"Kognitiivisen kehityksen vaiheet - Piaget"

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kognitiivisen kehityksen vaiheet lyhyesti:
Sensomotorinen kausi (0-2v)
- lapset keksivät liikkeiden ja seurausten väliset yhteydet
- tärkein saavutus pysyvyyden ymmärtäminen

Esioperationaalinen kausi (2-4v)
- lapsi alkaa käyttää kieltä: sanat symboleja jotka tarkoittavat jotakin
- ajattelutaito ei kuitenkaan vielä riitä loogisiin operaatioihin
- "vesilasikokeessa väärinymmärrys"

Konkreettisten operaatioiden kausi (7-12v)
- lapsi hallitsee loogisia operaatioita
- ajattelu sidoksissa konkreettisiin tilanteisiin
- "vesilasikokeen tulokset muuttuvat"

Formaalisten operaatioiden kausi (12v->)
- loogisten operaatioiden hallinta ei enää sidoksissa konkretiaan
- deduktiivinen päättely

Elikkäs kuinkas tämä lukion psykologiankirjoissakin useasti mainittu teoria kognitiivisen kehityksen vaiheista on "totta nykyisellään"? Ainakin tuo pysyvyyskäsityksen puuttuminen on joissakin kokeissa onnistuttu falsifioimaan - mieleen tulevat lähinnä eräät positroniemissiotomografiakuvaukset.

Informaationprosessointiteoriasta lyhyesti:
Kehityspsykologian oppikirjassa mainitaan informaationprosessointiteorian yhteydessä esitetty kritiikki, ettei laadullisia muutoksia ajattelussa varsinaisesti tapahtuisi Piagetilaisesti "hyppäyksittäin". Näennäisiä laadullisia muutoksia tapahtuisi sen sijaan ajattelun osa-alueiden, tarkkaavaisuuden, tietopohjan, muististrategioiden ja metakognitiivisten taitojen, kehittyessä tehtävän vaatimalle tasolle.

Informaationprosessointiteorian käsitteet, siis ajattelun osa-alueet, tulevat selväksi psykologiankurssien aikana, mutta tämän jälkeen teoriasta ei mainita sanallakaan. Aiheeseen liittyvät linkkivinkit ovat siis enemmän kuin tervetulleita.

Post scriptum:
Kyllä tiedän, ettei tässä viestissä pahemmin haukuta neekereitä, naisia, muslimeja, rasisteja, maahanmuuttokriittisiä, sovinisteja, sivareita, sotahulluja, intin käyneitä tai feministejä, mutta koittakaapa kynnellekykenevät osallistua ja auttaa miestä mäessä. Etenkin tuota informaationprosessointiteoriaa voisi joku hieman selventää.

EDIT1: Tarvittaessa voin selventää käsitteitä.

EDIT2: Ainiin, ja informaatiotahan ei voi prosessoida, jos vaikka joutuu muslimien kivitettäväksi tai somalit pistävät pataan ja keittävät.

Sivut

Kommentit (19)

Naksuttaja
Seuraa 
Viestejä1324
Liittynyt1.11.2008
Sakarias
Elikkäs kuinkas tämä lukion psykologiankirjoissakin useasti mainittu teoria kognitiivisen kehityksen vaiheista on "totta nykyisellään"? Ainakin tuo pysyvyyskäsityksen puuttuminen on joissakin kokeissa onnistuttu falsifioimaan - mieleen tulevat lähinnä eräät positroniemissiotomografiakuvaukset.

Niin no, mun nähdäkseni Piaget'n arvo nykysellään on lähinnä historiallinen. Toki siitä voi nykykasvattajakin saada joitain virikkeitä, lähinnä joitain nyrkkisääntöjä.

Voisit ehkä hiukan tosiaan tarkentaa, että millaisesta problematiikasta on kyse niin ehkä jotain lähteitä voisin löytää. Helpottaisi myös jos kertoisit, mitä meinaat niillä lähteillä tehdä.

edit: Ja niin, mikä äänestys tuo on olevinaan? Myös yhteys jälkikirjoituksesi ja esim. geneettisen epistemologian (paska teoria, mukava ajatusleikki, IMO) välinen suhde jäi vähän epäselväksi.

"Hetkinen, voinko kirjoittaa tuon muistiin?" Arthur kysyi innoissaan ja etsi kynää taskustaan.
"Se on saatavilla lentoasemalla", vanhus sanoi. "Tätä on siellä telinekaupalla."
(Adams: Enimmäkseen harmiton)

Naksuttaja
Seuraa 
Viestejä1324
Liittynyt1.11.2008
Nagarjuna
Oppimaton moukka.

Piagetin teoriaa jatkoi Kohlberg.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Lawrence_Kohlberg

http://en.wikipedia.org/wiki/Kohlberg%2 ... evelopment

Teoria selittää myös eettisen kasvamisen, moraalisen kehitystyksen kohti universaalia tasoa. Tässä koulukunnassa moraalia ja etiikkaa pidetään yhtä Universaalina kuin DNA:ta.




Tämän tietoiskun meille siis tarjosi oppinut moukka Nagarjuna. Saa taputtaa.

"Hetkinen, voinko kirjoittaa tuon muistiin?" Arthur kysyi innoissaan ja etsi kynää taskustaan.
"Se on saatavilla lentoasemalla", vanhus sanoi. "Tätä on siellä telinekaupalla."
(Adams: Enimmäkseen harmiton)

Vierailija

Nagarjuna kirjoitti:

Piagetin teoriaa jatkoi Kohlberg
.
Kohlbergin teoriaa kursseilla on toki käsitelty, mutta lähinnä ylimääräisenä tietona eikä oikeastaan kuulu edes keskustelun aihepiiriin.

Naksuttaja kirjoitti:

Myös yhteys jälkikirjoituksesi ja esim. geneettisen epistemologian (paska teoria, mukava ajatusleikki, IMO) välinen suhde jäi vähän epäselväksi.

Minua motivoi post scriptumiin vilkaisu vasemmalle.

Voisit ehkä hiukan tosiaan tarkentaa, että millaisesta problematiikasta on kyse niin ehkä jotain lähteitä voisin löytää.

Lähinnä tuohon informaationprosessointiteoriaan noita viittauksia hain.

Vierailija

Mistähän löytyisi tietoa kognitiivisen kehityksen ongelmista, ts. kun kehitys ei menekään lineaarisesti vaan joitain vaiheita jää väliin?

Vierailija

Mistä näkökulmasta Mercurya kiinnostaa tieto kognitiivisen kehityksen ongelmista? Kiinnostavatko diagnoosit ja nihin liittyvät oireet, kehityksen ongelmat neurologian näkökulmasta, tai tieto jostain tietynlaisesta ongelmasta? Vai kiinnostavatko siis kehityksen ongelmat Piagetin/Kohlbergin teorian näkökulmasta?

Vierailija

Neurologian näkökulmasta aihe kiinnostaa. Lapsellani on laaja-alaisia ongelmia neurologian puolella. Koululääketieteen mukaan tilanne pitää vain hyväksyä sellaisenaan. Ongelmat eivät poistu, mutta niiden kanssa oppii elämään.

Olen lukenut paljon omasta mielenkiinnosta lasten neurologiaan liittyviä kirjoja ja julkaisuja, kuin myös sitten ns. huuhaa-osaston kirjoituksia. Minulle tuli vastaan jo vuosia sitten sensomotorinen kuntoutus, johon edelleen suhtaudutaan koululääketieteen puolella varauksella. Yksi lääkäri sanoi, ettei sensomotorisesta kuntoutuksesta ole mitään oikeaa näyttöä - rahanne vain menetätte.

Kun sitten tutun perheen lapsi 1,5 vuoden kuntoutuksella edistyi niin, että pystyi erityiskoulusta siirtymään lähikouluun normaali opetukseen, ajattelin ennakkoluuloista huolimatta että tuota täytyy meilläkin testata. Mikä tahansa apu on parempi kuin ei mitään apua ja jos pystyt lasta jollain auttamaan, niin siinä ei rahaa lasketa.

Alkuun tehtiin testit ja samoja ongelmia havaittiin mitä on sairaalassakin todettu - ei siis mikään yllätys. Mutta sitten mentiin siihen alueeseen mikä yllätti ja mitä ei enää kouluikäisiltä sairaalassa testata. On melko hämmästyttävää nähdä kun esim. 3-5kk iässä normaalisti katoava moron-heijaste toimii refleksinä isolla lapsella. Muitakin varhaislapsuuden "jäänteitä" on jäänyt kummittelemaan ja näistä sitten ongelmat kuulemma ainakin osittain johtuvat. Olen yleensä melko skeptinen ja alkuun tuntui että nyt meitä kyllä huijattiin. Näillä saamillamme jumppa-/motoriikkaharjoitteluohjeillako tämä tilanne nyt sitten muka korjaantuu. Ollaanhan aikanaan useampi vuosi saatu toiminta- ja fysioterapiaa. Nyt 3kk sensomotorisen harjoittelun jälkeen mm. tuo moron-heijaste on kadonnut ja motorinen levottomuus on hieman rauhoittunut. Motoriikan saralla on kuitenkin vielä paljon tehtävää. Katsotaan mikä tilanne on 6kk kuluttua.

Aiheeseen palatakseni - johtuisivatko yleistyneet lasten neurologiset ongelmat siitä, että lapsi hyppää jonkin normaaliin kehitykseen kuuluvat vaiheen yli. Mikä on vaikutus esimerkiksi sillä, että lapsi siirtyykin seisomaan/kävelemään kahdelle jalalle suoraan ryömimisestä eli konttausvaihe jää väliin? Tuttu lienee joillekin sanonta, että lapsi tallaa kielensä päälle, eli ääntelyä ja sanoja tulee jo jonkin verran kunnes lähdetään kävelemään ja nuo taidot katoavat - yleensä palaten kuitenkin piakkoin.

Vierailija
Elikkäs kuinkas tämä lukion psykologiankirjoissakin useasti mainittu teoria kognitiivisen kehityksen vaiheista on "totta nykyisellään"? Ainakin tuo pysyvyyskäsityksen puuttuminen on joissakin kokeissa onnistuttu falsifioimaan - mieleen tulevat lähinnä eräät positroniemissiotomografiakuvaukset.

Ihan täysin kysymystäsi vastaavaa artikkeleita en löytänyt yleisellä puolella, ne ovat yleensä yliopiston sisäisissä ja rekisteröitymistä vaativissa järjestelmissä. Mutta yksi tiedonprosessointia koskeva gradu näytti löytyvän ihan netin puoleltakin, se käsittelee musiikkikasvatusta, ja siinä esitellään pääpiirteittäin mm. Casen teoriaa lapsen älyllisestä kehityksestä.
Kirjallisuusviitteistä voi päästä tutkimaan asiaa tarkemmin. Mm. Ulric Neisser, Vygotsky ja J.R. Anderson ovat kehitelleet kognitiivisen oppimisen ja kehityksen mallia eteenpäin. https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/9896/679.pdf?sequen...
Kasvatuspsykologisista lähteistäkin saattaisi löytyä jotain materiaalia eri teorioista.

Mercury: Suomalaisista kliinisistä tutkijoista voisi mainita Heikki Lyytisen ja Timo Ahosen, he keskittyvät tutkimusryhmissään lähinnä lasten neurologisiin ongelmiin. Neurologisten ongelmien fyysiset perusasetelmat eivät tosiaan poistu, mutta niiden kiertämiseksi ja lapsen toimintakyvyn parantamiseksi voidaan kyllä tehdä paljonkin. Niin sanottiin mullekin, että meidän tyttö ei opi lukemaan kunnolla, ei voi käydä koulua tavisluokassa, ja myöhemminkin on paljon vaikeuksia luki-hommissa.
Niin vain on käynyt samaa koulua kuin muutkin ikäisensä, oppinut lukemaan, ja vielä tykkää koulusta, motivaatio on paljon parempi kuin pikkuveljellään, joka "tuhlaa" resurssejaan. Toki tukitoimia on paljon, mutta "mitään ei voi tehdä" -asenne on kyllä paras este lapsen kehitykselle. Asenne kuntoutukseen on kuitenkin monilla ammattilaisilla positiivinen, kannattaa hakeutua sellaisten ihmisten pariin.

Aiheeseen palatakseni - johtuisivatko yleistyneet lasten neurologiset ongelmat siitä, että lapsi hyppää jonkin normaaliin kehitykseen kuuluvat vaiheen yli. Mikä on vaikutus esimerkiksi sillä, että lapsi siirtyykin seisomaan/kävelemään kahdelle jalalle suoraan ryömimisestä eli konttausvaihe jää väliin?

No ei niiden kyllä siitä yleensä katsota johtuvan. Aivoissa on niin monta osaa, jotka voivat olla enemmän tai vähemmän synkronissa. Kehitysvaiheiden "yli" hyppääminen taitaa olla sikäli normaalia, että nuo teoriat siitä, missä järjestyksessä lapsi mitäkin oppii, perustuvat hyvin laajoihin aineistoihin. Niistä on aina poikkeuksia, ilman että lapsi olisi mitenkään "epänormaali" . Meidän poika oppi kävelemään 9-kuisena, ei kontannut. Hänella on kaikesta päätellen ollut kuitenkin ihan normaali kognitiivinen kehitys muuten, motivaatio-ongelmat eivät johdu siitä, ettei hän osaisi, vaan siitä, että häntä ei kiinnosta.
LAsten neurologisten ongelmien "lisääntyminen" johtuu käsittääkseni samasta asiasta kuin muidenkin sairauksien yleistyminen; diagnostiikka on parantunut, yhä pienemmät keskoset jäävät henkiin jne.

Japetus
Seuraa 
Viestejä9007
Liittynyt20.6.2009
Mercury
Aiheeseen palatakseni - johtuisivatko yleistyneet lasten neurologiset ongelmat siitä, että lapsi hyppää jonkin normaaliin kehitykseen kuuluvat vaiheen yli. Mikä on vaikutus esimerkiksi sillä, että lapsi siirtyykin seisomaan/kävelemään kahdelle jalalle suoraan ryömimisestä eli konttausvaihe jää väliin? Tuttu lienee joillekin sanonta, että lapsi tallaa kielensä päälle, eli ääntelyä ja sanoja tulee jo jonkin verran kunnes lähdetään kävelemään ja nuo taidot katoavat - yleensä palaten kuitenkin piakkoin.

Motorinen ja kielellinen kehitys ovat kyllä vahvasti yhteydessä toisiinsa, mutta on hyvin vaikea ymmärtää, miten "hyppääminen" voisi aiheuttaa kielellisiä ongelmia. Tilanteen pitäisi oikeastaan olla päinvastainen, koska kielellinen kehitys on vahvasti yhteydessä lapsen mahdollisuuksiin tehdä "tutkimusmatkoja" ympäristöönsä, minkä aikainen motorinen kehitys taas mahdollistaa. Syytä huoleen olisi ennemminkin silloin, jos lapsi oppisi kävelemään huomattavasti tavallista myöhemmin. Sen on todettu ennustavan kielellisiä vaikeuksia.

Ja, jos se nyt yhtään auttaa, niin minäkään en koskaan kontannut, vaan opin "suoraan" kävelemään eikä mitään neurologisia ongelmia ole ilmennyt.

Edit: Nähtävästi "za-zenillakin" on kokemuksia asiasta. Tässähän sitä empiiristä evidenssiä sitten jo onkin aina saturaatiopisteeseen saakka.

jussipussi: "Ennusteeni: Japetus esittää kunnolliset perustelut ja vastapuoli esittää 'mutta kun minusta tuntuu siltä että'."
o_turunen: "Kun kerran suoraan väität, niin turhaa on tuosta minun on ruveta väittelemään."
Think: "Helvetin urpo. Osoitin vain jälleen yhden ristiriidan omista sekoiluistani."
sääpeikolla leikkaa: "No ihmisen vaikutus ei ole alle 50% ja ei ole alle 50%.. eiköhän se olisi silloin 50-50 suurimman osan mukaan papereista... näin nopeasti pääteltynä"

Japetus
Seuraa 
Viestejä9007
Liittynyt20.6.2009
Mercury
Mihin katosivat keskustelijat, kun otin esimerkin elävästä elämästä?

Mihin katosivat keskustelijat, kun keskutelijoiden katoamisesta tehtyyn reklamaatioon vastattiin?

jussipussi: "Ennusteeni: Japetus esittää kunnolliset perustelut ja vastapuoli esittää 'mutta kun minusta tuntuu siltä että'."
o_turunen: "Kun kerran suoraan väität, niin turhaa on tuosta minun on ruveta väittelemään."
Think: "Helvetin urpo. Osoitin vain jälleen yhden ristiriidan omista sekoiluistani."
sääpeikolla leikkaa: "No ihmisen vaikutus ei ole alle 50% ja ei ole alle 50%.. eiköhän se olisi silloin 50-50 suurimman osan mukaan papereista... näin nopeasti pääteltynä"

Vierailija

Arkkiksen vastaus veti hiljaiseksi. Mitä tuohon voi vastata? Ei tutkittu peilisoluja, ei. Yhdysvalloissa tehtyjen tutkimusten pohjalta autisteilla ja siten autismin kirjoisilla peilisolut toimivat normaalisti, joten niillä tuskin on merkitystä. Itse en tuota aluetta tunne, että voisin ottaa mitään kantaa peilisoluihin, on ne sitten todellisia tai ei.

za-zen sentään antoi asiallisen vastauksen ja antoi vinkiä tutustumisen arvoisiin lähteisiin. Kiitos siitä.

Neurologinen tutkimus onneksi tuntuu kiinnostavan taas tutkijoita ja tuolla rintamalla on viime vuosina tapahtunut taas huomattavaa kehitystä. Vaikka tietoa on paljon, niin varsin harmaalta alueelta tuo edelleen vaikuttaa.

Japetus - siinä sitä onkin ollut ihmettelyä, kun lapsen kehitys on ollut normaalia, myös kielellinen, mutta kahdella jalalla liikkeelle lähdön jälkeen kielellinen puoli otti takapakkia. Joku voisi väittää tuohon ikäkauteen kuuluneen rokotusohjelman vaikuttaneen, mutta itse en niin usko. Onko syynä sitten väärin/huonosti rakentuneet yhteydet aivoissa, mutta mikä sen aiheuttaisi? Ja saako sensomotorinen kuntoutus sitten synaptiset yhteydet vahvistumaan ja siten korjaavat tilannetta...?

Japetus
Seuraa 
Viestejä9007
Liittynyt20.6.2009
Mercury
Japetus - siinä sitä onkin ollut ihmettelyä, kun lapsen kehitys on ollut normaalia, myös kielellinen, mutta kahdella jalalla liikkeelle lähdön jälkeen kielellinen puoli otti takapakkia. Joku voisi väittää tuohon ikäkauteen kuuluneen rokotusohjelman vaikuttaneen, mutta itse en niin usko. Onko syynä sitten väärin/huonosti rakentuneet yhteydet aivoissa, mutta mikä sen aiheuttaisi? Ja saako sensomotorinen kuntoutus sitten synaptiset yhteydet vahvistumaan ja siten korjaavat tilannetta...?

Nyt en kyllä osaa sanoa, mikä tuossa voisi olla kyseessä. Motorinen koteksi on kyllä vahvasti yhteydessä primäärisiin kielialueisiin; kaikki kielellinen kommunikointi kun vaatii myös motorista toimintaa. Puheeseen myös liittyy tavallisesti kehon liikkeitä, joilla kommunikaatiota pyritään auttamaan tai tehostamaan. Periaatteessa kyse voisi olla siitä, että juuri kävelemään oppinut lapsi ei pysty kävelyn vaatiman keskittymisen vuoksi "jauhamaan purkkaa" samanaikaisesti, mutta tämä ei missään nimessä selitä kielellistä taantumista. Kuvailemasi tilanne vaikuttaa ennemminkin siltä kuin jotkin kielellisiin toimintoihin tavallisesti käytetyt alueet olisivat muuttuneet pelkästään motorisiin toimintoihin vaikuttaviksi. En kyllä ole tällaisesta aiemmin kuullut, mutta neuroplastisiteetin sekä kielellisten ja motoristen alueiden spatiaalisen proksimiteetin huomioon ottaen tuo voisi teoriassa olla mahdollista. Vastaavaa tapahtuu esim. sokean näköaivokuorella, joka alkaa visuaalisten ärsykkeiden puuttuessa muodostaa yhteyksiä kuuloaivokuorelle ja sen funktio vaihtuu auditoristen ärsykkeiden käsittelyksi. Koska lapsesi kielelliset kyvyt kuitenkin kehittyivät ennen kävelemään oppimista täysin normaalisti, täytyisi kyseessä olla jokin anomalia esim. aksonaalisen kasvun inhiboinnissa, joka aiheuttaisi kielellistä taantumista motorisen kehityksen yhteydessä. Tämän taas pitäisi näkyä poikkeavana aktiviteettina fMRI-tutkimuksissa, mitä ei siis kuitenkaan havaittu? Tuo aiemmin mainitsemsi infantiilien refleksien pysyminen toisaalta kyllä viittaisi jonkinlaiseen neuroplastisiteetin ongelmaan.

jussipussi: "Ennusteeni: Japetus esittää kunnolliset perustelut ja vastapuoli esittää 'mutta kun minusta tuntuu siltä että'."
o_turunen: "Kun kerran suoraan väität, niin turhaa on tuosta minun on ruveta väittelemään."
Think: "Helvetin urpo. Osoitin vain jälleen yhden ristiriidan omista sekoiluistani."
sääpeikolla leikkaa: "No ihmisen vaikutus ei ole alle 50% ja ei ole alle 50%.. eiköhän se olisi silloin 50-50 suurimman osan mukaan papereista... näin nopeasti pääteltynä"

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat