Työllistämistukiviidakko *auts*

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Koin tänäaamuna ensin suurta iloa saatuani puhelinsoiton hiljattaisen työhaastatteluni vuoksi.. Valituksi tullut olikin estynyt ja minulle olis ollut töitä. Osapäiväisiä tosin ja määräaikaisella työsuhteella mutta sama se minulle kun kaipaan toimintaa, jne.

Ehdin täällä parisen tuntia riemuita kunnes puhelin soi uudelleen. "Et sinä olekkaan oikeutettu siihen korotettuun tukeen, joten emme valitettavasti voikkaan palkata sinua."

Mä en tajua nykyistä mukatyöllistämissysteemiä!
Saan perustoimeentuloa tekemättä mitään. Saan sen lakisääteisen osuuden, johon ihan joka iikka suomessa on oikeutettu. (Sillä nippanappa elelee mutta kun on koko ikänsä tottunut elämään nippanappa se on ok.) Mutta, sitten kun menisin töihin ja työnostajan pitäisi maksaa minulle työstäni hinta, siihen ei voidakkaan antaa työllistämistukea riittävästi niin, että työllistämiseni tulisi työnostajalle kannattavaksi.
_ _ _

Tällä välillä.. Koitan soittaa työvoimatoimistoon.
"Linjamme ovat juuri nyt varatut, odotusaika on maksullinen.."
Jessus. Eihän mnulla ole varaa kaikkein pienimmällä minimiavustuksilla notkua maksullisilla puhelinlinjoilla. Tuo sama on kun on pakko soittaa ajanvarauksia Tre kaupungin palvelunumeroista lääkäriä myöden.
Siinäkin yksi kmpastuskivi. Meneminen paikanpäällekin maksaa..
Ni joo..
Koitan etsiä tietoa netistä..

Lasken kymmeneen, lasken sataan..
KELA työttömälle.. Koitan etsiä tietoa työllistämistukioikeuksista.. (hulluksihan siinä tulee.. #¤#%#&! Tarvitsisin ehdottomasti virkailijan tukea. Syksyllä jouduin jonottamaan pari kk. että ylipäätään pääsin erityistyövoimaneuvojan puheille. Tuolloin mun annettiin ymmärtää että olen oikeutettu korotettuun työllistämistukeen ja vähintän 12kk. tukipaikkaan.

Nyt työnostaja soitti työvoimaviranomaiselle, samalle ihmiselle, jolla kävin. Enkä kuulemma olekkaan oikeutettu täyteen tukeen, olen oikeutettu kuulemma 60%:lla korostettuun tukeen, eikä minua niinollen voidakkaan pestata.

On siis ikäänkuin olemassa työllistämistukutöitä? Joiden tuet vaihtelevat niin ettei työtä sitten olekkaan vaikka oliskin. Tämä kyseinen paikka olis ollut mun alaani vastaava. Minulle loistavaa kuntoutusta, syrjäytymisen ehkäisyä, ties mitä muuta hyvää ja kaunista, mutta ei käy!

Olen ollut nyt yhtäjaksoisesti vailla kodin ulkopuolista tekemistä n.19kk.

#¤#%#&#! Mä en tajua.. touhussa ei ole mitään järkeä!

Kommentit (14)

Vierailija
tiäremiäs
Kannattaa perehtyä. Voi olla että oli niiden määrärahat käytetty jo.

Ei.. kun mä oon oikeutettu nykyisellä työttömyydelläni n. 20kk:lla vain 60%:n palkkatukeen ja tukipaikka, johon minut olis tahdottu, se on hyväntekeväisyysjärjestö kolmannella sektorilla, eikä niillä ole varaa palkata sinne kovin montaa. Etsivät täystukeen oikeutettua. Ensin löytyi joku pätevä ennen minua. Hän ei voinut kuitenkaan hommaa hoitaa ja minä olisin ollut siinä enemmän kuin hyvä. Olisin voinut (olisimme) hyödyntää monia taitojani ja se olis ollut mulle tärkeää!

Nyt mä sit vaan oon.

Jos joku tulee nillittään mulle että oon luuseri niin lyön!

Vierailija

Mulla on ihan sellainen olo kuin olisin jonkun tahallaan väsäämässä loukussa. Ikäänkuin olis jonkin yhteiskuntakokeilun/laumahierarkiataistelun uhri.

Yksitysyrittäjäksikään en voi ryhtyä kun menettäisin tyyten työttömyysturvani. Vajaakuntoisena en edes otaksuis selviytyväni täyspäiväisestä yrittämisestä. Olen mä senkin jo kokeillut enkä omalla osaamisalueellani pärjännyt. Osuuskunnassa olen ollut, siinä oli suuret kustannukset kun yksityisyrittäjämaksujen lisäksi oli vielä osuuskuntamaksua 13% ( alv22% yrittäjäeläkevakuutusmaksu 21.5% + sotu .. ja tietenkin tilavuokrat, kalustokulut, konekustannukset, sähkö, puhelin.. jne...)

Siitä ei siis jäänyt mitään käteen käsityöläiselle..

Voi *ttu tätä e-lä-mää!

Vierailija

Uutimissa oli että kela maksattaa sakkoja kunnille jos ne ei tempputyöllistä. Siinä siis syy siihen eikä huoli työllistämisestä. Siksi idioottikin voi perustaa erillaisia "työkeskuksia".

Vierailija

Multa joskus kysyvät apua noissa ehtohässäköissä. Tunnetusti järetön määrä ehtoja, vain ammattityötön voi niistä tietää. Perusvastaukseni on: menkää töihin.

Tuo yrittäjyys, oletko tehnyt Pönni laskelmaa paljonko sillä tienaisit, jos nostaisit hintoja?

Vierailija
Olli V
Multa joskus kysyvät apua noissa ehtohässäköissä. Tunnetusti järetön määrä ehtoja, vain ammattityötön voi niistä tietää. Perusvastaukseni on: menkää töihin.

Onneks mä en ole kysynyt sulta yhtään mitään.
Sanoin jo edellä että jos joku ilmestyy nilltämään siitä etten ole töissä, lyön. Niin paljon mua vituttaa tää rääpiminen.
Mä oon koko ikäni poukkoillut kuin kumipallo ventovieraiden ihmisten ja välillä seinätyhmien pompoteltavana.

Tuo yrittäjyys, oletko tehnyt Pönni laskelmaa paljonko sillä tienaisit, jos nostaisit hintoja?

Mä voisin kuule laskee välillä vaikka housuuni!

Ihan tiedoksi välikommenttina, älkää neuvoko minua kun en ole pyytänyt neuvoja. Ketjussa toki voi selventää työllistämisviidakkoa mutta antakaa minun olla!

Vierailija
tietää
Uutimissa oli että kela maksattaa sakkoja kunnille jos ne ei tempputyöllistä. Siinä siis syy siihen eikä huoli työllistämisestä. Siksi idioottikin voi perustaa erillaisia "työkeskuksia".

Mitä työkeskuksia?
Ei täällä Tampereella ole mitään idioottien perustamia työkeskuksia.

Vierailija
Pönni
Mulla on ihan sellainen olo kuin olisin jonkun tahallaan väsäämässä loukussa. Ikäänkuin olis jonkin yhteiskuntakokeilun/laumahierarkiataistelun uhri.

Yksitysyrittäjäksikään en voi ryhtyä kun menettäisin tyyten työttömyysturvani. Vajaakuntoisena en edes otaksuis selviytyväni täyspäiväisestä yrittämisestä. Olen mä senkin jo kokeillut enkä omalla osaamisalueellani pärjännyt. Osuuskunnassa olen ollut, siinä oli suuret kustannukset kun yksityisyrittäjämaksujen lisäksi oli vielä osuuskuntamaksua 13% ( alv22% yrittäjäeläkevakuutusmaksu 21.5% + sotu .. ja tietenkin tilavuokrat, kalustokulut, konekustannukset, sähkö, puhelin.. jne...)

Siitä ei siis jäänyt mitään käteen käsityöläiselle..

Voi *ttu tätä e-lä-mää!

Olen monasti ihmetellyt samoja asioita, vaikka en juuri työttömyyttä ole kokenutkaan. Miksi kaiken pitää olla niin hemmetin monimutkaista, ketä se palvelee? Varmistavatko virkamiehet tällä kaikella vain omat työpaikkansa? Tuskin he nyt niin kieroutuneita ovat, että saisivat ihmisten pompottelusta jonkunlaista nautintoa.
Mutta jos työttömyydestä on tehty vaikea asia, niin ruoan alkutuotanto on vähintäänkin yhtä hankalaksi kehitetty. Meillä on pikku maatila, sellanen josta toinen saa muutaman kuukauden palkan. Joka kevät tarvii täyttää tukihakemuspaperit, joiden mukana tulee sentin paksuinen täyttöopas, joka on aina edellisvuodesta muuttunut. Tämän lisäksi tietysti on vielä veroilmoitus omine koukeroineen.
Kuinka monia tuhansia vuosia ihminen onkaan viljellyt maata osaamatta lukea ja kirjoittaa.

Vierailija
Olli V

Tästä tulee mieleen Aku Ankkaa edit: liikaa /edit lukeneet ekonomistit (siis tiedättehän, Roope Ankka tekee 10 000 tappiota ja soittaa sitten nappitehtaalle ja käskee nostaa nappien hintaa sentillä (tuotanto siis miljoona kpl päivässä) ja näin ei pelkästään korvaa tappioita vaan tekee vielä voittoa ensimmäisen päivän jälkeen.) Todellisuus ei vaan ole näin yksinkertainen.

Vierailija

Juu.. meikäläisen habitus on lähempänä Akua kuin Roopea. Tai Asterixia.. pudonnut vaan pienenä johonkin väärään litkuun..

Muttamutta.. Menin facebookkiin moikkaamaan tuttuja ja mun jälkikasvuhan kauppas mua siellä töihin!!!
Mulla on maailman ihanain kakara vaikka mulla ei muuta oliskaan ja se on enemmän kuin mikään muu voi olla.
Juniori on jotakin mikä on mulle mysteeri! Ihana ihminen. On se hauskaa kun elämässä on jotakin mikä yllättää, yllättää, yllättää..
Minä kans taidan yllättää itteni!

Kyllä sitä jotain hanttihommaa jostain löytyy.. Vaikka menisin patsaaks keskustorille? Oon mä alastonmallinakin joskus elättänyt lastani ja itteeni opiskeluaikoina. Kersa teki siellä läksyjä..

Toope
Seuraa 
Viestejä23135
Liittynyt23.7.2006

Pönni on mielestäni oikeassa turhauduttuaan tähän suomalaiseen "työllistämissysteemiin". Meille on luotu valtava byrokratia työhönohjaukseen sekä työttömien ja vajaakuntoisten työllistämiseksi. Työvoimatoimistojen ja Kelan toiminta kuitenkaan ei tunnu olevan kovinkaan asiakaslähtöistä. Työtähakeva asiakas näyttää olevan näille byrokraattisille instituutioille enemmänkin ongelma.

Vanha totuushan on, että harva työvoimatoimiston kautta töitä löytää. Ne pikemminkin siivoavat työttömyystilastoja ohjaamalla työttömiä näennäistöihin tai kursseille. Lainsäädännön sekä Kelan ja työkkärin käytäntöjen yksinkertaistaminen auttaisi työttömiä enemmän kuin nykyinen byrokratiahelvetti.

"Siirtolaisuuden hyväksyminen kehitysmaista oli pahin virhe, jonka länsimaat tekivät Toisen Maailmansodan jälkeen." - Toope

Peili olisi se keksintö, jota arabialainen ja islamilainen maailma tarvitsisi. He voisivat sen kautta nähdä syyllisen siihen, miksi omat yhteiskunnat eivät toimi.

http://tinyurl.com/jbs6kqp

Vierailija

Suomessa yhteiskunnan työllistämishommelit on kyllä kuin jotakin stallaritöhnää..
Vaikka olen itte pesunkestävästi (tarpeentullen kyllä poispestävästi) joku vasuri, niin joustoja pitäis olla ja reilunpelin meininkiä työllistämispolitiikassa.

Etenkin just meitä jotenkin vajaakuntoisia kohdellaan kuin paskaa.
Siivotaan tilastosta toiseen, tuupitaan kursseille, joilla jotkut rahastaa.. jne..

Sillä työllistyy moni byrokraatti kyllä ja rahaa palaa.. vajaakuntoinen kans palaa loppuun ja raahautuu Alkoon..

Vierailija

Toki täytyy muistaa, että suurin osa noista työn saamisen tahallisista vaikeutuspykälistä on nimenomaan niiden työnantajien syytä. Tai ehkä enemmän nykyään omistajien syytä. Kun millään muulla ei ole mitään väliä kuin sillä että osakkeenomistajat maksimoi tuottonsa joka perkeleen vuosi niin onhan se selvä että työn saaminen saatika sen pitäminen on tehty helvetin vaikeaksi.

Uusimmat

Suosituimmat