Lab.välineistöä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jotkut laitteet tuntuu olevan vaikea hankkia, liekkö lailla kielletty, jos niitä saa valmistaa niin kävisikköhän happoteräs putket, niitä on helppo juotella nestekaasulla yhteen hopeajuotteen kanssa (600C),Juotteessa tosin on kadniumia joka helposti jää putken liitoksiin,on myrkky.Prosesseja ei kyllä pääse näkemään?????

Kommentit (12)

Vierailija

Ne pannut on tehty jo yli 30v sitten kolonnin kanssa kertakiekasulla yli 90 ja silleen mutta ei maistunut tuo litku joskus vähän konjakkia saatan nuuhkaista.
Kysymys on edelleen lab.laitteistosta kun tuumailin ettei ne tehtaissa erottele kemikaaleja lasiputkiprosesseissa tosin hopeajuote hieman arveluttaa,voihan laitteiston kasata tig/mig hitsillä.Ja se laillisuus oman tutkimus/opiskelu-harrasteen suhteen on epäselvä koska nihkeästi myyvät laitteita

Vierailija

Ei noissa labralaitteissa mitään laitonta ole saati lupia vaadi, ellei ko. laitteet käytä radioaktiivisia mittaustapoja, jolloin Säteilyturvakeskuksella voisi olla sanottavaa.

Kerro nyt mitä tarkalleen olet rakentamassa ja mitä sen pitäisi kestää, on muuten huono neuvoa.

Ainoa järkevä neuvo tällä hetkellä on ostaa valmiit laitteet, vaikka sitten ulkomailta jos ei Suomessa suostu kukaan myymään.

Vierailija

Kemian käytännön harjoituksia pojalle, hänellä on virinnyt into matematiikkaan kun olen pystynyt osoittamaan sen yhteyden kemiaan, käytännön tasolla tosin itse joudun turvautumaan yksinkertaisiin kokeisiin, ei ole kummoista kemian koulutusta, kemikalit ovat vahvoja ja vaarallisia, olen huolella perehtynyt ja suosinut valmiita ohjestettuja kokeita,9 vuotiaskaan ei jaksa innostua jos ei välillä tehdä jotain jännää "pieni Vety-pamaus",Kiihkeä reagointi ymv.happan,emäs ja neutraali vaikutus kontrolliliuskaan ei pitkään kiinnosta ja homma tyrehtyy.Vastuuntunto kehittyy myös, silti "pojat on poikia"ja on seurattava heidän touhujaan.Itse metsästin 12v ja tein raketteja mustasta ruudista toisinaan ne räjähti mutta tiedettiin ettei lähellekkään saa mennä,suutarit jätettiin odottamaan yön yli.
Isä neuvvoi kun tiesi että salaa tehtäisiin kumminkin ja katsoi perään kun omassa nuoruudessaan oli niitä sormettomiä ja sokeita ihan tarpeeksi.Kiinnostaisi hyvät linkit
kemiaan olen jotakin löytänyt "paukut voi unohtaa"kemian laitteistot kiinnostaa mistä Bebek on tiedossa.

Vierailija

Paukkuvat raketit kannattaa tehdä salamapulverista(flash powder), siitä se pamaus oikeisiinkin raketteihin tulee, ääni paljon kovempi, aineet helpommin saatavissa jne. blaablaa.

Labraroinaa saa esim. bebek, laborexin, carl-roth(cheminent toimittaa) sekä 10+n Eurooppalaisista liikkeistä. Carl-Rothilla on suurempi valikoima kuin muilla yhteensä ja hinnatkin ovat ihan kohtuulliset. Vaan jos ei tiedä palasten nimiä englanniksi kokonaisuuksien kokoaminen voi aluksi tuottaa vähän päänvaivaa.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26870
Liittynyt16.3.2005

Toisaalla puhut siitä, ettei tehtaissa käytetä lasiputkia ja toisaalta siitä, että pitäisi saada pojalle kemian leluja. Jälkimmäiseen käyttöön ei kannata harkita kuin lasisia laitteita. Metallit ovat vähän sellaisia, että jokin metallilaatu sopii johonkin tiettyyn prosessiin, mutta ei sitten kestä muita aineita. Tehtaan prosessilaitteistoon ne siis sopivat, samoin kuin laittomaan kilpailuun erään valtion monopolin kanssa, mutta yleiskäyttöisiksi laboratoriovälineiksi eivät. Lasi kestää aika monenlaista tavaraa, happoja, emäksiä (ei liian vahvoja), liuottimia ja niin edelleen. Sillä mitä lasi ei kestä ei koululaisten ole syytä leikkiä.

Oletko edes kysynyt paikkakuntasi laboratoriotarvikeliikkeistä? Aika monet, varsinkin pienemmät, teollisuustavaraa tekevät firmat myyvät myös yksityiselle, vaikka eivät aktiivisesti mainostakaan itseään. Ja nuo Bushmasterin mainitsemat nettitoimittajat myyvät ainakin.

Vierailija

Kiitos asiallisista neuvoista,tuo happoteräs oli vain vaihtoehtoinen ajatus jos pieniä lasisia lab.laitteita ei saa hankittua,pienet tutkimuksiin tarkoitetut välineet on minunkin mielestä paras vaihtoehto ,jos saan laitteistot hommattua niin teen happoputkesta ja pellistä imukaapin johon tulee siirrettävä "plexi"n.2cm paksu suojus ( polykarbonaatti )ja paineenpurku tie taakse henk.koht.suojaimien lisäksi. Aina voi sattua ja tapahtua vaikka miten huolellinen on!(suljettu astia ja vesi levyllä vain niin johan roiskuu).

Vierailija

Pitää olla aika vahvoja energeettisiä aineita että noin järeät suojaukset vaaditaan. Näin niin kuin harrastelija-aloittelijan mittapuilla. Jos ei ole tarttis tutkia energetiikkaa, riittää lähinnä roiskesuojat ja vetokaappi haitallisten huurujen poistamiseksi.

Astioita saa lasisina senkun tilaa, muutaman sata euroa kun upottaa niin saa jo varsin kattavan peruslabraroinasetin, mm. (tyhjiö)tislaimen, keittovehkeet, tikut, kipot ja lasit. Metallisia astioita syövyttävät useimmat hapot tavalla tai toisella, lähinnä vain kulta ja muut superjalot metallit sietävät happoja aina kuningashappoon ja fluorivetyyn asti. Lipeä käsittääkseni saattaa syövyttää lasia. Metalleista myös tapaa liueta vähän kaikenlaista kamaa mukaan ja tietyt aineet, mm. kupari+typpihappo saavat aikaan aika hullut sauhut.

Vierailija
Lipeäkala
Aina voi sattua ja tapahtua vaikka miten huolellinen on!(suljettu astia ja vesi levyllä vain niin johan roiskuu).

Eiköhän kannattaisi ensin perehtyä menetelmiin, kuumennettavia astioita ei suljeta tiiviisti kuin niissä reaktioissa, joissa tarvitaan painetta.
Silloin käytetään tietysti paineen kestävää astiaa, normaalikeitoksissa höyrystyvät aineet palautetaan astiaan pystylauhduttimen avulla.

Vierailija

Eläkeläisellä on aikaa näperrellellä kunnon tilat jo varmuuden vuoksi ja poikasille se osoittaa jo kunnioitusta siihen mitä on tekemässä!
Olen eräänkin sähkömiehen alun opettanut ja minulla oli tapana lyödä kämmenet yhteen silloin kun kaveri teki jotain jännitteet päällä arvaten kaveri hyppäsi metrin loikan taakse ja oli vihainen miksi pamautit,minä siihen että et taida tietää mitä teet tai et luota itseesi hee heh!

Vierailija
Lipeäkala
minulla oli tapana lyödä kämmenet yhteen silloin kun kaveri teki jotain jännitteet päällä arvaten kaveri hyppäsi metrin loikan taakse ja oli vihainen miksi pamautit,minä siihen että et taida tietää mitä teet tai et luota itseesi hee heh!

Nimenomaan taisi tietää mitä tekee ja keskittyi asianmukaisesti tekemiseensä.

Uusimmat

Suosituimmat