Onko teologia tiedettä?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Niin. Teologia perustuu lähinnä katolisen kirkon aikoinaan paaviensa ja piispojensa ja munkkiensa tekemiin dogmeihin.

Niihin on perustettu erilaisia etiikoita ja moraalisääntöjä.
Mutta onko teologia tiedettä siinä mielessä, että se määrittää minkalainen Jumala on ja mitä ihmiset saavat tehdä ja mitä eivät?! Tai jos rikkoo hengellisiä säännöksiä, minkä rankaisun saa?

Raamatussa on jopa joitakin fysiikan kannalta merkittäviä tietoja, koska siellä on erilaisia tilavuus ja painomittoja mm.
Historiallisesti Raamattu seuraa lähinnä yhden kansan, nykyisen ja muinaisen Israelin vaiheita, ja on oiva esimerkki siitä, miten Jumalan voidaan katsoa suhtautuneen ihmisten synteihin! Ja aina sama lopputulos: Syntinen kansa hävitetään juuriaan myöten! Onko suomalaisilla mitään mahdollisuutta selvitä hengissä, kun Jumalan Tuomion Tuulet alkavat puhaltaa?

Kommentit (14)

Vierailija

Itse perustaisin mielelläni uuden ismin: Teonomian! Eli numeorologisesti sanoja perättäisiin järjestyksiin järjestelevä, ja niiden avulla monimutkaisten sanarimpsujen yksinkertaistamista vaikkapa äidinkielen sääntöjen mukaan!

Teo tarkoittaa Jumalaa, vaikkapa TAO lienee vähän kuuluisampi kirjainyhdistelmä, ainakin itäisillä mailla...

Myös matematiikkaa saataisiin teonomiaan mukaan, laskemalla vaikkapa sanoille desimaaliarvoja! Tosiasiassahan kaikki sanat on lukuja, ainakin tietokoneen muistissa, kun ne on ASCIIKSI muutettuna! Teonomia voisi myös tutkia erilaisia kryptauslogiikoita, noin Jumalallisesta näkövinkkelistä!

Vierailija
Peksu
Ei ole tiedettä.

Uskontojen tutkimus tms. on tiedettä.

Miten kategorisoidusti oikein ajattelet? Eikös sekin ole teologiaa? Ootkos skitsompi kuin mä?

Vierailija
Agison
Peksu
Ei ole tiedettä.

Miten kategorisoidusti oikein ajattelet? Eikös sekin ole teologiaa? Ootkos skitsompi kuin mä?

Teologia siinä mielessä, että se selittelee raamattua, syntien seuraamuksia tms. Siis perustaa oppinsa oletukseen jumalan olemassaolosta. Se ei ole tiedettä, se on satuolennon ottamista mukaan "tieteeseen".

Kylläkait teologian opetuksessakin jotakin tieteellistä on...?

Saatan olla skitsompi kuin sinä. En tiedä, en tunne sinua.

Vierailija

Teologiassa (siis sen akateemisessä opetuksessa ja tutkimuksessa) on monen monta aluetta kuten eksegetiikka, uskontotiede, kirkkohistoria, systemaattinen teologia ja käytännön teologia.

Kyllähän valtaosa näistä ovat tieteitä, joko historiatieteitä tai filosofiaan liippaavia mutta tuo viimeiseksi mainittu lienee siinä rajoilla?

Juoni
Seuraa 
Viestejä1461
Liittynyt20.10.2005

Niin, vaikka en itse teologian suurimpiin ihailijoihin kuulukaan, niin käytännössä kuitenkin uskontotieteen ja teologian ero on usein varsin hämärä.

Esim. kognitiivisen uskontotieteen maailmanlaajuisesti tunnettu tekijä Ilkka Pyysiäinen on muistaakseni nimenomaan teologian tohtori, vaikka tätä nykyä tekeekin naturalistista uskontotiedettä.

Teologinen tiedekunta omanaan on kyllä aikansa elänyt ratkaisu. Se voitaisiin mielestäni varsin hyvin sulauttaa humanistiseen ja osin näin toki jo onkin.

Ja ainankin nimimerkki Neonomiden muistan viittailleen tieteen sosiologisiin tutkimuksiin, joiden mukaan teologeilla ja humanisteilla on keskimäärin tieteellisin maailmankuva ja höyrähtämisaste kreationismiin sun muuhun pelleilyyn on varsin pieni. Toisessa ääripäässä ovatkin sitten fyysikot.

Vierailija
Agison
Niin. Teologia perustuu lähinnä katolisen kirkon aikoinaan paaviensa ja piispojensa ja munkkiensa tekemiin dogmeihin.

Tämä on vähän sama kuin sanoisi, että nykyinen kemia perustuu alkemiaan. Eli historiallisessa mielessä totta, mutta ei kuvaa alan nykytilannetta.

Juoni
Niin, vaikka en itse teologian suurimpiin ihailijoihin kuulukaan, niin käytännössä kuitenkin uskontotieteen ja teologian ero on usein varsin hämärä.

Erityisesti jenkkilässä näin on. Euroopassa ero on selkeämpi. Meillä uskontotiede on selkeästi sekulaareihin, kulttuuriantropologiaan, sosiologiaan yms. lähtökohtiin pohjaava tieteenala. Esim. Turun yliopistossa uskontotiede on humanistisessa tiedekunnassa. Linkki.

Itse ketjuun vastaus on tietenkin, että riippuu tutkimuksesta? Fysiikkakin voi olla epätiedettä, jos sen nimen alla tehty tutkimus ei ole noudattanut tieteellisiä käytäntöjä.

Vierailija

Ei ole.

Kuten ei ole myöskään napanöyhtästä tulevaisuuden ennustaminen, korvakynttilähoito, henkienmanaus tai kaivonkatsominen taikavarvulla.

Vierailija
mensaani
Kuuluuko siihen ateismin tutkimus

Itse asiassa uskontotieteeseen kuuluu. Teologiaan ei.

Ja tässä tarkoitetaan nyt "tutkimuksella" tieteellistä tutkimusta.

Vierailija
Peksu
Ei ole tiedettä.

Ehkä se oikeasti kuuluisi erääksi psykologian tutkimushaaraksi kuin omaksi tiedekunnaksi, kuin se nykyään on lähinnä tieteen historiallisena ja varsnkin taloudellisena painolastina.

Vierailija

Aika outoa jos logiikka lasketaan tieteeksi.

Teologia on sen yläpuolella. Jos lähtöoletus on ateismi, niin se johtaa hyvin erilaiseen logiikkaan kuin oletus, että homman takana onkin joku tahto, ja erityisesti politiikka on hyvin erilaista jos poliitikko uskoo että joutuu kuolemansa jälkeen tilille.

Erot tulee näkyviin myös eksakteissa tieteissä, ja ne ovat menestyneet aika hyvin epäateisisessa maaperässä, ainakin verrattuna Neuvostoliiton puhtaaseen tieteelliseen kulttuuriin.

Toope
Seuraa 
Viestejä23166
Liittynyt23.7.2006
kiivilintu
mensaani
Kuuluuko siihen ateismin tutkimus

Itse asiassa uskontotieteeseen kuuluu. Teologiaan ei.

Ja tässä tarkoitetaan nyt "tutkimuksella" tieteellistä tutkimusta.

Uskontotiede ei ole mitenkään tunnustuksellista, uskonnot ja niiden erilaiset käsitykset ja historiat ovat tieteellisen tutkimuksen kohde. Uskontotiede liittyy kiinteästi humanistiseen kulttuurientutkimusten haaraan, johon esim. Turun Yliopistossa kuuluu uskontotieteen lisäksi mm. folkloristiikka, arkeologia ja kansatiede (etnologia).

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

Vierailija
Toope
Uskontotiede ei ole mitenkään tunnustuksellista, uskonnot ja niiden erilaiset käsitykset ja historiat ovat tieteellisen tutkimuksen kohde. Uskontotiede liittyy kiinteästi humanistiseen kulttuurientutkimusten haaraan, johon esim. Turun Yliopistossa kuuluu uskontotieteen lisäksi mm. folkloristiikka, arkeologia ja kansatiede (etnologia).

Juuri näin, kuten itse tuolla aiemmin jo selitinkin.

(Pitäisi näin pääaineopiskelijana tietääkin )

Uusimmat

Suosituimmat