Tasapainoaistin toimintahäiriö

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

http://www.asentohoito.auttaa.fi/10

Suhtaudun epäluuloisesti kaikki selittyy/paranee yhdellä ainoalla asialla -tyyppisiin installaatioihin. Jos siis joku lehti vouhottaa kuinka jotain jauhettua jäkälää syömällä paranee syöpä ja kaikkoaa kihti, epäilen. Jos väitetään että jokin tietty elimistön epätasapainotila on poikinut lukemattomia erilaisia oireita joita on saanut kummastella koko elämänsä ajan, ihmettelen. Mutta aina välillä tulee hurahdettua ja ajateltua että josko tuo olisikin sitten se kaiken paskan selittävä yyper alles selitys. Käyneekö nyt niin?

Voisiko tosiaan tasapainoaistin toimintahäiriö olla taustalla niin monessa eri asiassa kuin linkin sivusto antaa ymmärtää? Olin kyllä jo vuosia sitten lukenut kuvalehdestä TTH:sta jotain ylimalkaista, ja jo silloin koin jonkinlaisen bingo-elämyksen havaittuani seuraavat seikat kovin tutuiksi:

- lapsena ollut matkapahoinvointia (voi pojat että olikin ihanaa oksennella päälleen aina kun mentiin mummolaan niitä 70-luvun kippurateitä pitkin!)

- vaikea ymmärtää lukemaansa (mitä virallisempi paperi, sitä suurempi taipumus minulla on ollut tajuta asia mitä merkillisimmin tavoin, eli siis jättää tajuamatta - tämä tulee vieläkin esiin mm. siten että en osaa aina hahmottaa netissä mitä monitorilla on!)

- silmävärve eli nystagmus (todettiin 90-luvulla neuropolilla, mutta siihen toteamukseen se silloinen tutkimus sitten jäikin, sanottiin vain että ei voi tuostakaan tietää mistä johtuu kun ei tiedetä milloin alkanut, tms. typerää)

Ja mitähän kaikkea lie vastaan tullutkaan. Nykyään pännii eniten se että olen fyysisesti ja psyykkisesti kuin kireälle vedetty viulunkieli. En pysty lainkaan rentoutumaan täysin edes rentoutusharjoituksissa. Jos suljen silmät tai otan rillit pois, alkaa heti huimata ja liikkuminen on epävarmaa. Muutenkin olo on jo vuosia ollut jotenkin epävakaa, istuin, seisoin tai tein mitä hyvänsä. Voin kävellä vaikka pihtipieliä päin kun en pääse oviaukosta sisään (tätä tosin olen epäillyt As-piirteisyydeksi muutamien muiden oireiden ohessa).

Linkin kuvailema jatkuva adrenaliinin eritys tuntuu kuin minun elämästäni otetulta. Jääkylmät raajat - aina talvisaikaan. Sydän hakkaa kuin hullu ja unettomuus toistuvasti riesana. Ruoansulatus aina ollut hidasta.

Voiko tämä kaikki tosiaan johtua TTH:sta?

Kommentit (9)

Vierailija

Jaa-a, enpä osaa sanoa näin suoralta kädeltä.
Oireesi kyllä kuulostavat siltä, että omassa tasapainoaistissasi on jokin vialla. Tiedä sitten, aiheuttaisiko se kaiken tuon.

Vierailija

Nii-in, aina mietityttää että meneekö ihan hölmön hommaksi jos alkaa kuvitella että joku yksi tietty juttu ja sen mahdollinen hoitoon saattaminen ratkaisee suurinpiirtein "kaikki elämässä eteen tulleet ongelmat". Olen aika skepo tällaisen suhteen...

Vierailija
Qadesha
Nii-in, aina mietityttää että meneekö ihan hölmön hommaksi jos alkaa kuvitella että joku yksi tietty juttu ja sen mahdollinen hoitoon saattaminen ratkaisee suurinpiirtein "kaikki elämässä eteen tulleet ongelmat". Olen aika skepo tällaisen suhteen...

On oikein olla skeptinen. Silloin tällöin tulee aina julkisuuteen ja jonkinlaiseen suosioonkin "yhden asian ihmisiä", jotka suunnilleen kaikki ihmisyksilön ongelmat selittävät yhdellä opilla. Esim. 90-luvulla ortopedi Antti Heikkilä selitti nykyihmisen ongelmia selän huonovointisuuden kautta. Muita kaiken selittäviksi tekijöiksi tarjottuja: lapsuuden kokemukset, omega-3 rasvahapot, televisio, ihmisen syntisyys ja ero Jumalasta, planeettojen asennot syntymähetkellä, antioksidantit tai ns. sähköallergiat.

Tasapainoaistissa on oikeastikin monilla ihmisillä pientä häikkää ja niistä vaihtelevasti oireita. Käytännössä melkein aina se johtuu siitä, että sisäkorvan ohuissa kaaritiehyeissä on jotain hiutaleita, hyytelöitymiä tai möhnää, jolloin pään asennon muuttumista indikoiva neste ei pääse niissä normaalisti liikkumaan.

Vierailija

Sellaisen merkillisen jutun kuulin jokunen vuosi sitten että useimmilla ihmisillä olisi loisia kehossaan ja näistä sitten kaikenlaista vaivaa. Just just... Tietysti jos koko maailman mitalta katsotaan, mutta länsimaissa tus-kin!

Olen vähän miettinyt josko hankkisi lähetteen korvalekurille. On tässä aika monta vuotta jo tullut näitä huippauksia yms. ihmeteltyä ja alkaa tympiä.

Vierailija

Kuule itsellä ollu lukuisia korvatulehduksia ja pari kertaa ilman muita oireita yhtäkkiä ilmeisesti tasapainoelin tulehtunu ja oireet on aika pelottavia kellon ympäri eikä pystyssä pysy jos ei seinistä ota tukea - siis selvinpäin. Pyöräilyä rajottanu, mutten anna rajottaa kun mitä tahansa oikeestaan voi tapahtua.

Mitä sulle vois suositella, ettei fenomenologi käy taas mun kimppuun? Beetasalpaajat saa omat tykytykset kuosiin vajaassa puolessa tunnissa.Silloin tällöin vejän eikä haittaa muuta toimintaa. Lekurit kirjoittelee lipevästi.

Vierailija

Propral 10 mg, edullisinta pummata 40 millisiä ja lohkoa niitä.Toimii ihan kivasti ja alunperin oma juippi sai niitä kouluunlähtövitutukseen.

Menierintauti ei varmaan itsellä, ahtaat korvatorvet aiheuttanu parisataa korvatulehdusta, nyt vanhoilla päivillä helpottanut kun joka paikka kuivahtanu paitsi se yks vielä märkä.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005

Kas, mullakin oli nestettä korvassa ennen joulua ja jomotusta ja tulehduksentapaista on aiemmin ollut.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija

Itselläni ei ole ollut kuin pari lievää korvatulehdusta aikuisiällä (kumpikin sai alkunsa siitä että meni vettä korvaan, ekaksi järvessä ja tokaksi ammeessa). Mutta käsittääkseni TTH ei kai varsinaisia korvavaivoja edellytäkään, sillä ne tasapainoaistin siruset siellä jossain voivat olla vinksin vonksin oli korvissa hyvä tai huono kunto?

Sikäli jos on TTH, se on siitä metka ettei sitä lääkkeillä paranneta vaan tietyillä voimisteluliikkeillä, joilla palautetaan ne sirut paikoilleen (käsitin näin). Jippo on vain se että jokaiselle ihmiselle pitää yksilöllisesti selvittää mitkä ovat juuri ne häntä auttavat liikkeet.

Hiisi vie kun saisi sen ominpäin selville, inhoan lekurilla laukkaamista. Ja tod.näk. tässä asiassa en nyt ihan heti päässe liikkeelle, joten jos jotain uutta ilmenee niin täytyy sitten aikanaan kaivaa ketju jostain useamman sivun takaa esille että kerron sitten miten kävi, jos jotain kävi, niin mahdolliset vaivaiset saavat infoa. Jos nyt tänä vuonna kumminkin...

Uusimmat

Suosituimmat