PISA ja äo

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Esimerkiksi Osmo Soininvaara on kirjoittanut tästä:
http://www.soininvaara.fi/2007/11/16/su ... ain-kansa/

Lisää luettavaa:
http://mpra.ub.uni-muenchen.de/13210/1/ ... _13210.pdf

Ehkä suomalaiset ovat älykkäämpiä kun muut eurooppalaiset, mutta meiltä puuttuu kaikkein tyhmimät ja älykkäimmät eli varianssi on pienempi:
http://infoproc.blogspot.com/2008/06/as ... -pisa.html

Toinen tärkeä pointti on että testi älykkyyttä pystyy kehittämään. Flynn viimeisimässä tutkimuksessa väittää, että olemme keskittyneet yhä enemmän abstraktiin ajatteluun jota tarvitaan koulussa ja älykkyyskokeessa kun taas käytännön älykkyys on laskenut:
http://dienekes.blogspot.com/2009/02/ac ... ehind.html

Onko kenelläkään esittää vastakkaisia mielipiteitä tähän, että PISA-testi olisi älykkyyskoe ja suomalaiset olisivat älykkäämpiä kuin muut eurooppalaiset.

Kommentit (6)

Vierailija

Pisa-kokeissahan mitataan samaa älykkyyttä kuin älykkyysosamäärän määrityksessä. Miten muka käytännön älykkyyttä voitaisiin mitata puolueettomasti tai asettaa järjestykseen?

Vierailija

PISA mittaa peruskoululaisten tietoja ja Suomessa peruskoulun filosofia on kutakuinkin, ettei ketään jätetä oppimisessa jälkeen. Saksassa ymmärtääkseni jo ala-asteelta lähtien erotellaan jyviä akanoista. Uskaltaisin sanoa, että toisen asteen koulutukessa Suomi jää jo auttamatta jälkeen. Olisi mielenkiintoista nähdä vertailua toisen asteen koulutuksesta maailmanlaajuisesti.

Vierailija
Twilight
PISA mittaa peruskoululaisten tietoja ja Suomessa peruskoulun filosofia on kutakuinkin, ettei ketään jätetä oppimisessa jälkeen. Saksassa ymmärtääkseni jo ala-asteelta lähtien erotellaan jyviä akanoista. Uskaltaisin sanoa, että toisen asteen koulutukessa Suomi jää jo auttamatta jälkeen. Olisi mielenkiintoista nähdä vertailua toisen asteen koulutuksesta maailmanlaajuisesti.



PISA nimenomaan mittaa miten hyvin tietoa pystyy soveltamaan eikä se siten ole tyypillinen muisti testi. Periaatteessa jo 6-luokkalaisen tietomäärällä PISA:ssa menestyisi ihan hyvin. Tiedon soveltamista tarvitaan sekä työelämässä että toisen asteen koulutuksessa siksi uskon että suomalaiset menestyisivät siinäkin ihan hyvin.

Vierailija

Peruskoululaisen tietoihin kuuluu myös kokonaiskuvien hahmotus, asioiden yhdistely ja näin ollen sovellusten keksiminen. Ei tiedon soveltaminen ole mikään muuttumaton ominaisuus. Soveltamistaito kehittyy harjoittelemalla. Lapsellekin jos paljon virikkeitä tarjoaa, niin intellektuellimpi siitä isompana tulee jos ei mitään virikkeitä olisi ollut.

Tarkentaisin vielä, että toisen asteen koulutuksella tarkoitan nyt sitä akateemista puolta, en amista. Kun vertaa vaikka A-levelin oppikirjoja lukion kirjoihin huomaa kyllä eron. Miksi nobelitkin pärähtävät niihin maihin, joissa tietoisesti "jyvät erotellaan akanoista"? (Saksa, Iso-Britannia, USA)

Vierailija

Millä tavalla voidaan edes mitata ihmisen älykkyyttä erilaisilla testeillä?

Ihmisen älykkyys on hyvin pitkälti yksilöllistä ja älykkyys perustuu yleensä yksilölliseen osaamiseen.. osaa selittää kunnolla tätä ei oo valmis teoria viel.. toivottavasti ymmärsitte.

Uusimmat

Suosituimmat