Rasismin/syrjinnän aiheuttamat haitat ja hinta?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Rasismi
Selkosuomella sen vois tiivistää syrjintä ja sorto. Eriarvoistava kohtelu johtuen poikkeavuudesta kohtelijaan nähden.

Tarkoitukseni ei kuitenkaan ole loputtomin saivarrella käsitteen sisällöstä, vaan puhua siitä mitä haittaa ilmiö aiheuttaa?
Veronmaksajathan kuitenkin maksaa kaiken viimekädessä, joten ei ole samantekevää että rasismi on haitallista ja kallista.

Mun puolestani saa käsitellä syrjintää ihan missä tahansa muodossa. Olkoot se sukupuoleen kohdistuvaa, ikään, ihonväriin, jne. Haitallista se on aina syrjitylle ja harvoin siitä selvitään kuluitta.

Syrjinnällä on psyykkisiä seurauksia. Kohde jota sorsitaan saa mielipahaa ja siitä etiäppäin ties mtä riippuen syrjinnän laadusta. Syrjintään voi liittyä väkivaltaa ja syrjitty ei ehkä kykene puolustamaan oikeuksiaan - siitä sitten seuraa syrjäytyminen.

Josta.. puolestaan seuraa sitä että yhteiskunnan sisällä elävät syrjäytyneet muodostavat pahimmoillaan tuottamattoman menoerän.

Puhutaan asioita halki rehellisesti ja reilusti. Olkaa hyvät jälleen.

Sivut

Kommentit (69)

Vierailija
Pönni

Mun puolestani saa käsitellä syrjintää ihan missä tahansa muodossa. Olkoot se sukupuoleen kohdistuvaa, ikään, ihonväriin, jne. Haitallista se on aina syrjitylle ja harvoin siitä selvitään kuluitta.

Hienoa, että avasit tämän aiheen. Sanon omasta puolestani lyhykäisyydessään sen, että seksuaalivähemmistöt ovat valitettavasti edelleen syrjinnän keskipisteessä, niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Toki muutamia syrjinnästä suhteellisen vapaita kaupunkeja on mm. USA:ssa mutta kokonaiskuva on joka tapauksessa erittäin surullinen. On jopa maita joissa homoseksuaalisuudesta voi vieläkin saada kuoleman tuomion. Suomessa onneksi seksuaalivähemmistöjen asiaa ajaa SETA ry mutta on monia maita, joissa seksuaalivähemmistöjen yhdistyksiä ei sallita. Suomi on myös paljon jäljessä Ruotsia seksuaalivähemmistöjen oikeuksien suhteen. mm.adoptio!

Vierailija
Dark Shade
Kenen rasismi? Suomalaisten?
Vai joidenkin muiden ryhmien?

Kuten tekstissä lukee, kaikki syrjintä kaikilta ihmisiltä (%

Jea, tämä maailma ois paljon helpompi ilman syrjintää mut en usko että siitä päässään koskaan eroon. Ihmiset eivät esim. tajua ettei heidän tarvi osata samoja asioita kun jotku ihmiset, monesti sitten noita ihmisiä syrjitään vaikka poikkeuksellisen lahjakkuuden tai ammatin vuoksi.

Suomalainen kulttuuri on tuomittu rasismiin koska se opettaa ettei porukasta tarvi erottua eikä omia kykyjä saa / tarvitse tuoda esille.
Niih ja ainoa keino menestymiseen on vähintään amk / yliopisto, tai tienaamiseen ammattikoulu... Teeppä muuta niin olet jopa omien vanhempiesi silmätikku, yhteiskunnasta puhumattakaan. Työn täytyy tuntua työltä eikä se saa olla hauskaa, päivän jälkeen täytyy olla fiilis että ainaki ollaan raha ansaittu.

Tuossa pari aika huvittavaakin yleistystä, jotka aika usein kyll pomppii esillekki.

Vierailija
Dark Shade

Tuokaa joku ämpärillä tai jollain mukailla valoa tänne pliis..
Mi-tä vä-li-ä?
Kait mä olisin liimannu siniristilippuja ja mäikänny jotain sekopäistä aloitukseen.. sortunut älylliseen epärehellisyyteen ja koittanut olla mahdollisimman piilorasisti...

Älä viitti!
avaa ittelles ja muille paranoidislle joku hiekkalaatikko vapaan sanan puolelle. Kiitos.
Mä ymmärrän kyllä että sua on ehkä syrjiity mutta ei ole mun vika tai kenekään muunkaan täällä. Älä anna vahingon kiertää..

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
Liittynyt13.12.2006
Pönni
Rasismi
Selkosuomella sen vois tiivistää syrjintä ja sorto. Eriarvoistava kohtelu johtuen poikkeavuudesta kohtelijaan nähden.

Enemmistö Suomessa käyttää suomen kieltä ja ymmärtää rasismi-sanan merkityksen. Sinun "selkosuomea" ymmärtää luullakseni aika harva ihminen lisäksesi, joten keskustelu sillä kielellä lienee kohtuutonta suomenkielisellä keskustelupalstalla.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

Vierailija
henkiset
Pönni

Hienoa, että avasit tämän aiheen. Sanon omasta puolestani lyhykäisyydessään sen, että seksuaalivähemmistöt ovat valitettavasti edelleen syrjinnän keskipisteessä, niin Suomessa kuin ulkomaillakin.

Kiitti.. heh.. mulla on omassa perheessä homo ja asia on niin arkinen että meinaa unohtua.. Meilläpäin taitaapi olla aika suvaitsevaista kun ei oo kokoaika mielessä. Tai sitten on muita vaikuttimia niin että jää niiden katveeseen kun se nyt kuitenkin vaan on homoutta eikä aiheuta minkäänsortin invaliditeettia. Lapsettomuutta kyllä mutta stä on heteroillakin ja heteron kohdalla paineet ja pettymykset on takuulla eri luokkaa, ..otaksuisin niin.

Mä en tiedä mutta mulla on sellainen fiilis että Tampere suomessa on aika hyvä paikka elää erilaiselle. Voi olla että oon ihan sokee mutta jotenkin niin kotosta täällä on vaikka oon ittekin kummajainen aspergeroireisena.

Vierailija
kairamo
Pönni
Rasismi

Enemmistö Suomessa käyttää suomen kieltä ja ymmärtää rasismi-sanan merkityksen. Sinun "selkosuomea" ymmärtää luullakseni aika harva ihminen lisäksesi, joten keskustelu sillä kielellä lienee kohtuutonta suomenkielisellä keskustelupalstalla.

Tahallaanko teet kiusaa ja aiheutat mulle menttaaliongelmia ja mä joudun taas soittaan MTT:n ja yhteiskunta maksaa? Häpee kairamo.
Alota itte ketjus äläkä saivartele aina muiden helmoissa, loinen.

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
Liittynyt13.12.2006
Pönni
kairamo
Pönni
Rasismi

Tahallaanko teet kiusaa ja aiheutat mulle menttaaliongelmia ja mä joudun taas soittaan MTT:n ja yhteiskunta maksaa? Häpee kairamo.
Alota itte ketjus äläkä saivartele aina muiden helmoissa, loinen.

"Niin mutta.. Kai sinä kuitenkin kairamo ymmärrät, että sanoja on kaikesta huolimatta vastuussa itse siitä mitä sanoo. Esmes kenekään kunniaa ei saa loukata. Ei saa valehdella, ei tahallisesti vääristellä niin että toiselle aiheutuu haittaa, jne."

Loiseksi haukkuminen on kuitenkin sallittua?

