Pyhä kulttuurissa?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Jotain pappijuttua tulee telkkarissa ja hän mainitsi että jokin on pyhä.

Pyhä. Mä en tunne sanan etymologiaa. Mistä sanasta tai sanoista se tulee, mutta käsitteen olemus kiinnostaa.

Onko pyhä sama kuin puolueeton? Ikäänkuin jotain universaalia? Tai.. onko universumissa lopulta mitään puolueetonta? Onko pyhä siis mahdollista utopistisena utopiana vain?

Pyhä henki? Puolueellisuudesta vapaata mielenliikettä. Luovaa ajattelua ilman rajoituksia.. tajunnavirtaa ilman pidäkkeitä..
Henki vailla materian kahleita?

Pyhä, koskemaattomuus. VIP, very important pyhä. Nauttii diplomaattista koskemattomuutta.
_ _ _

Vaikeaa kuvitella arvostamista ilman että jokin on arvotonta ja jokin pyhää. Vaikeaa kuvitella kulttuuria tai yhtikäs mitään sosiaalista kanssakäymistä ilman arvoja.. Joten kulttuuri ilman pyhäänsä on torso.

Mikäli pyhä on sama kuin puolueeton, niin siitä herää kysymys; millainen institutio kulttuurissa voi edustaa yhteistä yleistä, olematta puolueellinen. Mikään kirkkokunta ei tule kysymykseen, nehän känää jatkuvasti erilaisten kirkkokuntien kanssa siitä kuka on oikeessa ja kellä on oikeus ohjailla kulttuureja, sen normeja, sääntöjä, lakeja, jne.

Voiks demokraattinen valtio olla pyhä?
Ei kai?
Voiko pyhyys kiinnittyä mihinkään?
Demokratia vois olla pyhä. Sen avulla tehdään konsensusta. Toki inhimillisesti niin että enemmistön diktatuuri määrää suunnan ja tahdin, mutta ideaalina demokratia sinällään on puolueeton ja sen voi mieltää pyhäksi.

Sivut

Kommentit (58)

Vierailija

Aiheesta löytyy aika korkeatasoinen väikkäri: Anttonen, Veikko - Ihmisen ja maan rajat. 'Pyhä' kulttuurisena kategoriana. Ja artikkeli aiheesta. Vastannee kysymykseesi melko tarkasti.

Vierailija

holy shit...

Pyhä = PuoliTabu

Puolitabu = Melkein pyhä

Pyhää asiaa saa kuitenkin kritisoida tai kommentoida leimaantumatta, toisin kuin tabua.

Pyhä liitetään tietenkin uskontoon. Asioihin jotka eivät ole ihmisen käsialaa.

Vierailija
ronko7eus
holy shit... Pyhä = PuoliTabu Puolitabu = Melkein pyhä Pyhää asiaa saa kuitenkin kritisoida tai kommentoida leimaantumatta, toisin kuin tabua. Pyhä liitetään tietenkin uskontoon. Asioihin jotka eivät ole ihmisen käsialaa.



Kyllä mun puolestani saa olla ihan niin kriittinen kuin vain kehtaa!

Mutta onko älykästä rienata pyhää?
Jos pyhällä ei ole persoonaa, mitäs rienaat?
Menee olkiukkojen huitomiseks..

Vierailija

Että ihminen yleensä pystyy ymmärtämään sielullisen totuuden, hänen täytyy tuhota alemmasta viisaudestaan (mielestä) kaikki mikä ei ole totta, saavuttaaksen ylemmän viisauden (sielullisen totuuden). Jokainen ihminen, jonka vakaumus on sielullinen totuus, on pyhä. Pyhä -sana (k. m. "profeetta") suomen kielessä on Valaistunut (Valan istunut). Ihmiskunnan historiassa vakaumusammatin perineet ovat kaikki valaistuneita, esimerkiksi lääkärit (parantajat).

Vierailija

"Pyhyys" on käsite, joka liittyy tiukasti uskontoon. Erityisesti esineisiin ja ihmisiin.
Puhutaan pyhimyksistä ja pyhäinjäännöksistä.
MATTI E SIMONAHO: olisitko ystävällinen ja selittäisit asiasi kansantajuisesti.

Vierailija
Dark Shade
"Pyhyys" on käsite, joka liittyy tiukasti uskontoon. Erityisesti esineisiin ja ihmisiin.
Puhutaan pyhimyksistä ja pyhäinjäännöksistä.
MATTI E SIMONAHO: olisitko ystävällinen ja selittäisit asiasi kansantajuisesti.



Kansantajuisesti, kun paavi syö aamiaisen ja ulostaa sen seuraavana päivänä, onko uloste pyhäinjäännös?

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Etymologia on mielenkiintoinen tieteenala.

Pyhä -nimet, esim. Pyhäjärvi, Pyhätunturi; nimien on arveltu liittyneen jollakin tavalla uskontoon tai uskomuksiin; pyhä on varhaiskantasuomeen omaksuttu germ. lainasana, jolla on ollut merkitys ’raja’. Pyhä-nimiset paikat ovat vanhoja rajapaikkoja. Ne ovat maastoltaan ympäristöstä poikkeavia ja hyvin erottuvia. ( http://www.helsinki.fi/hum/skl/ssu/nimisto2006/311.htm ) Pyhä-sanan etymologia on lähellä myös paha-sanan etymologiaa...

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

Katsoisin että pyhyys on abstrakti käsite jolla on merkitys vain subjektiivisella tasolla. Itselleni pyhää on ihmisen fyysinen koskemattomuus (sen vuoksihan olen soimannut netissäkin kaikkein eniten raiskaamista, hyväksikäyttöä ja silpomista). Tietenkään jollekulle toiselle ei ole pyhää jättää toisen ihmisen keho rauhaan, tai voi jopa olla että hän kokee että sitten se toinen ihminen vasta on "pyhitetty" kun hänet on "tehty" yhteisössä vaaditunlaiseen muotoon.

Ancient astronaut -linjalla voisi ajatella että "pyhyys" oli sitä että jumalastronautin piti parkkeerata avaruusbiilinsä jonkin vuoren huipulle ja ilmoittaa välimiehille että tämä paikka on sitten pyhitetty eli tänne ei rahvas tule saapastelemaan. Kaikki nämä varotoimet sen vuoksi että "jumalia" kuitenkin oli lopulta vain rajattu määrä Maassa (jos heitä täällä oli) ja täten ihmissuvun eläinten lailla sikiävä lössi olisi pystynyt pelkällä lukumäärällään päihittämään jumalat jos vain olisi arvannut että näiltäkin lähtee nirri kunhan yhyttää tämän lentokojeensa ulkopuolelta pasteerailemasta. Pelottava, eristetty pyhä taikauskoisine kommervinkkeineen piti kuppaiset ihmiset loitolla senaikuisesta bätre folkista. Jos teoria pitää paikkansa.

Ilman sen konkreettisempaa avaruusväkeä koko pyhyys tietenkin voi perustua pelkkään taikauskoon ja/tai pappien kierouteen. Kunhan vain julistaa että tämä läntti tässä on pyhä, ei maajussi voi kuin itsekseen kiroten luovuttaa läntin papistolle vaikka lomaparatiisiksi, jos siltä tuntuu että tarvista moiselle on.

Pyhän ja pahan välinen yhteys on myös kiinnostava. Jos nyt vaikka kuukautisia ajattelisi - jumalatar-keskeisessä kulttuurissa pyhä ja sotajumalan parissa paha, sillä ihmisenhän ei kuulu vuotaa verta ja jäädä henkiin...?

Miettiä sopii minkä vuoksi pahuuden ilmestyminen maailmaan on sysätty naisten kontolle ei vain pelkästään Raamatussa, vaan myös Kreikkalaisessa tarussa Pandoran lippaasta...

Vierailija
Dark Shade
"Pyhyys" on käsite, joka liittyy tiukasti uskontoon. Erityisesti esineisiin ja ihmisiin.
Puhutaan pyhimyksistä ja pyhäinjäännöksistä.
MATTI E SIMONAHO: olisitko ystävällinen ja selittäisit asiasi kansantajuisesti.



Onks kulttuuri aina uskonto?

Kysymys ronko7eus:lle, jos vielä palaat.. Miks tabu on kritiikin ulkopuolella?
Vai osaaks joku muu vastata?

Onks tabu niiiiin pyhä ettei sitä voi kritisoida vai onks toi joku "Kim il Tsung" juttu? Nirri veks jos ei pysy naama kii? Tai ainakin työpaikka vex ja lumihanki kutsuu, nälkä ja vilu, jne.?

Vierailija
Qadesha
Miettiä sopii minkä vuoksi pahuuden ilmestyminen maailmaan on sysätty naisten kontolle ei vain pelkästään Raamatussa, vaan myös Kreikkalaisessa tarussa Pandoran lippaasta...



Se on taas joku seliseli juttu.
Eihän miehet yleensäkkään voi myöntää erehtyneensä.
Aina pitää olla joku ulkoistettu syntipukki, joku kukkahattu tai mutakuono, joku käärmeenä luikerrellut paratsiisiin. Kai sen nyt jo oot nähny.. "martta"..

Hei!!!
Vai! Onko se niin että naisethan aina jättää kotikonnut ja siirtyy vieraille maille.. levittää hyvän ja pahantiedon sanaa, juoruilee ja vailla estoja. Ei laskelmoidusti vaan tajunnanvirralla!!!

Taas löysi sokee kana jyvän!
(Iltani on taas pelastettu! ) Voi pyhä *piip*!

Vierailija

Mielenkiintoinen pohdittava. Pyhä hm.. en löydä sille tarkkaa synonyymiä. Pyhän kokemus on harras, koskematon, kunnioitettu, hyvin vakava.

Niin umpiateisti kuin olenkin, koen jotkut hetket ja tunteet hyvin pyhinä. Koetan myös kaikin keinoin olla loukkaamatta jonkun toisen pyhyyden tunnetta. Siksi Muhamedin pilakuvajutussa pidin niitä Jyllene Postin toimittajia aikamoisina moukkina.

Vierailija
Pikku Gen
Pyhä -nimet, esim. Pyhäjärvi, Pyhätunturi; nimien on arveltu liittyneen jollakin tavalla uskontoon tai uskomuksiin; pyhä on varhaiskantasuomeen omaksuttu germ. lainasana

Kaikki ei ole roomalaista, juutalaista, germaanista tai ruotsalaista alkuperää. Mutaatiot suomen kielessä ja suomalaisten mielessä ovat vierasta alkuperää.

A L.APPI esimerkiksi on S.AA.M.I/S.UO.M.I

ALAPPI IPPALA : ALAMMI IMMALA ("ala mi imala" : "alue jonka Jumala")

P. yhä : vielä (iviela, mi elai/imala)
P = MI ; ma, me, mi = minä, me, joka/jotka
P. populus : kansa

pyhä+järvi : "pyhä M vielä ohjaa (k. pohjoinen) ja kuninkaan (R.ex) nimi ai-io ivi A (aivo avaa ovia: "alpha omega")"

jä.r.vi (nopea purku)
ja.r.ivi
R. : rex : kuningas (maallinen), vastakiohta M.essias (sielullinen)
R. INRI : NIMI
X : 10 : A1-10 : A I-IO (laki §. SIS/NEN)
ja.rex.im : rexim : hallitsee

jä.r.vi: "ja rex.nimi.AI-IO.hallitsee.M"

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat