Paljonko maksaa verensiirtoon käytettävä veri?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kuinka paljon maksaa ihmisveri, joka on siinä valmiudessa, että sitä voidaan leikkauksessa käyttää? Kysymys on Suomesta ja siitä, mitä tuosta veriyksiköstä yksityissairaalat laskuttavat ja mitä sen valmistaminen tuohon muotoonsa on tullut maksamaan?

Kommentit (9)

Vierailija

Verivalmisteita on kovin erilaisia, myös siinä viittaamassasi leikkauskäytössä.

Kuitenkin yleisen valmiste Suomen Punaisella Ristillä lienee ns. pakastettu veriplasmapussi. Sen omakustannushinta on luokkaa 70-75 euroa ja sillä hinnalla se myös siis lähtee eteenpäin SPR:stä. Tuo on siis se bulkkitavara, mutta sen lisäksi on monen monta kertaa vaativimpia ja ennenkaikkea lyhyteloisia verituotteita, joïta SPR ylläpitää. Niiden omakustannushinta on luonnollisesti aivan jotakin muuta kuin sen plasman!

Vierailija

Luulen, että Snautin vastaus, vaikka varmaan oikein onkin, ei riitä sen kysymyksen vastaukseksi, jota yritän kysyä.

Jos on kyse isosta leikkauksesta tai ainakin sellaisesta, että veren tarve on 3-5 litraa, niin pelkkä plasma ei taida riittää, tarvitaan muita verivalmisteita. Onko näiden hinnoista jollakin jotain käsitystä.

Minulla on kyllä ihan tietty tarkoitus, miksi tällaisia kysyn.

Vierailija

Olen vuosia sitten nänyt sen koko SPR:n lääkinnällisen veren hinnaston ollessani toiminnassa mukana mutta en enää jaksa muistaa yksityiskohtia. Halvin on siis plasma. Mutta, eiköhän ne SPR:sta hintoja kerro.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
Phony

Minulla on kyllä ihan tietty tarkoitus, miksi tällaisia kysyn.

Aiot siis ryöstää ihmisiltä verta ja myydä SPR:lle ?

Vierailija
Ertsu
Aiot siis ryöstää ihmisiltä verta ja myydä SPR:lle ?

Juurikin näin! Kulmahampaita tässä teroittelen palstalaisten kesämiitttiä varten. Laadukasta trollivertakin kuulemma saatavilla. Tavallisesta palstalaisten tiedeverestä puhumattakaan.

Kiitos hinnastoista ja vastauksista muutenkin, nyt kun vielä tietäisi missä suhteessa noita leikkauksissa käytetään, mutta eiköhän se jostain sekin selviä.

Vierailija

Joku leikattava tömäyttää suonensa kiinni eikä juuri mitään verta menetetä. Äärimmäisen vaikea kenenkään arvioida etukäteen, jos potilasta ei ole aikaisemmin leikattu. Paitsi jos on tiedossa hyytymisongelmia - joko itse potilaalla tai suvussa.

Any surgeons around?

Uusimmat

Suosituimmat