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

Vierailija
Pönni
Dark Shade

Älä viitti!
avaa ittelles ja muille paranoidislle joku hiekkalaatikko vapaan sanan puolelle. Kiitos.
Mä ymmärrän kyllä että sua on ehkä syrjiity mutta ei ole mun vika tai kenekään muunkaan täällä. Älä anna vahingon kiertää..

Huomautin vain, ettei rasismi ja syrjintä ole minkään ihmisryhmän yksinoikeus. Silti nämä käsitteet yleensä ymmärretään siten, että valkoihoiset ovat syrjivä osapuoli.
Minua itseäni ei ole syrjitty, enkä syrji muita. Ihmiset ovat ihmisiä, väriin katsomatta. Jostakin syystä löytyy aina sellaisia - kaikkien ryhmien keskuudesta - jotka pitävät omaa ryhmäänsä parhaana ja muita ryhmiä alempiarvoisina.

Vierailija

Onko rasistista antaa pojille kaksi kertaa niin paljon perintöä kuin tyttärille?
" - - The judges on the panel gave the sons twice as much as the daughters, in accordance with sharia. Had the family gone to a normal British court, the daughters would have got equal amounts. - - "
Uutinen

Vierailija
Dredex
Onko rasistista antaa pojille kaksi kertaa niin paljon perintöä kuin tyttärille?
" - - The judges on the panel gave the sons twice as much as the daughters, in accordance with sharia. Had the family gone to a normal British court, the daughters would have got equal amounts. - - "
Uutinen

Noinhan sharia-laki sanoo. Ja ei, se ei ole rasistista.
Sitä voi kylläkin nimittää epäoikeudenmukaiseksi.

Vierailija
Dark Shade
Noinhan sharia-laki sanoo. Ja ei, se ei ole rasistista. Sitä voi kylläkin nimittää epäoikeudenmukaiseksi.

Lopputulos on kuitenkin sama noiden tyttärien kannalta, vaikka erottelutekijänä onkin sukupuoli.

Vierailija
Dredex
Dark Shade
Noinhan sharia-laki sanoo. Ja ei, se ei ole rasistista. Sitä voi kylläkin nimittää epäoikeudenmukaiseksi.

Lopputulos on kuitenkin sama, vaikka erottelutekijänä onkin sukupuoli.

Lopputulos on toki sama. Vain nimi on eri.

Vierailija
kairamo
Loiseksi haukkuminen on kuitenkin sallittua?

Se oli yksittäinen toteamus ja liittyi loisimiseen minun ketjussani ja helmoissani. Älä Sinä ala vaatia pehmokohtelua mörköturpa. Itte huutelet puskasta senkun kerkiit ja sua ei sais hätistää kun poukkaat täysin ohi aihen rääpimään. Ala keskustella aiheesta, rasismin ja syrjinnän haitat ja hinnat äläkä nalkuta ja haasta riitaa joka mutkassa perkele! Oon lukenut sua tasan niin paljon ettei mulla ole sua kohtaan kovin nättejä ajatuksia, mahdollisuus sulla on kuitenkin petrata! Ei mulla ole mitään intressejä ruveta peppurehtimaan täällä sinun kanssasi jotain omaa kivaa, kosto, pissa ja kakkaleikkejä.

Yritä si-sä-is-tää mitä kysytään ja keskity siihen.
Tai - aloita ihan oma ketju mistäs lystäät.
Tässä oli tyhjentävästi antini sinulle. Ole hyvä.

Vierailija

kairamo: rasismi tarkoittaa suomeksi rotusyrjintää ja rotuun perustuvaa sortoa. Pyydä joulupukilta vaikka pieni sivistyssanakirja joululahjaksi.

Syrjintää tapahtuu toki muillakin perusteilla kuin vain rodullisilla. On sukupuolivähemmistöjen syrjintää, sukupuoleen perustuvaa syrjintää sekä iän, uskonnon, terveydentilan tai vakaumuksen perusteella tapahtuvaa syrjintää. Ne kaikki on kielletty Suomen laissa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat