DIY H_2O_2

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onko mahdollista tuottaa jostain/jotenkin vetyperoksidia? Olisi ihan hassu lisä tuohon turbojettiin.

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Siis mihin sinä olet sitä tunkemassa ja miksi?

Helpointa on ostaa valmista tavaraa, esimerkiksi uima-allastarvikkeita ja kemikaaleja myyvästä liikkeestä.

Vierailija
JaakkoFagerlund
Siis mihin sinä olet sitä tunkemassa ja miksi?

Helpointa on ostaa valmista tavaraa, esimerkiksi uima-allastarvikkeita ja kemikaaleja myyvästä liikkeestä.


Erittäin reaktiivinen aine...mm. suolahapon seassa
!!! EI KANNATA NYT MENNÄ KOKEILEMAAN !!!

Veikkaan että kannattaa käväistä apteekista ostamassa hieman puhtaampaa tavaraa. Vai onko tuo allaskama 20% ? En ole varma...

Huom ! Tätä ainetta saa vahvimmillaan...oliskohan ollut 20%...liuoksena. Puhdasta ei saa mistään (ilman oikeita tuttavia) eikä sitä voi valmistaa itse (ainakaan en suosittele...).

Vierailija

No, kyllä minä tiedän vetyperoksidin ominaisuudet. Tarkoitus olisi käyttää hopean kanssa lisäaineena turbojetissä, kuten jo mainitsin.

Vierailija

Allastavara on 30%:sta, ainakin mitä viimeksi sitä hankin törpön. Eli todellakin kannattaa tuntea aineen ominaisuudet, sillä muuten käy huonosti. Hyvin huonosti.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005

Teollisuuslaatu on tosiaan 30 %:sta, se loppu on vettä. Kyllä kai vetyperoksidia voi tehdä, ohjeita löytyy kirjallisuudesta, mutta tuollaisien määrien teko kotioloissa tuskin on sen helpompaa tai halvempaa kuin ostaa valmista kamaa.

Nuo varoitukset kannattaa ottaa vakavasti. Voimakkaat hapettimet ovat äärimmäisen vaarallisia. Vetyperoksidilla on epävakaana aineena lisäksi vielä taipumus tulla silmille (happi erottuu ja muodostaa painetta). Suihkumoottorisi (onko se itse tehty vai ostettu?) tuskin lienee tarkoitettu käyttämään ulkoista hapetinta. Poltat sen vain pilalle.

Vierailija

Vetyperoksidia hopean kanssa eli lämpöä ja vetyä. Eikös ne sitä käytä joissain DIY-rakettien propellanteissa?

Vierailija

Googelihaun "hydrogen peroxide preparation" toinen linkki: http://www.tutorvista.com/content/chemistry/chemistry-iii/hydrogen/hydro...

Eli ammoniumvetysulfaatista elektrolyysillä ammoniumpersulfaattia, josta saadaan paineen alla lämmittämällä 30-40% vetyperoksidiliuos. Saatu liuos voidaan edelleen konsentroida alipainetislauksella 80-90% tuotteeksi. Eli eikun kaikki lapset kokeilemaan, tokihan jokaiselta kotoa löytyy tarvittavat välineet. Ja jos hyppää silmille niin muistakaa syyttää nettiä (kannattaa siis jättää kemisteille tuo homma).

Toki sitten pieniä määriä laboratoriossa voi tehdä natrium- tai bariumperokidista rikkihapolla, mutta kuten jo edellä mainittu - liene halvempaa, helpompaa ja turvallisempaa ostaa valmista...

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
Guggis
Vetyperoksidia hopean kanssa eli lämpöä ja vetyä.



Mitä oikein aiot? Vetyperoksidi ei tuota vetyä vaan happea. Jos tietotaso on tuo, unohda suosiolla koko juttu. Vetyperoksidi on oikeasti vaarallista, koska se sytyttää tulipaloja (kiivaita sellaisia), räjähtää ja tekee kaikenlaista epämiellyttävää, jos sitä käsittelee väärin.

Eikös ne sitä käytä joissain DIY-rakettien propellanteissa?



Kaipa vetyperoksidia voi bensan kanssa polttaa harrasteraketissakin. Sitä on käytetty hapettimena myös ei niin DIY -rakettimoottoreissa, mutta nykyään suosivat enemmän nestehappea tai dityppitetraoksidia. Paitsi hapettimena, vetyperoksidia on käytetty raketeissa myös turbopumppujen voimanlähteenä hajottamalla sitä katalyyttisesti (viittaako tuo hopea sitten siihen). En suosittele sitäkään harrastuspohjalta.

Vierailija

Oho, olin näköjää lukenut hituc yli rivien tai väsymyksen vaikutuksesta ymmärtänyt hapen vetynä. Kellohan oli jotain 3 luokkaa, kun h2o2-reaktioita ja ominaisuuksia luin.

Taidanpa vain dumpata tuon h2o2-idean, siitä tulisi vain liian vaikeaa : D

Turbojettiä eli turbo + polttokammio (ja muut lisähilut) olen tekemässä. Pohdiskelin vain lisätehoja jostain repiä polttoaineen lisäksi.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005
Guggis
Turbojettiä eli turbo + polttokammio (ja muut lisähilut) olen tekemässä. Pohdiskelin vain lisätehoja jostain repiä polttoaineen lisäksi.



Mihin sinä niitä lisätehoja tarvitset? Kyllä turboahdin on tarkoitettu toimimaan ihan vain sillä ilmalla, jonka se itse pumppaa. Polttomoottori vielä kuluttaa osan lämpötehosta. Kun sen ottaa pois, turbosta saa helposti täyden tehon ulos, kunhan ruiskuttaa tarpeeksi normaalia polttoainetta, esimerkiksi polttoöljyä. Hapettimen rikastaminen tai jotkut eksoottiset polttoaineet nostavat vain palolämpötilaa ja rikkovat ahtimen joko ylikuumenemiseen tai ylikierroksiin.

Vierailija

Turbo jeti rakennus kirja sanoo että turbojetti ottaa aina enemmä ilmaa ku se tarttee sitä polttoainee polttamisee ja lisäämällä polttoainee laittoo liikaa se teho kasvaa nii paljo että se hajoo. Polttoainee lisäämine kanssa parantaa hyötysuhdetta. Siinnä kanssa sanottii että diisseli on hyvä aine turbo jetille. Siinnä kirjassa käsiteltii pelkästää pieniä rc lentokonee turbo jettejä ja niissä kaikissa moottoreissa oli semmone kierteine putki polttokammiossa jota pitki polttoaine kulkee että se kuumenis kaasuks. Kirja on kurt schrecklingi Gas Turbines for Model Aircraft.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26848
Liittynyt16.3.2005

Dieselöljy on moottoripolttoöljyä, jota vain verotetaan rankemmin. Se on tosiaan edullinen ja käytännöllinen polttoaine tuollaiseen turbiiniin. Hommaat jostain (öljypoltinhuollossa voi olla romutettavia) käytöstä poistetun öljypolttimen (ainakin kuorma-auton ahtimelle mieluiten teollisuushallikokoluokkaa), niin saat sopivan suuttimen, sytytyslaitteet ja korkeapainepumpun. Öljypolttimen ilmapuhallinta voi ehkä käyttää turbiinin käynnistämiseen.

Nestekaasua voi myös käyttää. Se on kalliimpaa, epäkäytännölisempää ja vaarallisempaa, mutta ei tarvitse korkeapainepumppua, vaan vain sopivan suuttimen.

Vierailija
borri317
Turbo jeti rakennus kirja sanoo että turbojetti ottaa aina enemmä ilmaa ku se tarttee sitä polttoainee polttamisee ja lisäämällä polttoainee laittoo liikaa se teho kasvaa nii paljo että se hajoo. Polttoainee lisäämine kanssa parantaa hyötysuhdetta. Siinnä kanssa sanottii että diisseli on hyvä aine turbo jetille. Siinnä kirjassa käsiteltii pelkästää pieniä rc lentokonee turbo jettejä ja niissä kaikissa moottoreissa oli semmone kierteine putki polttokammiossa jota pitki polttoaine kulkee että se kuumenis kaasuks. Kirja on kurt schrecklingi Gas Turbines for Model Aircraft.
Vaikka suomi on hukassa, niin selvää sain. Kiitoksia vain o/

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat