Pelästymiseen voi kuolla

Seuraa 
Viestejä451
Liittynyt18.3.2008

Nyt se on selvitetty. SciAmin toimittajat ottivat asiasta selvää, ja vastaus oli myönteinen.

http://www.sciam.com/article.cfm?id=sca ... art-attack

Mutta mitä tästä sanovat paniikkihäiriöiset, jotka kokevat, että he voivat kuolla paniikkikohtauksessa?

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Olihan vasta lehessäkin jostakin rosmosta juttua kun oli mennyt jonkun mummon taloon, tämä oli ollut vanhus ja oli ilmeisesti koittanut rauhoitella, mutta silti oli kuollu siihe alun säikähyksee :f mummo, ei rosvo siis

iltalehti tai -sanoma kyseessä, jutun voi kyseenalaistaa siis..

Vierailija
Emotion Science
Nyt se on selvitetty. SciAmin toimittajat ottivat asiasta selvää, ja vastaus oli myönteinen.

http://www.sciam.com/article.cfm?id=sca ... art-attack

Mutta mitä tästä sanovat paniikkihäiriöiset, jotka kokevat, että he voivat kuolla paniikkikohtauksessa?

Artikkelissa kerrottiin 79v:n kuolleen..
On taas niin, niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin amerikkalainen "tutkimus" että hah hah hah.

Ei tuon ikäisen vanhuksen pumppu tai muukaan kroppa kestä ehkä sitä kokonaistressiä mikä aiheutuu siitä kun pulssi kiihtyy, hengitystahti tihenee, veri syöksyy suoniin, aineenvaihdunta vilkastuu. Liekö ollut vaikka jo kaikenlaisia lääkityksiäkin ja ehkä pahemmankinlaatuinen sydänvika? Ikäisekseen tervekkin 79v. voi olla jo aika hauras.

Uskokaa nyt sitten ihan kaikki mitän präntätty ja missä lukee tutkimus tai tiede.
Uskovaisten hommia..

En ole ikinä kuullut kenenkään nuoren ja terven kuolleen pelästykseen. Sensijaan tiedän että lehdillä usein on juttupulaa.

Vierailija

Minulla on juuri tuommoinen sydäntauti. On ihan virallisesti kielletty mm. amfetamiini, kokaiini ja suuret mielenliikutukset Onneksi vanhat kunnon kalsiumsalpaajat tehoavat hyvin. Enkä ole ihan vielä 79-vuotias.

Paniikkihäiriössä on kyse massiivisesta ja yhtäkkisestä ahdistuskohtauksesta. Se tuntuu niin kamalalta kaikkine fyysisineoireineen, että ensimmäisen kerran luulee kuolevansa. Oireiden tunnistaminen paniikkikohtauksiksi helpottaa pelkoa, mutta ovat ne silti kaameita.

Vierailija
Mummo
Paniikkihäiriössä on kyse massiivisesta ja yhtäkkisestä ahdistuskohtauksesta. Se tuntuu niin kamalalta kaikkine fyysisineoireineen, että ensimmäisen kerran luulee kuolevansa. Oireiden tunnistaminen paniikkikohtauksiksi helpottaa pelkoa, mutta ovat ne silti kaameita.

Paniikkihäiriöksi luokitellaan lievemmätkin eikä kaikkien häiriöt ole megaluokkaa. Haitallisia ne kuitenkin on mokomat vaikka ahdistus ei yltäis maximiin ja kokemukseen siitä että siihen voi kuolla. Taipumus ahdistuneisuuteenkin jo luokitellaan haitalliseksi vaikka ei olis varsinaista paniikkisuutta.

Ihan vaan selvennykseksi sanon ettei tule vääriä käsityksiä. Joillakin on tapan uskoa ihan kaikki lukemansa ja ne jää sit elämään omaa elämäänsä ja huhut liikkuu ja vääristää reaalia.

Mulla esmes on joitakin fobioita ja välillä ne voi muun ahdistuneisuuden, stressaantumisen, yms. kautta voimistua ja häiritä valtavasti elämää. Oon saanut siihen lääkityksen mutta vältän mieluimmin turhaa stressiä enkä juurikaan käytä mitään "huumeita".

Totuudessa pysyminen pitää paniikkitaipumuksetkin paremmin loitolla..

Vierailija

Minulla ei ole ollut paniikkihäiriötä, mutta eräs ystäväni sairastui siihen ja ne kohtaukset oli todella pahoja. Hän ei uskaltanut lähteä kotoa kuin saattajan kanssa. Puolitoista vuotta lääkitystä ja terapiaa ja toipui työkykyiseksi.

Vierailija
bulg
En usko et pelästymisee vois kuolla. Ei kukaan mun kavereistakaa oon kuollu vaik oon säikytellykki tosi pahasti

Onkohan kakaroilla jo syntyessään vaistotoiminto, jonka kautta säikyttelevät toisiaan? Siten tuollaisen primitiivikäyttäytymisen kautta testaantuu ja valikoituu sydänvikaiset pois ja terveemmät selviää?

Nykysin voidaan monia sydänvikoja korjailla ja pitää aisoissa vaikka kokonainen ihmisen elinikä, joka on ihan hyvä homma. Toista se on ollut ammoisna aikoina kun elettiin ilman notskeja ja piti juosta sapelihammastiikereitä karkuun, yms.
Kaippa luonnossa petoeläimetkin kuitenkin yhäkin pysyy ravinnossa just esmes sydänvikaisten ja muuten heikkojen yksilöiden kustannuksella. Onneks kannibalismi ei oo in. Huh. Joku säikyttelis alvariinsa ihmisiä ja popsis poskeensa kaikki "pelästyneet".

Monilla mummoilla on kuitenkin vahva sydän ja voi saada käsilaukusta niin että mojahtaa jos menee säikyttämään. Kaikki mumelit ei ole valmiita pantavaksi pataan ja poskeen sen koommin kuin ryövättäviksi.

Mummo.

Siitäs sait muka kiireinen juppikloppi!

Vierailija
Mummo
Minulla ei ole ollut paniikkihäiriötä, mutta eräs ystäväni sairastui siihen ja ne kohtaukset oli todella pahoja. Hän ei uskaltanut lähteä kotoa kuin saattajan kanssa. Puolitoista vuotta lääkitystä ja terapiaa ja toipui työkykyiseksi.

Onhan epilepsiaakin laidasta laitaan. Lievät poissaolokohtaukset on melko tavallisia ja voimakkaat kouristelukohtaukset, missä taju lähtee pidemmäksi aikaa, ne on harvinaisia. Siinä on kyse aivosähköhäiriöstä tietääkseni ja lääkityksellä voidaan saada isompiakin kohtauksia kuriin mutta edellytys kuitenkin on ettei ole liian vaativaa ympäristöä ja stressiä, jne.

Ei kait mikään voi olla ihan on ja off terveydentilankaan kanssa?

Vierailija

kyllähän se kanikin voi kuolla pelkästään siihen laukauksen ääneen kun sitä metsästetään..
uskon myös että säihkähdykseen voi kuolla.. en nyt puhu mistään ( tuli kaapista ulos = pöö ) säikähdyksestä.

Vierailija
bulg
Onks toi Pönnin kuva oikeesti?

On.. mutta täällä on erikseen avatarkeskustelu.

Eteenpäin aiheesta tai sitä sivuten kiitos.

Vierailija
bulg
Toi Pönni on kyl tosi rajun näköne täti kun tollanen tukka

Mene nyt muualle siitä vinkumaan tai säikytän sinut.. BÖÖ! Varo ettei tu löysät housuun!

Ja sitten lopetat pönnittelyt sinäkin justiinsa tai alan säikytellä sua privasti.. ha haa! Mä oon hullu!

Vierailija

Mulla on jonkin sortin sydänvika ja joskus kattoin tommosen säikkypätkän. Eka jäi monta lyöntiä väliin samalla kun henki ei kulkenu, siis täys lamaantuminen. Seuraavan puoltoista tuntia rintaan pisti pirusti.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat