Väärin jos sivari tienaa palvelusaikana enemmän?

Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Oheisessa kaaviossa on palveuspaikka* vasemmalla ja oikeassa yläkulmassa "verottomat ansiot" mitä varusmies tienaa suhteessa sivain vastaaviin sekä kaava miten graafiin on päädytty.

Itselläni oli henkisesti rankkaa armeijassa paniikkihäiriön takia. Tuomas Enbuske haastatteli taannoi tv-ohjelmassa muistaakseni santiksen Herrra Isoa Herraa, hän vastasi kysymykseen siitä onko oikein että osa sivareista on sivareita vain sen takia ettei pää kestä tai ei huvita, että "On hyvä ettemme asu niin totalitaristisessa yhteiskunnassa etteikö armeijasta pois pääsylle olisi porsaanreikiä"! Siis tämä tuli armeijan palveluksessa olevalta korkea-arvoiselta upseerilta.

*http://www.sivarikeskus.fi/paikkahallinta/palveluspaikat.php

-

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija
Barbaari
Varusmies tienaa palkkansa lisäksi myös majoituksen ja ruoan.

Naiset saavat kuukautissuojan verran enemmän liksaa. Muuten palkka on semmonen "tupakka-askin verran" päivässä.

Liksa riippuu tietenkin minkä koulutushaaran valitsee.

Valtio maksaa kokonaisuudessaan sivarin asumisen omassa kämpässään sekä ruoan työpaikalla. Sivarillahan tosin rahaa kuluu enemmän, sillä myös vapaa-aikaa on enemmän. Varusmiehen raha ei kulu vapaa-ajan hassutuksiin kun on aidattuna varuskuntaan.

Vierailija

Asuuko sivari kotona ja säästää kaikki rahansa? Vanhemmat maksavat kaiken kolmikymppiseksi asti kunnes sivari vihdoin uskaltautuu muuttaa omaan asuntoon?

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008
Barbaari
Varusmies tienaa palkkansa lisäksi myös majoituksen ja ruoan.

Majoitus on huomioituna molemmissa, toisaalta täysin objektiivista laskelma ei voikaan tehdä, koska sivari voi asua parhaimmassa tapauksessa yksiössä ja päättää mitä tekee klo 16 jälkeen ja mitä ruokaa syö sillä 12€ päivässä, merkittävimpänä miinus puolena uskoisin armeijankäyneiden argumentoivan hyvien tupakavereiden menettämisenä.

Kuulin kerran stadilaisena lähijunassa armeijan käyneen katkeraa vuodatusta vaimolleeen lähijunassa: "Paskat mitään elinikäisiä ystäviä saa tupakavereista, vaan elinikäisiä kusipäitä" Ehkä hänellä oli sopeutumishäiriö en tiedä mutta minua kiinnostaisi tietää armeijan loppuun käyneiltä että tuliko niistä tupakavereista sitten lopulta osasta ystäviä joihin pitää yhteyttä jälikäteen?

Mulle tarttu sivarista yksi kaveri joka on ystäväni ja pidämme yhteyttä sen verran että näemme kuukaudessa 2-6 kertaa.

-

Vierailija

Ruokaraha maksetaan niiltä aterioilta, joita palveluspaikka ei tarjoa. Siis nollasta neljään, paikasta riippuen.
Muuten me tienaamme sen minkä varusmiehetkin, ainakin päivärahoissa.
ville-v, sivarit asuvat yleensä palveluspaikan tarjoamassa majoituksessa.
Poikkeukset: sivari saa palveluspaikan kotikunnastaan tai paikka ei voi tarjota asuntoa.
Jälkimmäisessä tapauksessa sivari joutuu hankkimaan itselleen asunnon.

Vierailija

Sitä ruokarahaa ei sivari saa jos palveluspaikka tarjoaa majoituksen ja ruoat kuten minun tapauksessa. Tästä on sitten eri variaatioita riippuen tarjotaanko osa aterioista yms.

Itse asiassa suurin osa palveluspaikoista kiertää majoituksen järjestämisen heidän ja sivarin yhteisellä "sopimuksella". Aikoinaan minun oli huomattavan vaikea löytää palveluspaikka joka majoituksen tarjosi. Kotona asuminen ei ollut minulle mahdollista.

Vierailija
baal1984
Kuulin kerran stadilaisena lähijunassa armeijan käyneen katkeraa vuodatusta vaimolleeen lähijunassa: "Paskat mitään elinikäisiä ystäviä saa tupakavereista, vaan elinikäisiä kusipäitä" Ehkä hänellä oli sopeutumishäiriö en tiedä mutta minua kiinnostaisi tietää armeijan loppuun käyneiltä että tuliko niistä tupakavereista sitten lopulta osasta ystäviä joihin pitää yhteyttä jälikäteen?.

Ei jäänyt intistä yhtään kaveria. Pari ihan ok tyyppiä siellä oli, mutta ei ole tullut intin jälkeen pidettyä yhteyttä. Ihmissuhdetaitoni ovat tosin varsin heikot. Mulla on monta todella hyvää ystävää, mutta en ymmärrä miten olen ne saanut tai miten voisin saada uusia.

Vierailija

Nykyään enemmistö palveluspaikoista tarjoaa majoituksen.
Aterioiden kanssa on todennäköisesti eri juttu, niitä kun pitäisi tarjota 4 per päivä.
Monikohan paikka tosiaan tekee niin...

Vierailija
baal1984
..... Tuomas Enbuske haastatteli taannoi tv-ohjelmassa muistaakseni santiksen Herrra Isoa Herraa, hän vastasi kysymykseen siitä onko oikein että osa sivareista on sivareita vain sen takia ettei pää kestä tai ei huvita, että "On hyvä ettemme asu niin totalitaristisessa yhteiskunnassa etteikö armeijasta pois pääsylle olisi porsaanreikiä"

Oivasti saneli herra isoherra. Onko upseereilla sittenkin älyllistä elämää?

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008
Mummo
:?: : Nyt en jummartanut hjyymöriäsi.
Minusta on oikeasti hienoa, jos joku upseerismies todella ajattelee noin.

No, en tarkoittanut sitä etteikö olisi hienoa kun upseeri laukoo tuollaista ylen tv-ohjelmassa, en suinkaan!

Vaan että Herra tuossa laulussa voidaan vaihtaa Upseeri-herraksi!

-

Vierailija
ville-v
Asuuko sivari kotona ja säästää kaikki rahansa? Vanhemmat maksavat kaiken kolmikymppiseksi asti kunnes sivari vihdoin uskaltautuu muuttaa omaan asuntoon?

Vajoanko kanssasi kretiinin tasolle?

Dark Shade
Ruokaraha maksetaan niiltä aterioilta, joita palveluspaikka ei tarjoa.

Aivan. Minä en saanut 12 euroa päivässä, koska palveluspaikka tarjosi yhden ruokailun jokaisena viikonlopun päivänä. Viikonloppunakin, joten ruokarahani oli reilu 5e per päivä.

Asuin kotona ja säästelin hartaasti lähes kaikki tienatut rahat. Mieltäni lämmitti vielä se, että kyseessä oli ensimmäinen pitkäaikainen työsopimus elämässäni, joten raha tuli tarpeen. Kotoa muutin aika pian sivarin loputtua ilman tietoa työ- tai opiskelupaikasta. Taloudellisesti ajateltuna kävi huonommin ja päädyin opiskelijaksi, joilla oli ainakin tuohon aikaan surkeammat tulot kuin työttömillä. Taitaa ilmeisesti olla nykyäänkin.

Vierailija
ville-v

Kyllä juuri näin *sivari* tekee. Sivarithan ovat homogeeninen ryhmä, jotka toimivat kaikki edelläkuvatun tavoin. Lisäksi *sivari* on homo, hippi, painaa alle 60 kiloa ja lähtee ekana karkuun tappelusta.

Vierailija
baal1984
Itselläni oli henkisesti rankkaa armeijassa paniikkihäiriön takia.

Sinuthan olisi pitänyt vapauttaa, mikäli diagnoosi oli lääkärin tekemä.

Tuomas Enbuske haastatteli taannoi tv-ohjelmassa muistaakseni santiksen Herrra Isoa Herraa, hän vastasi kysymykseen siitä onko oikein että osa sivareista on sivareita vain sen takia ettei pää kestä tai ei huvita, että "On hyvä ettemme asu niin totalitaristisessa yhteiskunnassa etteikö armeijasta pois pääsylle olisi porsaanreikiä"! Siis tämä tuli armeijan palveluksessa olevalta korkea-arvoiselta upseerilta.

Olen positiivisesti yllättynyt, että noinkin fiksuja mielipiteitä löytyy Herra Isoilta Herroilta armeijasta. En tajua mitä järkeä väkisin pitää siellä ketään, jolta ei pätkääkään motivaatiota kyseiseen hommaan löydy.

Huomauttaisin vielä kuten kaikissa armeijakeskusteluissa, että kun nykyään eletään ns. tasa-arvoisessa yhteiskunnassa jossa naiset voi tehdä muutakin kun laittaa ruokaa ja synnyttää, niin vain miehiä koskeva asevelvollisuus on aivan törkeä vääryys joka on pikimmiten korjattava. Joko pakollinen myös naisille tai sitten ei miehillekään.
Vähin mitä asian korjaamiseksi voitaisiin ihan ensiaskelena tehdä, on säätää armeijan/sivarin käyville pienempi veroprosentti korvauksena menetetystä ajasta ja tuloista.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat