Aamuvirkku/iltavirkku?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Voi mennä vähän offtopic, mutta tv:sta tuli kymmenkunta vuotta sitten tutkimusdokumentti, jossa muistaakseni viisi mies- ja viisi naisopiskelijaa (parikymppisiä aikuisia) asutettiin kahdeksi viikoksi isoon huoneistoon, jossa ei ollut ikkunoita. Kenelläkään testiin osallistujalla ei ollut kelloa, eikä mitään muutakaan keinoa reaaliajan selvittämiseksi.
Aamupalat ja ateriat toimitettiin aina silloin, kun testiin osallistujat nappia painamalla sitä pyysivät. Lukemista ja ajanvietettä oli yllin kyllin, mutta yhteys ulkomaailmaan täysin katkaistu, edes päivän lehteä he eivät saaneet.

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista vuorokausirytmiä ihminen noudattaa, jos hän ei tiedä "oikeaa" aikaa.
Kummallista kyllä, yhteisön jäsenet alkoivat jo heti toisesta testipäivästä lukien "pidentää" vuorokausiaan, eli he elivät tuon kahden viikon jakson noudattaen spontaanisti 26-29 tunnin vuorokausia.

Valitettavasti en enää muista sitä, millä seikoilla tutkijat selittivät tämän ilmiön, mutta koska tuo vuorokauden venyminen käsitti jokaisen testiin osallistujan, joku yleinen syy asialle pitäisi kait olla.

Halutaanko palstalla pohtia tätä ilmiötä? Miksi ihminen (tuon testin mukaan) eläisi rytmiltään pidempiä vuorokausia, kuin mitä aika todellisuudessa näyttää?

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Vastaanpa sitten itse, jos muut eivät ole tästä aiheesta kiinnostuneita.
Testin selityksenä lienee univaje, jota nykyihminen potee kiihkeän elämänrytminsä seurauksena. Erään amerikkalaisen tutkimuksen mukaan jenkit nukkuivat sata vuotta sitten jopa kaksi tuntia enemmän/vrk kuin nykyisin.
Eli, kun tuon testin tilanteessa ryhmä sai antaa oman elimistönsä "päättää" unen määrästä, lopputuloksena oli keinotekoisen vuorokauden piteneminen. Nykyihminen siis elää vuorokausirytmiään nukkumisen (siis myös terveytensä) kustannuksella.

Vierailija

Kaksi viikkoa on nykyisillä eliniän odotuksilla liian pieni aika tutkia tuollaista asiaa. Tarvittaisiin vuosien seuranta useilla toisistaan riippumattomilla testiryhmillä. Pariksi viikoksi ihminen sopeutuu helposti vääräänkin rytmiin.

Melko mutua on tuollaisen testin selittely, oli selittävä henkilö sitten kuka tahansa.

Vuorokausirytmiin vaikuttavat valoisuuden vaihtelut, vireystila ja vaikka mikä. Tuollainen koetilanne vaikuttaa itse suuresti tulokseen. Kaikki tietäväksi miksi heidät on suljettu kammioon ja pystyvät sekä tietoisesti että tiedostamatta vaikuttamaan tuloksiin.

asdf
Seuraa 
Viestejä11068
Liittynyt16.3.2005

Tuo otanta (10 ihmistä) ja tutkimusaika (2 viikkoa) ovat kyllä aivan onnettomia minkäänlaisten yleispätevien tulosten kannalta. Ei kai tämä ole se tutkimus, jolla olen perustellut itselleni pidemmän vuorokauden tarpeen?

Itse tiedän kokemuksesta, että jos saan viettää edes muutamia päiviä, viikoista puhumattakaan, ilman, että on mitään velvollisuutta herätä tai mennä nukkumaan tiettyyn aikaan, rytmini menee nopeasti todella iltavirkuksi. Nukkumaan aikaisintaan yhdeltä ja ylös aikaisintaan kymmeneltä, mutta mieluummin puolen päivän jälkeen.

Toisaalta halutessani ja olosuhteiden pakosta minulle on aivan ok vuorokausirytmi, jossa herätään hieman ennen puoli kuutta ja mennään nukkumaan viimeistään kymmeneltä, mutta usein heti yhdeksän jälkeen.

Olisi kieltämättä kiintoisaa tietää, millaiseksi unirytmi muuttuisi, jos saisi vaikkapa vuoden verran nukkua aina kun nukuttaa, eikä olisi tietoa vuorokauden ajoista.

Vierailija
he elivät tuon kahden viikon jakson noudattaen spontaanisti 26-29 tunnin vuorokausia.

Jospa ihminen onkin tuotu tänne alunperin planeetalta jonka vuorokausi kestää sen 26-29 tuntia! Huu

Mikäs on Marsin vuorokauden pituus?

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Mun uniongelmat johtuu suurelta osin siitä että mun vuorokausi on n. 27-28 tuntia ja luonnonvalo sun muut ei juuri vaikuta rytmini säätelyyn. Paskaa kun vuorokaudessa on vaan 24 h ja mun on pakko elää sen mukaan. Helvettiin tämä yhteiskunta ja sen alkaminen kello 0800!

Hämmentää.

Vierailija

Tästä aiheesta on joskus 90-luvulla tehty suomalainen väitöstutkimuskin. En nyt osaa kaivaa esiin lähdettä, mutta muistan tuon tutkimuksen todistaneen, että yhteiskunnan toimintarytmi on rakennettu aamuvirkkujen ehdoilla, ja tutkija ehdotti enemmän mahdollisuuksia työaikaliukumiin iltavirkkuja silmällä pitäen.
Työaikaliukumia on toki toteutettukin, mutta melko suppeasti, eli yleinen liukuma lienee töihintulo aamuisin klo 7-9 ja iltapäivisin kotiinlähtö klo 15-18. Läheskään kaikilla työpaikoilla päivittäiset liukumat eivät ole mahdollisia.

deepndark
Seuraa 
Viestejä2644
Liittynyt4.10.2005

Itse oon aina ollut iltavirkku, aamuisin ei taho oikein vielä moottorit hyrrää kunnolla, oon laittanut kellon soimaan amulla mutta yleensä painan kellon kiinni ja jatkan nukkumista, ja vituttaa jos kello soi keskellä hyvän unen.

Halki, poikki, pinoon - pois mielestä.

Vierailija

Onko unentarve yksilöllistä?
Itse menen normaalisti nukkumaan 3-4 välillä ja herään ilman herätyskelloa 6-7 välillä. Tällä rytmillä olen elänyt koko aikuisikäni.
Nukahdan aina melkein heti kun pääni pielukselle kallistan. Voin myös nukkua missä ja milloinka vaan, ja kun herään, olen heti pirteä ja nousen välittömästi ylös.
Ainoastaan jos juopottelen illalla, uni saattaa pidentyä tunnilla parilla.
Ikää on yli 50 vuotta.

Vierailija

Unentarve on yksilöllistä. Muistan lukeneeni jostakin, että nerot tarvitsevat hyvin vähän unta. Siitä olen aina tiennyt, että itse en ole nero.
Leonardo da Vincin kerrotaan työskennelleen aina vuorolaudet läpeensä, ja että hän vain torkahteli töidensä lomassa, vuorokautisen unimäärän jäädessä vain pariin, kolmeen tuntiin.

Vierailija

Itse olen ihan selkeä iltavirkku. Olen pirteimmilläni tuossa 2300-0200 välisenä aikana jotakuinkin.

Tuollaiseen testiin olisi kiva osallistua. Itsestä tuntuu monesti että vuorokaudet ovat liian lyhyitä.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Aamuvirkku olen. Vaikka valvoisin myöhään riekkuen, herään silti aikaisin enkä saa nukuttua yhtään enempää, ja se päivä menee vähän pilalle. Siksi mieluummin en rieku. Mikä onkin estänyt täysin sosiaalisten taitojeni kehittymisen. Osaan vain murahdella ja mulkoilla kun kohtaan muita ihmisiä.

Vierailija
Hans Lankar
...muistan tuon tutkimuksen todistaneen, että yhteiskunnan toimintarytmi on rakennettu aamuvirkkujen ehdoilla...

No sen huomaa ilman väitöskirjatutkimuksiakin.

Oma vuorokausirytmini on selkeästi pidempi kuin 24-tuntinen -luontevimmalta tuntuisivat 9-10 tunnin unet ja 13-14 tunnin valveillaolojakso. Jos todellista vuorokausirytmiä täytyy noudattaa, mieluusti menen nukkumaan aamuyön puolella ja herään kello 11-13 tienoilla. Opinnot ne vain pakottavat heräämään arkipäivisin 06.30.
Kokeellinen tutkimus on myös osoittanut, että tuohon aikaan herääminen on aivan yhtä vaikeaa, oli ennen kellonsoittoa nukkunut kolme tai kahdeksan tuntia. Lisäksi yleensä alan nukahdella istualleni puolenpäivän tienoilla. Silti, unenpuutteen määrästä riippumatta, tuossa iltayhdeksän paikkeilla piristyn ja päivän aktiivisin jakso alkaa.

Tuollainen Foxin tyylinen vuorokausirytmi olisi nyky-yhteiskunnassa melko lailla ihanneratkaisu.

Devil
Seuraa 
Viestejä1328
Liittynyt16.3.2005
Mei long
Oma vuorokausirytmini on selkeästi pidempi kuin 24-tuntinen -luontevimmalta tuntuisivat 9-10 tunnin unet ja 13-14 tunnin valveillaolojakso.

Onkos tässä nyt joku juttujuttu?
10 h + 14 h = 24 h ~likimain nykyinen vuorokauden mitta 23 tuntia 56 minuuttia ja 4,1 sekuntia.

X

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat