asioissa, koska kunnalla on oikeus päättää rakennusoikeusasioista ja keksi uusia perustelija loputtomiin, siinähän kuluu vain veronmaksajien rahoja.

Takuutestattu suomalainen. Aboriginaali Finlandian asukas.

Blogi: http://terheninenmaa.blogspot.fi

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Aha.

Ajattelin vaan että pitäis eräät ylen toimittajat saada vastuuseen kun ne väitti valheellisia sen virolaisen taitoluisteluvalmentajan sanomisista.

Minä en pidä omakeksimistä tarinoista joita totuutena uutisissa kerrotaan.

Joku raja.

Ketju on lukittu.

Uusimmat

Suosituimmat