Auton paino puoleen, Tiede 2/09

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Artikkelista nousi mieleen muutamia kysymyksiä.

Mihin asti on järkevää kutistaa auton osia. Kuinka paljon voidaan tehdä, ettei autosta tule kertakäyttökamaa: esim. jos tarvii lamppu vaihtaa, onko halvempaa/helpompaa ostaa uusi auto, kuin vedättää johdot yms. uusiksi. Joutuuko Mazda2:teen tekemään sähkötyöt kokonaan uusiksi, jos johtojen pituudesta ja määrästa on nipistetty. Näitä lyhytjohtoisia autojahan on jo olemassa.
Kaveri ja serkku tutkivat pitkään kaverin autoa (en muita merkkiä), koska moottorin ympärillä ei ollut tilaa saada polttimoa ulos. Mielestäni polttimoiden ja sulekkeiden vaihto pitäisi olla helppoa ja suoritettavissa ilman merkkihuoltoa tai moottorin poistamista.
Kuinka paljon (tai vähän) on 420kg:n pistorasiahybridin toimintasäde. Pystyykö lähteä oman kaupungin ulkopuolelle vai jääkö tienpäälle. Kuten jutussa mainittiin sähköautojen ongelma on akkujen paino.

Korjatkaa jos minulla on väärää tietoa. Huippunopeus vaikuttaa auton kulutukseen, eli jos huippunopeutta ja moottorin tilavuutta pienennetään, kasvaa polttoaineen kulutus suuremmaksi suhteessa nopeuden nousuun. Kaupunkiajossahan tuolla ei ole merkitystä.
Miten käy kiihtyvyyden. Jos edessä menee raskaassa kuomassa oleva rekka, riittääkö kiihtyvyys sen ohittamiseen.

Viimmeisenä vielä Toyota iQ. Kuvan perusteella en menisi sullomaan kahta ihmistä enempää tuohon autoon, näyttää koon puolesta mopoautolta. (Vai onko ajoneuvo tehty <160cm henkilölle)
Pienet autot ja mopoautot voivat olla hyviä kaupungissa, pieniä ostoksia tekeville, mutta jos harrastaa jotakin ei sisään mahdu kamoja, puhumattakaan lapsiperheen ostoksista tai tilantarpeesta.

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Huippunopeus ei vaikuta kulutukseen, koska kulutus on keskimääräinen kulutus tietyllä matkalla ja maastossa ja kuormalla.

Normiautosta saa kyllä puolet painosta pois mutta sitten suojana on vain putkea ja kangasta.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
kolki
Joutuuko Mazda2:teen tekemään sähkötyöt kokonaan uusiksi, jos johtojen pituudesta ja määrästa on nipistetty.



Ei tartte kun oikoo vähän. Tai jatkaa piuhoja vähän.

Vierailija

Jos otetaan sellainen konservatiivinen arvio akkutekniikasta, niin jokaista kilometriä kohti tulee autoon 2 kg lisää painoa.

Eli jos hybridillä pitää päästä 50 kilometriä pelkällä sähköllä, niin siihen pitää lastata kyytiin 100 kg akkuja ja muuta sälää. Vanhemmilla nikkeliakuilla tuplasti.

Käytännössä vaikka kuinka kevyen auton teet, niin siihen tulee sama paino takaisin kun mukaan heitetän sähköromppeet. Esim. Teslassa on melkein 500 kiloa akkuja.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
kolki
Kuinka paljon (tai vähän) on 420kg:n pistorasiahybridin toimintasäde. Pystyykö lähteä oman kaupungin ulkopuolelle vai jääkö tienpäälle.

Jos kyseessä on pistorasiahybridi (tyyliin Chevy Volt), niin siinähän on bensaa tankissa.

Vierailija

Saahan siitä kiva leikkikalun jos (otetaan tuollainen tämän vuoden mallin keskiverto henkilöauto) paino pudoteaan puoleen. Tosin turvillasuus, lämmön eristys yms yms kärsivät.
Taloudellisempaa olisi pudottaa puoleen tuollaisesta (otetaan tuollainen tämän vuoden mallin keskiverto henkilöauto).
Tosin siinä kärsivät kiihtyvyys, huippunopeus sekä munan jatkettavuus.
Jatkakaa.

Vierailija

Vuoden '03 Scania (+ perävaunu) joilla tyhjäpaino on n. 17.5t kulkee 100km/40l.
Vuoden '03 Focus jolla tyhjäpaino on n 1300kg kulkee 100km/6.5l.
Molemmat ajan ja lukemat ovat oman (emppiirisen) tutkimuksen tulosta.
Scania kulkee tonni/litra/100km suunnilleen puolet vähemmällä kuin Focus.
(Siis tyhjänä ja kuka ajaa tyhjänä jos vain kuormasta saa rahaa?)

Vierailija

Kaikki tekniikan kehitys on valitettavasti mittattu ulos auton painon kautta. Ensimmäinen autoni taisi painaa jotain rapiat 800 kg ja kulutuskin oli nykymittapuunkin mukaan kohtuullinen, keskimääärin noin 7 l/100km. Maantieajossa pääsi hyvin kuudella litralla. Nykyiset ruiskuautot kuluttavat likipitäen saman, mutta tarjovat monelaisia mukavuuksia ja painavat 500 kiloa enemmän. Olisikin mukava nähdä, jos tänä päivänä tehtäisiin kevyt pikkuauto nykypäivän tekniikalla, kuinka vähällä se voisi kulkea. Veikkaan että 4 litra kulutus bensiinikäyttöiselle autolle ei olisi mitenkään mahdottomuus. Painon merkitys suoralla tiellä ei ole kovin suuri mutta korostuu varmasti kaupunkiliikenteessä. Ehkä se vain on niin, että sitä myydään mitä ostetaan.

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005
xenorex
Olisikin mukava nähdä, jos tänä päivänä tehtäisiin kevyt pikkuauto nykypäivän tekniikalla, kuinka vähällä se voisi kulkea. Veikkaan että 4 litra kulutus bensiinikäyttöiselle autolle ei olisi mitenkään mahdottomuus.



Onhan niitä tehtykin. Nimimerkillä tuc on smartti. Siltä voi kysellä. Se kertoo mielellään autonsa polttoaineen kulutuksesta.

Vierailija

Minulla on 1980-luvun auto, oma paino muistaakseni vähän yli 1200 kg ja kuormaa kestää kyllä. Kulutus n. 6.5l/100km. Dieseliä.

Ei se ralliauto ole, mutta pärjää liikenteessä vieläkin. Osa porukasta tietääkin, mikä auto on kyseessä. Olisikohan tullut joku vahinko suunnittelussa, kun pärjää nykyisissäkin kulutuslukemissa?

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
kolki
Artikkelista nousi mieleen muutamia kysymyksiä.

Mihin asti on järkevää kutistaa auton osia. Kuinka paljon voidaan tehdä, ettei autosta tule kertakäyttökamaa: esim. jos tarvii lamppu vaihtaa, onko halvempaa/helpompaa ostaa uusi auto, kuin vedättää johdot yms. uusiksi. Joutuuko Mazda2:teen tekemään sähkötyöt kokonaan uusiksi, jos johtojen pituudesta ja määrästa on nipistetty. Näitä lyhytjohtoisia autojahan on jo olemassa.


Johdot voi kutistaa 10-20 senttiin, kun ne liittää suoraan runkoon ja sitäkautta kulettaa sitä sähköä valoihin ja oviin.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Vierailija

Ei se NALLE ihan niin käy. Mutta käyttämällä kenttäväyliä voidaan informaatio ja käyttövoima kuljettaa samassa kaksinapaisessa kaapelissa (esim. ASi-väylä) koko auton läpi. Joo, periaatteessa runko voisi olla toinen johdin, mutta on syytä välttää rungon kautta kulkevia virtoja korroosion torjumiseksi.

Edellyttää ainoastaan älykkäitä liittymiä jokaiselle päätelaitteelle.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat