Itseinho

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Wikipediasta
[quote]Itseinho tai itseviha, joskus myös autofobia on psyykkinen poikkeama, jossa ihminen vihaa itseään tai tuntee voimakasta häpeää omasta itsestään tai alkuperästään. Se voi tarkoittaa myös inhoa sitä yhteisöä kohtaan, johon yksilö kuuluu: tällaista on esimerkiksi etninen itseinho.

Joidenkin psykologien mukaan itseinho on tärkeä tekijä monissa henkisissä sairauksissa, erityisesti sellaisissa joihin liittyy omien puutteellisuuksien liiallista huomioimista. Psykologit ja psykiatrit käyttävät usein termiä "itseinho". Heidän mukaansa usein itseinhosta kärsivällä on myös alhainen itsetunto. Jotkut uskovat, että itseinho ja häpeä ovat tärkeitä tekijöitä muiden psyykkisten sairauksien syntymisessä. Itseinho voi helposti johtaa itsetuhoisuuteen.

[muokkaa] Itseinhon muodot

Termi itseinho voi viitata voimakkaaseen itsensä, tekojensa tai oman rotunsa, sukupuolensa tai seksuaalisen suuntautumisensa inhoamiseen.

Omakohtainen itseinho

Omakohtainen itseinho saattaa johtaa alemmuuskompleksiin. Jotkut sosiologian teoristit kuten Jerry Mander näkevät television pyrkivän tarkoituksella aiheuttamaan itseinhoa, negatiivisen kehonkuvan ja masennuksen mainoksilla, joiden väitetään parantavan.

Itsetuhoisuus itseinhossa Itsetuhoisuus on psyykkinen häiriö, joka saattaa liittyä itseinhoon jossa henkilö tuntee pakotettua tarvetta vahingoittaa itseään fyysisesti.Yleensä henkilö silpoo itseään tai hakeutuu tilanteisin jossa hänellä on mahdollisuus loukkaantua. Henkilö hakee myös pitkään kestävää kipua, jota aiheuttavat esimerkiksi palovammat ja paleltumat.

Muita itseinhon muotoja On olemassa myös juutalainen itseinho, mustien itseinho, valkoisten itseinho, aasialainen itseinho sekä homoseksuaalinen itseinho.[/quote

Minä vihaan elämääni. Vihani johtuu siitä, että isäni kohteli minua julmasti kun olin lapsi. Koulussa minua kiusattiin rankasti, koska minä en osannut sanoa vastaan. Minä olen masokisti. Haluan tuottaa itselleni kipua, koska koen ansaitsevani vain kärsimystä. Sosiaalinen toiminta/ongelmista puhuminen ei tuota minulle tyytyväisyyttä, koska olen mielestäni rasite muille ihmisille. Yritin hirttää itseni puolitoista kuukautta sitten. Epäonnistuin siinäkin. Osaisiko joku antaa minulle neuvoja elämäni kohentamiseen. Kalaöljyt ei toimi, joten niitä ei tartte tyrkyttää.

Kommentit (11)

Vierailija

Tajunt aa laa jen ta via / lääkityksiä ennenkuin tuota viimeistä hoitokeinoa kokeilet uudestaan. Voisi ehkä helpottaa itsensä hyväksymisessä kun aivot pääsisi pienestä laatikostaan katsomaan koko kuvaa ilman korruptoitunutta päätöksentekoa itsestäsi.

Vaikea varmasti kitkeä pois vaikkakin luulisi vähenevän aikuistuessa? Voipi olla turhaa jupinaa kun en ole yhtä ikävästä maaperästä kasvanut. Olisiko ulkopuolinen sinusta sitä mieltä että olet vihattava? Miksi, jos niin olisi.

Voimia jäbälle.

Vierailija
magic device
Tajunt aa laa jen ta via / lääkityksiä ennenkuin tuota viimeistä hoitokeinoa kokeilet uudestaan. Voisi ehkä helpottaa itsensä hyväksymisessä kun aivot pääsisi pienestä laatikostaan katsomaan koko kuvaa ilman korruptoitunutta päätöksentekoa itsestäsi.

Vaikea varmasti kitkeä pois vaikkakin luulisi vähenevän aikuistuessa? Voipi olla turhaa jupinaa kun en ole yhtä ikävästä maaperästä kasvanut. Olisiko ulkopuolinen sinusta sitä mieltä että olet vihattava? Miksi, jos niin olisi.

Voimia jäbälle.

En usko, että ulkopuoliset(kaverit, tutut) pitävät minua vihattavana. Osaan olla täysin normaali käytöksinen ja asiallinen. Sen sijaan lähimmäiset näkevät itsetuhoisuuden ja pimeän puolen.

Vierailija

Jokaisella on pimeä puoli. Sitä nimitetään joko pahuudeksi tai moraalittomuudeksi.
Onko itsetuhoisuuteesi jokin syy? Jokin tietty laukaiseva kokemus?

Vierailija
Weird'Os
Minä vihaan elämääni. Vihani johtuu siitä, että isäni kohteli minua julmasti kun olin lapsi. Koulussa minua kiusattiin rankasti, koska minä en osannut sanoa vastaan. Minä olen masokisti. Haluan tuottaa itselleni kipua, koska koen ansaitsevani vain kärsimystä. Sosiaalinen toiminta/ongelmista puhuminen ei tuota minulle tyytyväisyyttä, koska olen mielestäni rasite muille ihmisille. Yritin hirttää itseni puolitoista kuukautta sitten. Epäonnistuin siinäkin. Osaisiko joku antaa minulle neuvoja elämäni kohentamiseen. Kalaöljyt ei toimi, joten niitä ei tartte tyrkyttää.

Samaa täällä mutta ei ihan niin pitkälle vietynä että olisin alkanut esmes viillellä itteeni, tjms. Pentuna oireet oli rankempia. Ja mun on vaikea erottaa mikä on johtunut julmasta kohtelusta ja mikä on mun kohdalla aspergeroireilua.

Mulla itseinho on esiintynyt kyvyttömyytenä tai vaikeutena nauttia olemisestani. Aina väikkyy, väijyy ja vaanii omituinen, epämääräinen syyllisyys.
Osa siitä on peräisin vanhempieni kyvyttömyydestä, kuin myös opettajian ja muiden aikuisten taholta niin myötähäpeästä kuin tarpeesta alistaa vallitseviin, usein ihan typeriin sääntöihin ja normeihin. Tai.. vaikka ne oli monesti oikeassa, se tapa millä nolattiin, mollattiin, haukuttiin.. Voi kiasus!

Laumahierarkiassa on ihan vakio ettei tuollainen perimmältään mihinkän muutu kun aina uudet syntyvät alkavat kehittyä inhimillisessä prosessissaan uusina ja ns. kannettu vesi ei kaivossa pysy. Uudet ahdistuksen aiheuttajat kumpuaa jostakin sitämukaa kun vanhoja katoaa.. Mutta..

Paljon voi itsekin vaikuttaa olotilaansa.
Mä toisaalta inhoan NLP juttuja ja positiivarihössötystä mutta minkään suhteen ei pidä olla dogmaattinen. Kannattaa kokeilla vaikka "anoppia ja kansantanhuja", jos niistä helpotusta saa oloonsa.
Eikä mua sinällään positiivisuus nypi.. vain se siinä että jotkut öyhöt molottaa jonkun tehokkuushyötymaximoinnin kanssa maanisesti niin että ihmisen pitäis aamun sarastukseessa pompata sängystä kuin vieterillä ammuttuna, hilpaista suihkuun, nauttia monipuolinen ruokaympyrän osa jetsulleen, jaksaa päivät läpeensä maximoiden kaiken ja illantullen ravata kaikenmaailman gogteilkutsuilla, näkyä kaikenaikaa ja hyötyä kaikesta maximaalisesti..

Tommosia tapauksia vartenhan tarvitaan jo oma ydinvoimala!

Ja kansa maksaa veroina selkänahkansa puhki muutaman äkseeraajan takia, jonkun Lenita Airiston, joka ei osaa muuta tehdä kuin esitellä itteensä jonain mallityyppinä ja ohessa haukkuu kaikki mennen tullen. Eukolta pitäis ruveta perimään ylimääräistä mielenterveysveroa. Kaikilta muiltakin, jotka julkisesti kehtaa vain haukkua muita ja kehua itteensä.

Joiltakuiltahan se tuntuu itseinho, jopa itsekritiikkikin tyyten puuttuvan. Hurjaa se on sekin. Yhteisöllisesti vielä kaameempaa kuin olla itsekriittinen ja mennä siinä joskus överiks.

Mut.. tosta rva. Lenitasta.. mahtaako sitten loppujenlopuksi thttp://www.tiede.fi/keskustelut/postin ... =997420#ykätä kuitenkaan ittsestään sellaisena kuin on? Ehkä on kans vaan yx itsensä inhoja ja juoksee plastiikkakirurgilla, mittaa aamuisin ensimmäisenä herätessään rasvaprosentin, huhtoo ja hypii kuin heikkopäinen kykenemättä keskittymään ja rauhoittumaan.. Tiijä häntä?
Tunnen paljon tasapainoisempiakin ihmisiä, arkisia ja itseensä tyytyväisiä vaikka ei ole mitän erityistä syytä moiseen..
Ja sekös mietityttää..
Niin monet ei ikäänkuin le oikeastaan yhtään mitään, ne vaan on ja ne on niiiiiiiiin tyytyväisiä.. Kummallista!

Hormoonit?

Vierailija
Dark Shade
Jokaisella on pimeä puoli. Sitä nimitetään joko pahuudeksi tai moraalittomuudeksi.

Tieteellisessä kontekstissa ei tasan puhuta mistään pahuudesta!

Onko tällä joku helluntalaisten piiloinvaasio jatkuvasti käynnissä?
Maksetaanko teille tuosta?

Neurologiassa, psykologiassa, sosiologiassa, ei niin yhtään missään nykytiedekunnassa teologiaa lukuunottamatta puhuta ihmisestä että oltais pahoja. Tokko edes teologiassa? Uskovaistenkin keskuudessa valtaosa tajuaa ettei ihminen voi olla mikään paha.

Vierailija
Pönni
Dark Shade

Neurologiassa, psykologiassa, sosiologiassa, ei niin yhtään missään nykytiedekunnassa teologiaa lukuunottamatta puhuta ihmisestä että oltais pahoja. Tokko edes teologiassa? Uskovaistenkin keskuudessa valtaosa tajuaa ettei ihminen voi olla mikään paha.

Uskonnot puhuvat pahuudesta, ja niiden vaikutus yhteikuntaan on yhä voimakas. Juuri uskonnot ovat ottaneet asiakseen määritellä oikean ja väärän, erotella hyvän ja pahan.
Tiede ei tunne pahuuden käsitettä, mutta se käyttää toista nimeä: moraalittomuus. Automaattinen uskomus on, että ihmisellä ei ole moraalia jos hän rikkoo sääntöjä tarpeeksi rankasti.

DedMoroz
Seuraa 
Viestejä18367
Liittynyt16.3.2005
Weird'Os

Noinhan se menee... isä on syyllinen ja koko muu paletti sitten peesaa sua jutuillaan.

Kun avaudut, niin tutut ja kaverit tulee mukaan, että "joo, aika paska ukko". Ja "vittu joo, koulukiusaaminen on perseestä". Tai vastaavaa myötäilyä. Aikansa kun tuota kuuntelee, niin alkaahan se kuulostaa samalle kuin seinille puhuis.

Onks sulla yhtään frendiä, joka lyö sulle luun kurkkuun noiden sun juttujes kanssa. Sellanen hemmo, joka alkaa vituttaan tai ottaan aivoon? Jos on, niin kuuntele sitä. Ja pohdi, mikä sen jutuissa sua loukkaa ja miksi.

Jos ei oo, niin mä voin tässä sulle heitellä muutaman vähemmän mukavan kyssärin pohdittavaksi.

Kumpi sinua ja sinun elämääsi pitäisi määrittää, sinun vai isäsi?
Vaikuttaa nimittäin siltä, että vieläkin olet isäsi vahvan tahdon alla ja kykenemätön näkemään itseäsi isäsi muokkaaman kuvan alta.

Muakin on kiusattu rankasti koulussa, mutta mä oon siitä ikävä paketti, että en antanut niille sioille oikeutta itseeni. Niillä oli paha olla, ei sinulla. Miksi siis kantaisit mukanasi jonkun toisen pahaaoloa?
Taidat tosiaan olla masokisti. Tosin tuota sanaa käyttävät ihmiset, jotka piilottavat sanan taakse marttyyrin sädekehänsä. Tähän kohtaan sopis aika nätisti seuraava lausahdelma: Ken vaivojansa vaikertaa, on vaivojensa vanki.
Eikä tämä tarkoita sitä, etteikö asiasta pitäisi puhua, vaan sitä, että sinä itse voit päättää, kuka tai mikä sinua johtaa. Kierrätkö kehää noiden eletyn elämän juttujen kanssa, vai vedätkö johonkin viivan ja päätät, että haistakoon paskan, tää elämä on mun!

Mutta siis hyvässä hengessä ja ajateltavaksi, ei vittuiluna tämä.

I usually give people more chances than they deserve but once I'm done, I'm done.

Vierailija
Dark Shade
Pönni
Dark Shade

Uskonnot puhuvat pahuudesta, ja niiden vaikutus yhteikuntaan on yhä voimakas. Juuri uskonnot ovat ottaneet asiakseen määritellä oikean ja väärän, erotella hyvän ja pahan.
Tiede ei tunne pahuuden käsitettä, mutta se käyttää toista nimeä: moraalittomuus. Automaattinen uskomus on, että ihmisellä ei ole moraalia jos hän rikkoo sääntöjä tarpeeksi rankasti.

Kenen päässä on automaattinen uskomus?
Neurologien ja psykiatrienko?

Ei tasan ole! Päinvastoin.

Juurikin tieteellisessä kontekstissa moraali nähdään monimutkaisena sosiaalisten verkostojen kudelmanakin, jossa ei tieteellisesti ole niin mitään automaattista. Neurologisesti saati geneettisestikään ei voida ilman sosiologiaa hahmottaa ihmisestä kuin häivähdys. Kunkin tulevaisuuden ennusteet nivoutuvat lisäksi yhteiskuntapoliittisiin ja maailmanpolittisiin, kuin ympäristötekijöidenkin vaikutuksiin.

Jos jotkut insinöörit tai ties ketkä/mitkä väittää että on simppeliä kopioida ihminen niin tokko olis jäänyt kopioimatta.

Että mitä se moraali kulloinkin on mitä tulkitaan, kenen näkökulmasta ja miten.. ja miksi.. jne..

Vierailija

Tavallisten ihmisten. Moraalittomuus on kansan termi, joskin pahuus on paljon yleisempi.
Moraali on äärimmäisen monimutkainen rakennelma, ja myös hyvin henkilökohtainen.

Vierailija
Weird'Os

Se tunneilmasto jossa olet kasvanut, kulkee aina mukanasi ja näyttäytyy kuvina unissasi. Omimmalta tuntuu se palaute, joka saa sinut tuntemaan samoja tunteita kuin lapsuudenperheessäsi olit joutunut tuntemaan. Viha on liimaa siihen entiseen, eikä ole aivan suotta sanottu, että "tosi vihamies ei jätä koskaan".

Kun "vihamies" ei jätä, se kannattaa tehdä mahdollisimman näkyväksi, vaikka taiteen keinoin. Sillä tavoin siitä saa niskaotteen ja hyvän palvelijan.

Kavereiden seurassa voi uskottavan palautteen myötä olla mahdollisuus kehittää aitoa erilaista tunteiden koskeuspintaa kuin se, joka lapsena ollessasi kehittyi ja joka saa sinut tuntemaan vihaa.

Ei ole hyväksi kokea olevansa rasite muille. Siitä pääset siten, että opit viettämään aikaasi myös itsesi seurassa hemmotellen itse itseäsi. Laiskottele mukavalta tuntuvissa vaatteissa, kokkaile lempiruokiasi ja kehitä ahkerasti omia lahjakkuuden alueitasi. Sijoita rahojasi lahjakkuutesi kehittämiseen ja niissä tarvittaviin välineisiin ja tarvikkeisiin. Ole jossakin asiassa niin hyvä, että harjaannuttuasi sinua kehutaan aidosti ja olet etenkin omasta mielestäsi hyvä.

Näin olen omassa elämässäni järkeillyt ja paremman konstin puutteessa hyväksi havainnut. Itse käytän kyllä lisäksi niitä Omega kolmosiakin.

Uusimmat

Suosituimmat