Asetonilla polttoaineen kulutus kuriin

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

netistä löytyy paljon tarinoita kuinka asetoni pienentää polttoaineen pintajännitystä ja tätä kautta säästää polttoainetta. onko palstalaisilla kokemusta tästä?

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija
pyrstöyskä.
netistä löytyy paljon tarinoita kuinka asetoni pienentää polttoaineen pintajännitystä ja tätä kautta säästää polttoainetta. onko palstalaisilla kokemusta tästä?



Kuuluuko tämä nykyaikaisiin ns. "urbaanilegendoihin"?

Auttaa taatusti yhtäpaljon kuin se kumirimpsu auton alla johtamaan
staattisen sähkön vai mikä se oli pois joskus 70-80 luvulla.

Hölynpölyä.

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

Ko. Kumi estää hankaus sähköstä johtuvan kipinoinnin ja näin estää jossain määrin tulipalon vaaraa tankatessa. Joten kyse ei niinkään huuhaasta. Venäjällä suosittuja.

kulutuksen kanssa silläkään ei ole mitään tekoa.

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija

Epäileväisiä on paljon ja toimivuuden puolesta vannovia myös.
Kokeilemallahan tuo selviää.
Itselläni on pitkä kokemus tuosta asetonista ja minulla ainakin säästöä syntyy. Testattu on välillä ilman ja välillä kera asetonin. Kulutuksen vähennys on luokkaa 3 - 7%, kun asetonia on bensiinin seassa. Auto on 1,6 litrainen 16 venttiilinen (75 kW) vuosimallia 1994.
Ja asetonia olen käyttänyt bensiinin seassa hyväksi havaitut 0,23%, eli noin 22 litraan bensiiniä 0,05 litran pullollinen asetonia.
Positiivisia kokemuksia on tuttavapiirissäkin, mutta eipä niistä nyt tällä erää.

Vierailija
Hege
Kulutuksen vähennys on luokkaa 3 - 7%, kun asetonia on bensiinin seassa.

Kuinka monesti olet testin suorittanut ja onko ainuttakaan testiä tehty sokkona, eli et ole tiennyt ajatko asetonitankilla vai et?

Polttoaineenkulutuksen saa tippumaan helposti 10-15%, jos ei ole oppinut vielä ajamaan taloudellisesti.

Vierailija
sinnipirtti
Ko. Kumi estää hankaus sähköstä johtuvan kipinoinnin ja näin estää jossain määrin tulipalon vaaraa tankatessa. Joten kyse ei niinkään huuhaasta. Venäjällä suosittuja.

kulutuksen kanssa silläkään ei ole mitään tekoa.




Onkohan minun lisäkseni kukaan nähnyt koskaan autoa, jossa tuon kumirimpsun virkaa hoitavat sellaiset kumiset renkulat, niitä on normaalissa henkilöautossa yleensä neljä kappaletta, yksi per nurkka. Kuorma- yms autoissa kyseisiä mustia kumisia pyörylöitä voi olla kymmeniäkin kappaleita.

Vierailija
HalfNelson
sinnipirtti
Ko. Kumi estää hankaus sähköstä johtuvan kipinoinnin ja näin estää jossain määrin tulipalon vaaraa tankatessa. Joten kyse ei niinkään huuhaasta. Venäjällä suosittuja.

kulutuksen kanssa silläkään ei ole mitään tekoa.




Onkohan minun lisäkseni kukaan nähnyt koskaan autoa, jossa tuon kumirimpsun virkaa hoitavat sellaiset kumiset renkulat, niitä on normaalissa henkilöautossa yleensä neljä kappaletta, yksi per nurkka. Kuorma- yms autoissa kyseisiä mustia kumisia pyörylöitä voi olla kymmeniäkin kappaleita.



Siis, tarkoitatko todella kumista vai "kumista" tehtyjä teräskettinkejä joita joissain kuorma autoissa (etenkin bensarekoissa) ja jostain syystä paloautoissa käytetään?

Ja on noissa venäläisten suosimissa, taannoin Suomessakin muodissa olleissa, kumilätkissä johdin sisällä. Tosin varmasti on markkinoilla ollut "halpoja kopioita" jotka ovat olleet silkaa kumia ja näin ollen puhdasta ostajan kusetusta.

Vierailija
OzziXX
HalfNelson
sinnipirtti
Ko. Kumi estää hankaus sähköstä johtuvan kipinoinnin ja näin estää jossain määrin tulipalon vaaraa tankatessa. Joten kyse ei niinkään huuhaasta. Venäjällä suosittuja.

kulutuksen kanssa silläkään ei ole mitään tekoa.




Onkohan minun lisäkseni kukaan nähnyt koskaan autoa, jossa tuon kumirimpsun virkaa hoitavat sellaiset kumiset renkulat, niitä on normaalissa henkilöautossa yleensä neljä kappaletta, yksi per nurkka. Kuorma- yms autoissa kyseisiä mustia kumisia pyörylöitä voi olla kymmeniäkin kappaleita.



Siis, tarkoitatko todella kumista vai "kumista" tehtyjä teräskettinkejä joita joissain kuorma autoissa (etenkin bensarekoissa) ja jostain syystä paloautoissa käytetään?

Ja on noissa venäläisten suosimissa, taannoin Suomessakin muodissa olleissa, kumilätkissä johdin sisällä. Tosin varmasti on markkinoilla ollut "halpoja kopioita" jotka ovat olleet silkaa kumia ja näin ollen puhdasta ostajan kusetusta.




Oli kumia tai johtimella varustettua kumia, en oikein jaksa uskoa, etteivätkö autojen valmistajat olisi asiaa tutkineet ja päätyneet siihen, mikä on helposti huomattavissa: Autoissa ei roiku häntiä tehtaalta tullessaan.

kuningas
Seuraa 
Viestejä1246
Liittynyt10.12.2007

Lähde ehdottelee tällaisia hyötykäyriä, mutta enpä usko..

A, B ja C kuulemma kuvaavat eri autoyksilöitä ja D dieseliä.

Tuon mukaan löylyä säästyisi parhaimmillaan 35% joka kuullostaa levottomalta. Lisäksi kun monet lähteet sanovat, että se ei hyödytä vaan on haitaksi kaikille muille tiivisteille kuin metallitiivisteille, en laittaisi itse tankkiin.

http://www.pureenergysystems.com/news/2 ... 9_Acetone/

War doesn't determine who's right but who's left.

There is no such thing as an atheist in a foxhole.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
HalfNelson
Oli kumia tai johtimella varustettua kumia, en oikein jaksa uskoa, etteivätkö autojen valmistajat olisi asiaa tutkineet ja päätyneet siihen, mikä on helposti huomattavissa: Autoissa ei roiku häntiä tehtaalta tullessaan.

Autojen valmistajat ovat ilmeisesti myös tutkineet, että pieni staattisen sähkön aiheuttama sähköisku ei ole vaarallinen ?
No eihän se olekaan. Olen saanut monet kerrat pienen tällin autosta noustessani ja se vain tuntuu inhottavalta. Sitä kumihäntää käytettiin siis vain mukavuuden vuoksi.

syytinki
Seuraa 
Viestejä8908
Liittynyt18.8.2008
HalfNelson

---snip---

Oli kumia tai johtimella varustettua kumia, en oikein jaksa uskoa, etteivätkö autojen valmistajat olisi asiaa tutkineet ja päätyneet siihen, mikä on helposti huomattavissa: Autoissa ei roiku häntiä tehtaalta tullessaan.


Tehtaalta tullessa niistä kärryistä puuttuu aika paljon sellaista, mikä saisi olla mukana. Varusteen puuttuminen ei tarkoita sitä, että se olisi hyödytön.

Ei ne maatto-liehukkeet bensarekoissa ja paloautoissa ole turhaan.

Jokusen kerran on tullut saatua kynsille autosta ja siksi on joskus tankkaus hirvittänyt.

Tuon asetonin autuuteen uskon vasta sitten kun VTT on sen testannut.

Vierailija
syytinki
HalfNelson

---snip---

Oli kumia tai johtimella varustettua kumia, en oikein jaksa uskoa, etteivätkö autojen valmistajat olisi asiaa tutkineet ja päätyneet siihen, mikä on helposti huomattavissa: Autoissa ei roiku häntiä tehtaalta tullessaan.


Tehtaalta tullessa niistä kärryistä puuttuu aika paljon sellaista, mikä saisi olla mukana. Varusteen puuttuminen ei tarkoita sitä, että se olisi hyödytön.

Ei ne maatto-liehukkeet bensarekoissa ja paloautoissa ole turhaan.

Jokusen kerran on tullut saatua kynsille autosta ja siksi on joskus tankkaus hirvittänyt.

Tuon asetonin autuuteen uskon vasta sitten kun VTT on sen testannut.




Niinno... Eihän miljoonan watin subwooferkaan täysiin hyödytön ole sellaista tarvitsevalle. Tai takapaksin päällä oleva kolmitasosiipi. Tai Wunderbaum. Sitä paitsi jos ennen tankkausta olet sen napsun jo saanut, se tarkoittaa sitä, että staattinen varaus on jo purkaantunut. Yksi hyvä keino vähentää vaatteiden staattisuutta muuten on käyttää huuhteluainetta pestessä niitä. Ero on melkoinen, vaatetyypistä riippuen. Tokihan kaikki on mahdollista, jopa bensan syttyminen staattisesta kipinästä tankattessa, mutta ei se kovin todennäköistä ole. Ammattiliikenteen, mm. bensarekat tms, maadoitukset hoidetaan nykyisin hiukan fiksummilla laitteilla, ainakin uudemmissa autoissa/purkupaikoissa.

Vierailija
Ertsu
HalfNelson
Oli kumia tai johtimella varustettua kumia, en oikein jaksa uskoa, etteivätkö autojen valmistajat olisi asiaa tutkineet ja päätyneet siihen, mikä on helposti huomattavissa: Autoissa ei roiku häntiä tehtaalta tullessaan.
Autojen valmistajat ovat ilmeisesti myös tutkineet, että pieni staattisen sähkön aiheuttama sähköisku ei ole vaarallinen ?
No eihän se olekaan. Olen saanut monet kerrat pienen tällin autosta noustessani ja se vain tuntuu inhottavalta. Sitä kumihäntää käytettiin siis vain mukavuuden vuoksi.
Kun nouset ulos autosta, hiertää takamuksesi penkkiä ja sinuun kehittyy suurempi sähköpotentiaali, kuin autoon. Jos on nahkaverhoilu, ei yhtä suurta varausta pääse syntymään. Toki omalla vaatevalinnallakin on vaikutusta potentiaalin kehittymiseen.

Kun nostat perseesi penkistä, etkä koske samaan aikaan auton runkoon, ei varaus pääse tasoittumaan. Se tasoittuu sähköiskun muodossa, kun seuraavan kerran kosket auton metalliosiin. Auton rungon maadoittamisella ei ole vaikutusta asiaan, sillä ihminen pitäisi maadoittaa, tai saattaa auton rungon kanssa samaan potentiaaliin.

Helppo ratkaisu on pitää a-pilarista kiinni samalla kun nousee autosta ulos. Silloin sähkövaraus pääsee purkautumaan käden kautta auton runkoon, eikä lyö kipinää seuraavan kosketuksen yhteydessä.

Tankkauspistoolin voi myös koskettaa vaikka takakaareen, ennen tankkauksen aloittamista, mikäli pelkää kipinöitä.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
ilesoft
Kun nostat perseesi penkistä, etkä koske samaan aikaan auton runkoon, ei varaus pääse tasoittumaan. Se tasoittuu sähköiskun muodossa, kun seuraavan kerran kosket auton metalliosiin. Auton rungon maadoittamisella ei ole vaikutusta asiaan, sillä ihminen pitäisi maadoittaa, tai saattaa auton rungon kanssa samaan potentiaaliin.

Jostain kumman syystä se tälli tulee pohkeeseen, kun lasken jalan autosta maahan ja pohje osuu auton alapalkkiin, joten uskon, että auton maadoittamisella voisi tuonkin välttää.

Pienlentokonekin maadoitetaan tankkauksen ajaksi maakaapelilla + hauenleualla pakoputken päästä. Lentobensa ei ole sen herkemmin syttyvää kuin auton bensakaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat