Apua matemaatiikassa!!! APUA TARVITAAN

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Millä vakion a arvoilla yhtälöllä x^3-3x^2-4x+a+2=0 on juuri joka on -1 ?

Miten tollanen lasketaan, voiko joku kertoa?? Oon tosi epätoivonen !!!

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

siis noi ^ merkit meinaa et ku kirjotin et x^2, nii se tarkottaa et x potenssiin kaks, ku en tiiä miten niitä eksponentteja koneella laitetaan... TARVIIN OIKEESTI NYT APUA KUN EN MUUTEN PÄÄSE KOKEESTA LÄPI!!!!!!! KUKA VAAN, KERTOKAA MITÄ VAAN !!!!!!!

Vierailija

Miten olet yrittänyt ratkaista? Meinaan, että on sairaan helppo tehtävä, jos vähän ajattelee. Mieti, mikä on juuri.

Vierailija

Okei, tämän ja vain tämän kerran. Jos jonkun luvun pitää toteuttaa yhtälö, niin eikö sijoittamalla saada ihmeitä aikaan?

Vierailija

Jos et millään saa mitään aikaiseksi niin tässä on lisäohjeita.

Merkintätapa ^ on juuri se käytetyin ja ymmärrettävin potensseista, eli se on juuri oikein.

Tehtävänä on siis saada a:ksi sellainen, että yhtälö toteutuisi juurella x=-1.
Eli toisin sanoen, kun x=-1, yhtälöstäsi tulee tosi.
Täten, koeta sijoittaa x:n tilalle tämä -1, ja laske hankalat potenssit pois häiritsemästä. Sitten summaat saadut luvut ja ratkaiset a:n siirtämällä nämä numeroluvut toiselle puolelle.

a=-2

Suosittelen:
a) Ettet käytä CAPS-Lockia. Se ei ole hyvien tapojen mukaista (Nettiketti)
b) Hommaat jonkun laskukaverin, matikan laskeminen on helpompaa kun pohtii kaverin kanssa.

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008

Kokeilehan alkuun sijoittaa -1 x:n paikalle ja ratkaiset a:n. Pitäisi sitten tulla vastaukseksi a=-2. Juurihan tarkoittaa sitten x:n arvoa.

Everything you know, is about to change.

HDMI
Seuraa 
Viestejä365
Liittynyt5.12.2007
krist-iina
siis noi ^ merkit meinaa et ku kirjotin et x^2, nii se tarkottaa et x potenssiin kaks, ku en tiiä miten niitä eksponentteja koneella laitetaan.

Voit etsiä tämän ² merkin esim. netistä. Kirjota Googleen vaikka pinta-ala ja etsi ja kopsaa sieltä toi merkki.

HDMI
Seuraa 
Viestejä365
Liittynyt5.12.2007
itikka
Merkintätapa ^ on juuri se käytetyin ja ymmärrettävin potensseista, eli se on juuri oikein.

Miten niin ymmärrettävin? Minusta tämä ^ tapa ei ole niin selkeä kuin sen pikku numeron käyttäminen. En tajua, miksi sitä käytetään.

Vertaa:

3^2+4^2=5^2

3²+4²=5²

Vierailija
HDMI
Voit etsiä tämän ² merkin esim. netistä.
Ei vaan toimi mun tuntemissa matematiikkasovelluksissa. Kaavojen pyörittely tietokoneilla on helpomaa x^5 merkintätapaa käyttäen.

Vierailija

Olisi kai pitänyt olla eksaktimpi ja sanoa, että ymmärrettävin niistä vaihtoehdoista, joita kaikilla näppäimistöillä edes helpohkosti kirjoittaa. Muistelen joskus olleen niin ettei ² merkkiä voinut tehdä, vaikka kuinka tahtoi. Nyt kun sitten kokeilin niin kappas, tuon kirjoittaminen onnistuukin ihan hyvin.

Eli siis jatkossa krist-iina:lle ja kaikille muillekin tiedoksi, jotka eivät vielä tiedä, ² , ³, ¹, ·¯ ja ehkä joitain muita merkkejä voi pistää yläindeksiin ihan yhden kerran painamalla ^-näppäintä ja sitten kerran sitä haluttavaa näppäintä. En tiedä toimiiko kaikki hyvin kaikilla näppäimistöajureilla, itse käytän linuxia, jossa näppistuki on näissä seikoissa vähän ajantasaisempi kuin minun kotipuolen 4-vuotta vanha kone.

Vierailija

Windowsin käyttäjille tiedoksi, että potenssin 2 saa pitämällä Alt painettuna ja näppäilemällä numeropadistä 253 ja vastaavasti potenssin 3 näppäilemällä 252. Jos haluaa potenssin 1 sen saa näppäilyllä 251. a¹b²c³.

Vierailija
krist-iina

Jaa jakokulmassa juurella x-(-1)=x+1

Sen jaon on mentävä lopux tasan: huomaapa se...

Vierailija
Agison
krist-iina

Jaa jakokulmassa juurella x-(-1)=x+1

Sen jaon on mentävä lopux tasan: huomaapa se...

Et sitte yhtään monimutkaisempaa tapaa keksinyt?
Minkähän takia tuokaan asia ei muuten ainakaan nykyisin kuulu pitkän matikan pakollisiin kursseihin?

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
HDMI
krist-iina
siis noi ^ merkit meinaa et ku kirjotin et x^2, nii se tarkottaa et x potenssiin kaks, ku en tiiä miten niitä eksponentteja koneella laitetaan.

Voit etsiä tämän ² merkin esim. netistä. Kirjota Googleen vaikka pinta-ala ja etsi ja kopsaa sieltä toi merkki.

Ei siihen mitään nettiä tarvita, vaan se löytyy tietokoneen omista merkistöistä. Polku: Käynnitys > kaikki ohjelmat > apuohjelmat > järjestelmätyökalut > merkistö.

Tuosta valitset yläindeksi ²:n ja painat "valitse". Tekstiin se tulee copy-peistaamalla. ². Siis Ctrl + v.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat