Palaako "mies ja lapio aika"?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kukaan ei elätä itseään pokeria netissä pelaamalla tai osakemarkkinoilla kikkailemalla kohta. Pitää varmaan jokaisen alkaa itse tekemään jotain?

Kommentit (6)

Vierailija

Montako palkattua puutarhuria tai hovimestaria olet Suomessa kodeissa nähnyt ?

1700-luvulla oli parempi elintaso. Täällä saa kaiken tehdä itse. Kukaan ei edes tiedä, että miten ja mistä voisi jonkun palkata pihalle kaivamaan kuopan. Tunnin työtä varten pitäisi itse käydä 8 tuntia töissä.

Vierailija

Suomalaisen sosiaalidemokraatin mielipide kiteytyi lektu-ellin vastauksessa. Miksi pitää tehdä 8 tuntia töitä että voisi palkata jonkun tunniksi töitä tekemään.

Sitähän se tänä päivänä on...

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008
Lektu-Elli
Montako palkattua puutarhuria tai hovimestaria olet Suomessa kodeissa nähnyt ?
1700-luvulla oli parempi elintaso. Täällä saa kaiken tehdä itse.

Turun yliopiston sosiologiaan liittyvän Ppt-esityksen mukaisesti ennen itsenäistymisen aikaa, 1800-luvulla yhteiskunnassa vallitsi harvainvalta.:
Aatelisto, papisto, porvaristo, talonpojisto
Säätyihin kuului vain noin 28 % koko väestöstä
Väestön valtaenemmistö säätyjen ulkopuolella, säätyjen holhouksen alla
Yhteiskunnan keskeisin jako: maanomistajat ja muut*

Wikipedian mukaan sääty-yhteiskunnassa syntymäperhe määräsi sen minkälaiset edellytykset yksilöllä on ponnistaa eteenpäin elämässään:
Säädyillä oli asemaansa liittyviä erioikeuksia, esimerkiksi aatelista tai pappia ei saanut tuomita tavallisessa oikeusistuimessa. Säätyjen välillä ei juuri ollut kiertoa, joten sääty määräytyi pääosin vanhempien syntyperän mukaan.**

*http://www.soc.utu.fi/laitokset/sosiologia/opiskelu/syk02.ppt
**http://fi.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4%C3%A4ty-yhteiskunta
[size=150:lhyv9w6d]
Se että väität arvon Lektu-Elli että ennen kaikki oli paremmin viiltää demarisydämeeni syvän haavan. Olisiko sinusta sinusta parempi niin että vajaa 1/3 päättäisi kaikkien poliittisesta kehittymättömyydestä yhteiskunnassa saaden aikaan taloudellisen ja sosiaalisen ja oikeudellisen epätasa-arvon perkeleelliseessä oligargistisessa yhteiskunnassa?[/size:lhyv9w6d]

-

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005
Deus Ex
Jotain aika radikaalia ja fataalia tuohon vaaditaan. Pelkkä peak oil ei taida yksin riittää.

Taitaa nimenomaan peak oil saada tuollaisen aikaiseksi. Öljyn ansiosta meillä on kuin ilmainen kansakunnallinen orjia tekemässä ruumiillista työtä puolestamme. Kun sen hinta pomppaa pilviin, alkaakin miesjoukko lapioiden kanssa vaikuttaa houkuttelevalta vaihtoehdolta kaivurin käynnistämisen rinnalla.

Vierailija
baal1984
Olisiko sinusta sinusta parempi niin että vajaa 1/3 päättäisi kaikkien poliittisesta kehittymättömyydestä yhteiskunnassa saaden aikaan taloudellisen ja sosiaalisen ja oikeudellisen epätasa-arvon perkeleelliseessä oligargistisessa yhteiskunnassa?

Demarithan pyrkivät juuri tuohon n. 1/5:n kannatuksellaan, joka sentään laskee edelleen.

Uusimmat

Suosituimmat