Turbopähkinä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Normaali auton turboahdin pyörii suhteellisen kovilla kierroksilla ~100000 rpm. Mietin erästä sovellusta ja siinä olisi tarpeen saada turbon kierrokset alas. Sopiva alue olisi n. 10000-15000 kierrosta minuutissa. Saa olla alempikin. Mitään vaihteistoa siihen ei aleta virittää, koska systeemi menee liian monimutkaiseksi.

Homma varmaan sujuu kun mitoittaa pakopuolen kanavat ja turbon oikein?
Eli riittääkö kun pakosarjan halkaisijaa kasvattaa niin että virtausnopeus putoaa ja asentaa riittävän suuren turbon jotta kierrokset jäävät pieniksi.
Tuossahan pitäisi väännön kasvaa kun noin tekee?
Onkohan palstalla ketään joka tietää turboista.
Niin ja sitä toisiopuolta ei siis käytetä moottorin ahtamiseen.

Sivut

Kommentit (18)

kuningas
Seuraa 
Viestejä1246
Liittynyt10.12.2007

Jos et käytä sitä moottorin ahtamiseen, eikö olisi helpompaa ottaa energia suoraan moottorilta kuin pakokaasuista? Miksi se vääntö kasvaisi jos et ahda mitään? Mitäs meinaat tehdä?

War doesn't determine who's right but who's left.

There is no such thing as an atheist in a foxhole.

Vierailija
kuningas
Jos et käytä sitä moottorin ahtamiseen, eikö olisi helpompaa ottaa energia suoraan moottorilta kuin pakokaasuista? Miksi se vääntö kasvaisi jos et ahda mitään? Mitäs meinaat tehdä?



Tarkoitin tietysti turbon vääntöä, moottoriin ei ole tarkoitus koskea, eikä sen ominaisuuksia muuttaa.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Voi vaikuttaa ominaisuuksiin, jos pudotat pakokaasujen virtausnopeuden paljon pienemmäksi. Turbo jo itsessään lisää pakovastusta, joten kone ei välttämättä toimi kovin hyvin, jos sitä ei ole tuohon hommaan suunniteltu.
Kerro nyt, mitä aiot tuolla tehdä?

JAN1

Tarkoitin tietysti turbon vääntöä, moottoriin ei ole tarkoitus koskea, eikä sen ominaisuuksia muuttaa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
JAN1
Eli riittääkö kun pakosarjan halkaisijaa kasvattaa niin että virtausnopeus putoaa ja asentaa riittävän suuren turbon jotta kierrokset jäävät pieniksi.



Turboahtimen kotelon rakenne määrää virtausnopeuden turbiinin läpi. Ei sitä voi pakosarjaa muuttamalla muuttaa. Moottorin pakokaasuntuottoon verrattuna ylimitoitettu ahdin pyörii hitaammin, mutta ei se sitten mitään ahda (tai tuota akselitehoa).

Niin ja sitä toisiopuolta ei siis käytetä moottorin ahtamiseen.



No mihin sitä käytetään? Jos tietäisi mitä haluat, voisi paremmin ehdottaa sopivaa ratkaisua tilalle. Energian ottaminen pakokaasuilta hyötykäyttöön (paitsi juuri ahtamiseen) on henkilöautomittakaavassa hyvin kyseenalasta.

Vierailija

Helpottas tosiaan jos tietäs edes suunnilleen mitä ollaan tekemässä.

Turbiinipuolen kierrokset kyllä tippuu asennettaessa isompi ahdin(turbiini), mutta vastaavasti jos kierrokset tiippuvat hyvin rajusti laskee turbiinin hyötysuhdekkin olemattomaksi. Tommonen 10000rpm on jo niin alhainen kierrosluku, et vaatisi tajuttoman suuren turbiinipuolen, jotta se toimisi hyvällä hyötysuhdealueella ja sen pyörittäminen vastaavasti tajuttomasti pakokaasujen massavirtaa. Ellet sitten itse valmista erittäin pienellä virtauspinta-alalla olevaa suurihalkaisijaista turbiinia ja sen pesää.

Noin lonkalta heitettynä uusien pienimoottoristen tdi moottorien vnt turbot pyörii yli 150Krpm keskikokoisten moottorien ahtimissa noin 120 ja rekoissa ahtimen toiminta-alue alkaen 60Krpm joten tuo 15Krpm on aika utopistista saada toimimaan kunnolla standardi ahtimella.
Netistä kyllä kaivamalla löytyy virtauskarttoja joista saa osviittaa turbiinien toimivuudesta tietyillä massavirtauksilla..Turbine Flow map..tms

Kompressoripuolen toiminta on myös olematonta noin pienillä pyörimisnopeksilla. Muistaakseni keskipakoispuhaltimen tuottama paine kasvaa toiseen potenssiin suhteessa pyörimisnopeuteen, joten helppo päätellä mitä siipi puhaltaa kun kierroksia tiputetaan optimaalisesta noin 90%. Ei mitään.

Mut ilmeisesti tässä ollaan kehittelemässä jotain mekaanista ulosottoa akselilta. Jotain generaattoria tai vastaavaa?

Tommonen 10-15Krpm on mielestäni helpointa toteuttaa mekaanisesti, esim 5:1 hihnavälityksellä kampiakselilta. Auton laturien pyörimisnopeudet lienee aika passelit..vink vink..

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
Guggis
Ei sitä turboa mihinkään autoon käytetä, vaan gokartiin kiinnitettyyn suihkumoottoriin.



En vain näe mitään järjellistä syytä, miksei turbo saisi suihkuturbiinina toimiessaan käydä nimelliskierroslukunsa tuntumassa. Tuollaiseen käyttöön kannattaa hankkia huomattavasti henkilöauton ahdinta isompi ahdin. Kuorma-autoissa ja työkoneissa on sopivia.

Vierailija
wheeler

Mut ilmeisesti tässä ollaan kehittelemässä jotain mekaanista ulosottoa akselilta. Jotain generaattoria tai vastaavaa?



Joo tarkoitus olisi semmoinen saada, tehon tarve ei ole kovin suuri. Aksiaalitehona ihan max 2 kW, vähempikin riittää hyvin, ehkä jopa 1 KW.

wheeler

Tommonen 10-15Krpm on mielestäni helpointa toteuttaa mekaanisesti, esim 5:1 hihnavälityksellä kampiakselilta. Auton laturien pyörimisnopeudet lienee aika passelit..vink vink..




Vink, vink.. ei ole ulosottoa mistä ottaa...

No-one
Seuraa 
Viestejä535
Liittynyt18.8.2008
JAN1
Joo tarkoitus olisi semmoinen saada, tehon tarve ei ole kovin suuri. Aksiaalitehona ihan max 2 kW, vähempikin riittää hyvin, ehkä jopa 1 KW...

Nälkä tahtoo yleensä kasvaa syödessä, kuten sanonta kuuluu. Tarvitaanhan sitä nykyään jo radio-ohjattaviinkin 125cc ja 35hp
http://i29.photobucket.com/albums/c264/ ... 006013.jpg

"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein

Vierailija

Ei tuommoiseen kannata laittaa aikaa ja vaivaa.

Helpointa on kun menee romuttamolle tai nettiauto.com ja ostaa toimivan auton esim satasella. Jos siitä heittää turhat osat pois, niin auto kevenee esim 300-400kg. Sen jälkeen se on melkoinen tykki harrastusautoksi.

Katto+tuulilasi+ikkunat, takapenkki, vararengas, kojelauta, konepelti, peräluukku, äänieristeet, puskurit yms on ihan turhaa painolastia.

Akku puolet pienemmäksi, valoumpiot, toinen äänenvaimennin, hattuhylly, sivupeilit pois kans. Ja peltejä voi leikellä kevyemmäksi. Ralliporukat ohentaa peltejä hapolla.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
hummer

Voimanulosotto turboshaftilla niin ei tarvitse muokata itse turboa.

http://www.rcdon.com/html/gr-5_turbosha ... oject.html




Vau. Ei ole kaverilla kaikki peukalot keskellä kämmentä!

On veikolla kyllä ihan kunnon työkalutkin ja osaa ilmeisesti myös käyttää niitä.

Ihmetellä ja ihailla täytyy, koko operaatio ja viritys näyttää lähinnä taito- ja taideteokselta!

Paljonkohan joutuisi muuten pulittamaan jollekin autoromuttamolle käytetystä turboahtimesta?

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

welpester
Seuraa 
Viestejä135
Liittynyt26.3.2006
Seppo_Pietikainen

Paljonkohan joutuisi muuten pulittamaan jollekin autoromuttamolle käytetystä turboahtimesta?




Minulta saa laakerivikaisen T-04 ahtimen satasella

-welpe

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat