Uskontojen vaikutus yhteiskuntaan sosiaalisella tasolla?

Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Alla oleva http://www.worldmapper.org:n graafinen tilasto maailman ateistien määrästä antaa erään kuvan yhdesta maailmankatsomuksen levinneisyydestä.

Itse olen saanut uskonnollisen (helluntailainen) kasvatuksen, mihin suhtaudun kaksijakoisesti, on sekä hyviä että huonoja puolia. En osaa objektiivisesti arvioida olisinko nyt onnellisempi jos olisin kasvanut normi luterilaisessa osa-aika-tapakristittyssa perheessä, mutta uskoisin että käyttäisin nykyistä enemmän alkoholia, kuluneen 1/2 vuoden aikana olen ollut noin kerran kuukaudessa ajokunnoton, määritettäköön se humalaksi.

Kun noita worldmapperin kuvioita selailee ei voi olla tulematta ilmeiseen johtopäätökseen, siellä mitä vahvempi on ateismin edustus paikassa X sitä suurempi on inhimillinen hyvinvointi ja rahan määrä kyseisellä alueella.

Skidinä tää biiisi oli mulle tosi hottista: http://www.youtube.com/watch?v=6ztHh2T4ZRs muut lapset varmaan kuunteli syntikästä rautalankakitara musiikkia rumpujen säestyksellä tietysti. Nykyään voin todeta sarkastisesti että siinäpä tulisilmäinen monarkisti!

Aikoinaan väittelin ankarasti saatanan vittumaisen ylimielisen lukiotoverini kanssa uskosta jääden ylläri pylläri useimmiten alakynteen.

Nykyään kyseinen heebo on tutustunut jonkinlaiseen meditaatioon tai mietiskelyyn. Ja hänessä on tapahtunut melkoinen muutos mitä viimeksi juttelin hänen kanssaan Facessa.
Hän on tullut lähimmäisiään enemmän rakastavaksi, kuin uskoon olisi tullut.

Toisinaan uskovaisuuden peikko valtaa mieleni mutta kutakuinkin vien voiton siitä. Kun tulin tiedepalstalle mistä on kohta kulunut vuosi, maaliskuussa synttärit! Niin vaahtosin tyyliin ensimmäisestä liikuttajasta jne.

Kiinnostaisi tietää minkälaisia kokemuksia muilla on eri maailmankatsomuksen omaavista ihmisistä. Minulla on enimmäkseen jäänyt karvas maku suuhun vaahtopäin käännyttävistä uskovaisista, mutta olen tavannut myös mielyttäviä tapauksia. Huvittaa toisinaan se uskon palavuus.

-

Kommentit (6)

Vierailija

Kristinusko kirkkoineen ja hautausmaineen antaa jonkinlaista osviittaa
elämänarvoista: Kynttilät ja kukat haudalla = menehtyneiden muistelu, mutta
myös kokemus sinänsä rauhoittumisesta ja siitä että jokin on sentään pysyvää
tässä hektisessä maailmassa eli arvot ja uskonnollisuus. Ei ole kauheasti ollut
muutakaan yhteisöllisyyttä, mutta kirkkoon on menty kastajaisiin, häihin ja
hautajaisiin. Lisäksi pyhäkoulu, rippileiri ja konfirmaatio ovat osa tätä
kokonaisuutta. Kaikki kuuluvat yhteen sukulaisten häätilaisuuksista omiin
tilaisuuksiin ja hautausmaalla käyntiin sekä kristittyihin arvoihin julkisuudessa.
Arvot tulevat esille myös joulurauhan julistuksessa ja muissa tilaisuuksissa. On
pastoria, sotilaspappia, kanttoria, ja muuta henkilöstöä. Myös esineet, symbolit
ja ympäristöt kuuluvat tähän eli ristit, kivet, kukat, seppeleet, haudat,
kirkonkellot, puut, kynttilät, jne.. Tosiaan joulukin tuli mainittua eli kristilliset
juhlapyhät kuten joulu, adventti, pääsiäinen, kevätjuhla ja näihin liittyen
tunnelmat, laulut, ja muut. En voisi kuvitella elämää ilman kristinuskoa, kun
olen siihen kerran kasvanut ja yllättävän monessa asiassa kristitty perinne
vaikuttaa.

Tietysti voidaan ajatella, että ilman kristinuskoakin voi juhlia ja muistella
menehtyneitä, mutta kristinusko tarjoaa sopivat puitteet ja ympäristöt tälle. Ja
kun ajatellaan, mitä kristinusko merkitsee ainakin minulle kuten edellä kuvasin,
niin ei ihme, jos joku muslimi vastaavasti on kasvanut islamiin ja kokee islamin
rakkaana. He kokevat islamin hyvänä ja turvallisena siitäkin huolimatta, että
siinä on paljon huonojakin puolia. Ei kristinuskokaan täydellinen ole ja
nykyaikana paljon ihmisiä jättää uskonnot taakseen enemmän tai vähemmän
kokonaan. Mutta eivät uskonnot ole mihinkään lähdössä täältä.

Vierailija

Mitä viikottainen kirkossa/synagogassa käynti merkitsi Jeesukselle ?

Aika vähän, jos ollenkaan. Kehtasi mm. parantaa ihmisiä sapattina.

Kivitystä odottava huorakin oli tärkeämpi. Siksipä esim Suomessa huoria ei enää kivitetä. Itse asiassa ammatista on tehty laillinen, mutta ostaja voi joutua linnaan.

Kun Jeesus tulee seuraavan kerran, hän ehkä armahtaa seksin ostajat.

Vierailija

Hyvinvointi yhteiskunnissa ihmisillä on enemmän aikaa ajatella ja saada tietoa, mikä johtaa välillä siihen että opitaan ajattelemaan itsenäisesti ja valitaan uskonnottomuus.

Uskovaisia on moneen lähtöön niin kuin uskonnottomiakin. Itselläni on kivoja muistoja lukiosta jossa sain usein keskustella järkevästi uskonnoista. Tuntuu olevan minun lempiaihe.

Itse olen harrastanut nuorempana meditaatiota, mutta se vain vei minua entistä kauemmaksi muista ihmisistä...

Uskonnot tuo yhteisöllisyyttä, turvaa ja ohjailtavuutta, eli vastasin ehkä vähän hätiköidysti äänestykseen, mutta niin kauan kuin joku keksii kusetuksen, keksii sen toinenkin ja illuusio särkyy. Uskonnottomuus avaa mahdollisuuksia kehitykseen, kun taas uskonnoissa usein on jämähdetty kertaamaan mennyttä.

En ole saanut mitään kasvatusta eikä minulla ole tapoja, ja yritän nähdä maailman niin kuin se on ilman aatteiden ja luulojen vääristämää verhoa. Välillä on hieno seurata sivusta kun ihmiset vaahtoo asioista ja miettiä mitkä asiat vaikuttaa siihen että heistä on tullut mitä he ovat.

Vierailija

Jos ihmisillä olisi aikaa seurata eläimiä tai tutkia kasveja, niin kukaan ei kärsisi uskon puutostilasta.

Uusimmat

Suosituimmat