Kysymys rasvaliukoisista vitamiineista

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minulle ei ole vieläkään tullut selväksi näistä monista ravintokeskusteluista, että tarvitseeko ravinnossa olla rasvaa, jotta rasvaliukoiset vitamiinit imeytyisivät?

Tämän lähteen mukaan http://www.finfood.fi/finfood/ffom.nsf/ ... enDocument mm. keltaiset hedelmät ja vihannekset ovat hyviä A-vitamiinin lähteitä, joka on rasvaliukoinen. Mutta onko esim. porkkanassa luonnostaan jotain rasvaa, johon sen A-vitamiini liukenee?

Kommentit (4)

dot4
Seuraa 
Viestejä410
Liittynyt11.5.2007

A- D- K- ja E-vitamiinit menevät maksan kautta ruoansulatuksessa, ehkä varastoituvatkin maksaan. Ravinnossa ei tarvitse olla rasvaa jotta nämä imeytyisivät. Rasvaliukoiset eivät kuitenkaan poistu virtsan mukana kuten vesiliukoiset.

Lievä A-vitamiinin puute johtaa hämäräsokeuteen. Suomessa on uhkana pikemminkin liiasta A-vitamiinin saannista johtuva A-vitamiinimyrkytys, jos käytetään ravintolisänä.

Vierailija

Lähteessäni kyllä kerrottiin, että näitä saadaan ensisijaisesti rasvaisista elintarvikkeista ja rasvoista. Joistain kasviksista löytyy vitamiinien esiasteita.

Rasvaliukoisten vitamiinien sanotaan liukenevan huonosti veteen, mutta tarkoittaako rasvaan liukeneminen sitä, että ne kertyvät ihmisen rasvakudokseen? Ihmisen elimistössä siis pitäisi olla rasvaa, jotta ne imeytyy, mutta ei välttämättä ravinnossa? Ei tullut selvyyttä asiaan.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005

Rasvaliukoiset tosiaan imeytyvät rasvakudokseen, mikä meinaa sitä ettei niitä välttis tarvitse vetää päivittäin tasojen ylläpitämiseksi JA että niiden kroonisen käytön riski on suurempi pienemmillä annoksilla kuin vesiliukoisilla vitamiineilla. Ihmisen laihduttaessa siis myös rasvakudokseen sitoutuneet vitamiinit vähenevät, tämä on hyvä tiedostaa.

Kuten sanottua tuossa D-vitamiiniketjussa - rasvan seassa nautittu D3 voi imeytyä paremmin - ainakin jos aterialla syödään paljon kuitua. Dosentti Christeer Lamberg-Allardtin mukaan D3:n imeytyminen on erinomaista joka tapauksessa:

[list:58ze8d9c]D3-vitamiini imeytyy tutkimusten mukaan suolesta erinomaisesti, olipa lähde mikä tahansa. Tiettyjen metsäsienien sisältämä D2-vitamiini ei imeydy yhtä hyvin. Kasveissa ei tämän kirjoittajan mukaan ole lainkaan D-vitamiinia. 1[/list:u:58ze8d9c]

Kuitujen runsas käyttö samalla aterialla voi vähentää monen vitamiinin ja hivenaineen imeytymistä koska matka suolistossa nopeutuu. On myös erityisryhmiä joilla D-vitamiinin imeytyminen voi heikentyä, kuten iäkkäät ja lihavat.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Uusimmat

Suosituimmat