Sähkömoottorilla sähköä?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jos alla oleva roottori tuottaa noin paljon sähkötehoa eikö melko pienilläkin sähkömoottoreilla saada oikeilla välityksillä 1500 rpm helposti. Roottori ei mitoiltaan ole paperikoneen telaa juuri isompi eikä varmaankaan painavampi. Voimalaan sähkömoottoreita paperikoneen telan pyörittäjiin nähden isommaksi ja lisätään vielä sähkömoottoreiden määrää, niin olisiko mahdollista tuottaa reilusti enemmän sähköä kuin olisi kulutus?

"Olkiluodon kolmosvoimalan generaattorin roottorin halkaisija on 190 cm ja pituus 7.8 m. Roottori pyörii 1500 kierrosta minuutissa ja kehittää sähkötehoa huikeat 1793 MW. Generaattori on vetyjäähdytetty ja sen laskennallinen hyötysuhde on 98.81 %. Huikeita mittasuhteita kuvastaa myös se, että koneen magnetointiin tarvitaan 552 V:n tasajännitteellä 12128 A tasavirtaa. Tehoa magnetointiin kuluu siis noin 6.6 megawattia."

Kommentit (10)

Vierailija

Mitähän edellisessä oikeen tarkoitettiin?

"olisiko mahdollista tuottaa reilusti enemmän sähköä kuin olisi kulutus?"

Siis valmistaa ikiliikkuja?

EI.

Vierailija
satunnainen kyselijä
Jos alla oleva roottori tuottaa noin paljon sähkötehoa eikö melko pienilläkin sähkömoottoreilla saada oikeilla välityksillä 1500 rpm helposti. Roottori ei mitoiltaan ole paperikoneen telaa juuri isompi eikä varmaankaan painavampi. Voimalaan sähkömoottoreita paperikoneen telan pyörittäjiin nähden isommaksi ja lisätään vielä sähkömoottoreiden määrää, niin olisiko mahdollista tuottaa reilusti enemmän sähköä kuin olisi kulutus?
"



Miten tuon nyt ottaa, se roottori painaa 252 tonnia, joten melkoinen tela saa olla paperikoneessa. Toisaalta taas on niin, että jatkuva tehon tuotto vaatii valtavaa vääntömomenttia, ei se pyhällä hengellä pyöri toisin kuin paperikoneen telat. Meinaan sitä, että niiden telojen pyörimistä ei vastusta mikään yhtä voimakkaasti, kuin magnetomotoriset voimat generaattorin pyörimistä kuormitustilanteessa.

Vierailija
MalcomX
Miten tuon nyt ottaa, se roottori painaa 252 tonnia, joten melkoinen tela saa olla paperikoneessa. Toisaalta taas on niin, että jatkuva tehon tuotto vaatii valtavaa vääntömomenttia, ei se pyhällä hengellä pyöri toisin kuin paperikoneen telat. Meinaan sitä, että niiden telojen pyörimistä ei vastusta mikään yhtä voimakkaasti, kuin magnetomotoriset voimat generaattorin pyörimistä kuormitustilanteessa.



Olisi hyvä tietää kuinka kova vääntömomentti on tuollaisella generaattorilla 1500 rpm, kun tietenkin magnetointi laitetaan päälle vasta kun saavuttanut täyden nopeuden? Melkoisen mahtavan vääntömomentin saisi aikaan todella pitkällä vivulla esim. 120metriä ja näitä laitettaisiin 10 kpl. Jokaista vipua vetäisi (10kpl) 25000 hevosvoiman (19.6 MW) veturi ymryrän muotoista rataa. Ratasvälityksellä kierrokset 1500 rpm vauhtiin roottorille. Jos junat eivät pysähdy niin eivät pysähdy rattaatkaan. Niin tietenkään en tiedä vieläkään vääntömomenttia roottorille

Voihan olla, että 12% generaattorin tuottamasta energiasta ei riitä pyörittämään generaattorin roottoria edes vipujen avulla. Vaikka sähkömoottorit tuottavat melkoista vääntöä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26854
Liittynyt16.3.2005
satunnainen kyselijä

Olisi hyvä tietää kuinka kova vääntömomentti on tuollaisella generaattorilla 1500 rpm, kun tietenkin magnetointi laitetaan päälle vasta kun saavuttanut täyden nopeuden?



Teho on vääntömomentin ja kulmanopeuden tulo. M=1793E6W / 157 1/s = 11E6 Nm, kuten joku jo laskikin.

Melkoisen mahtavan vääntömomentin saisi aikaan todella pitkällä vivulla esim. 120metriä ja näitä laitettaisiin 10 kpl. Jokaista vipua vetäisi (10kpl) 25000 hevosvoiman (19.6 MW) veturi ymryrän muotoista rataa. Ratasvälityksellä kierrokset 1500 rpm vauhtiin roottorille.



Unohdat ratasvälityksen mekaniikan. Jos välitys kasvattaa pyörimisnopeuden kaksinkertaiseksi, momentti puolittuu. Käytännössä häviöt vievät vielä veronsa. Tehoa ei voi kasvattaa.

Vaikka sähkömoottorit tuottavat melkoista vääntöä.



Palaa mekaniikan perusteisiin sen verran, että teet eron momentin, tehon ja energian välillä. Näet helposti, ettei ikiliikkujaa voi tehdä pyörittämällä sähkömoottorilla generaattoria. Kyllä sitä on yritettykin, mutta tuloksena on lähinnä hämäriä videoita Youtubessa. Luulisi moisella keksinnöllä olevan tuottavampiakin sovelluksia, joita voisi myydä kovaan hintaan energiayhtiöille.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10606
Liittynyt16.3.2005

Lainaus:
"Olisi hyvä tietää kuinka kova vääntömomentti on tuollaisella generaattorilla 1500 rpm, kun tietenkin magnetointi laitetaan päälle vasta kun saavuttanut täyden nopeuden?"

Kyllä se magnetointi kytketään ennenkuin generaattori on saavuttanut tahtinopeuden. Muuten verkkoon tahdistaminen ei onnistu. Generaattorin napajännite ja vaihe, joita tahdistuksessa tarvitaan, nimenomaan vaativat magnetoinnin. Magnetointivirtaa säätämällä säädetään generaattorin jännite samaksi kuin verkon jännite, ja turbiinin tehoa säätämällä säädetään nopeus ja vaihe verkon kanssa tahtiin. Kun jännite ja vaihe ovat samat, suljetaan katkaisija.

Tahdistuksen jälkeen turbiinin tehoa voidaan nostaa, jolloin generaattorin SMV:n vaihe menee edelle verkosta, ja generaattori antaa tehoa verkkoon. Jos tarvitaan loistehoa, niin magnetointia lisätään, jolloin SMV kasvaa.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Uusimmat

Suosituimmat