Apuja auton ostoon?

Seuraa 
Viestejä81
Liittynyt31.10.2005

Onkohan jossain saatavilla apuja auton ostoon, niin kuin sen teknisen puolen ymmärtämiseen? Olen saanut kortin vasta 2006 ja ajanut reilut 5000km eri merkkisillä vuokra-autoilla. Tiedän, mitä haluan ns. hallintalaitteilta siellä ratin takana, mutta moottorista, tyyppivioista ja sen sellaisista en tiedä mitään. Joitakin autopalstoja olen seurannut, mutta pelkään sitä, että naisena minua kustaan silmään heti jos huomaavat, etten ymmärrä kaikkea.

Yritän miettiä, ketä värväisin mukaan autokauppaan, mutta ei ole ihan helppoa. Onko siitä apua, että käyttää mahdollista autoehdokasta jollain autotohtorilla tai korjaamolla tarkistettavana ennen ostopäätöstä? Millaisia kokemuksia teillä on?

meillä on kova tarve = kukaan järkevä ei halua meille töihin
meillä on jatkuva tarve = aikataulut kusee pahan kerran
kilpailukykyinen palkka = noin 60% liiton suosituksesta

Sivut

Kommentit (49)

Vierailija

Kuinka paljon olet budjetoinut auton hankintaan? Millaiseen ajoon auto tulee: kaupunkiajoon vai maanteille pidempien matkojen ajamiseen? Oletko varma, että tarvitset autoa? Se on nimittäin aika kehno sijoitus ellei sitä oikeasti tarvitse.

mustikka
Seuraa 
Viestejä81
Liittynyt31.10.2005

Budjetti on 4000e käteistä ja jos menee tuon yli, sit joku rahoitus. En ole autoa tarvinnut, kuin maantieajoon 3 kertaa vuodessa ja sen takia olen sen vuokrannut. Nyt, jos työpaikka muutuu, tarvitsen auton sinne päästäkseni ja olen jo miettinyt asian valmiiksi. Siihen tarkoitukseen käy siis pikkuauto (mieluiten vähän bensaa vievä) ja ajoa tulee normaalia työmatkajoa Kehä 3:sen sisällä, noin 30km per päivä. Muuten en autoa juuri tarvitse.

Käsittääkseni vakuutusmaksu riippuu auton merkistä ja iästä?

mustikka
Seuraa 
Viestejä81
Liittynyt31.10.2005

Olen ajellut Toyotan AyGolla, jonka bensankulutukseen olen tyytyväinen. Manuaalivaihteisto on kökkö verrattuna hieman kalliimpaan luokkaan, tosin automaattivaihteisto toimii hyvin, joskin mielestäni hitaasti.

Hondasta olen kokeillut paria mallia, en nyt muista niitä. Kummassakin oli ohjaus todella jäykkä ja auton kääntäminen oli yhtä veivaamista.

Nissan Micra (sellainen uusi malli) oli oikein mukava, en löytänyt mitään huomautettavaa. Bensaa vei enemmän, kuin AyGo.

Vierailija

Osta tojjota. 4k euron budjetilla kannattaa unohtaa automaatit. Toyota Yaris tai Corolla. Saatavilla hyväkuntoisia jopa noihin budjetti raameihin.
Jos ei tojo miellytä niin pitäydy kuitenkin japanilaisissa.

Volkkarit sun muut saattavat tuntua mukavemmilta ajella mutta korjauttaminen sitten vasta kallista onkin.

Vierailija

Vielä pari lisä vinkkiä. Kun olet löytänyt sen oikean, vie se kuntotestaukseen katsastajalle ennen kauppoja. Joko omaan tai mieluummin myyjän piikkiin. Kustantaan vähän reilu 100 euroo mutta säästyy ikäviltä yllätyksiltä.

Toiseksi selvitä entiset omistajat AKE:lta. Unohda muiden kuin yksityisten omistamat yksilöt. Leasing autot saavat sellaista sikamaista kohtelua ettei siinä täydelliset huoltokirja paljon auta.

Kolmanneksi aloita etsiminen titaani vaihtoautoista joille myönnetään takuu.

Vierailija

Itse kiinnittäisin myös huomiota huoltokustannuksiin ja jättäisin pois laskuista mallit joissa esim. lampunvaihto vaatii korjaamokäyntiä, (puskurin irooittamista ym.)
Mielestäni jo tyyppihyväksynnässä pitäisi karsia autot, joissa ei poltinta saa vaihdettua tien päällä tai huoltamokäynnin yhteydessä. Vanhoissa autoissa noita lamppuja kun joutuu vaihtelemaan muutaman kerran vuodessa käytöstä riippuen.

Vierailija

Itse olin myös viime talvena ostamassa äidille uutta käyttöautoa vanhan mazdan tilalle 3000 euron budjetilla. Mitään kovin tuoretta japanilaista ei tuohon hintaan tuntunut löytyvän. Ostin sitten 2900 eurolla 160t ajetun -99 citroen xsaran, kun tuttu huoltamon omistajakin sellaista suositteli ja hyvin on pelannut

Siihen en sitten ota kantaa minkä merkkisiä, mallisia, maalaisia tai värisiä autoja muiden pitäisi ostaa..

Vierailija

Mittarilukemaa tarkempi auton kulumisen mittari on sen polkimien kumit, joita useimmat eivät huomioi sen paremmin myydessään tai ostaessaan. Mittarilukemaan verraten kuluneet kumit kertovat rankasta kaupunkiajosta monine käynnistyksineen kylmänä.
Edellisen kuskin ikäkin kertoo onko vaikka mummo ollut rääkkäämässä voimansiirtoa.

Vierailija
Wiljam Shakes beer
Vanhoissa autoissa noita lamppuja kun joutuu vaihtelemaan muutaman kerran vuodessa käytöstä riippuen.

Ei pidä paikkaansa. Uusissa autoissa lamput on usein esim H7 kun taas vanhoissa H4. Nämä H4 lamput kestää jopa vuodesta toiseen, kun taas uudet tehokkaammat ja energiataloudellisemmat lamput eivät kestä kuin pari kolme kuukautta ihan tavallisessa työmatka-ajossa. Sen lisäksi, että uudet lamput ovat järjestäen erittäin hankalia vaihtaa ne eivät kestä tärinän- ja jännitepiikkien aiheuttamaa rasitusta.
Sijoittamalla valoihin muutaman sata euroa saa kirkkaat ja kestävät xenon valot. Vanhempiin autoihin niitä ei välttämättä saa laittaa ollenkaan.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26912
Liittynyt16.3.2005
Nordik
Osta tojjota. 4k euron budjetilla kannattaa unohtaa automaatit. Toyota Yaris tai Corolla. Saatavilla hyväkuntoisia jopa noihin budjetti raameihin.
Jos ei tojo miellytä niin pitäydy kuitenkin japanilaisissa.

Samaa mieltä. Omat, tuttujen ja myös autolehtien ja saksalaisten katsastusviranomaisten tilastojen kokemukset Toyotan laadusta ovat yhdenmukaiset. Neljällä tonnilla ei tarvitse edes tyytyä kaikkein ikälopuimpaan rähjään. Yritä löytää auto, jolla on ajettu pääasiassa maantiellä. Se kuluttaa kilometriä kohti vain murto-osan siitä mitä kaupunkiajo.

AKE:lta kannattaa kysyä myös, onko auton verot maksettu. Muuten et saa katsastusleimaa ennen niiden maksamista.

Ja jos joku tarjoaa ranskalaista tai italialaista tekelettä, juokse kirkuen karkuun. Ne ovat kyllä mukavia ajaa, mutta niillä tekee tiukkaa selviytyä ilman hinaustarvetta kahden korjaamon välinen keskimääräinen matka.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Itse suosittelisin Fiat Puntoa.

Viisiovinen malli on varsin monikäyttöinen, yllättävän tilava ja vähäkulutuksinen.

Lisäksi auto on halpa ja monien mielestä varsin hyvännäköinen.

Ennen auton ostoa autoa kannattaa tosiaan käyttää "autotohtorilla", joka löytyy useimpien katsastusasemien yhteydestä. Kyseinen tohtori tarkastaa auton suhteellisen läpikotaisin ja pisteyttää sitten auton. Hän on alan ammattilainen, jolta voi ja kannattaa kysyä myös tyhmiä kysymyksiä, sitä varten he ovat. Tarkastus maksaa muistaakseni noin 50€.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26912
Liittynyt16.3.2005
JuurikinNiin
Itse suosittelisin Fiat Puntoa.

author="Lainaus <a href="http://www.pertti.com/vikatilastot/61t%20Models%20by%20type.htm">täältä</a>" kirjoitti:

[code:174eic09]
Rank-type Rank-total Make Model COUNT Avg diff to avg (%) Avg rank [u]Avg faults[/u] Type

2 4 Toyota Yaris 2 -56,5 4 [u]3,9[/u] A
...
24 109 Fiat Punto 4 24,9 72 [u]18,2[/u] A[/code:174eic09]

Metsästä kuuluu kirkumista ja juoksuaskelia...

No, onhan se aina otettava huomioon, että toiset tykkäävät rassata autojensa konepellin alla. Tosin harvemmin he kyselevät netissä apua autojensa ostoon.

Vierailija

Hyvin xsara ainakin on pelannu ja useimmat niitä tuntuu pitävänkin ihan perusvarmoina käyttöautoina (siis auton oikeasti omistaneet, esson baarilla voi olla toiset jutut). Jotain vastaavan hintaista corollaa sais melkein alkaa jo hitsata

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat