Hiirten tappaminen

Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Ongelma on seuraava: remonttia tehdessä vuosia sitten tuli jätettyä rakenteisiin pari hataraa kohtaa, josta talvella alkaa hiirien ja myyrien invaasio talon alta. Ei niitä montaa sisärakenteisiin talven aikana tunge, koska kissat harventavat populaa kiitettävästi, mutta aina muutama ärsyttävä rapisija kuitenkin. Vilistävät olohuoneen katossa ja lattian alla pääsemättä kuitenkaan sisätiloihin. Vituttaa valvoa ja kuunnella nakerrusta ja kipitystä (viime yönä 3 tuntia unta!!).

Noihin rakenteiden aukkopaikkoihin ei pääse enää mistään suunnasta käsiksi ilman rakenteiden purkamista, joten ainoaksi keinoksi jää elukoitten listiminen. Viime talvena kun ei ollut kissoja (vanha oli kuollut eikä uusia ollut vielä hankittu) vein talon alle rotanmyrkkyä, eikä elukoita näkynyt ensimmäistäkään koko talvena! Nyt en uskalla käyttää myrkkyä, koska kissat luuhaavat siellä joukossa. Kävin virittelemässä nakkeja, mutta eihän se saatanat niihin eksy.

Tästä jo seuraa heti pari kysymystä:

1) Olen lukenut, että lemmikkieläimen on jokseenkin mahdotonta saada itseensä rotanmyrkkyä hiiriä syömällä, koska myrkky hajoaa hiiren elimistössä niin nopeasti. Hiiren täytyisi siis jäädä kissan saaliiksi niin nopeasti aterioinnin jälkeen, että moinen on melko epätodennäköistä. Miten tämän jutun kanssa on? Voinko esim. tehdä niin, että pistän myrkkyä talon alle pariksi vuorokaudeksi, pidän kissat sen aikaa sisällä ja vielä yhden lisävuorokauden, ja onko homma sitten kissojen kannalta turvallinen? Näin ajattelin tehdä.

2) Onko kokemusta syöteistä? Mitä siihen nakkiin kannattaa laittaa, että hiiri haistaa sen mahdollisimman kaukaa? Onko juusto paras valinta vai olisiko esim. ruisleipä vielä parempi? Meillä kun juustonsyöjät vielä perhana syövät kevytjuustoa, ja sehän on melkein kuin kumia eli ei tuoksu juuri millekään, mutta ei huvittaisi nyt ihan jyrsijöitten takia ostella laatujuustoja... Toki voisin ostaa itselleni jotain hyvää juustoa ja antaa siitä siivut hiirille...

Ja mitäs muita hiirentappo/karkotuskeinoja tulee mieleen?

Toimiiko hiirellä esim. ne myyräkarkoittimet, jotka pitää jotain korkeataajuuksista ääntä? Toimiiko ne edes myyrillä? Jos pistäisin pari sellaista strategisiin paikkoihin talon alle? Onko kokemusta? Kuinka usein sellaisiin täytyy vaihtaa paristot?

K-raudassa oli myytävänä hieman kalliimpia loukkuja, joissa oli ns. "ikisyötti", eli arvatenkin jokin tuoksuva kemikaali. Mahtaako tuollainen olla tehokas?

Lisäksi ajattelin tehdä kattoon seinänvierelle pienen kolon, josta ne pikku paskiaiset pääsevät sisälle kirjahyllyn päälle. Sitten kun viritän sinne pari loukkua niin luulisi, että alkaa mäiske käymään. Ja jos vielä ensi kesänä asun nykyisessä mörskässä, avaan ne perhanan rakenteet ja virittelen sinne verkkoa, vaikka se työlästä ja sotkusta olisikin.

Mutta nyt on akuutti hätä. Millä hemmetillä minä ne typerät otukset liiskaan?!

Jos ostaisin elävänä pyydystäviä loukkuja, niin sitten niitä idiootteja voisi kiduttaa ennen tappamista...

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Sivut

Kommentit (39)

Vierailija

Välttäisin kyllä myrkkyä kissojen takia, ne kun ovat tehokkaimpia hiirenloukkuja. Itse olen käyttänyt tavallista juustoa, tahtoo vaan kuivaa pitemmän päälle. Yksi temppu on ämpäri ja kiikkulauta. En ole kokeillut, luin jostain kirjasta. Ämpäriin vettä tai pakkasnesteistä vettä, reunalle herkästi saranoitu kulkusilta, jonka päässä syötti. Kun hiiri tippuu ämpäriin, nousee silta takasin odottamaan seuraavaa. Tiedä sitten, onko hiiren oikeuksia loukkaava pyyntitapa. Sanovat, että hukkumiskuolema on kuitenkin melko armelias.
Rakenteista sen verran, jos kyseessä on ns. rossipohja, niin alimmaiseksi, siis ulkoilmaa vastaan, tavallinen kovalevy sileä pinta alaspäin. Siintä ei hiiren hampailla saa otetta.

Vierailija

Korkeataajuuksiset äänikarkottimet toimivat, mutta toimivien hintaluokka on satoja euroja. Halvat ovat leluja.

Juustonokare on hyvä loukunsyötti, mutta kun hiiriä/myyriä on paljon, niitä saa olla virittelemässä alvariinsa, eli siihen hommaan kyllästyy muutamassa päivässä.

Paras pyyntikeino on tämä, mikäli sen pystyy tekemään rakenteen (esim.talon) alle:
Kaiva muoviämpäri maahan niin, että sen yläreuna on maan tasalla. Kaada ämpäriin pakkasnestettä 1-2 litraa. Aseta ämpärin ylle saranalla varustettu 3-5 cm leveä rima siten, että se ylettyy puoliväliin ämpärin aukkoa.
Sido riman päähän (pakkasnesteen yläpuolelle) syötti siten, että sarana pitää riman vaakasuorassa vielä syötinkin kanssa.
Kun hiiri kulkee rimaa pitkin kohti syöttiä, sarana kippaa hiiren nesteeseen ja oikein tasapainotettu rima nousee takaisin pyydystysasentoon eli vaakasuoraan.

edit: wsw ehti juuri ennen minua selittää tuon ämpäri-sarana pyydysjutun. Se todistettavasti toimii hyvin, mutta sille pitää olla sopiva paikka, johon sitä pääsee luontevasti käsittelemään.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26832
Liittynyt16.3.2005
Aweb
Mutta nyt on akuutti hätä. Millä hemmetillä minä ne typerät otukset liiskaan?!

Meilläkin on tilanne päällä, hiiret ovat parin viikon sisällä vallanneet ullakon. Varmaan siksi, koska tällä on pakkaskausi. Mutta pari päivää sitten vein sinne loukun, ja eilen sain yhden. Viime yönä joku viekas oli syönyt syötin ilman että loukku laukesi. Herkistelin sitä hieman, ensi yönä noutaja korjaa. Ei minulla ole koskaan ollut ongelmia saada hiiria tavallisiin loukkuihin. Vaikka ne varmaan ovat monta kertaa nähneet lajitovereitaan kuolleena loukussa, eivät ne mitään opi. Rotat ovat sitten oikeita piruja, niille on ajanhukkaa viritellä loukkuja, tai ainakin se pitäisi tehdä kuukausia ennen kuin rotta tulee taloon, jotta epäilyttävät hajut haihtuvat loukusta. Syöttinä käytän kauraryynejä tai joskus ruisleipää. Ei sillä ole väliä, hiiret syövät kaikkea mitä ihmisetkin ja löytävät kyllä ruuan. Jossain ruokakomerossa tai vastaavassa, jossa on valinnanvaraa, kannattanee käyttää rasvaista syöttiä.

Itse en halua käyttää nurkissa myrkkyjä lasten takia. Ne ovat äärimmäisen kiinnostuneita myrkyttämisestä, kun ovat lukeneet satuja ja nähneet minun myrkyttävän hyönteisiä. Siinä on tarpeeksi pohtimista, että pitää kolme kaliumsyanidia sisältävää perhosmyrkkypurkkia poissa pöydiltä lojumasta.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Maahan kaivettua muoviämpäriäkin olen pohtinut, mutta siinä on se vika, että se täytyy käydä aika ajoin tyhjentämässä, ettei ala haisemaan. Pitääkö sen rimassa olevan saranan olla jousitettu? Ei kai se muuten palaudu?

Rossipohjaan ei voi mitään kovalevyjä hakata, koska ongelmakohdat ovat putkien ja kivimuurin takana piilossa. Sinne ei pääse käsiksi kuin avaamalla lattia ylhäältä käsin... tai vaihtoehtoisesti seinä.

Ajattelin ottaa kissat sisälle tänä iltana ja viedä talon alle myrkkyä. Sunnuntaina haen jäljelle jääneet myrkyt pois (mikäli mitään on jäänyt jäljelle) ja maanantaina kissat saavat taas mennä ulos. Kyllähän ne myrkkyä syöneet hiiret ovat jo vainaita siihen mennessä, tai ainakin myrkky on sulatettu ja papanoitu ulos. Vai olenko väärässä?

Hiiret ovat söpöjä otuksia, mutta maailman raivostuttavimpia kun niitä joutuu kuuntelemaan yö yön perään voimatta asialle mitään!

kuningas
Seuraa 
Viestejä1246
Liittynyt10.12.2007

Myrkkyjen sijaan voi käyttää myös liima-ansoja, jotka toimivat kärpäspaperin tavoin. Hiiri ei kuole ansaan ja se voidaan irroittaa paperista ruokaöljyllä.

War doesn't determine who's right but who's left.

There is no such thing as an atheist in a foxhole.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Rotanmyrkyistä pari juttua. Joissain myrkyissä voipi olla vaikuttavana ainesosana veren hyytymisen estäviä aineita ja lasimurskaa. Ideana ettei rotta maista vaarallista ainetta. Voi vain kuvitella mitä kisun masu sanoo kun syö lasimurskalla makeutettua rottaa. Toisekseen myrkyt on suunniteltu hidastoimisiksi jottei yksi kuollut rotta viestitä rauhallisella olotilallaan muulle laumalle vaarallisesta eineestä. Näin ollen hyvän myrkyn vaikutusaika voi olla toista viikkoakin jonka aikana rotat muuttuvat huomattavan rauhallisiksi. Rotat ja hiiret voivat myös kuljetella myrkkyä omiin kätköihinsä joten senkin vuoksi ei myrkyt ja lemmikit sovi samoihin tiloihin.

Lyhyemmin: Jos taloudessa on lemmikkejä, olisi mekaaniset loukut parhaimpia vaikkeivat olisikaan yhtä tehokkaita kuin myrkyt.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Petri Riikonen
Seuraa 
Viestejä245
Liittynyt16.3.2005
Hans Lankar
Kun hiiri kulkee rimaa pitkin kohti syöttiä, sarana kippaa hiiren nesteeseen ja oikein tasapainotettu rima nousee takaisin pyydystysasentoon eli vaakasuoraan.

Sen riman pitää sitten olla todella sileäpintainen. Hiiri nimittäin kiipeää sujuvasti esimerkiksi pitkin pystysuoraa seinää ja jopa katossa, jos pinnassa on vähänkin sopivaa karheutta, josta se saa otteen.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006
biologi
Hans Lankar

Sen riman pitää sitten olla todella sileäpintainen. Hiiri nimittäin kiipeää sujuvasti esimerkiksi pitkin pystysuoraa seinää ja jopa katossa, jos pinnassa on vähänkin sopivaa karheutta, josta se saa otteen.

Tumma lasi on aika hyvää, siitä on hiirulaisen hankala saada otetta. Vaikka sellainen tuuman leveä että kykenee hiiri kulkemaan.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Vierailija

biologi kirjoitti: "Sen riman pitää sitten olla todella sileäpintainen. Hiiri nimittäin kiipeää sujuvasti esimerkiksi pitkin pystysuoraa seinää."

Pitää paikkansa, mutta tuo "kippaustilanne" tulee hiirelle yllätyksenä, mikä varmasti auttaa pyydyksen toimivuudessa. Rima on toki helppo tehdä sileäksi.
Näin kolmekin tuollaista pyydystä toissa kesänä erään maanviljelijän mansikka/herukkatarhassa, joissa ne oli maahan sijoitettuna pensaiden ja mansikkamaan liepeillä.
Katsomishetkellä jokaisessa ämpärissä oli 3-6 jyrsijää ja isäntä kertoi tyhjentävänsä raadot noin joka toinen päivä pienellä haavilla.
Talvella kun käyttää pakkasnestettä hiiret kuolevat jokseenkin välittömästi, koska "uintivesi" on miinuksella.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26832
Liittynyt16.3.2005
vihertaapero
Tumma lasi on aika hyvää, siitä on hiirulaisen hankala saada otetta. Vaikka sellainen tuuman leveä että kykenee hiiri kulkemaan.

Teollisuusetolasta saa PTFE:tä (Teflon). Siihen ei pirukaan tartu. Halvempi polyeteenikin kelvannee hiirille, mutta muurahaisten kiipeämisen estää vain PTFE.

Tuon voi tehdä keinulaudan tapaiseksi, niin ei tarvita jousia tai monimutkaisia mekanismeja.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
vihertaapero
Rotat ja hiiret voivat myös kuljetella myrkkyä omiin kätköihinsä joten senkin vuoksi ei myrkyt ja lemmikit sovi samoihin tiloihin.

Ok, totta. Ei sitten myrkkyä.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Minun tilanteessani on se hyvä puoli, ettei niitä hiirulaisia ole monta. Riittää että saa hengiltä muutaman. (Siis näin on ollut ainakin ennen ja näin toivon olevan myös nyt)

Vierailija
Aweb

Hiiret ovat söpöjä otuksia, mutta maailman raivostuttavimpia kun niitä joutuu kuuntelemaan yö yön perään voimatta asialle mitään!

Totta, söpöjä ovat.

Myös hiiren papanoiden löytyminen mikroaaltouunista (ovi unohtunut auki yöksi) tai leivänleikkuulaudalta on raivostuttavaa. Kuluvana talvena olen pyydystänyt häkkiansan avulla tuvasta elävänä 7 metsähiirtä ja kaksi metsämyyrää. Myyrät menivät molemmat samaan ansaan joskus aamuyöstä. Syötteinä olen käyttänyt muroja ja mysliä. Aluksi tarkkailin ja syötin niitä häkissään ja jutustelin niille voitonriemuisena pari päivää ennen kuin päästin vapauteen kilometrien päässä jakeluosoitteestamme. Olen uudisasuttanut syksyn ja talven aikana niitä pariin eri kohteeseen luontoon. Tämän vuoden puolella en ole jyrsijöiden ääniä enää sisällä kuullut enkä papanoita löytänyt. Naapurin kissa ison mahansa kanssa on ottanut myös osaa talkoisiin, mutta selvästi huonommalla menestyksellä kuin edellisen naapurin katti. Kissat eivät tosin paljoa armoa siimahännille suo, kuten minä olen tehnyt. Hiiri-/myyräpopulan pois siirtäminen talon rakenteista ja sisätiloista ilman voimakeinoja on valvottanut talven mittaan useita öitä ja teettänyt paljon vaivaa, mutta oikeastaan lopulta vielä enemmän mielihyvää ja hauskoja tilanteita vekkuleiden hiirien kanssa. Eräänä yönä seurasin liikkumatta metrin-kahden päästä tuntitolkulla yhden ovelan hiirulaisen toimia päästäkseni selville sen yöllisistä rutiineista, jotta pystyin laatimaan sitä varten sopivan strategian ja määrittämään parhaan paikan ansalle. Kun sen lopulta löysin häkistä aamulla, kestohymy jäi kiinni naamaan koko päiväksi. Hiiri sai herkkuja aamupalaksi ennen kuin hyvästelin sen samalla linja-autopysäkillä, jonne vein pari viikkoa aiemmin sen veljen/siskon.
Metsähiiret ovat todella ketteriä kiipeilijöitä ja pystyvät hyppäämään veikeästi korkeallekin käyttäen häntäänsä ponnistuksessa apuna kuin jousta.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005

Niin. Minun metsästystäni haittaa oleellisesti se, että talon alla on hyvin ahdasta, pölyistä ja hiirenkusimaista, joten siellä on epämiellyttävää ryömiskellä. Ja hiiret eivät siis pääse asuntoon sisälle, joten ainoa keino saada ne nalkkiin on ryömiä sinne talon perustuksiin.

Mutta siihen tulee muutos. Minä järjestän niille otuksille tien sisälle. Ja sitten kun ne tulevat, niitä odottaa ensimmäisenä rivi loukkuja, joissa on tervetuliaisiksi jotain herkullista purtavaa. Ja sitten: naps! naps!

Aion siis veistellä yhtä kattolaudoissa olevaa rakoa vähän leveämmäksi ja rakentaa jonkinlaisen rampin kirjahyllyn ylähyllylle. Jos tästä ratkaisusta on jotain haittaa, saan sen kolon helposti tukittua myöhemmin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat