Verensokerin vaikutus silmän linssiin?

Seuraa 
Viestejä451
Liittynyt18.3.2008

"On niin nälkä, että näköä haittaa", viitannee siihen, että verensokerin lasku vaikuttaa näkökykyyn. Minulla ainakin verensokerin ollessa alhainen paaston ym. seurauksena, lähinäkö heikkenee selvästi. Näkö paranee, kun verensokeri nousee normaalille tasolle. Kärsin ikänäöstä, joka siis pahenee paaston seurauksena.

Johtuuko ilmiö siitä, että silmän linssin neste verensokerin laskiessa reagoi jotenkin, eli sinne ajatukseni mukaan, jos linssin sisään jää sokeria, kun se verestä vähenee, linssiin pitäisi virrata lisää vettä sokerin takia?

Vai johtuisiko ilmiö siitä, että linssiä säätävät lihakset vain eivät toimi kunnolla sokerin puutteen takia?

Vai onko jokin muu selitys?

Kommentit (3)

Vierailija
Emotion Science
"On niin nälkä, että näköä haittaa", viitannee siihen, että verensokerin lasku vaikuttaa näkökykyyn. Minulla ainakin verensokerin ollessa alhainen paaston ym. seurauksena, lähinäkö heikkenee selvästi. Näkö paranee, kun verensokeri nousee normaalille tasolle. Kärsin ikänäöstä, joka siis pahenee paaston seurauksena.

Johtuuko ilmiö siitä, että silmän linssin neste verensokerin laskiessa reagoi jotenkin, eli sinne ajatukseni mukaan, jos linssin sisään jää sokeria, kun se verestä vähenee, linssiin pitäisi virrata lisää vettä sokerin takia?

Vai johtuisiko ilmiö siitä, että linssiä säätävät lihakset vain eivät toimi kunnolla sokerin puutteen takia?

Vai onko jokin muu selitys?

Kun verensokeri on korkealla, mykiön vielä suuremmasta sokeripitoisuudesta johtuen vettä hakeutuu mykiöön ja se turpoaa, mikä heikentää näköä.
Myös kuivat silmät voivat muuttaa näkemistä.
Paastosta ei ole normaalisti mitään hyötyä.

Vierailija

Lääkäri toppuutteli minua hankkimasta uusia silmälaseja sellaisessa vaiheessa kun verensokerit ovat koholla. Näkö saattaa muuttua sitten kun sokeritkin laskevat (lääkityksen muutoksella. Saapa nähdä miten käy tässä kohtapuoliin karpaten. Vai onko ällävika: käy kalpaten?).

Kuten oli todistettu by feno: mykiön vesitalous muuttuu hyperglykemiassa.

Piha6
Seuraa 
Viestejä907
Liittynyt26.8.2008

"On niin nälkä että näköä haittaa".

Otan tähän kantaa täysin maallikkona, en siis pahastu jos näkemykseni kumotaan.

Ihan itsekin olen ko. sanonnan kokenut, eli että kun on esimerkiksi rasittavan liikunnan jälkeen miltei vapisevassa tilassa energian vajauksen vuoksi, niin myös näkö tuntuu huomattavasti heikentyneen.

Fenomenologi kirjoittaa: "Kun verensokeri on korkealla, mykiön vielä suuremmasta sokeripitoisuudesta johtuen vettä hakeutuu mykiöön ja se turpoaa, mikä heikentää näköä."
Tällaista taas en ole ikinä havainnut.

Oma tulkintani on: Näköaistimukseen liittyvät signaalit ja niiden käsittely aivoissa vaikeutuu verensokerin laskiessa.

Uusimmat

Suosituimmat