Miksi uusia diesel-autoja väitetään ympäristöystävällisiksi?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Miksi lehtimainoksissa ja yleisesti mediassa mainostetaan uusia diesel-autoja vähän ilmastoa kuormittaviksi miltei hiilidioksipäästöttömiksi (CO2) ekoautoiksi?

Jo kouluaikoina opetettiin jo 70-luvulla että varsinkin diesel-ajoneuvot tuottaat hiukkaispäästöjä verraten enemmän kuin perinteiset bensa-autot. Hiukkaspäästöt kuulemma aiheuttavat astmaa ja muíta hengityselinsairauksia.

Aiheuttavatko diesel-autot nykyään vielä astmaa ja hengitysvaikeuksia vai ovatko diesel-saasteet jo saatu kuriin?

Kommentit (5)

Vierailija
skrahilpari
Miksi lehtimainoksissa ja yleisesti mediassa mainostetaan uusia diesel-autoja vähän ilmastoa kuormittaviksi miltei hiilidioksipäästöttömiksi (CO2) ekoautoiksi?

Jo kouluaikoina opetettiin jo 70-luvulla että varsinkin diesel-ajoneuvot tuottaat hiukkaispäästöjä verraten enemmän kuin perinteiset bensa-autot. Hiukkaspäästöt kuulemma aiheuttavat astmaa ja muíta hengityselinsairauksia.

Aiheuttavatko diesel-autot nykyään vielä astmaa ja hengitysvaikeuksia vai ovatko diesel-saasteet jo saatu kuriin?




CO2 päästöt ovat tietyillä autoilla melko pienet silloin kun sillä ajetaan yksin.

Mutta jos menee kauppaan koko perheen kanssa, niin pienen auton päästöt tuplaantuu. Isoilla autoilla prosentuaalinen kasvu on pieni.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007

Dieselauton CO2-päästöt ovat pienemmät kuin vastaavan bensakärryn johtuen yksinkertaisesti pienemmästä polttoaineen kulutuksesta.

Siksi raskas kalusto liikkuu dieselin voimalla. Intissä oli joskus niitä bensalla käyviä Zil-kuormureita, mutta niiden kulutuskin oli jotain 100 l/100 km -luokkaa.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Hiukkaspäästöt eivät enää ole suuri ongelma henkilöautojen kohdalla; ne ovat pudonneet murto-osaan 70-luvun tasosta, ja useimmissa loputkin on otettu talteen hiukkassuodattimella. Sen sijaan rekat ja linja-autot voivat edelleen pölläytellä määriä, jotka vastaavat usean sadan euro5-normin mukaisen henkilöauton tuottamaa hiukkasmäärää. Jos pahin 10% saataisiin pois tupruttelemasta, putoaisivat hiukkaspitoisuudet oleellisesti enemmän kuin kiristämällä jo puhtaiden autojen vaatimuksia entisestään (lisäksi hiukkassuodattimien tehon nostaminen yleensä lisää myös polttoaineenkulutusta).

skrahilpari

Jo kouluaikoina opetettiin jo 70-luvulla että varsinkin diesel-ajoneuvot tuottaat hiukkaispäästöjä verraten enemmän kuin perinteiset bensa-autot. Hiukkaspäästöt kuulemma aiheuttavat astmaa ja muíta hengityselinsairauksia.

Aiheuttavatko diesel-autot nykyään vielä astmaa ja hengitysvaikeuksia vai ovatko diesel-saasteet jo saatu kuriin?

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Polttoaineenjalostuksessa syntyy aina sekä bensiiniä että dieseliä. Ajan teidän puolestanne bensa-autoa, jotta te voitte ajaa diesel-autoillanne. Säästän sillä tavoin myös €500 käyttövoimaveroa vuodessa.

Dieselautojen hiukkassuodattimet ovat kaksipiippuinen juttu. Kimmo Klemola taisi todeta että suodattimet poistavat vain isot hiukkaset, jotka itse asiassa "imuroivat" pienempiä hiukkasia pois ilmasta. Suodattimen läpi siis pääsee pieniä hiukkasia paljon enemmän läpi, ja nämä ovat peräti vahingollisempia sillä ne pääsevät keuhkoista suoraan verenkiertoon.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007

Viitannet tuohon juttuun:

http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Liiken ... 5223000807

Jos nanohiukkaset syntyvät rikistä, auttanee rikitön polttoaine niiden vähentämisessä. Tehokkain lääke olisi lienee jutussakin ehdotettu laki, joka asettaisi vaatimukset myös hiukkasten lukumäärälle (nykyinen mittaa vain painoa).

PeterH

Dieselautojen hiukkassuodattimet ovat kaksipiippuinen juttu. Kimmo Klemola taisi todeta että suodattimet poistavat vain isot hiukkaset, jotka itse asiassa "imuroivat" pienempiä hiukkasia pois ilmasta. Suodattimen läpi siis pääsee pieniä hiukkasia paljon enemmän läpi, ja nämä ovat peräti vahingollisempia sillä ne pääsevät keuhkoista suoraan verenkiertoon.

Uusimmat

Suosituimmat